wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:22

Blue_Eyes schreef:
HET geloof of een aantal gelovigen?

Je hebt gelijk, een aantal gelovigen; alle streng gelovigen van elk geloof. De mensen die zichzelf te kort doen als gevolg van het geloof. Maargoed, zolang ze anderen er maar neit mee lastig vallen (en dan heb ik het niet over dat ze er niet over mogen praten, maar zoalang ze maar niet iets doen waarmee ze een ander lastig vallen, je begrijpt hopelijk wat ik bedoel: ieder zijn vrijheid)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:23

@Nagini: Als je het niet erg vindt ga ik nu niet al die vragen beantwoorden, dan ben ik nog wel even zoet. ;)

Zoals gezegd zitten er zat bergen in de bijbel, ik denk dat jij de Sinai bedoelde en dat is waar Mozes de tien geboden kreeg 'uitgereikt'.

@Stybba; alle streng gelovigen van elk geloof, dat vind ik ook nogal heftig uitgedrukt, omdat ik niet weet wat jij onder streng gelovig verstaat. Er zijn zat bokkers die mij streng gelovig vinden, bijvoorbeeld.

Nagini

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:26

Geen probleem hoor.. ik ga 'ns kijken of ik er achter kan komen welke berg dat nu is.. :P Misschien kom ik die lerares morgen wel op school tegen, dan vraag ik het even aan d'r.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:28

Ik ben benieuwd :)

Welterusten! Ik had al een half uur minimaal in bed willen liggen :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:30

Ik was om 10 uur al naar bed aant gaan :')

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:36

Jullie zijn niet de enige... :') Truste :O

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:46

@ blue eyes: jij moet misschien gewoon eens beter lezen, of 't anders niet meteen zo opvatten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:57

Lieve schat, lees je eigen zin nog eens terug. 'Dat neemt niet weg dat ik iets tegen gelovigen heb.' Daar staat dus dat je wel degelijk iets tegen gelovigen hebt. Ik begrijp ook wel hoe je het bedoelt, maar qua zin klopt het niet ;)

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:44

Ik vind het vervelend als gelovigen zich gelijk aangevallen voelen als het over "hun" geloof gaat. Men moet toch zelf weten wat ze vinden..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:45

MLEENESS schreef:
Ik vind het vervelend als gelovigen zich gelijk aangevallen voelen als het over "hun" geloof gaat. Men moet toch zelf weten wat ze vinden..

Mee eens. Vind ik bij Blue_Eyes hier ook wel een beetje het geval (om daar ook maar meteen op te reageren): dat een ander persoon iets tegen gelovigen heeft zal jou toch een zorg zijn? :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:51

MLEENESS schreef:

Ik kan je punt begrijpen. Aan de andere kant, en tuurlijk mogen mensen vinden wat ze willen vinden, zouden ze hun mening soms wel wat anders kunnen formuleren. Ik vind het juist weer vervelend wanneer mensen zeggen dat ik me snel aangevallen voel, of wanneer mensen gelovigen over één kam scheren Want, als ik voor mijzelf spreek, vind ik het prima wanneer iemand het niet met mij eens is wat betreft het geloof. Ieder heeft immers zijn eigen mening en overtuigingen, maar blijf dan in ieder geval (wat je ook gelooft) wel respectvol naar elkaar toe.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:04

Hehe, ik studeer Theologie (de wetenschappelijke staatsopleiding), en naar mijn mening kunnen geloof en wetenschap best samengaan. Ze sluiten elkaar niet uit, maar het is vaak wel moeilijk te verenigen. Mijn geloof is meer een soort omhooggevallen agnosticisme, en ik hou absoluut niet van dogma's. Klasgenoten van mij zijn vaak wel erg gelovig en wetenschapper. Geen idee hoe zij dat doen. Één ding heb ik voor mezelf wel vastgesteld, en dat is dat ik een hekel heb aan menselijke fatsoensinstituties (kledingvoorschriften en regels die ongelijkheid in de hand werken) die een goddelijke oorsprong krijgen toegedicht. Wat een kletskoek! Alsof een Almachtige God het ook maar enigzins boeit wat een mens aanheeft. We zijn toch allemaal bloot gemaakt ^^

