Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:37

intral schreef:
ben ik dan een hele rare puber die om 02.30 in dr bed kan liggen op zaterdagavonden dan op zondag weer om 08.30 in de stal te staan zonder echt heel erg moe te zijn?

Ik kan dat één keer, maar ik stort dan wel in moet ik eerlijk zeggen. Ik heb minstens 8 uur slaap nodig en ik kom daar bijna nooit aan, meestal 6/7 uurtjes. Om vrijdag ga ik om 23.00 naar bed (heb ik ook wel nodig, moet er regelmatig vroeg uit omdat ik zaterdag bijna altijd wedstrijden heb) en op zaterdag ben ik zo moe, dat ik ook om 23.00 naar bed ga.. Soms nog vroeger! Op zondag sta ik dan ook pas op om 10 uur, dan voel ik me redelijk fris weer. Haha :).

Anoniem

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:40

Ik heb ook wel een keer gehad. Dat ik 2 uur weer was van een survivaltocht. Daarna nog tot 4 uur wezen kijken bij een opdracht. En wat lol hebben met de mensen die bij de opdrachten zaten. Daarna nog even na het dorpshuis om laatste opdracht alvast op te ruimen. En was toen 5 uur thuis. En sliep tegen 6 uur. En 9 uur ging me wekkertje weer om mee te helpen de andere opdrachten af te bouwen. En 's nachts kon ik niet in slaap komen, omdat ik totaal niet moe was. En sliep tegen 3 uur.
(mijn ouders organiseren de survivaltocht)

Dit houdt ik niet elke dag vol. Maar 1 x lukt wel.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:44

intral schreef:
ben ik dan een hele rare puber die om 02.30 in dr bed kan liggen op zaterdagavonden dan op zondag weer om 08.30 in de stal te staan zonder echt heel erg moe te zijn?
Niet raar, maar dan heb jij blijkbaar gewoon weinig slaap nodig. Ik heb nu zegmaar een halfjaar gemiddeld 8,5-9 uur slaap gehad, en ik kan je vertellen, als ik dan een paar dagen nóg minder slaap, dat mijn humeur niet zo vooruit gaat... Kan er nog wel makkelijk uitkomen (ik kan echt absoluut niet uitslapen), maar ben wel een stuk sneller moe. Heb gewoon echt veel slaap nodig. Maar aan de andere kant, heb me nu al zo'n beetje aangepast aan max 9 uur slapen, dus ik raak er wel aan gewend, maar wat langer slaap zou wel fijn zijn. Jammer dat het niet allemaal in één dag past met alle andere dingen die ik doe :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:47

Ach ik heb ook een keer gehad dat ik ging logeren op school, de hele nacht doorgespookt heb, de dag er op nog paardrijles had en de hele dag bij vrienden was en pas 's avonds ging slapen op normale tijd. En op werkweek met school, dat ik 2 nachten achter elkaar heb doorgehaald, 1x kan dat wel, maar vaker.. nee. Dat trek ik niet :+.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:47

Bizzybijtje schreef:
Ik ga altijd om half 11 slapen maarl lig ook vrijwel altijd nog tot 12 uur/ half 1 wakker :) Dus nee, zo makkelijk is het niet om het aan te passen hoor ;)
Maar wat gebeurt er dan als je nóg eerder gaat slapen, dus bijv. half 10? Val je dan nog steeds pas om 12 uur in slaap of gaat het dan iets eerder? Kan me voorstellen dat je bijv. een standaard periode hebt waarin je zegmaar nog bezig ben om dingen die je bezig houden te verwerken, dat je dat dan misschien nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:50

Ik heb toch ook echt dat ik niet voor bepaalde tijd slaap.. Eerder was dit een uur of 2, tegenwoordig rond 12'en. Het maakt niet uit hoe laat ik er in duik, of het nou 9 of 11 uur is.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:59

Kan het opzich wel een weekje volhouden met 4/5 uur slaap. Maar dan bijvoorbeeld op een kamp ofzo, waar je met zn alle slaapt. Daar kan ik rustig de hele dag actief zijn op een paar uurtjes, zonder sagereinig te worden. :D
Maar als ik naar school moet op n paar uurtjes slaap, worden ze toch echt niet vrolijk van mij hoor en heb niet eens een ochtendhumeur eigenlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:02

Ja, kunnen jullie wel zeggen dat tieners dan eerder naar bed moeten. Maar het stofje dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt (melatonine nog wat ofzo) wordt bij tieners later aangemaakt dan bij volwassenen. O:) B-)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:11

Hahaha dat merk ik op dit moment wel, zit helemaal te stuiteren op het moment :')

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:07

Was voor mij absoluut een idee geweest. Maakt niet uit hoe vroeg ik op bed ga, ik slaap niet voor 1 uur. Ook niet als ik 's ochtends er al vroeg uit was. Maar ik moest wel altijd om half 6 er uit om op tijd op school te zijn. Nou dan was ik dus echt wel de hele dag kapot.. Maar lag toch weer gewoon wakker tot 1 uur.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:51

