Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:04

ik denk dat er in ieder mens wel iets kwaads zit, net zoals er in ieder mens ook iets goeds zit. het hangt alleen van allerlei factoren af welke kant de overhand neemt. een mens wordt niet goed of slecht gebroren, het wordt geboren als een stuk klei om het zo maar even te noemen. en bepaalde factoren kneden het kind tot wat het later wordt, goed of slecht.
o.a. omgeving, dus huisvesting, financiele situatie van de ouders, geestelijke gesteldheid van de ouders, de mensen met wie het kind in contact komt etc etc.

leeft een kind in een oud vervallen nat huis, de ouders hebben geen cent te makken en hebben nauwelijks genoeg geld om brood op de plank te krijgen, vervolgens grijpt vader naar de fles en daarna vergrijpt ie zich aan het kind. moeder gelooft het kind niet, kind krijgt vervolgens klappen. tsjah, zo iemand heeft een hele grote kans om later op te groeien tot een slecht persoon, hij heeft nooit iets goed geleerd, heeft nooit liefde gekend en heeft waarschijnlijk nog wat trauma's ook.

daarintegen een kind want opgroeid in een rustige buurt, met genoeg liefde van de ouders, genoeg geld voor gezellige uitstapjes, een goede school, leuke vriendjes etc etc, die loopt veel minder kans om slecht te worden, want diegene heeft nooit slechte ervaringen gehad.

toch ben ik het ook wel eens met wat iemand hier eerder zij, dat een kind wel geboren kan worden met een gebrek aan emoties. dit kan ook zeker invloed hebben op hoe iemand opgroeid, maar ook in deze situatie, met geneog liefde en aandacht en goede zorgen van de ouders is dit zeker in de hand te houden en kan je zorgen dat ook dit geen slecht mens wordt.

en zelfs iemand die in de ogen van de meeste mensen slecht is heeft nog iets goeds. bv een serie moordenaar. zag laatst op tv een docu. de beste man had weet ik hoeveel vrouwen vermoord. en vervolgens zie je hem toch lief knuffellen met zn hondje. net als een 'normaal' mens. dus deze man heeft ondanks dat er een steekje los zit zeker iets goeds in zich, want hij zou zn leven geven voor zn hond.

mensen blijven toch vreemde wezens...

Samurai

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:34

dat is en blijft een feit, mensen kunnen denken, redeneren, hebben gevoelens, dat is wat ons onderscheidt van de dieren, maar ook daar zijn goede en slechte....
Net als bij de mensen, toch ben ik van mening dat eenieder wel kenmerken heeft van beide eigenschappen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:08

Dat is zeker zo samurai, we proberen hier dan ook de slechte mens te omschrijven, maar ik vraag me af wie de 'goede' mens dan zou zijn? Dat kan toch niet iemand zijn die alles doet voor anderen, dat is ten slotte ook niet goed, want iedereen moet op zijn eigen benen leren staan...

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:21

En met een goed geweten, kun je dan beter op eigen benen staan?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:34

Dat denk ik wel, maar ken je je grenzen dan wel. Weet je waar de lijn ligt als je nooit iets hebt gedaan wat 'slecht' is?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:37

zonder het slechte kan ook het goede niet bestaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:43

Ja, mensen kunnen slecht zijn. Willens en wetens dingen doen om een ander te benadelen is in mijn ogen al slecht. Gaat het nog verder dan ben je heel erg slecht.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 05:07

Mensen kunnen zeker weten slecht zijn, heel slecht. En dat ie mensen met zichzelf kunnen leven dat is mij een raadsel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:50

Ik moest dit weekend nog aan dit verhaal denken. Op het nieuws was het verhaal van een aantal belgische 20-ers die een mentaal gehandicapte jongen hebben mishandeld. Opgesloten in een hondenhok, en elektrische schokken gegeven hebben.

Toen dacht ik 'zie je wel dat mensen echt slecht kunnen zijn'.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:42

Ik vraag me meer af of er wel een goed mens bestat... Ik denk dat slechtheid in de mens zit, vooral in de vorm van extreem egoïsme en kortzichtigheid.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:57

Slechte mensen betaan zeker wel , ik ken er persoonlijk 1 , zij is van top tot teen rot .
maar ik vind zoiezo mensen die dieren beulen 'slechte mensen "daar zijn er best veel van .

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:00

Indra schreef:
Mensen kunnen zeker weten slecht zijn, heel slecht. En dat ie mensen met zichzelf kunnen leven dat is mij een raadsel.

daarom zijn ze ook zo slecht , ze hebben geen last van hun geweten omdat ze dat niet hebben , gewetenloze mensen
kunnen dus goed met zichzelf leven .

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:18

Nee.
Wat imo slecht is kan een ander als goed zien en andersom.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:28

suze_ schreef:
ik geloof wel dat er mensen zijn die 'slecht' worden geboren.
waar een paar draadjes gewoon niet goed zitten en die geen enkel besef hebben van goed en kwaad.
of dit iets is wat lichamelijk of geestelijk is (dus of in de hersenen of een slechte ziel... daar ben ik nog niet helemaal uit.

Mee eens ..