Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:50

Mjay schreef:
@Horseydude: ache wel nee, de afspraak was dat Gudrun werd overgevlogen naar seaworld in ruil voor twee False killerwhales, die hebben ook een tijdje int park gezeten, Gudrun moest fokken en daar zouden ze dan een jong van terug krijgen en Gudrun zou in Seaworld blijven terwijl Harderwijk de jongen zou verkopen. Het eerste jong is er gekomen maar ook weer gestorven (onder verdachte omstandigheden) waarna Gudrun niet lang daarna zelf ook het loodje legde..... Gudrun komt uit ijsland daar heeft Harderwijk haar zelf gevangen....
een link heb ik zo snel niet maar er is ooit eens een orca opzettelijk tegen een muur aangezwommen totdat ie dood was..... daarna is seaworld aan de gang gegaan met anti depressiva......
het lot van Tillikum is erg somber nu, hij zal wel net als andere orca's waar eerder wat "mis" mee was ergers achter gehouden worden in een klein aquarium...... en daar blijven totdat ie dood is..... met andere woorden hij is ten dode opgeschreven het is alleen nog de vraag hoe lang het duurt....

Het klopt gewoon niet hoe het er in aquaria aan toe gaat, de orcas zijn agressief naar elkaar iets wat in het wild niet voorkomt, het komt geregeld voor dat ze zichzelf en andere verwonden, hoe kan een dier met echolocatie nou ergens tegen aan zwemmen??? en ze zijn enorm vatbaar voor ziektes, longontstekingen en huidziektes..... hun ogen zijn doorgaans altijd geirriteerd door het chloor en de kunstmatige samenstelling van het zoute water....... de dieren hebben teveel stress kunnen amper duiken in hun omgeving en hebben geen enkele stimulans... het zijn immers gewoon maar muren... verder niets......

He bah als ik dit lees word ik echt niet goed van binnen.
Heeft Harderwijk Gudrun zelf gevangen? Zomaar voor de lol? Voor bezoekers? Of was Gudrun in gevaar?
Ik hoop van harte dat Tillikum in leven blijft al zou ik me afvragen of hij daar wel gelukkig van word.. zo ontzettend zonde vind ik dit..
Wat kan een mens toch wreed zijn.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:58

Nee gewoon voor de lol, voor het geld, om bezoekers te trekken.... ze hebben er heel veel gevangen.... nu mag dat niet zomaar meer..... alhoewel Japan nog steeds bijna alles zelf vangt voor de aquaria die ze hebben......
als je goed zoekt op internet, dan kan je alle contracten en afspraken enzo vinden omtrent Gudrun maar ook andere export walvissen dolfijnen en orcas die er gevangen zijn.... Ijsland zijn er veel gevangen... ik geloof dat Keiko en Lolita beiden gevangen zijn in ijsland... het merendeel van seaworld komt rond amerika vandaan (bij washinton zwemmen er veel die zijn nu beschermd) echt goed fokken doen de dieren nog niet de jongen zijn vaak zwak en overleven niet lang in ieder geval niet lang genoeg om er van uit te gaan dat de populatie orcas in aquaria niet uit het wild zouden komen....

Marchador

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:02

Oeh bah, bah, bah.
Ik dacht dat ze enkel gevangen werden in de zin van opgevangen... Dieren die het moeilijk hebben, gewond zijn noem maar op.
Voor een fokprogramma om het diersoort in stand te houden..

Fijn dat er nu een stokje voor gestoken word en dat dit niet meer mag, hopelijk gaat Japan hier snel in mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:16

Mjay schreef:
@Horseydude: ache wel nee, de afspraak was dat Gudrun werd overgevlogen naar seaworld in ruil voor twee False killerwhales, die hebben ook een tijdje int park gezeten, Gudrun moest fokken en daar zouden ze dan een jong van terug krijgen en Gudrun zou in Seaworld blijven terwijl Harderwijk de jongen zou verkopen. Het eerste jong is er gekomen maar ook weer gestorven (onder verdachte omstandigheden) waarna Gudrun niet lang daarna zelf ook het loodje legde..... Gudrun komt uit ijsland daar heeft Harderwijk haar zelf gevangen....

Voor Gudrun zijn 3 zwarte zwaardwalvissen (oftewel false killerwales) gekomen, en geen 2.

Gudrun komt idd uit ijsland, waar ze rond 1970 is gevangen, een tijd die niet is te vergelijk met de huidige tijd waarin we leven. Olifanten afschieten om het ivoor mocht toen ook nog.

Je verhaal over Gudrun klopt verder niet.
Gudrun heeft in SW een jong gekregen, Nyar, waar ze niet goed mee om wist te gaan en wat idd is overleden.
Echter heeft Gudrun nog een kind, Taima, die ook kinderen heeft, waardoor Gudrun dus al oma is.

