Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:26

Oké, ik hou me weer even in. Zal weer braaf betalend burgertje spelen.
Maar ik zag het toch wel even voor me hoor }:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:26

Weet je wat het lastige is, mensen zijn graaiers. Praktisch níemand zegt 'laat mij maar minder verdienen dan mijn collega, da's beter voor de samenleving'. Praktisch níemand zegt 'nee joh, ik heb deze maand niet zo druk gehad op m'n werk, dus laat dat salaris maar zitten'. Praktisch níemand zegt 'och, ik heb zakelijk helaas niet zoveel bereikt dit jaar, ik hoef geen bonus'.

Het bijstellen van wachtgeld, bonussen en riante topsalarissen is een precair gebeuren. Want je wilt wél dat er goede verstandige mensen op een post gezet worden. Eigenlijk wil je gewoon de beste. En dan is de keuze: neem je de beste in dienst voor een bepaald salaris met secundaire voorwaarden of neem je genoegen met iemand die minder geschikt is voor een fair bedrag, want de beste kiest uiteraard ook voor een goedbetaalde baan, evt ook gerust in het bedrijfsleven of bij de concurrent...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:29

Electra63 schreef:
Sommige mensen die schulden hebben, is hun eigen schuld.
De hele maatschappij is materialistisch. Mensen moeten leren uit te geven naar wat ze verdienen. Top-hypotheken, dure vakanties etc.
En dan heb ik het niet over chronisch zieken of mensen met een AOW. Als je jong bent dan heb je 2 opties in mijn ogen: werken of studeren, maar ik ken genoeg jongelui, die lekker thuis hangen en alleen willen werken als het niet te zwaar/moeilijk is en wel goed verdienen. of zwart werken in de horeca.
Kinderbijslag is, vind ik, een ander verhaal. Dat is een kwestie van solidariteit. Je moet niet afhankelijk zijn van de kinderbijslag, maar het is wel een tegemoetkoming in de kosten.
Kinderen zijn hard nodig, anders is er over 20 jaar een probleem.

Deels mee eens.
Alleen zoals je hier ook leest, zijn er jonge mensen met een chronische ziekte.
Het treft helaas niet alleen maar de wat ouderen onder ons.
Kijk,,....ik zing mijn leven wel uit, ben al 46,maar iemand van net 20 die nog moet beginnen....mijn hemel...hoe gaan die dat redden???
En zeker zijn er ook bij die te lamlendig zijn om de handen uit de mouw te willen steken, dat is de rekening die wel nu allemaal betalen aan het materialisme wat de pan uit rijst.
Die groep heeft naar alle waarschijnlijkheid veel gekregen zondat daar wat voro tegenover te hoeven stellen.
Kennen de waarde van het geld domweg niet.
Maar ook die groep komt zichzelf ooit tegen, nadeel is dat de betalers er dan wel weer voor moeten opdraaien.
Ik kan ook niet uit eten, op vakantie of zonder op te letten mijn bootschappen karretje vol laden.
Maar ik kan nog wel weten te waarderen wat ik wel kan!
Het leven word niet beter als je echt twee maal per jaar op vakantie gaat....daar zijn ook andere goedkopere alternatieven voor, maar dat heet prioriteiten stellen en een grote groep van de jongeren kunnen dat niet, steken zich dus in de schulden om toch die vakantie/paard/boot/duur huis/ auto etc etc te kunnen hebben.
Mijn buren hebben het hoogst waarschijnlijk ook beter dan mijn man en mij....so what!!???
Ben blij voor hen.
Ik geniet ook van een wandeling hier bij mij achter op de Veluwe, en die wandeling krijgt helemaal een kroontje als we ook nog eens wild spotten.
Het is maar net waar je tevreden mee kan en wil zijn.

Bellona....gelukkig lees ik dat je toch ondanks je ziekte een toekomst kunt krijgen en die gun ik je dan ook van ganser harte! ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:30

Dat een goed persoon voor een bepaalde functie een goed loon heeft kan ik begrijpen. Maar waarom een bonus? Hij heeft toch al een heel goed loon? Dat is toch voldoende. Het kassa meisje krijgt toch ook geen bonus, zelfs niet als ze altijd erg vriendelijk is en geen telfouten maakt.
En dat kassa meisje is net zo hard nodig, want we willen allemaal graag onze spulletjes. Maar omdat het minder verantwoordelijk is verdient ze ook al minder. En die ander zo ook meer. Bonus, nu schrappen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:31

Chubby schreef:
Weet je wat het lastige is, mensen zijn graaiers. Praktisch níemand zegt 'laat mij maar minder verdienen dan mijn collega, da's beter voor de samenleving'. Praktisch níemand zegt 'nee joh, ik heb deze maand niet zo druk gehad op m'n werk, dus laat dat salaris maar zitten'. Praktisch níemand zegt 'och, ik heb zakelijk helaas niet zoveel bereikt dit jaar, ik hoef geen bonus'.

