Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:14

Blue_Eyes schreef:
Dat vroeg ik niet, ik vroeg welke school, niet welk niveau ;)

Oh sorry, ik las het verkeerd. Ik denk niet dat het belangrijk is over welke school het gaat, dat zeg ik ook liever niet dan. Dat Nederlands valt wel mee, zoals ik eerder al een paar keer heb gezegd.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:14

pernill schreef:
Ik heb ook een leeraares met een hoofdoekje, vind het geen probleem. Ik heb er geen last van dus waarom zou ik er een probleem van maken?
Ook heb ik leeraren die niet goed nederlands kunnen, is soms storend. Maar ze doen der best en zijn wel goed in het vak wat ze geven, ik heb er geen probleem mee. Zolang ze maar wel de best doen om goed nederlands te spreken en ook geen problemen maken van nederlandse cultuur enz.
Dus ik vind het wel kunnen.
En wat mensen zeggen over voorbeeld functie dat ze zich ook normaal moeten kleden enzo.
Ik vind niet echt dat er mede leerlingen zijn ofzo die zeggen:'' ooh zei heeft een hoofdoekje dat wil ik ook. ''
Net als ze niet zeggen over leeraren met ouderwetse kleding:'' ooh zei heeft ouderwetse kleding nu wil ik dat ook. ''
Ze hebben zeker wel een voorbeeld functie. Maar ik vind dat dat niet ligt op het gebied van kleding.

misschien wel op het gebied van taal, kunnen best leerlingen overnemen [onbewust]

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:17

RobbyK schreef:
pernill schreef:
Ik heb ook een leeraares met een hoofdoekje, vind het geen probleem. Ik heb er geen last van dus waarom zou ik er een probleem van maken?
Ook heb ik leeraren die niet goed nederlands kunnen, is soms storend. Maar ze doen der best en zijn wel goed in het vak wat ze geven, ik heb er geen probleem mee. Zolang ze maar wel de best doen om goed nederlands te spreken en ook geen problemen maken van nederlandse cultuur enz.
Dus ik vind het wel kunnen.
En wat mensen zeggen over voorbeeld functie dat ze zich ook normaal moeten kleden enzo.
Ik vind niet echt dat er mede leerlingen zijn ofzo die zeggen:'' ooh zei heeft een hoofdoekje dat wil ik ook. ''
Net als ze niet zeggen over leeraren met ouderwetse kleding:'' ooh zei heeft ouderwetse kleding nu wil ik dat ook. ''
Ze hebben zeker wel een voorbeeld functie. Maar ik vind dat dat niet ligt op het gebied van kleding.

misschien wel op het gebied van taal, kunnen best leerlingen overnemen [onbewust]

Ja dat wel.
Jij kent mij ook en weet dat ik soms onbewust de of het verkeerd gebruik. Terwijl ik het dan gelijk zelf door heb en me er zelf aan erger.
Op het gebied van taal vind ik wel een lastig punt. Aan de ene kant heb ik zoiets zolang ze zich maar verstaanbaar kunnen maken en ook de best doen. Het niet erg vinden om verbeterd te worden door leerlingen enz.
Maar aan de andere kant je neemt het wel lichtelijk over.

RobbyK

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:18

haha inderdaad pernill,
daarom denk ik niet dat het goed is voor ABN.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:18

Mirr84 schreef:
IsabelvS schreef:
maar dat staat er alsnog totaal los van! je kan toch ook serieus zijn in je geloof en ook crimineel zijn en andersom?

Denk dat het niet zo bar vaak tegen komt, de Bijbel is namelijk tegen vormen van criminaliteit en de Koran waarschijnlijk ook! Maar je hebt natuurlijk altijd extremisten die hun geweld verklaren door hun geloof, maar daar doel je denk ik niet op..?

Ja dat is waar, maar idd wat je als laatste zegt doel ik wel een beetje op!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:21

Blue_Eyes schreef:
IsabelvS schreef:
maar dat staat er alsnog totaal los van! je kan toch ook serieus zijn in je geloof en ook crimineel zijn en andersom?

Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

En wat dan met alle homo's die zo gediscrimineerd worden door moslims? ;).