Ik merk zelf wel dat het klopt, hoor. Als ik 1e uur vrij ben de volgende dag ga ik een uur later naar bed, en ook sta ik dus een uur later op, maar dan ben ik een stuk meer uitgerust. Als ik op gewone tijd er uit moe ben ik gewoon echt doodmoe nog, heb gewoon veel slaap nodig en dat ik pas rond 1 uur in slaap val helpt ook niet.. :\

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:08

Cyntje schreef:
Laten we dan ook maar een siësta inlassen voor de scholieren, kunnen ze ook nog een middagdutje doen _O-

zo heel grappig vind ik het niet. Kan me nog goed herinneren dat toen ik op de middelbare school zat en altijd om half 7 op moest de hele week moe was, en ik ging altijd op tijd naar bed. Sommige mensen kunnen er slechter tegen dan anderen en als je ouder wordt heb je vaak ook minder moeite met vroeg opstaan. Ik merk ook dat ik nu dat nu ik paar jaar ouder ik minder moeite heb met wat vroeger opstaan. Althans, het opstaan zelf is zwaar maar vervolgens kom ik de rest van de dag wel redelijk door, op de middelbare school was ik dan gewoon echt de hele dag doodmoe.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:12

Anandi_ schreef:
Nou, ik vind het echt de grootst mogelijke onzin...

Een neurologisch bewezen verschijnsel dat zich bij pubers voordoet vind ik geen onzin :)
Feit blijft dat het bioritme van jongeren tijdelijk verstoord is, waardoor ze pas later op de avond slaap krijgen. Je kunt dan om 21:00 al op bed gaan liggen, pas als het puberlichaam melatonine af gaat geven, zul je in slaap vallen.

Overigens zal er altijd een verschil in slaapbehoefte bestaan, waardoor de ene jongere die van 24:00 tot 06:00 en aan 6 uur slaap genoeg heeft, minder moeite heeft met vroeg opstaan dan de jongere die op dezelfde tijdstippen slaapt, maar behoefte heeft aan 8 uur slaap :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:07

ja ik stem mee een uur later :))
kan nooit mijn bed uitkomen :+
maarja uno probleem zit je weer later op je paard .. |(

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:10

Nee ik ben zelf een puber en wil absoluut niet later naar school, dan ben ik pas kwart over 4 uit!. Het liefst begin ik nog een uur vroeger dat ik om kwart over 2 uit ben. Het is net wat je gewend bent. Als scholen later zouden beginnen zullen kinderen ook later naar bed gaan, het maakt dus in feite helemaal niks uit. :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:17

Babico3 schreef:
Ja, kunnen jullie wel zeggen dat tieners dan eerder naar bed moeten. Maar het stofje dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt (melatonine nog wat ofzo) wordt bij tieners later aangemaakt dan bij volwassenen. O:) B-)

Ja.. dat stofje schijn je rond een uur of 4 smiddags aan te maken, zodat je tegen een uur of 11 moe bent zeg maar.
Cafeine beinvloedt dat, fel licht (ala computer of dicht op je tv) ook. Alchohol zorgt er ook voor dat melatonine weer afbreekt.
Geen idee of dat stofje bij tieners later actief wordt, zal vast in het oorspronkelijke artikel erbij staan.
Ik weet wel dat ik dat stofje veel te laat en amper aanmaak en dat heeft bij mij met adhd te maken. Ik slik dan ook smiddags melatonine in drogist-dosis en 's avonds apotheek-melatonine.. en bij die laatste mag ik dan geen computer meer aan etc. Bedoeling is wel dat me lichaam dat over paar maanden zelf gaat overnemen.

Maar goed mijn punt: je kan een uur later beginnen, maar dan ga je een uur langer door. Volgens mijn ervaringen (ook uit omgeving) is de concentratie eind van de middag echt heel ver te zoeken. Dat bevordert de leeromstandigheden dus niet echt. Ik zou zeggen, probeer vroeger te gaan slapen en zet die pc/tv uit na 10 uur ofzo..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

Iedereen heeft een ander ritme waar zijn/haar lichaam goed op reageert toch?
Ik zit zelf nu op de middelbare en ik ga om tien uur naar bed, maar heb toch liever nog een uurtje langer slaap. Terwijl een vriendin van mij om twaalf uur gaat en geen moeheidsklachten heeft.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:20

Uhm... Dit is wel nogal een oud topic... ;)

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:28

langer laten liggen idd

haha

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:29

ik stem er niks op tegen :))
uitslapen is nooit mis

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:30

Ik heb mijn slaap echt nodig.
Ik vind het een beetje raar later te moeten beginnen, gewoon eerder naar bed iedereen! :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:32

Sorry maar wat een belachelijk idee.

Ik ben met mijn 21 dan geen puber te noemen maar meerdere dagen achter elkaar om 1 uur gaan slapen en er om 4.15 eruit gaat best prima. Het is maar wat je gewend bent. Wie van ons heeft vroeger nou last gehad van het zogenaamd vroeg op moeten staan? Denk dat dat maar een zeer klein percentage zal zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:21

Dit is inderdaad een behoorlijk oud topic. Daarom een slotje.