Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:27

milo schreef:
Hoe weet je dat?

De kids die op mijn werkplek terecht komen, de crisisgroep dus, komen niet voor hun zweetvoeten, dat kan ik je wel vertellen. Dossiers komen veeal overheen met het gedrag dat we zien op de groep.

Ik vind het nogal vervelend: kinderen worden niet zomaar uitgeplaatst! Er wordt altijd eerst gezinshulp ingezet, om uithuispklaatsing te voorkomen.

Maarja, ik werk nu eenmal in de jeugdzorg, en niet iedereen zal mij als jeugdbeschermer aardig vinden, het zij zo.

Milo ik ben heel blij voor je dat je zo om je werk geeft! maar wat je hier beschrijft met dat kinderen nooit zomaar uit huis worden
geplaats.. dan zal dat alleen zo bij jou niet zijn.. maar heb in mijn familie namelijk genoeg voorbeelden die wel zomaar zijn weggehaald!!
en als je ze nu ziet..

Er gaat geen dag voorbij zonder dat ze in tranen zijn (dat terwijl er al een paar boven de 20 zijn!!)
Onze familie stond voor hun klaar maar wij mochten ze nog niet eens zien!! en de rede?? die weten we tot op de dag vandaag
nog steets niet!! of je me wilt geloven dat is aan jou maar dat is 1 ding wat ik er mee te maken heb gehad en kan zo ook
nog wel doorgaan over wat er bij mij zelf allemaal is gebeurd.. of beter kan zeggen wat er niet Goed is gebeurd

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:46

Luister, ik hoor zelf niet bij Jeugdzorg. Ik heb daar ook geen enkele banden mee. Maar ik heb zelf in mijn omgeving ook weer positieve ervaringen met Jeugdzorg.
Ik kan ook vertellen dat ik zeker weet dat iedereen vroeger dacht dat ons gezin heel netjes was en dat alles heel goed ging. Niets is minder waar, er was ontzettend veel ruzie en gedoe bij ons thuis. Uiterlijk is niet alles en dus mensen in de omgeving zeggen mij niet zoveel. Schijn bedriegt. Een vrolijk meisje kan huilen van binnen.

Ik zeg niet dat er geen fouten gemaakt worden, want dat geloof ik echt meteen. Wat ik alleen wil zeggen is dat dit mensen zijn, die moeten proberen in te schatten hoe een ander is. Dat is verschrikkelijk moeilijk. Mensen kunnen liegen, bedriegen en manipuleren. Daarnaast zijn kinderen vrijwel altijd loyaal aan hun ouders, dus dat maakt het er ook niet gemakkelijk op. En dat mag ook wel gehoord worden. Er zijn heel simpel twee kanten. Maar waar het topic mee begon: met die uitzending. Sorry hoor, maar die vrouw beweert dat zij het hartstikke goed voor elkaar had en ineens wordt haar kind weggenomen. Dat geloof ik gewoon niet, want dat mag niet eens van de wet.

Wat mij zo tegenstaat is dat Jeugdzorg uitgekotst wordt door een paar verhalen van mensen. Maar de kant van Jeugdzorg wordt ook niet goed bekeken. Zij krijgen steeds minder tijd en steeds minder personeel voor hetzelfde werk, ze mogen steeds minder van de wet en als het daardoor een zooitje wordt, krijgen zij ook nog op hun schuld. Ze worden ook gewoon keihard klemgezet door de overheid. En dat gebeurt bij veel meer zorginstellingen. Maar ipv klagen bij de overheid en de gemeente, worden de zorginstellingen compleet afgezeken. Je kiest niet zomaar voor dit zware beroep, dat doe je alleen als je echt wel motivatie hebt. Maar helaas, blijven het mensen, die soms ook fouten maken en steed meer papierwerk te verwerken krijgen. Er zijn ook veel klachten vanuit de zorg dat er geen tijd meer voor de mensen is, want ze moeten te veel papierwerk verwerken en er is te weinig personeel om het aantal gezinnen goed te kunnen verdelen. Dat is ook verteld: waar één medewerker eerst 10 gezinnen had, heeft diezelfde medewerker er nu minstens 2x zoveel. En maar op die medewerker blijven zeiken. Ga eens naar de overheid en meldt dat die meer geld naar de zorg doorsluizen, zodat de kwaliteit hoog blijft.[/quote]

Sorry maar kan het niet laten om hier op te reageren.. ik snap dat jeugzorg ook fouten kan maken logisch maar het valt gewoon op dat er over zo'n organisatie zoveel negatiefs naar boven komt? en wat betreft het aantal personeel dat zal ook te maken hebben dat mensen niet staan te popelen om te werken voor jeugdzorg als de naam zo slecht staat.
Het kan dan wel zijn dat ze klem worden gezet of wat dan ook maar ik speek nu vanuit mezelf ...