Wat me hier trouwens opvalt (Keto, loroparc tenerife) is dat die rugvin echt steeds meer gaat hangen.
http://www.orcahome.de/keto.htm
Iemand enig idee vanaf wanneer ze orka's in t loroparc hebben? Ik ben er in 2000 geweest, maar kan me niks herinneren van orka's.

De diverse website's over dat orka's in gevangenschap heel erg zielig zijn vind ik te eenzijdig en kan ik niet zoveel mee, maar dat is meestal met "ik ben tegen dit of dat" websites helaas

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:18

Mjay schreef:
Nee gewoon voor de lol, voor het geld, om bezoekers te trekken.... ze hebben er heel veel gevangen.... nu mag dat niet zomaar meer..... alhoewel Japan nog steeds bijna alles zelf vangt voor de aquaria die ze hebben......
als je goed zoekt op internet, dan kan je alle contracten en afspraken enzo vinden omtrent Gudrun maar ook andere export walvissen dolfijnen en orcas die er gevangen zijn.... Ijsland zijn er veel gevangen... ik geloof dat Keiko en Lolita beiden gevangen zijn in ijsland... het merendeel van seaworld komt rond amerika vandaan (bij washinton zwemmen er veel die zijn nu beschermd) echt goed fokken doen de dieren nog niet de jongen zijn vaak zwak en overleven niet lang in ieder geval niet lang genoeg om er van uit te gaan dat de populatie orcas in aquaria niet uit het wild zouden komen....

Ze worden niet alleen in Japan gevangen. Ijsland vangt ook nog altijd veel walvissen onder het mom van "wettenschappelijk onderzoek" Nou me reed wettenschappelijk onderzoek ze liggen gewoon in de supermarkt. Ik heb laatst gelezen dat er dit jaar 10 orka`s gevangen gaan worden in Rusland voor parken.

Ik ben zelf ook in Florida geweest en ook in SeaWorld het is echt indrukwekkend om te zien maar ik besefde mij heel goed dat ze daar niet thuis horen. Mijn man zou graag nog keer terug willen naar Seaworld maar ik heb gezegd dat we dat niet gaan doen. Dan help je iets mee in stand te houden. We gaan nu naar vancouver om ze in het wild te bekijken lijkt me nog veel mooier. Maar ik kan goed begrijpen dat tilly gefrustreerd was. Hij zit daar 9 van de 10 keer alleen in verblijf en dat lijkt dan wel een groot bad maar als die ruimte in verhouding neemt met het dier is het maar een slaapkamer. Ik zou er niet aan moeten denken de hele dag op mijn slaapkamer te moeten zitten en dan 2 keer per dag even eruit mogen voor de show. Moet je nagaan als ze nu besluiten het dier uit de show te houden dan zit hij alleen nog maar in die slaapkamer. En het enige wat hij kan is een beetje rondjes zwemmen. Als je nagaat welke afstand de dieren in het wild zwemmen dat hebben ze nodig. Ik vind het afmaken van dieren die uit instict handelen not done. Maar ik vraag me af wat humaner is voor dit dier.

Toen wij in Florida waren zijn we ook naar Disney geweest en dan naar Animal Kingdom. Animal Kingdom is een pretpark/dierentuin. Maar daar zei ik gelijk dit raadt ik iedereen af, alles voor de mens was daar geel duidelijk. Ze leken onwijs grote verblijven te hebben de dieren. Ze hadden maar 1/3 van de ruimte die ze leken te hebben want na 1/3 was het zo gemaakt dat de dieren niet verder konden. En dan hou je weinig plek over en als je dan ziet hoeveel ruimte ze hebben gecreeerd voor de mens dat is niet te begrijpen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:19

Mindim schreef:
Idd Mjay, tillikum komt bij wijze van spreken achteraf in de dodencel. Misschien is het afmaken van zo'n dier een stuk humaner.

Maar goed het aantal mensen dat gedood wordt door orca's in gevangenschap valt in verhouding nog best mee.

Bescherm de dieren tegen de echte beesten!

Inderdaad, ik ben er helemaal niet rouwig om dat er een trainster gedood is door een dier dat al jaren in gevangenschap gehouden wordt, dat er nu helemaal klaar mee is en ik hoop dat ze het dier afmaken, want anders is het helemaal triest gesteld.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:20

Op cnn.com kun je veel filmjes bekijken, ook oude interviews met die trainster en ook een film van de laatste 6 minuten voordat Tilikum aanviel.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:23

Marchador schreef:
Oeh bah, bah, bah.
Ik dacht dat ze enkel gevangen werden in de zin van opgevangen... Dieren die het moeilijk hebben, gewond zijn noem maar op.

