Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:30

cube schreef:
Wat vinden jullie er nou van dat de regering het bedrag verdubbeld?

Dat vind ik nou weer zo'n politieke actie! Ik vind ook dat ze dat geld beter aan de hoognodige probleemsituaties in Nederland kunnen geven! [oa de gedupeerden van de Q koorts] En het grote financiele tekort kleiner maken misschien!? Waardoor we misschien niet weer onder een of ander 'geniaal' idee te lijden hebben, zoals bv de km heffing.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:33

De slachtoffers van de Q koorts kunnen terugvallen op een sociaal vangnet. Dát is er niet in Haïti. Ik vind het dan ook een erg goede actie van de overheid. De overheid geeft blijk van een collectief sociaal verantwoordelijkheidsgevoel. Om te compenseren voor de mensen die het niet doen omdat ze jaloers zijn op de auto van de directeur van het Rode Kruis of zo.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:34

Gelukkig nog iemand die dezelfde gedachte heeft..
En flyaway, sorry hoor, maar ik ben niet jaloers op die dikke auto en ik krijg de indruk dat je niet helemaal weet wat voor impact de Q koorts op bedrijven heeft en wat dit betekend voor hele gezinnen die hun bedrijf naar de K*** zien gaan. En dat alleen omdat onze geweldige regering weer een super regel heeft bedacht..
Laatst bijgewerkt door cube op 21-01-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:38

Op de school van mijn zoontje hielden ze ook een inzameling. Omdat hij 3 euro van zijn eigen zakgeld gaf heb ik hem nog 4 euro meegegeven, 1 van elk lid van ons gezin. Ik heb ook 10 euro overgemaakt naar 555.
Dat de opbrengst verdubbeld wordt door de overheid, tja, dan komt in ieder geval het opgehaalde bedrag op Haïti terecht.
Natuurlijk zijn er in Nederland ook voorbeelden genoeg van mensen die financieel in nood zitten, anders waren er ook geen voedselbanken, maar dit is toch niet te vergelijken met een arm land als Haïti wat hier zelf nooit bovenop komt zonder steun van andere landen. Dat er meer aan de hand is dan een aardbeving, dat is een feit maar niks doen of geven vind ik niet kunnen.

cube

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:42

Ik zeg ook niks over niks geven, dat bedoel ik helemaal niet. Alleen dat de regering dat verdubbelt heb ik veel moeite mee. Ik bedoel wij zijn niet het enige land wat helpt hoor..Als je ziet wat hier 'zo' al opgehaald word dan is dat toch een heel erg behoorlijk bedrag lijkt mij.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:44

Ik doneer niet rechtstreek aan 555, maar heb net wel kaartjes geboekt voor de benefietvoorstelling Musical helpt.
Dus op die manier dragen wij ook bij.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:45

@ demiyolou Precies, wij hébben voedselbanken. Dat hebben ze in Haïti niet!

@cube en dat geld wat "zo" al even wordt opgehaald, verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een ramp van deze omvang. Er is niets meer daar. Alles moet worden aangevoerd. Dan is een paar tientallen miljoenen echt niks hoor.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:48

Ik vind de beelden vreselijk....

Echt, zit met kippenvel en tranen in mijn ogen te kijken.

Ik wil iets doen, en toch.., alleen wat geld geven voelt niet goed.... Ik zie net zo'n meneer van Het Rode kruis en hij zegt dat de mensen erop moeten vertrouwen dat het geld goed terecht komt, waarom geloof ik dat dan niet?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:49

Dat begrijp ik ook wel, maar wij zijn niet het enig land wat steun geeft denk ik dan. Prima hoor dat iedereen daar een eigen mening over heeft, dit is alleen de mijne en ik begrijp het gewoon echt niet zo goed.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:49

Tuurlijk wordt hier "zo" al een behoorlijk bedrag opgehaald, dat is geld wat mensen schenken in de hoop dat er iets goeds van gedaan wordt voor een doel dat zij steunen. Dat de overheid "hun" geld verdubbelt is niet iets waar de gemiddelde belastingbetaler over valt. Ik denk dat dat anders is zodra er opeens veel geld naar bedrijven/gezinnen gaat die slachtoffer zijn van de Qkoorts maatregel. Natuurlijk is dat ook vreselijk wat die mensen overkomt maar niet te vergelijken met een ontwikkelingsland.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:50

Maar wat begrijp je dan niet Cube?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:52

Weet iemand waarom AZG niet onder de samenwerkende hulporganistaties valt???

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:53

Volgens mij krijgen Q koorts bedrijven die geruimd zijn, een x bedrag per geit. Wat natuurlijk het leed nauwelijks verzacht (ik heb heel erg met die mensen te doen), maar om even aan te geven dat daar wel degelijk geld naartoe gaat.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:55

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:56

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:58

FlyAway schreef:

Dat daar wel geld voor is en voor zoveel andere dingen (okee die zijn misschien minder acuut) is geen geld. Maar dat staat wel veel dichter bij me en daar word ik elke dag mee geconfronteerd. Ik haal dan even de Q koorts aan omdat ineens heel heftig is en je er nu weer weinig van hoort, terwijl het voor veel bedrijven nu pas begint door al die stomme regels.(vrienden met een schapenbedrijf)
Verder de zorg (waarin ik zelf werkzaam ben bij verst, gehandicapten) ik noem de pyamadag in verzorgingshuizen, niet genoeg geld om de juiste zorg te kunnen bieden etc.
Het lijkt wel alsof dit mensen alleen raakt als het volop in de media komt en zo niet dan is het ook weer snel vergeten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:02

Daar sluit ik me bij aan Cube, mij raken dingen dichterbij ook en er is in ons land nog genoeg ellende te bestrijden.
Dat probeerde ik in een eerder bericht ook duidelijk te maken.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:03

Zo werkt het ook, als je die beelden ziet is dat zo confronterend. Ik begrijp jouw standpunt wel, alleen zijn er in Nederland zoveel misstanden zoals jij die aanhaalt dat er moeilijk te bepalen is wat prioriteit heeft, want die ligt voor iedereen ergens anders. En ik denk dat jij ook niet gratis gaat werken om een pyamadag op je werk te voorkomen, Cube. En dit bedoel ik niet zo lomp als het misschien overkomt....