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:25

jameyskatje schreef:
nee echt niet krips. ons geloof schrijft letterlijk voor dat vrouwen hun haren, boezem etc moeten bedekken. daar is geen interpretatie over mogelijk. net zoals wij geen varkensvlees eten en geen alcohol nutten,. net zoals wij niet mogen bedriegen etc. dat zijn duidelijke regels. interpretatie is in dit geval niet aan de orde. de koran schrijft het voor, de sunnah schrijft het voor en de geleerden zijn het unaniem eens. no doubt.

dan mag jij mijn lerares gosdienst en de methode komen verbeteren ;). Wij hebben de tekst letterlijk vertaald gelezen, en het valt heel erg anders te interpreteren. Dat zegt de juf en het boek ook.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:32

jameyskatje schreef:
Krips schreef:
Maar ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed welk punt je wil maken. Want ik ben ervan overtuigd dat jij de meeste Koran kennis hebt. Maar er staat als ik jou berichten lees dat er nergens staat dat de hoofddoek verplicht is. Dat is toch interpretatie. En het kan dan toch zijn dat twee moslima's allebei net zo religieus zijn maar het toch anders opvatten?

Ik snap ook niet echt wat het uitmaakt voor de discussie. Of de Koran het nou letterlijk of figuurlijk verplicht. Dat is toch voor iedereen anders. Het kan dus zijn dat de ene moslima het wel als verplichting ziet en de andere niet.

nee echt niet krips. ons geloof schrijft letterlijk voor dat vrouwen hun haren, boezem etc moeten bedekken. daar is geen interpretatie over mogelijk. net zoals wij geen varkensvlees eten en geen alcohol nutten,. net zoals wij niet mogen bedriegen etc. dat zijn duidelijke regels. interpretatie is in dit geval niet aan de orde. de koran schrijft het voor, de sunnah schrijft het voor en de geleerden zijn het unaniem eens. no doubt.

Maar zelfs als er het er letterlijk in staat dan kan een gelovige het nog zelf interpreteren. Je bent toch niet minder religieus of zo als je het niet doet. Je hebt toch ook veel christenen die bepaalde dingen die in de Bijbel staan en verplicht worden niet doen. Of door de paus worden verplicht. Ik vind die mensen niet minder religieus. Ik zeg niet dat het daarom niet zou mogen voor de klas ofzo. Want dat mag van mij absoluut. Maar ik vind wel dat je soms best hard kan zijn tegen mensen die jou geloof anders interpreteren. Als ik zo eerlijk mag zijn. Een vrouw die besluit wel volgens de Islam te leven maar geen hoofddoek te dragen is toch niet minder moslima.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:37

Ik zie weer allerlei opmerkingen voorbij komen waar ik wel wat op te zeggen heb (sflj, TS). Ik heb nu echter geen tijd, moet weg. Kom er straks op terug.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:00

MamboBeach schreef:
Zou ik een klas instappen en iemand staat met een hoofddoekje voor de klas zou ik uit de les stappen. Daar heb ik gewoon geen behoefte aan en het is natuurlijk helemaal schrijnend dat deze persoon iemand anders de klas uitzet omdat iemand anders een pet draagt en nog veel schrijnender is, is dat ze de nederlandse taal niet beheerst en dat als docente. Het is toch niet te geloven, wat een flutonderwijs hebben wij zeg.

zou je echt de les uitstappen als je lerares een hoofddoek blijkt te dragen? wat belachelijk zou dat zijn.
meid met zo'n instelling ga je echt niet veel bereiken in het leven hoor. je hebt er geen behoefte aan.. om ernaa te kijken ofzo? of om kennis te vertoeven? wil je niet gewoon goed presteren op school? wat is er toch met het moraal van sommige mensen.

als ik een telefoontje van school zou krijgen met de mededeling dat mijn dochter de les is uitgestapt/heeft geweigerd omdat haar lerares een hoofddoek (of een dergelijk iets, het gaat om het principe) bleek te dragen..... nou dan waren de poppen aan het dansen hoor bij ons thuis. zo'n houding zal ik niet accepteren van mijn kinderen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:04

sflj schreef:
jameyskatje schreef:

meid kom op nou. wat is je punt? wie weet het nou beter? natuurlijk staat er niet letterlijk HOOFDDOEK, de koran is namelijk in hety klassieke arabisch geschreven. die beheers jij niet. wij noemen dat hijab ;) en dat is inderdaad meer dan enkel een lapje stof op je hoofd. maar dat lapje stof valt daar wel onder :Z

maargoed, ik ben eigenlijk ook gestoord dat ik het steeds weer uitleg.