Fijn dat er nu een stokje voor gestoken word en dat dit niet meer mag, hopelijk gaat Japan hier snel in mee.

Nou ik denk 1 ding en dat is dat japan hier niet in meegaat. Ik heb namelijk een docu gezien over dolfijnen en grienden in japan hoe die dieren en in welke getallen die dieren worden afgeslacht. Dat is echt vreselijk om te zien. En Ijsland verrekt ook te stoppen met het vangen van walvissen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:24

Tja, de zee is vanzelf een keer leeg en dan krijgt moeder natuur de schuld, maar wij mensen hebben het zelf bedorven...

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:25

stef schreef:
Wat me hier trouwens opvalt (Keto, loroparc tenerife) is dat die rugvin echt steeds meer gaat hangen.
Iemand enig idee vanaf wanneer ze orka's in t loroparc hebben? Ik ben er in 2000 geweest, maar kan me niks herinneren van orka's.

De diverse website's over dat orka's in gevangenschap heel erg zielig zijn vind ik te eenzijdig en kan ik niet zoveel mee, maar dat is meestal met "ik ben tegen dit of dat" websites helaas

In februari 2006 zijn er 4 orka's vanuit SeaWorld Texas & SeaWorld Florida naar Loro Parque verhuisd.
Het klopt dat de rugvin steeds meer gaat hangen als de mannetjes orka's volwassen worden, zoals bij Keto. In het wild brengen orka's meer tijd onderwater door, dan in gevangenschap. Als een orka in gevangenschap veel aan de oppervlakte zwemt, gaat de rugvin buigen door de zwaartekracht. Dit zie je bij alle volwassen mannetjes (hebben grotere rugvin) in gevangenschap en ook bij een aantal vrouwtjes.
In het wild zijn er trouwens ook meerdere mannetjes orka's met een rugvin die hangt ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:27

Volgens mij is dit dier op zijn tweede levensjaar in het wild gevangen, dit dier bezit nog meer instict dan een gefokte orka in gevangenschap. Je kunt een wild dier niet de schuld geven van hetgeen dat hier is voorgevallen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als dit dier straks dood wordt gemaatk doordat de mens denkt een wild dier wel te kunnen temmen. Dit dier hoort vrij te wezen en niet opgesloten in een veel te klein aquarium zoals overal gebeurd. Jeetje wat zal dit dier zich naar voelen zeg, opgesloten... Straks komt hij in een verdomhoekje te zitten doordat de mens er niets meer mee kan. Een schande wat de mensen allemaal aanrichten....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:30

Annemiek, dat weet ik, maar op die foto's valt het heel erg op

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:31

Annemieke schreef:
stef schreef:

In februari 2006 zijn er 4 orka's vanuit SeaWorld Texas & SeaWorld Florida naar Loro Parque verhuisd.
Het klopt dat de rugvin steeds meer gaat hangen als de mannetjes orka's volwassen worden, zoals bij Keto. In het wild brengen orka's meer tijd onderwater door, dan in gevangenschap. Als een orka in gevangenschap veel aan de oppervlakte zwemt, gaat de rugvin buigen door de zwaartekracht. Dit zie je bij alle volwassen mannetjes (hebben grotere rugvin) in gevangenschap en ook bij een aantal vrouwtjes.
In het wild zijn er trouwens ook meerdere mannetjes orka's met een rugvin die hangt ;)

Ja, dat is heel natuurlijk of niet?! :roll:
Komt gewoon van de zwaartekracht, want we zwemmen in een onnatuurlijk habitat en dan is dat een logisch gevolg van.
Helemaal niks kwalijks ofzo...
Het zal best in de natuur gebeuren, (verhoudingsgewijs niet extreem veel denk ik) maar dat wil nog niet zeggen dat het -normaal- is wanneer die dieren in gevangenschap gehouden worden.
Imo is het gewoon omdat die doodongelukkig is. ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:34

nowornever schreef:
Marchador schreef:
Oeh bah, bah, bah.

Nou ik denk 1 ding en dat is dat japan hier niet in meegaat. Ik heb namelijk een docu gezien over dolfijnen en grienden in japan hoe die dieren en in welke getallen die dieren worden afgeslacht. Dat is echt vreselijk om te zien. En Ijsland verrekt ook te stoppen met het vangen van walvissen.

Dat zal wel niet inderdaad.
Ik moet maar aan andere dingen gaan denken, want hier word ik gewoon rot van...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:34

miska, doe eens niet zo agressief, dat zegt annemiek toch nergens?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:43

stef schreef:
Gudrun komt idd uit ijsland, waar ze rond 1970 is gevangen, een tijd die niet is te vergelijk met de huidige tijd waarin we leven. Olifanten afschieten om het ivoor mocht toen ook nog.