LadyMadonna

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:04

Ik zit me echt rot te ergeren aan de reclames tussendoor op de radio, en dan met name: De eredivisie spelers hebben hun shirt gesigneerd, bied nu mee op ebay.... Selectie van ajax doneert 30.000... Jeetje mensen, deze profs verdienen ongeveer 6x de balkenende norm, en dan moeten we nu trots op ze zijn omdat ze (naar verhouding) een zeer klein bedrag doneren?
Nee, gewoon doneren en verder je mond houden, t is weer 1 grote reclame stunt. Bah..

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:06

Mmm, nee ik ga niet gratis werken denk is, omdat dat de oplossing ook niet geeft. Als dit wel zo was, had ik dat nl. wel gedaan. Maar iets structureel veranderen gebeurt gewoon niet omdat daar nooit geld voor is en daarom stoor ik mij er gewoon aan dat de regering de opbrengst verdubbelt en begrijp ik dat dusgewoon niet. Maar ja ik geloof dat ik mijn standpunt wel duidelijk heb gemaakt :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:07

Nou ja, ik heb het hiervoor ook al aangegeven Cube. Kijk naar de dingen die je nu zelf allemaal noemt en vergelijk het met Haïti.

Daar zouden ze een moord doen voor een piyama dag om de simpele reden dat ze daar geen piyama hebben, geen verzorgingstehuis, geen zorg en misschien ook geen mensen meer om in dat verzorgingstehuis te zetten. Schapenboerderijen zullen er ook niet meer staan. En als die er zouden staan en die boeren zouden nu geruïneerd zijn, dan hadden ze gewoon pech. Hier in nederland hebben we een sociaal vangnet. Dáár hebben ze niks.

Het is onze menslijke plicht, hier in het rijke westen, om de bevolking van Haïti te hulp te komen. Als we dat niet zouden doen, wat zijn we dan voor mensen?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:09

stef schreef:
Ik zit me echt rot te ergeren aan de reclames tussendoor op de radio, en dan met name: De eredivisie spelers hebben hun shirt gesigneerd, bied nu mee op ebay.... Selectie van ajax doneert 30.000... Jeetje mensen, deze profs verdienen ongeveer 6x de balkenende norm, en dan moeten we nu trots op ze zijn omdat ze (naar verhouding) een zeer klein bedrag doneren?
Nee, gewoon doneren en verder je mond houden, t is weer 1 grote reclame stunt. Bah..
Ach, waarschijnlijk vragen ze daar niet eens zelf op. Maar er zijn nou eenmaal mensen die dergelijke voorbeelden nodig hebben. Dus als dit nodig is om die mensen over de streep te trekken, dan moet het maar. Hoe irritant die reclames ook zijn :D

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:10

laten ze idd van alle profvoetballers en grootgeld verdienenden 5% van hun jaarloon inhouden , dan is er genoeg , meer dan genoeg , geld voor haiti.. Het geld van de Tsunami is nu zelfs nog niet allemaal besteed . Er is ruim 7 ton nog over!!!! Doorgeven dan maar!!!
Ik doneer niet, ben zelf altijd blij tegenwoordig als ik aan het eind van de maand nog geld over hou ipv aan het eind van mijn geld nog een stukje maand...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:11

Ik begrijp jou standpunt ook wel en daar ben ik nogmaals ook wel mee eens, maar wat ik nou bedoel is dat niet alle hulp uit Nederland komt.Kijk eens hoeveel amerika ophaalt. En dan de rest van het westen. Het geld wat over was van de tsunami is ook naar Haiti..etc. En ja er is ontzettend veel geld nodig, dat begrijp ik echt wel.
Allen begrijp ik niet dat de nederlandse regering dat bedrag zonodig moet verdubbelen.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:12

cube schreef:
FlyAway schreef:

Dat daar wel geld voor is en voor zoveel andere dingen (okee die zijn misschien minder acuut) is geen geld. Maar dat staat wel veel dichter bij me en daar word ik elke dag mee geconfronteerd. Ik haal dan even de Q koorts aan omdat ineens heel heftig is en je er nu weer weinig van hoort, terwijl het voor veel bedrijven nu pas begint door al die stomme regels.(vrienden met een schapenbedrijf)
Verder de zorg (waarin ik zelf werkzaam ben bij verst, gehandicapten) ik noem de pyamadag in verzorgingshuizen, niet genoeg geld om de juiste zorg te kunnen bieden etc.
Het lijkt wel alsof dit mensen alleen raakt als het volop in de media komt en zo niet dan is het ook weer snel vergeten.

Daar ligt ook mijn dilemma, NU is het volop onder de aandacht en juist daarom wordt er ook zoveel gedoneerd! Straks is het oud nieuws en denken de meesten er {bijna} niet meer aan terwijl het dan ook daar begint! Op dat moment gaan hier de dagelijkse dingen weer verder en krijgen we weer een of ander monsterlijk idee door de strot geduwd om het grote gat te dichten! Belastingen, accijns... Als de goede wil van het publiek om te doneren en de juiste begeleiding om dat geld te besteden er is, prima. Laat dan de regering heel goed nagaan of ze hun bijdrage misschien niet beter kunnen besteden.