Het bijstellen van wachtgeld, bonussen en riante topsalarissen is een precair gebeuren. Want je wilt wél dat er goede verstandige mensen op een post gezet worden. Eigenlijk wil je gewoon de beste. En dan is de keuze: neem je de beste in dienst voor een bepaald salaris met secundaire voorwaarden of neem je genoegen met iemand die minder geschikt is voor een fair bedrag, want de beste kiest uiteraard ook voor een goedbetaalde baan, evt ook gerust in het bedrijfsleven of bij de concurrent...

tuurlijk zijn mensen graaiers, we zijn nooit tevreden dat zit nou eenmaal in onze natuur.
Gelukkig maar anders waren we nooit zover gekomen met huizen van steen, auto's, computers, treinen, etc etc.
Maar ik vind het persoonlijk veel te ver gaan dat er mensen een maandsalaris krijgen die nog hoger is dan mijn jaar salaris!!

Niemand maakt mij wijs dat je 30.000 euro per maand "nodig" hebt om te kunnen leven :n
Dan woon je toch niet in een villa met 26 slaapkamers en 14 badkamers?!, dan ga je toch niet op vakantie met je privejet naar je prive-eiland?!

Een mooi huis met 6 slaapkamers en 2 badkamers heb je toch ook genoeg aan? 2 weken miami (noem maar wat) met een 1ste klasvliegtuig vliegen is toch ook goed?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:32

Anoli schreef:
hahaha niet overdrijven sparta, straks plegen ze nog zelfmoord omdat ze het niet meer zien zitten met zo weinig geld... :')

Al is dat eigenlijk om te huilen, dat mensen geen andere uitweg meer zien dan er een einde aan te maken...

Nou...dit gebeurt al veel en ik vrees dat het aantal alleen maar zal gaan stijgen helaas.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:33

Onassa schreef:
[

Deels mee eens.
Alleen zoals je hier ook leest, zijn er jonge mensen met een chronische ziekte.
Het treft helaas niet alleen maar de wat ouderen onder ons.
Kijk,,....ik zing mijn leven wel uit, ben al 46,maar iemand van net 20 die nog moet beginnen....mijn hemel...hoe gaan die dat redden???
En zeker zijn er ook bij die te lamlendig zijn om de handen uit de mouw te willen steken, dat is de rekening die wel nu allemaal betalen aan het materialisme wat de pan uit rijst.
Die groep heeft naar alle waarschijnlijkheid veel gekregen zondat daar wat voro tegenover te hoeven stellen.
Kennen de waarde van het geld domweg niet.
Maar ook die groep komt zichzelf ooit tegen, nadeel is dat de betalers er dan wel weer voor moeten opdraaien.
Ik kan ook niet uit eten, op vakantie of zonder op te letten mijn bootschappen karretje vol laden.
Maar ik kan nog wel weten te waarderen wat ik wel kan!
Het leven word niet beter als je echt twee maal per jaar op vakantie gaat....daar zijn ook andere goedkopere alternatieven voor, maar dat heet prioriteiten stellen en een grote groep van de jongeren kunnen dat niet, steken zich dus in de schulden om toch die vakantie/paard/boot/duur huis/ auto etc etc te kunnen hebben.
Mijn buren hebben het hoogst waarschijnlijk ook beter dan mijn man en mij....so what!!???
Ben blij voor hen.
Ik geniet ook van een wandeling hier bij mij achter op de Veluwe, en die wandeling krijgt helemaal een kroontje als we ook nog eens wild spotten.
Het is maar net waar je tevreden mee kan en wil zijn.

Bellona....gelukkig lees ik dat je toch ondanks je ziekte een toekomst kunt krijgen en die gun ik je dan ook van ganser harte! ;)

Nu ben ik het met jou eens. :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:34

Maar Sparta, zo loopt het nu eenmaal zo. En dat veranderd echt niet meer. Want als je collega een bonus heeft, wil jij er ook een toch? En omdat jij een bonus hebt, wilt een andere nieuwe werknemer er ook een...