Idd, de wetgeving is aangepast en dat lijkt mij in deze ook niet de discussie. Deze dieren zijn gevangen en dat is niet meer terug te draaien.
Dat er nog steeds veel illegale praktijken zijn is niks nieuws, helaas :( . En voor opnieuw vangen ten bate van parken, daar heb ik ook geen goed woord voor over :n

Binkeydenice, eerder in het topic is te lezen dat Tillikum ook niet "de schuld" krijgt. Dat het park en de trainers goed beseffen met wat voor dieren ze werken.

Ze zijn verantwoordelijk voor Tillikum, maar wat is de beste oplossing?? Ik vind dat echt lastig, misschien idd inslapen, maar vind dat ook wel heel erg. Misschien toch vrijlaten, kan Tillikum zich nog redden??
Een levensgroot bassin maken waar Tillikum met een maatje oud mag worden, dat zal een te naieve gedachte zijn.
Ik blijf het wel volgen in ieder geval.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:44

stef schreef:
miska, doe eens niet zo agressief, dat zegt annemiek toch nergens?

Dat is niet op haar persoonlijk hoor en zo agressief als jij het leest zo heb ik het er niet neergezet, maar ik vind het zo makkelijk gezegd dat het er op neer komt dat het normaal is...
Die vinnen gaan met een reden hangen alleen in gevangenschap komt het veel vaker voor!
Niet omdat die dieren zo blij zijn. :n
En dan kan het van de zwaartekracht komen, maar dat is niet meer dan logisch lijkt me.
Alleen het is net of het nu 'goed' gepraat wordt, terwijl je zelf ook wel weet dat je erover verbaasd en niet omdat je denkt dat de dieren het zo prettig hebben.
Waar doelde je dan op met je opmerking dat die vin ging hangen?
Was je echt werkelijk benieuwd waardoor het kwam of was het een idee in een bepaalde richting?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:45

Grit schreef:
stef schreef:

Idd, de wetgeving is aangepast en dat lijkt mij in deze ook niet de discussie. Deze dieren zijn gevangen en dat is niet meer terug te draaien.
Dat er nog steeds veel illegale praktijken zijn is niks nieuws, helaas :( . En voor opnieuw vangen ten bate van parken, daar heb ik ook geen goed woord voor over :n

Binkeydenice, eerder in het topic is te lezen dat Tillikum ook niet "de schuld" krijgt. Dat het park en de trainers goed beseffen met wat voor dieren ze werken.

Ze zijn verantwoordelijk voor Tillikum, maar wat is de beste oplossing?? Ik vind dat echt lastig, misschien idd inslapen, maar vind dat ook wel heel erg. Misschien toch vrijlaten, kan Tillikum zich nog redden??
Een levensgroot bassin maken waar Tillikum met een maatje oud mag worden, dat zal een te naieve gedachte zijn.
Ik blijf het wel volgen in ieder geval.

Haha een mooi "stukje" zee voor hem afzetten met een soortgenootje, dat ze lekker samen oud kunnen worden lijkt mij wel wat...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:47

Tillikum vrijlaten zou gewoon gevaarlijk zijn. Zie keiko, die zocht ook altijd het contact van mensen op, enkel was hij 'vriendelijker' dan Tillikum. Normaliter blijven Orka's weg van mensen.

En ja een levensgrote baai ergens vinden waar ze uitgezet kunnen worden onder toezicht lijkt idd een mooie gedachte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:51

Mij ook :))
Maar of dat het gaat worden :\
Laatst bijgewerkt door Grit op 26-02-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:51

zijn we als bokker het in ieder geval nog ergens over eens haha....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:54

Ik hoop dat het dier afgemaakt wordt, want dan is hij nog het beste af, hij heeft zijn leven lang al in gevangenschap geleefd, gun hem dan ook die vrijheid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:58

Mjay, waar haal je die info vandaan?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:00

Gewoon een soort paddock paradise, maar dat in zee. Ocean Paradise.... maar ja, dit dier kost ze veel inkomen, dus geld zullen ze sowieso niet meer voor hem over hebben. En een stukkie oceaan afzetten en hem blijven voeren zal toch wat meer kosten dan een randje weiland met wat takken en zand, ben ik bang.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:02

Kukkie schreef:
Gewoon een soort paddock paradise, maar dat in zee. Ocean Paradise.... maar ja, dit dier kost ze veel inkomen, dus geld zullen ze sowieso niet meer voor hem over hebben. En een stukkie oceaan afzetten en hem blijven voeren zal toch wat meer kosten dan een randje weiland met wat takken en zand, ben ik bang.

Maar vooralsnog is dit alles wel speculatie e. Tillikum heeft al eerder dodelijke incidenten veroorzaakt, dus ik denk niet dat ze hem nu gewoon opzij gaan laten liggen