Cohen of Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik moet kiezen tussen Job Cohen en Geert wilders dan kies ik voor...

Cohen
330 (58%)
Wilders
236 (41%)

Totaal aantal stemmen: 566

Peperkroket

Re: Cohen of Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:39

Moet eerst de Eerste Kamer het ermee eens zijn :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:42

Borg schreef:
De PVV wil de 1e kamer afschaffen. Waarom zou dat nou zijn....

omdat het een stel grijze muizen zijn die de boel alleen maar vertragen denk ik...nieuwe wetsvoorstellen enzo..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:49

Die grijze muizen hebben een enorme dossierkennis (het zijn trouwens niet allemaal grijze muizen) en ze hoeven zich niet populair te maken bij de burgers, want zij worden niet rechtstreeks gekozen.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:50

Gestemd voor Cohen. Ben het sowieso meer eens met de standpunten van de PVDA dan de PVV, en daarbij zou ik me om sommige uitspraken rotschamen om een Nederlander te zijn met Wilders als mp ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:58

Ik zou ook geen Wilders stemmen, maar ik vind de houding van linkse medelanders en de politiek niet correct. We leven hier in een democratie en of je het leuk vindt of niet, men mag gewoon op Wilders stemmen. Ik vind dan ook dat de rest van politiek Nederland eens minder bezig moet zijn met de eigen zetel bezetten met een handdoek, want als de meerderheid vor Wilders kiest dan zul je toch je best moeten doen om er een coalitie mee te vormen. Dat is namelijk democratie!

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:01

geerke schreef:
Borg schreef:
De PVV wil de 1e kamer afschaffen. Waarom zou dat nou zijn....

omdat het een stel grijze muizen zijn die de boel alleen maar vertragen denk ik...nieuwe wetsvoorstellen enzo..

Dat zou ik niet zomaar zeggen. Ze zijn er voor de controle van de tweede kamer. Die controle is zeker nodig, het zijn ook mensen met kennis van het vak, dat lijkt me logisch. Ik snap dat het wat voor vertraging kan zorgen, maar het is nodig.
Natuurlijk wil de PVV de 1e kamer afschaffen, Wilders is niet helemaal van de controle. (rechtse partijen zijn natuurlijk voor vrijheid, en weinig overheidsbemoeienis) De 1e kamer is hem natuurlijk een doorn in het oog.
Wilders heeft moeite met het vinden van mensen die precies dezelfde ideeen hebben als hemzelf. Hij vind ze vaak te eigenwijs (denk aan iemand die mee wilde doen voor hem, via de gemeenteraad), of de persoon heeft gewoon net een ander standpunt. Dat is het probleem met reactionaire standpunten, mensen zijn vaak net iets anders in mening. Dus, voordat wilders een grote partij bij elkaar heeft zodat hij op alle gebieden kan uitkomen? Dat gaat denk ik nog wel even duren! Nu kan hij in ieder geval niets doen met zijn 'creatieve' standpunten. Mensen raken teleurgesteld in hem en gaan volgende keer weer anders stemmen. tenminste, dat is mijn mening)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:04

Achterhaald idee van de PVV. De PvdA is er ook voor en de SP ook. Vast nog meer partijen als je even googled ;)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:10

faye schreef:
Ik zou ook geen Wilders stemmen, maar ik vind de houding van linkse medelanders en de politiek niet correct. We leven hier in een democratie en of je het leuk vindt of niet, men mag gewoon op Wilders stemmen. Ik vind dan ook dat de rest van politiek Nederland eens minder bezig moet zijn met de eigen zetel bezetten met een handdoek, want als de meerderheid vor Wilders kiest dan zul je toch je best moeten doen om er een coalitie mee te vormen. Dat is namelijk democratie!

Dat is ook mijn mening, als wilders de mening van het volk vertegenwoordigd, is het niet anders. Er is heel veel ophef over, en dat is nou juist wat hij wil. Toen het kabinet viel, hield hij zich (volgens mij) wijs op de achtergrond, hij wilde niet geassocieerd worden met de val. Tenminste dat viel mij op. Het duurt ook even voordat een wet tot stand komt, er moet een heel 'stappenplan' langs worden gewerkt.