Zeg eerlijk, zou jij nee zeggen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:34

Onassa schreef:
Anoli schreef:
hahaha niet overdrijven sparta, straks plegen ze nog zelfmoord omdat ze het niet meer zien zitten met zo weinig geld... :')

Al is dat eigenlijk om te huilen, dat mensen geen andere uitweg meer zien dan er een einde aan te maken...

Nou...dit gebeurt al veel en ik vrees dat het aantal alleen maar zal gaan stijgen helaas.

Daarom heb ik die zin er ook onder geplaatst, het gebeurt nu al regelmatig en dat is gewoon eigenlijk te triest voor woorden, dat we in zo'n soort land wonen... |(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:35

Chubby schreef:
Maar Sparta, zo loopt het nu eenmaal zo. En dat veranderd echt niet meer. Want als je collega een bonus heeft, wil jij er ook een toch? En omdat jij een bonus hebt, wilt een andere nieuwe werknemer er ook een...

Zeg eerlijk, zou jij nee zeggen?

En als alle bonussen (hoe schrijf je dat woord :D ) in 1 x afgeschaft werden dan had niemand meer een keuze... en is het weer "normaal" dat je geen bonus krijgt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:35

Chubby schreef:

Dat kan je als modaaltje ook niet permitteren want dan kom je op straat te staan omdat je je rekeningen niet meer kan betalen.

wat wel kan, en als gewoon een voorbeeld uit mijn eigen ervaring is, dat wanneer je bijv. vrienden hebt die financieel echt zo slecht zitten dat licht en gas word afgesloten, financieel even te steunen en dan een maand zelf maar even brood moet eten.
Maar ook dat gebeurt weinig omdat de mens heel erg ik gericht is geworden!!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:36

Ik zou inderdaad ook geen nee zeggen. Maar als er nu niemand 1 kreeg zou ik hem ook niet verwachten. Heb er immers ook nog nooit 1 gehad en toch goed mijn best gedaan. :)
En als dat nu gewoon wettelijk werd, bonussen kan niet, dan zijn er ook geen schele ogen meer naar een collega.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:36

Anoli schreef:
Niemand maakt mij wijs dat je 30.000 euro per maand "nodig" hebt om te kunnen leven :n

Dat heeft ook niemand nodig. Maar er is niemand die nee zegt als het je wordt aangeboden.

Er wordt jaarlijks vastgesteld wat iemand minimaal nodig heeft. Ik vraag me af hoeveel bokkers tegen hun baas hebben gezegd 'nee joh, met dat salaris ga ik boven minimum werken, dat hoef ik niet hoor'....?

_sparta_

Re: Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:37

Het gaat niet over het gewone loon. Het gaat gewoon over dat extra bovenop het loon. Loon is genoeg om gewoon je best op te doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:39

_sparta_ schreef:
En als dat nu gewoon wettelijk werd, bonussen kan niet, dan zijn er ook geen schele ogen meer naar een collega.

Dat is gewoon niet mogelijk... Net zo goed als jij zegt 'die 700 euro aan zorgverzekering kan ik niet missen' zo zegt een ander met een 13e maand 'die aanvulling kan ik niet missen'. En waar leg je dan de grens? De enigen die zoiets zouden kúnnen regelen (management), zouden zichzelf in de portemonnee pakken, dat doet gewoon níemand.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:40

Ik vind die bonussen wel zo'n regelrechte onzin!
Als een vuilnisman een keer een dag heeft waarop ie 10 zware vuilniszakken omhoog heeft moeten gooien de wagen in wordt hem toch ook geen gouden handdruk gegeven :?

Ben het er ook mee eens dat mensen in het kabinet eens een tijd op een minimumloon zouden moeten leven, misschien dat ze dan eens inzien hoe de normale burger tegen hen aankijkt, kijk dat er wat aan de crisis gedaan moeten worden álá... maar laat ze eens eerst naar hun eigen portemonnee kijken! :=

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:41

Chubby schreef:
Anoli schreef:

Dat heeft ook niemand nodig. Maar er is niemand die nee zegt als het je wordt aangeboden.

