DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

Anoniem

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:43

Wat mij betreft wel hoor, multiculti, helemaal leuk :)

Ik zit daar niet zo in vast :n

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:48

Wat zou er van nederland of welk land ook overblijven, zonder mulicultuurgoed?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:20

Ik moet altijd zo lachen om buitenlanders die voor het eerst drop eten. :=
Maar ik denk dat DE nederlandse cultuur niet bestaat. Wie loopt er nou op klompen de koffeeshop binnen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:32

als je het zo bekijkt bestaat er geen enkele cultuur

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:03

Hoe zit het dan met bijvoorbeeld native american indian?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:32

Snoevie schreef:
als je het zo bekijkt bestaat er geen enkele cultuur

Oh jawel, maar niet in Nederland, waar inmiddels ontzettend veel culturen samengesmolten zijn tot een grote hoop culturen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:37

Ok dan begrijpen we elkaar, Nederland is een ratjetoe van al het moois bijeen wat sommige lelijk weten te maken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:11

Je weet pas wat de Nederlandse cultuur is als je een tijd in het buitenland hebt gewoond. Dan zie je het verschil heus wel. Ik liep zo eens over de Iso Roobertinkatu in helsinki, zag ik een Nederlandse familie op 200 meter afstand. Vader, moeder en 2 kinderen. Ik liep recht op ze af en vroeg in het Nederlands of ze iets zochten. Zij meteen van "Huh, hoe weet jij dat we Nederlanders zijn?" Tja, Nederlanders in het buitenland vallen op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:22

:-) nederlanders vallen vreselijk op!! Dat is wel handig want als ik op vakantie ben mijd ik ze als de pest ik praat zelfs geen nederlands meer als ik nederlanders tegenkom, want ze willen altijd met je praten. Want dat doen we altijd, elkaar opzoeken en dan praten over nederland hoe mooi dat wel niet is en hoe goed we het eigenlijk hebben....... maar als we weer thuis gaan we weer zeiken en zeuren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:34

Met u eens dat nederlanders opvallen, alleen al hun schrijven en spreken in buitenlandse talen. Hun wijze van uiten en gedragen in het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:10

Nederlanders zijn absoluut erg herkenbaar. Spreken alle talen volgens zichzelf, maar helaas in veel gevallen onverstaanbaar en slecht, ik versta Nederlanders die Engels proberen te praten echt niet. Maar dat geeft niet, zij spreken dan Amerikaans..... Ehh, nee schat, sorry, maar het is gewoon slecht Engels, ook wel bekend als Dunglish :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:19

nou ik was in engeland op vakantie,en daar waren ze razend enthousiast over mijn engels spreken,dat vonden ze helemaal geweldig :D

(toch vind ik dat er wel echt een hollandse cultuur is,maar dat zal voor iedereen anders liggen)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:46

Wat is hollandse cultuur?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:48

dat zeg ik,dat ligt voor iedereen anders en is persoonlijk!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:54

FaberSmid schreef:

Iets héél anders dan de Nederlandse cultuur :D

Ik zeg daar maar liever niks over, ik ben geen Hollander, maar een Nederlander.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:55

jep dat klopt ook :D

over een cultuur kunnen de meningen dus aardig verschillen.
gelukkig kan en mag dat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:58

FaberSmid schreef:

tja....vroeger,z'on vijfhonderd jaar geleden...waren we best wel een ondernemend volk(met ook veel dingen om niet trots op te zijn...)

Nu zijn we best wel laf,praten te veel,komen niet voor ons zelf meer op.

Maar de saamhorigheid van nederlanders vind ik ook een stukje cultuur.
Straten oranje versieren enzo...of je er van houdt of niet...

Als ik aan fransen vraag wat ze van nederlanders vinden zeggen ze... erg zuinig!
Maar verder altijd moeite doen om de taal te spreken!
Dan kun je niet van andere bevolkingsgroepen zeggen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:00

geerke schreef:

Hmm die ervaring heb ik dan juist weer niet. Heb juist het idee dat Nederlanders stug Nederlands blijven praten, overal. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Nu snap ik wel dat je niet 1-2-3 een taal leert maar simpele dingetjes als "goedemiddag", "dankje" en "wat kost dit?" etc. kan je toch wel even leren? Dan toon je in elk geval de wil :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:30

Volgens onderzoek dat in vele, vele landen (74) is uitgevoerd en in een boek an Hofstede is uitgelegd, zit het zo met de Nederlande cultuur:

Machtafstand: Nederland scoort laag en komt daarmee op de 61e plaats.
Dit betekent dat er een kleine machtafstand is in NL: ongelijkheid tussen mensen moet zo klein mogelijk gemaakt worden, kinderen behandelen ouderen als gelijken, docenten verwachten initiatief van leerlingen, onderwijs is twee-richtingverkeer, sociale verhoudingen zijn flexibel.