Hoe komt een wet tot stand?
stap 1: een kamerlid of minister maakt een voorstel
stap 2: Bespreking in de ministerraad
stap 3: Voor advies naar de raad van state
Hoogste adviesorgaan van Nederland, koning(in) en meerderjarige kroonprins plus oud politici zitten hierin
stap 4: Formulering van het wetsvoorstel
stap 5: behandeling in de tweede kamer
stap 6: behandeling eerste kamer
stap 7: Ondertekening door vakminister waaronder de wet valt, minister van justitie en de koningin
stap 8: publicatie in staatscourant, daarna is het een werkende wet

eerste kamer is wel een belangrijke schakel in het ontstaan van de wet, dat zal hem toch dwars zitten denk ik? Hij moet daar ook een meerderheid hebben,en dat gaat hem voorlopig niet lukken..

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:11

faye schreef:
Achterhaald idee van de PVV. De PvdA is er ook voor en de SP ook. Vast nog meer partijen als je even googled ;)

Dat zou kunnen, maar toch leg ik wel een directe link met PVV als het hier omgaat. Dit is natuurlijk mijn mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:11

Maar dat is niets nieuws. De PvdA wilde de eerste kamer al in 2005 afschaffen. Dus het is zo flauw om nu zo neerbuigend hierover over Wilders te doen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:14

faye schreef:

Maar waarom onstaat dan het idee dat de linkse stemmer niet vind dat er op Wilders gestemd mag worden? Zo vat ik dat helemaal niet op hoor.Maar de linkse stemmer en ook veel rechtse stemmers hebben toch het volste recht om het met Wilders oneens te zijn. Dat heeft niets te maken met het wel of niet accepteren dat mensen op hem stemmen. En nee, leuk vind ik het niet. Als groenlinkser wil ik natuurlijk het liefst dat mijn partij het grootste wordt. Maar ik vind het als je het zo bekijkt vind ik het ook niet leuk als mensen op het CDA of weet ik veel welke partij stemmen. En de rest van de politiek sluit de PVV niet zomaar uit, dat doen ze omdat ze het niet eens kunnen worden over de standpunten. De VVD en de SP zouden bijvoorbeeld ook niet makkelijk samen kunnen regeren. Dat heeft niets te maken met het expres laten mislukken van het democratische systeem.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:16

Oke, dat wist ik niet. Dat geef ik eerlijk toe, maar daar is het ook een discussie voor natuurlijk!
Ik ben nog niet zo lang bezig met de politiek, sinds ik maatschappijleer heb op school (ben nu 16, over 2 weken 17) begin ik mij er in te interesseren. Ik vind het wel interessant om er discussies over te voeren, hoewel ik zelf nog niet eens mag stemmen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:18

Als de PVV in de regering komt, zullen zij toch water bij de wijn moeten doen.
Daarbij zullen bepaalde standpunten dan heel scherp tegen het (grondwet)licht gehouden worden.
Het zal me benieuwen of regeringsverantwoordelijkheid de PVV nog zo populair houdt.

Misschien moeten ze het maar eens laten zien...... maar ik heb er een hard hoofd in.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:18

Links en rechts zijn ook wel een beetje begrippen die voor iedereen verschillen. Net wat jou standpunten zijn en bij welke partij je hoort wat je links vind, en wat je rechts vind! Een cda-er vind andere partijen 'te' links dan groenlinks. Die zien andere partijen al snel als 'te' rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:19

Krips schreef:
faye schreef:

Maar waarom onstaat dan het idee dat de linkse stemmer niet vind dat er op Wilders gestemd mag worden? Zo vat ik dat helemaal niet op hoor.Maar de linkse stemmer en ook veel rechtse stemmers hebben toch het volste recht om het met Wilders oneens te zijn. Dat heeft niets te maken met het wel of niet accepteren dat mensen op hem stemmen. En nee, leuk vind ik het niet. Als groenlinkser wil ik natuurlijk het liefst dat mijn partij het grootste wordt. Maar ik vind het als je het zo bekijkt vind ik het ook niet leuk als mensen op het CDA of weet ik veel welke partij stemmen. En de rest van de politiek sluit de PVV niet zomaar uit, dat doen ze omdat ze het niet eens kunnen worden over de standpunten. De VVD en de SP zouden bijvoorbeeld ook niet makkelijk samen kunnen regeren. Dat heeft niets te maken met het expres laten mislukken van het democratische systeem.