Er wordt jaarlijks vastgesteld wat iemand minimaal nodig heeft. Ik vraag me af hoeveel bokkers tegen hun baas hebben gezegd 'nee joh, met dat salaris ga ik boven minimum werken, dat hoef ik niet hoor'....?

Maar daarom kan dit wettelijk nog wel naar beneden gebracht worden...
Kan me niet voorstellen dat er iemand "beslist" dat'een bepaalde functie minimaal 30.000 per maand moet hebben... (toch gebeurd het want anders zouden die mensen niet bestaan en ze bestaan wel)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:42

Waarom zouden bonussen niet gemist kunnen worden? Gaan mensen er werkelijk vanuit dat ze die krijgen? Gewoon je loon, daar baseer je de uitgaven op. Met de bonussen doe je extra dingen, maar toch niet je rekeningen betalen?
Nee echt bonus is niet nodig, gewoon normaal loon en klaar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:42

Chubby schreef:
Dat is gewoon niet mogelijk... Net zo goed als jij zegt 'die 700 euro aan zorgverzekering kan ik niet missen' zo zegt een ander met een 13e maand 'die aanvulling kan ik niet missen'. En waar leg je dan de grens? De enigen die zoiets zouden kúnnen regelen (management), zouden zichzelf in de portemonnee pakken, dat doet gewoon níemand.

Dan leef je in mijn ogen echt verkeerd, als je 13 maanden geld nodig hebt om 12 maanden te kunnen betalen...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:43

In die reclame van cup a soup gaan de bonussen naar een goed doel, kunnen de hoge heren een voorbeeld aan nemen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:43

Cyntje schreef:
Ik vind die bonussen wel zo'n regelrechte onzin!
Als een vuilnisman een keer een dag heeft waarop ie 10 zware vuilniszakken omhoog heeft moeten gooien de wagen in wordt hem toch ook geen gouden handdruk gegeven :?

Ben het er ook mee eens dat mensen in het kabinet eens een tijd op een minimumloon zouden moeten leven, misschien dat ze dan eens inzien hoe de normale burger tegen hen aankijkt, kijk dat er wat aan de crisis gedaan moeten worden álá... maar laat ze eens eerst naar hun eigen portemonnee kijken! :=

Ik zou ook wel een bonus willen want ik blijf zo vaak extra lang om nog even te ok op te ruimen, kom ook zonder morren midden in de nacht mn bed uit om een ziek dier te opereren, maar word ik daarvoor bedankt met een bonus... :n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:44

Anoli schreef:
Maar daarom kan dit wettelijk nog wel naar beneden gebracht worden...
Kan me niet voorstellen dat er iemand "beslist" dat'een bepaalde functie minimaal 30.000 per maand moet hebben... (toch gebeurd het want anders zouden die mensen niet bestaan en ze bestaan wel)

Het nu gevallen kabinet heeft de 'Balkenende norm' vastgesteld. Goede zaak m.i. Maar in het bedrijfsleven gaat men zich daar niet aan houden. Daar liggen de salarissen nú hoger, en wat ik al zei, niemand zegt 'ik hoef niet hetzelfde te verdienen als mijn collega, doe mij maar de helft van dat bedrag'. En niemand zegt 'ik kom graag bij jullie werken voor dat salaris, ook al heb ik bij een bedrijf verderop voor dezelfde functie 3x meer aangeboden gekregen'.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:45

YankeeBoy schreef:
In die reclame van cup a soup gaan de bonussen naar een goed doel, kunnen de hoge heren een voorbeeld aan nemen..

En dat goede doel zou nu zijn; de Nederlandse burger.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:46

Anoli schreef:
Dan leef je in mijn ogen echt verkeerd, als je 13 maanden geld nodig hebt om 12 maanden te kunnen betalen...

Ach kom op zeg. Dan leef je toch ook verkeerd als je die 700 euro aan extra eigen bijdrage niet kan missen?
Bonussen, 13e maand en vakantiegeld worden door Jan Modaal besteed aan rekeningen die zijn blijven liggen en luxe extraatjes..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:47

Anoli schreef:
Ik zou ook wel een bonus willen want ik blijf zo vaak extra lang om nog even te ok op te ruimen, kom ook zonder morren midden in de nacht mn bed uit om een ziek dier te opereren, maar word ik daarvoor bedankt met een bonus... :n

Even serieus: als jij nu gevraagd wordt door een andere werkgever die je maandelijks meer biedt én een bonus voor hetzelfde werk, wat zeg jij dan?