Even iets tussendoor hoor; ik dacht ergens te lezen dat jij ook nog niet zo lang dit geloof aanhangt. En aan de foto's in je profiel te zien (en ik las dat je moeder niet moslim is?) maak ik op dat jij niet in die cultuur bent opgegroeid. Dus wie zegt dat jij het allemaal precies en goed weet?

even 2 dingen uiteen zetten..

religie en cultuur,

religie praktiseer ik inmiddels 3 jaar intensief.

cultuur.. inderdaad ik ben opgegroeid in een nederlands gezin, maar deze zijn ook niet over 1 kam te scheren.

mijn vriendinnen zijn van allerlei afkomsten. ik kijk dagelijks achter de voordeuren bij bv turkse of marokkaanse mensen. en ook deze zijn niet over 1 kam te scheren.

daarnaast doe ik welzijnswerk in utrecht in hele gemixte wijken. ik werk voornamelijk met marokkaanse ouders en kinderen. ik zie dus ook andere kanten van de 'culturen'. ieder huisje heeft zijn kruisje en ik ben de dienstverlener.

niemand weet alles, iedereen heeft andere ervaringen..
maargoed, ik vind van mezelf dat ik voldoende ervaring heb om erover te spreken. ik maak het namelijk van heeel dichtbij mee allemaal.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:07

IsabelvS schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

alle moslims??? nou ik niet hoor, leven en laten leven. en zo denken heel veel andere moslims er ook over.

overigens. homo's worden door allerlei groepen gediscrimineerd. vrijwel alle gelovigen, niet enkel door moslims.

en zelfs door ongelovigen worden ze gediscrimineerd. of heb je dat nooit gemerkt?

vind het een beetje een kromme gedachten. vast gevormd door de media.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:09

Ik vind een school geen plek voor geloofsovertuigingen te uiten tenzij het bv een christelijke/moslim/ander geloof school is. Maar bij een gewone "staatsschool" of provincie school moet men niet met dergelijke uitingen komen vind ik. Ik zou ook geen les volgen bij iemand met een hoofddoek op, al evenmin bij iemand die een groot kruis rond de hals draagt.

Wb dat haar nederlands minder is dan haar frans; het frans ligt (volgens de turkse jongen die ik mijn klas had) een stuk dichter bij het Turks dan het Nederlands. Hij kon bv vloeiend frans, zijn Nederlands was gewoon goed maar Engels was voor hem al helemaal een ramp... Hij verklaarde ook dat Nederlands en engels erg moeilijk waren en dat hij dan weer niet snapte waarom wij zoveel moeite hadden met frans. :D Ze staat daar om franse les te geven, niet om Nederlands te geven. Dus zolang haar franse spelling in orde is vind ik het geen bezwaar dat haar Nederlands misschien wat minder vloeiend is. :)

IsabelvS: heb je onze paus laatst nog gehoord over homo's? Tot aan duiveluitdrijving toe. ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:11

IsabelvS schreef:
jameyskatje schreef:

dan mag jij mijn lerares gosdienst en de methode komen verbeteren ;). Wij hebben de tekst letterlijk vertaald gelezen, en het valt heel erg anders te interpreteren. Dat zegt de juf en het boek ook.

pb me haar gegevens en dan zal ik dat zeker doen.

letterlijk vertaald? dat kan dus al niet., de nederlandse taal is te beperkt voor het arabisch. google maar even op het woord hijaab. als je toch zo eigenwijs bent.. iedereen is hier unaniem over eens. ik begrijp niet hoe jou docent aan haar lesstof komt. ik heb dit in geen enkele islamcursus (door moslims en onafhankelijk) ooit voorgeschoteld gekregen. ik heb thuis 40 islamitische boeken waarin 1 vers ongeveer 4 bladzijdes uitleg krijgt.. en ik heb de arabische koran en de vertaling.

maargoed, geloof wat je wilt hoor. ik weet wel beter. en de mensen die dit lezen moeten er ook hun eigen waarheid maar van maken.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:15

intral schreef:
Ze heeft als lerares een voorbeeldfunctie. En in het regelement van school staat dat kinderen zich normaal moeten kleden ( iig in die van ons wel ) en als zij dat dan niet doet, dan is het haar fout vind ik.

TS schreef dat ze normale kleding draagt, alleen een hoofddoekje schijnt het probleem te zijn aan haar kleding.
Maar een hoofddoekje is niet verboden, dus kun je het ook niet "fout" noemen en er dus ook niet over gaan "klagen".