Wat er nu gebeurt is een kinderachtig spelletje om bij voorbaat Wilders uit te sluiten. En waarom? Omdat men zelf graag met de kont in het pluche wil zitten en blijven zitten en men in de broek schijt dat hun stoeltje vergeven wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:19

Geweldige advertentie onderaan: "leer de Marokkanen kennen: integratiecursus Marokkaans voor Nederlanders" :D :D

Faye: wat is dan precies de houding van de linkse stemmers?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:20

Heino schreef:
Geweldige advertentie onderaan: "leer de Marokkanen kennen: integratiecursus Marokkaans voor Nederlanders" :D :D

Faye: wat is dan precies de houding van de linkse stemmers?

Niet met wilders willen reageren, vooral.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:22

Ik denk dat als de PVV met bijv. 22 man in de kamer komt te zitten, er binnen een paar maanden ruzie is. Dan worden het eenmanspartijen en daarna hebben ze een tijd wachtgeld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:23

Nadine___ schreef:

Wie willen dat dan precies niet?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:24

Electra63 schreef:
Ik denk dat als de PVV met bijv. 22 man in de kamer komt te zitten, er binnen een paar maanden ruzie is. Dan worden het eenmanspartijen en daarna hebben ze een tijd wachtgeld.

Dit zou kunnen, waarschijnlijk komen ze er achter dat ze toch nog verschillen in de extreme ideeen, er is een boek van iemand die een maand in de PVV heeft gezeten, en hoe ze met elkaar omgaan binnen de partij. Interessant boek om te lezen denk ik.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:26

Heino schreef:
Nadine___ schreef:

Wie willen dat dan precies niet?

Eigenlijk bijna alle partijen die er wel lichtelijk moeite mee hebben, maar de linksere partijen uiten dat dus wat extremer. Roepen dingen over wilders, dat dat de schrik is voor nederland. Dat soort dingen. Wilders geniet daar alleen maar van volgens mij. Ik weet verder ook niet precies wat het is, Faye?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:28

Nadine___ schreef:
Eigenlijk bijna alle partijen die er wel lichtelijk moeite mee hebben, maar de linksere partijen uiten dat dus wat extremer. Roepen dingen over wilders, dat dat de schrik is voor nederland. Dat soort dingen. Wilders geniet daar alleen maar van volgens mij. Ik weet verder ook niet precies wat het is, Faye?

Waar hebben ze dat gezegd dan? Volgens mij valt dat best mee, met dat uitsluiten. Ja, er zijn partijen die het roepen maar ben benieuwd of ze dat nog doen als ze daarmee een kans op in de regering komen verspillen :P Overigens denk ik niet dat je kan stellen dat mensen de PVV uitsluiten wanneer ze aangeven dat het de schrik van Nederland is en dergelijke uitspraken. Ik (als linkse stemmer) zie juist graag een regering met links + de PVV, omdat ze dan samen moeten werken ipv elkaar tegenwerken :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:29

Ik snap wat je bedoelt, dat is misschien ook wel zo! Maar dan krijg je denk ik een hoop ruzie en weinig 'daden'.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:30

faye schreef:
Krips schreef:

Wat er nu gebeurt is een kinderachtig spelletje om bij voorbaat Wilders uit te sluiten. En waarom? Omdat men zelf graag met de kont in het pluche wil zitten en blijven zitten en men in de broek schijt dat hun stoeltje vergeven wordt.

Sorry, maar dat is toch geen argument? Waarom denk jij dat partijen Wilders uitsluiten? Op dit moment is de kans groot dat als Wilders uitgesloten wordt er helemaal geen coalitie gevormd kan worden, dus niemand met 'zijn kont in het pluche'. Ik weet het natuurlijk niet zeker wat de theorie is achter het uitsluiten van Wilders. Maar het lijkt me wel logisch dat zeker partijen als de PVDA, GL, D66 en de SP wel erg veel van hun geloofwaardigheid verliezen als zij met Wilders een coalitie vormen. Nou vind ik wel dat de partijen allemaal met elkaar moeten spreken, om te tafel moeten gaan. Maar het lijkt met logisch dat veel partijen het niet eens kunnen worden met de PVV. Terwijl wie er nu wel samengaat met de PVV kan onmiddelijk in het pluche. Lijkt me een gat in de markt wat dat betreft. (Overigens is GL door de PVV uitgesloten)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:31

Krips schreef:
(Overigens is GL door de PVV uitgesloten)

En vice versa voor zover ik weet niet :P Best typisch, dat die linkse rakkers de naam hebben en de PVV de daad ;)