@ Nagini: In de bijbel komen een paar bergen bij naam voor; de Ararat, waarop Noach met zijn ark blijft steken; de Sinaï, in de gelijknamige woestijn, waar Moses God ontmoet en er de geboden krijgt; de berg Sion, waarop Jeruzalem gebouwd is... vergeet ik er nog? Ben te weinig Bijbelvast voor een Theoloog eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Morgalyen op 25-03-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:06

MLEENESS schreef:

maar dat is bij alles toch? Mensen die 'traditional' zijn die voelen zich aangevallen door 'naturals' en homoseksuelen voelen zich ook heel snel aangevallen als je iets slecht over hun zegt. Buitenlanders voelen zich ook meteen aangevallen omdat ze denken dat je 't over hun afkomst hebt. Ik bedoel hiermee niet dat iedere 'traditional' of iedere homoseksueel of iedere buitenlander zich aangevallen voelt. Ik bedoel alleen te zeggen dat 't niet alleen 't geloof is waar (een aantal) mensen zich aangevallen voelen. Dat is gewoon iets menselijks :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:14

Geloof veroorzaakt [bijna] altijd Oorlog,Verdriet,Ruzie,enz.
Waarom? omdat ze andere geloven niet acepteren.
Laat ieder geloven wat ze willen,zolang ze er andere niet mee lastig vallen is het toch ieders vrije keuze.
De wetenschap is mooi,helaas ook daar verschillen in.
De een zegt: het is zo gebeurt,de ander zegt: nee zo gebeurde het.Ik denk wel eens heeeeel ver terug en zie dan het donkere heelal met sterren enzo en bedenk dan wat daar weer achter zou zitten,maar kom dan uit in niets,een gat.Je kan dan niet meer verder met bedenken,heel vreemd is dat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:33

Angelita schreef:
MLEENESS schreef:

Mee eens. Vind ik bij Blue_Eyes hier ook wel een beetje het geval (om daar ook maar meteen op te reageren): dat een ander persoon iets tegen gelovigen heeft zal jou toch een zorg zijn? :)

Ik voel me helemaal niet aangevallen, maar ik probeer wel het beeld een beetje bij te stellen. Ik denk namelijk dat sommige oordelen vooral vooroordelen zijn en totaal onterecht. Dat vind ik jammer.

Overigens; waar jij op reageert over dat 'iets tegen hebben' is voor mij vooral een taalkwestie; naast christen ben ik ook nog docent Nederlands en ik kan het niet laten om op dat soort slakken zout te leggen ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:43

Ik denk dat het er ook nog maar net vanaf hangt waar je woont. Deze discussie zal anders zijn gelopen in een land als amerika. (maargoed, daar is alles toch wel overdreven....)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:14

Ik ben ook gelovig, en geloof ook in de wetenschap. Frappant is alleen wel dat er vaak dingen bewezen worden, die zo allang in de Bijbel beschreven stonden :)

Ik geloof in de Bijbel, en geloof dat deze waarheid is. Ook geloof ik in God. Ik begrijp dat sommige mensen dat niet kunnen, ik ben zelf ook een tijdje weggeweest van het geloof, van God en van Jezus, zat vol twijfels. Gelukkig ben ik er weer van teruggekomen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:18

Stybba schreef:
Blue_Eyes schreef:
HET geloof of een aantal gelovigen?

Je hebt gelijk, een aantal gelovigen; alle streng gelovigen van elk geloof. De mensen die zichzelf te kort doen als gevolg van het geloof. Maargoed, zolang ze anderen er maar neit mee lastig vallen (en dan heb ik het niet over dat ze er niet over mogen praten, maar zoalang ze maar niet iets doen waarmee ze een ander lastig vallen, je begrijpt hopelijk wat ik bedoel: ieder zijn vrijheid)

Wanneer doe je jezelf tekort als gevolg van het geloof dan? Volgens sommigen hier ben ik ook 'zwaar gelovig', volgens mijn dorpsgenoten ben ik te werelds, maar goed :D
Ik werk niet op zondag, leidt geen losbandig leven, en lees de Bijbel, maar heb niet echt het idee dat ik mezelf wat te kort doe :) Ik val iig bij mijn weten geen andere mensen lastig.