Ik kamp nog steets met de problemen en ik kan er dus echt niet tegen als er alleen maar gezegt wordt van ja ze worden onder
druk gezet of wat dan ook... Ik sta nu ook onder druk en wie helpt mij??
Nee inplaats daarvan sturen ze me overal naartoe kan ik die medicijnen gaan slikken en die behandeling en daar weer gaan zitten enz enz
en wat hebben ze ooit aan mij gevraagt? niks..! En niemand hier hoeft mij te vertellen dat ik dit uit me duim zuig of wat dan ook!
Het mag gewoon gezegt worden als er fouten worden gemaakt klaar!!
En stel dat er nu eens iets gebeurd met me en ik overleef het niet.. je dan hoor je ze praten ja we hebben het druk en we hebben alles
geprobeerd .. ze punte.. maar op!! ;(

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:51

Ik wil wel reageren op het volgende:

* uit de 'klauwen' komen van BJZ door niet mee te werken is wellicht niet de beste remedie, aangezien er tegenwoordig makkelijker druk en dwang ingezet kan worden als middel om 'samen te werken' met ouders. ( Hier zit een hele filosofie achter met als kern 'het recht van het kind staat voorop')

* Een kind dat uitgeplaatst wordt heeft het RECHT om te weten waarom, bij ons op de crisisgroep is dat 1 van de eerste dingen die wij bespreken met het kind. ( Daarnaast vinden er regelmatig spontaan groepsgesprekken plaats waarin de jeugdigen praten over hun uitplaatsing, hun verdriet en wensen. Heel mooi om te zien hoe ze steun en herkenning bij elkaar vinden)

* ouders van het kind weten dus ook altijd waarom een kind uitgeplaatst wordt. Zij lezen toch ook het rapport?!.. Dat familie niet op de hoogte wordt gesteld, vind ik i.v.m privecy etc. niet vreemd. Wanneer ouders ervoor kiezen om familie en vrienden in te lichten moeten zij dat zeker zelf doen.

Kellytjuh2

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:38

Milo, ik kan je hier vertellen dat het met mijn neven en nichten anders is gegaan je mag het zelfs aan hun vragen hun kampen er nog steets mee....

En in mijn eigen geval hulp kwam niet eens tenminste niet wat nodig was in mijn situatie... net als een paar anderen hier beschrijven werd ook ik neergezet als de '' oorzaak'' van het hele gebeuren! best knap als baby zijnde maargoed.. Het kan allemaal wel zijn Milo dat het bij jullie zo is maar dat is dan helaas niet overal zo..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:44

milo schreef:
Ik wil wel reageren op het volgende:

* uit de 'klauwen' komen van BJZ door niet mee te werken is wellicht niet de beste remedie, aangezien er tegenwoordig makkelijker druk en dwang ingezet kan worden als middel om 'samen te werken' met ouders. ( Hier zit een hele filosofie achter met als kern 'het recht van het kind staat voorop')

Ik mis het recht van de ouders......
Helaas ben ik dus verplicht om mee te werken, en begint het hele proces (wat we nu al eens hebben doorlopen) helemaal opnieuw.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:57

ik lees al even mee en ik zit nu te twijfelen wel of niet naar bjz te gaan morgen,heb een afspraak voor mijn zoon daar :\
ik vind sommige verhalen wel heftig hoor...ik heb zelf ook te maken gehad vroeger met jeugdzorg en had toen niet al te goede ervaringen ermee...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:13

Ellen__ schreef:
ik lees al even mee en ik zit nu te twijfelen wel of niet naar bjz te gaan morgen,heb een afspraak voor mijn zoon daar :\

Als je een afspraak hebt, gaan! Niet gaan levert op z'n hoogst wantrouwen op vanuit BJZ. Je bespreekt het gewoon met hen - de steun en hulp die ze kunnen bieden is mooi. Bij de dingen die er worden voorgesteld vraag je gewoon rustig bedenktijd. Laat het even bezinken, bespreek het met de mede-opvoeder als die er is en/of met een goede vriendin, denk er eens over na. En als je iets niet ziet zitten, dan kun je in alle rust nadenken over hoe je daarop reageert.