Ik zou er geen problemen mee hebben, als ze gewoon goed les geeft en dat is waar het om gaat, toch?
De kwaliteit van het lesgeven is in mijn ogen belangrijk en niet de kleding van een docent.

Ze zal ongetwijfeld het vak Frans goed kunnen doceren, ze is tenslotte docente Frans en NIET Nederlands.
Bovendien als ze op een VWO mag les geven, kan ik me niet voorstellen dat ze heel slecht is in haar vak.
Dus die paar Nederlandse taalfoutjes, die TS dus kennelijk zelf weet te corrigeren, zie ik niet als een probleem en het maakt iemand echt niet een slechte docent.
Ik zal maar niks zeggen over MSN-taal, Breezer taal of weet ik wat... :P

Ik vind het een beetje muggenziften om niks :o

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:38

Veel moslima's dragen in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) omdat zij menen dat dit een islamitisch voorschrift is. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden,
Dit is een stukje wat je uitgebreid kunt lezen op internet...
Als je les geeft in welk vak ook, behoor je goed Nederlands te kunnen spreken.
Wat als je de les niet begrijpt? Gaat ze het dan ook in het Frans uitleggen!
Ik vind overigens dat je bijna onherkenbaar bent als je een hoofddoek draag.
Ik vind het prima dat ieder z,n geloof heeft, maar kom niet met argumenten die helemaal niet van toepassing zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:48

Osiris:
1 ding klopt (al) niet, je leert de taal juist goed te spreken als je alleen maar die taal mag/kan spreken.
Wij kregen Engelse les van een echte Engelsman die geen woord Nederlands kon, ik moet zeggen: ik heb nooit zo snel en goed een taal geleerd als toen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:52

Ben het met het bovenstaande eens, daarom zijn native-speakers ook zo in trek :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:05

nouja ik vind wel dat als je in nederland les geeft je ook wel nederlands hoort te spreken

ik heb verder weinig met het geloof,welke dan ook,maar ik snap de ophef over een lerares met hoofddoek niet zo.
ik heb een leraar gehad met keppeltje,geen punt imo.
ze staan daar hun vak te geven,meer niet toch

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:10

Even iets tussendoor hoor; ik dacht ergens te lezen dat jij ook nog niet zo lang dit geloof aanhangt. En aan de foto's in je profiel te zien (en ik las dat je moeder niet moslim is?) maak ik op dat jij niet in die cultuur bent opgegroeid. Dus wie zegt dat jij het allemaal precies en goed weet?[/quote]

Ik ben zelf geen moslima en ben niet opgegroeid in de cultuur, maar zoals je had kunnen lezen krijgen wij les en veel informatie over dit geloof en bezoeken we zelfs moskee's met onze school.
Wij krijgen ook informatie van diegene in de moskee.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:14

volgens mij was die post ook naar mij bedoeld. zie boven, ik heb m al beantwoord.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:14

moskee's ? haha grappig, die hou ik erin hihi

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:56

jameyskatje schreef:
IsabelvS schreef:

alle moslims??? nou ik niet hoor, leven en laten leven. en zo denken heel veel andere moslims er ook over.

overigens. homo's worden door allerlei groepen gediscrimineerd. vrijwel alle gelovigen, niet enkel door moslims.

en zelfs door ongelovigen worden ze gediscrimineerd. of heb je dat nooit gemerkt?

vind het een beetje een kromme gedachten. vast gevormd door de media.

Wat me opvalt aan jouw posten is dat als iets, voor jou, negatief wordt bevonden, je direct de media de schuld geeft... Grappig... Het zegt namelijk wel iets...

Ook haal je er nu weer andere geloven bij, wat os dat toch? Heel kinderlijk gedrag... :j

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:11

Jameskatje is erg snel aangebrand valt me op.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:14

Blue_Eyes schreef:

En wat dan met alle homo's die zo gediscrimineerd worden door moslims? ;).[/quote]

eens even op een rijtje zetten:

de joden willen me dood hebben 8-)
de paus vind me een even grote bedrijging voor de planeet als de kap van het regenwoud 8)7
de gereformeerde wensen me de geestelijke dood toe :Z
en de moslims willen me van het hoogste gebouw in de buurt gooien met mijn hoofd eerst -:(-
wat mij als lesbienne betreft is het allemaal een pot nat en blijf ik zeggen een goede homo is een ongelovige homo :+