Overigens las ik iets over fouten in de Bijbel en tegenstrijdigheden? Vraag me toch af waar dan := Heb dat ding al zo vaak gelezen, maar nog nooit iets gevonden wat niet kan kloppen? Alles klopt als een bus, en ook vandaag de dag nog...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:08

Verootjoo, ik denk dat dat altijd een discussiepunt zal blijven tussen gelovigen en niet-gelovigen :) ik kom hier later nog op terug, moet nu de deur uit!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:15

Ik vindt wel dat je er rekening mee moet houden dat de bijbel (of elk ander geloofsgeschrift) is opgeschreven door mensen. Het is de intepretatie van de mensen van toen van wat er toen is gebeurt.

Als je tien mensen omstebeurt in een kamer zet en iets laat gebeuren vertellen ze mischien naderhand niet allemaal het zelfde terwijl ze wel allemaal hun waarheid spreken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:19

Wat christenen geloven, is dat de bijbel is geschreven door mensenhanden, maar wel dat die mensen op dat moment onder invloed waren van (geleid werden door) de heilige Geest. Met andere woorden: dat de Bijbel feitelijk door God geschreven is, maar dat hij de desbetreffende mens als een soort schrijfmachine heeft gebruikt, even oneerbiedig uitgedrukt :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:31

Dat er een "god" is geloof ik wel,maar niet in de gedaante van een mens zoals ze beschrijven en laten zien.De "god" is een boven natuurlijk iets,wat niemand weet hoe dat eruit ziet en of het te zien is.Alles is gemaakt door de natuur,de natuur geeft en neemt en houd alles in evenwicht.Is er een medicijn gevonden die een bepaalde ziekte geneest?dan zorgt de natuur voor een nieuwe onbekende en onbehandelbare ziekte.En zo word de mens in evenwicht gehouden,net zoals de natuur zorgt voor aardbevingen,overstromingen,branden,enz.Puur om overbevolking op aarde te voorkomen.De natuur is voor mij een "god".

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:14

Blue_Eyes schreef:
Wat christenen geloven, is dat de bijbel is geschreven door mensenhanden, maar wel dat die mensen op dat moment onder invloed waren van (geleid werden door) de heilige Geest. Met andere woorden: dat de Bijbel feitelijk door God geschreven is, maar dat hij de desbetreffende mens als een soort schrijfmachine heeft gebruikt, even oneerbiedig uitgedrukt :)

Wilde ik net zeggen, het zijn geen 'gewone' mensen die de Bijbel hebben geschreven. Deze mensen waren 'gegrepen' door de heilige geest, en vertelden hun verhaal onder invloed van de heilige geest. Paulus verteld dat in zijn brieven in het nieuwe testament expliciet hoe hij is gegrepen door de heilige geest :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:09

verootjoo schreef:
Stybba schreef:

Wanneer doe je jezelf tekort als gevolg van het geloof dan?

Wanneer je je leven niet leeft voor jezelf door bijvoorbeeld angst voor god (leef ik wel zoals hij het wil, kom ik wel in de hemel?), door je leven te leven zoals het je geleerd is hoewel je het liever anders ziet (vrouwen mogen alleen in rokjes en dat soort ideen), door niet te mogen nadenken voor jezelf en vooral wanneer het om twijfels over god gaat, dan val je meteen buiten de groep en word je niet meer door je vrienden en familie aangekeken. Ik heb het dan vooral over streng gelovigen, zoals die veel voorkomen in de bijbelgordel en dorpjes (en natuurlijk alle anderen die zich hierdoor aangesproken voelen).