Ik zou er zeker vanuit gaan dat ze het beste met je zoon voor hebben. Dat betekent niet dat je dus alles klakkeloos moet accepteren, maar ik zou het gesprek zeker niet vanuit wantrouwen beginnen!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:47

dankje,dacht inderdaad al dat ze dan gaan wantrouwen waarom je niet komt opdagen,dus dat is niet zo slim inderdaad!
ik heb een foldertje gekregen,vrijwillige hulpverlening maar dat blijkt helemaal niet zo vrijwillig te zijn :n
ik ga inderdaad gewoon bedenktijd vragen...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:31

Ellen__ schreef:
dankje,dacht inderdaad al dat ze dan gaan wantrouwen waarom je niet komt opdagen,dus dat is niet zo slim inderdaad!
ik heb een foldertje gekregen,vrijwillige hulpverlening maar dat blijkt helemaal niet zo vrijwillig te zijn :n
ik ga inderdaad gewoon bedenktijd vragen...

Maak je maar niet te snel druk.

Goede vriendin van mij werkt ook bij BJZ als casemanager. Zij doet geweldig werk, helpt mensen met papierwerk en doorverwijzing. Natuurlijk zijn er af en toe ook zaken waarbij zij minder goed nieuws moet brengen, maar ik vind dat zij haar werk geweldig doet.

Kijk, wanneer je opvoedondersteuning nodig hebt, is BJZ de verwijzende instantie. Wanneer BJZ zich zorgen gaat maken ( huiselijk geweld, verwaarlozing etc.) dan wordt er meer dwang op gezet. Maar over het algemeen is BJZ bedoeld om te hélpen.

Dat terzijde: Ik verbaas me echt over sommige praktijken, want die gaan tegen de regelgeving in. Maargoed, voordat je 2 kanten van het verhaal kent, is er eigenlijk niet veel over te zeggen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:28

Ik vind het bizar dt als je komt voor ondersteuning, je je niet meer terug kunt trekken. Ook niet als je particulier snellere en betere hulp hebt gevonden. Dat wantrouwen is echt vreselijk irritant en ziek.
Ik hoop echt dat BJZ door Rouwvoet wordt opgeheven of aangepast, zoals het nu is is het niet goed. Vaak wordt de originele hulpvraag uit het oog verloren door overijverige mensen. Dan belanden ouders in een spiraal van trajecten die de situatie niet persé verbeteren. En stoppen, is niet goed "voor het kind" geeft wantrouwen en levert meestal dwangmaatregelen op. Waar veel te snel naar gegrepen wordt, imo.

Kiwiko inderdaad maar de meeste ouders die ik tref zijn niet zelfverzekerd. Die voelen zich aangevallen in de zorg om hun kinderen, en dat is hun zwakke plek.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:05

Maar dat ouders zich aangevallen voelen, daar wordt ook zeker rekening mee gehouden.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de meeste mensen hier ook Bureau Jeugdzorg en Jeugdzorg door elkaar halen. Dat is namelijk iets heel anders.
Ik kan jullie verzekeren dat de mensen die ik heb gesproken die er werken, er echt met de beste bedoelingen werken. Hier wordt echt gedaan alsof het een stel monsters zonder gevoel zijn.

Ik zou zeggen: verdiep je er eerst beter in wat Bureau Jeugdzorg doet en wat aan de jeugdzorg zelf wordt overgelaten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:08

@Spoekie
Citaat:
Op 1 januari 2005 is de nieuwe Wet op de jeugdzorg (PDF) in werking getreden. Daarin is vastgelegd dat Bureau Jeugdzorg de toegangspoort is voor de gehele jeugdzorg.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:57

Ja, maar niet heel BJZ of zelfs de hele jeugdzorg is over 1 kam te scheren..

Van de week een heel verhelderend gesprek gehad op BJZ, m.b.t indicaties en doorstromingen.
De persoon waarmee ik sprak was echt razenddruk, we zijn een stuk of zes keer gestoord voor telefoontjes tussendoor.
Het gesprek was goed en BJZ maakte een betrokken indruk.

Maar dit was 1 persoon, ik kan nu moeilijk stellen dat heel BJZ géwéldíg is..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:31

Ow, dan heb ik jou bericht niet zo goed gelezen denk ik, sorry. :o