Individualistisch versus collectivistisch: Nederland staat op een gedeelde 4e plaats vanuit het individualisme. Dwz NL is een individualistisch land: je groeit op om voor jezelf (en misschien een gezin) te zorgen, een eerlijk mens zegt wat hij denkt, je middelen (geld) bezit je zelf, dat geldt zelfs voor kinderen en voor tijd, kinderen leren denken in termen van "ik", sneller wandeltempo, media belangrijkste informatiebron, kinderen kiezen andere beroepen dan hun ouders, management betekent leiding geven aan individuen.

masculiniteit versus Femininiteit: NL staat op de 72e plaats en scoort dus hoog op femininiteit: relaties en levenskwaliteit zijn belangrijk, mannen en vrouwen mogen zacht zijn en gericht op relaties, explicitiet spreken over sex, minder symboliek, ongewenste intimiteiten zijn een nevenverschijnsel, mannen en vrouwen verdelen taken op het werk gelijk, uitblinkers ontmoeten jaloezie, vriendelijke docenten worden het meest gewaardeerd, beroepskeuze op basis van interesse, meer producten voor de woning gekocht, liever meer vrije tijd dan geld, immigranten moeten integreren, zachte religies

Onzekerheidsvermijding: Nederland scoort de 53e plaats. zit dus meer richting zwakke onzekerheidsvermijding: soepele regels vor kinderen over wat vies en taboe is, wat anders is, is interessant, gezinsleven ontspannen, onzekerheid is een normaal onderdeel van het dagelijks bestaan, mensen voelen zich gelukkiger, meer hartaanvallen, resultaten toegeschreven aan eigen bekwaamheid, bij inkopen zoeken naar gemak, riskante investeringen, humor populair in advertenties, docenten mogen zeggen dat ze iets niet weten, meer nieuwe handelsmerken, lui zijn is behaaglijk, je werkt alleen hard als het nodig is, burgers geïnteresseerd in politiek, veel participatie in acties en verenigingen, burgers zijn mondig tegenover overheid, defensief nationalisme.

Lange en korte termijn gerichtheid: Nederland staat op de 13e plaats uit onderzoek bij 39 landen (dus niet 74 zoals bij de andere dimensies). Dit betekent op ongeveer 1/3 van de lange termijngerichtheid: Het huwelijk is een pragmatische zaak, nederigheid is een algemeen menselijke deugd, kinderen krijgen geschenken voor hun plezier, de zorg voor kleuters kan zonder meer aan derden overgelaten worden, beloning naar bekwaamheid, investering in beleggingsfondsen, zoeken naar de Deugd, goed en kwaad hangt van de omstandigheden af, A en het tegengestelde B kunnen beide waar zijn, verschil van mening doet geen pijn, voorrang voor gezond verstand.

Nou...dit is de NL cultuur volgens de theorie van Hofstede. Herkenbaar?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:31

heel herkenbaar vind ik

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:51

Interessant stukje Polly! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:48

Heino schreef:
geerke schreef:

Hmm die ervaring heb ik dan juist weer niet. Heb juist het idee dat Nederlanders stug Nederlands blijven praten, overal. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Nu snap ik wel dat je niet 1-2-3 een taal leert maar simpele dingetjes als "goedemiddag", "dankje" en "wat kost dit?" etc. kan je toch wel even leren? Dan toon je in elk geval de wil :)

ik merk dat eigenlijk juist niet,ik zie in het buitenland dat veel nederlanders best bereid zijn de plaatselijke taal (proberen) te spreken.

dat geven veel mensen uit het buitenland ook aan,dat nederlanders goed met hun talen zijn.

in engeland waar ik dan vorig jaar op vakantie was,waren ze enthousiast over het engelse spreken van veel nederlandse gasten,maar ook in frankrijk vinden ze het schitterend hoe de mensen hun taal proberen te spreken. mijn vriendin volgt spaanse les,en die ging uiteraard ook naar spanje op vakantie,ze vonden het prachtig hoe ze spaans sprak,terwijl het nog helemaal niet zo geweldig was natuurlijk.

ik werk in de apotheek,en waar ik woon werken ook veel polen,deze mensen zijn over het algemeen ook erg bereid om nederlands te spreken waar ze kunnen. dan spreek je engels met ze,en dan zo heel leuk in gebroken nederlands: dankjewel,tot ziens.
mindere ervaringen heb ik met marokkaanse mensen in de apotheek,die spreken soms helemaal geen woord nederlands en proberen t ook niet...

dit alles over het algemeen gesproken uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:05

Snoevie schreef:
dat geven veel mensen uit het buitenland ook aan,dat nederlanders goed met hun talen zijn.

Is puur beleefdheid, verder niks :)

Je kan toch niet gaan zeggen: "Goh, wat spreek jij beroerd Engels".
Snoevie schreef:
ik zie in het buitenland dat veel nederlanders best bereid zijn de plaatselijke taal (proberen) te spreken

Ze zullen wel moeten, Nederlands is niet echt een wereldtaal, wel? :')
In tegenstelling tot Frans, Duits, Spaans en Portugees, wat veel meer gesproken wordt. Chinees trouwens nog meer, maar dat heeft te maken met dat China nogal groot is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:32

nou dat is niet helemaal waar. familie van mij woont in het buitenland,en daar zeggen ze hetzelfde.

wat is eigenlijk het probleem,als ik iets positiefs van de nederlanders wil aanhalen,waarom wordt dat meteen afgekraakt?

en dat is dan geen probleem,en als ik dat bij een ander volk zou doen,is meteen bokt te klein?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:36

Snoevie schreef:
nou dat is niet helemaal waar. familie van mij woont in het buitenland,en daar zeggen ze hetzelfde.

wat is eigenlijk het probleem,als ik iets positiefs van de nederlanders wil aanhalen,waarom wordt dat meteen afgekraakt?

en dat is dan geen probleem,en als ik dat bij een ander volk zou doen,is meteen bokt te klein?

Dat viel mij ook al op Snoevie. :9