Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:08

Nou, dan denk ik dat je onderschat hoeveel nieuws- en actualiteiteprogramma's al hebben betekend voor wereldrampen als aids en hongersnood...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:14

Ik volg het nieuws niet altijd. Maar de 'erge' dingen weet ik vaak wel vanaf. Nieuws op de radio luister ik wel. Maar vaak vergeet ik het nieuws te kijken op de tv, en kom er dan net te laat achter.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

Toekie schreef:
Nou, dan denk ik dat je onderschat hoeveel nieuws- en actualiteiteprogramma's al hebben betekend voor wereldrampen als aids en hongersnood...

Tuurlijk, maar het is naief om te denken dat alleen Haitiecht een ramp van ongekend formaat is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:17

Ik zie nergens staan dat dat alleen voor Haïtie geldt. Het is iig wel de ergste aardbeving in de geschiedenis van de VN, hoor ik net op het nieuws. ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:19

Nu ja, ik reageer op de mening van Nueve. Zij vind dat dit echt een ramp van wereldformaat is, nou de rest dan? Dat is toch even erg? Daarom vraag ik of ze daar ook zo fantiek geld naar aan het storten is.

EDIT ik bedoel sprintje
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 16-01-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:19

Mavelle schreef:
Sprintje schreef:

en dan...? Dan weet je dat het minste wat je kan doen is geld over maken naar giro 555 omdat dit écht een ramp van ongekend formaat is!!!!
Ik vind het eerlijk gezegd écht een beetje triest dat mensen wel alle ins en outs van het bitloos rijden of een rollkur methode volgen terwijl er aan de andere kant van de wereld in 1 klap iets van vijftig duizend mensen om het leven zijn gekomen, en het leven van alle bewoners daar volledig overhoop ligt! Sorry hoor, maar dan is zo'n rollkur methode, of zelfs een paard met honger in een natuur gebied, ineens héél erg onbelangrijk!

En alle onschuldige mensen die dagelijks omkomen door de honger? Ga jij daar ook voor doneren? Aidsremmers? Als je denkt dat dit echt de enige ramp van ongekend formaat is vraag ik me af wie dr onderontwikkeld is 8)7

Je kan niet altijd overal alles steunen dat is een feit (ben geen miljonair), maar ja ook ik heb donaties gedaan voor projecten in Afrika. Ook voor Aids heb ik geld gegeven (waar overigens hele andere problemen voor zijn dan geld kan oplossen). Maar het doet er allemaal helemaal niet toe welke keuzes mensen maken. Om een keuze te maken waar je geld aan doneert moet je op zijn minst weten wat er speelt in de wereld :)*

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:22

Mavelle schreef:
Nu ja, ik reageer op de mening van Nueve. Zij vind dat dit echt een ramp van wereldformaat is, nou de rest dan? Dat is toch even erg? Daarom vraag ik of ze daar ook zo fantiek geld naar aan het storten is.

Ik denk dat je mij bedoelt. Ik zeg nergens dat er geen andere erge rampen zijn. Op dit moment is Haiti actueel, een de meest recente erge ramp.... Beetje lezen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:22

We hebben geen tv, geen krant (wel af en toe een gratis krantje wat hier op de mat valt), ik lees ook geen metro of spits en ik luister ook geen radio. Rampen of weet ik wat gaan dus compleet aan mij voorbij, tenzij het ergens op het internet word geplaatst waar ik toevallig kijk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:23

@Sprintje: Waarom? Het kan in je eigen straat zijn, in je eigen stad. Zie je daar geen ellende?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:24

Emytje schreef:
We hebben geen tv, geen krant (wel af en toe een gratis krantje wat hier op de mat valt), ik lees ook geen metro of spits en ik luister ook geen radio. Rampen of weet ik wat gaan dus compleet aan mij voorbij, tenzij het ergens op het internet word geplaatst waar ik toevallig kijk.

www.nu.nl ???????????

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:26

@Sprintje, ik heb het al verbeterd ;)

Maar ik heb dus geen nieuws nodig om mensen te helpen. Dat kan ook gewoon hier al wel, waar ze er minstens even blij mee kunnen zijn.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:28

Sprintje schreef:
http://www.nu.nl ???????????

Betekend dat dat ik daarop moet kijken?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:28

Mavelle schreef:
@Sprintje: Waarom? Het kan in je eigen straat zijn, in je eigen stad. Zie je daar geen ellende?

wat bedoel je hier nu mee? Ik zie overal ellende!
Een boer die zijn bedrijf moet ruimen vanwege de Q-koorts, dat is verschrikkelijk persoonlijk drama! maar het staat niet in verhouding met duizenden doden in haiti.
Overigens gaat het er hier in dit topic om of je nieuws volgt ja of nee, niet om te bepalen wat erg is of erger is. Als je maar een blik in de wereld om je heen hebt zodat je weet wat er speelt en je mening (en beslissingen) hier op kan baseren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:29

Ik heb géén idee wat er in Haïtie is gebeurt.. := (sorry.. :o )
Ik volg het nieuws echt niet.. Geen krant, geen tv, alles wat ik meekrijg is via bokt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:33

Emytje schreef:
Sprintje schreef:
http://www.nu.nl ???????????

Betekend dat dat ik daarop moet kijken?

Niets moet. Maar als je wilt kan je met een internet verbinding prima het nieuws volgen. Dus ook dat is een keuze: ga ik bokken of ga ik even op nu.nl kijken ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:35

Sprintje schreef:
Mavelle schreef:

Een boer die zijn bedrijf moet ruimen vanwege de Q-koorts, dat is verschrikkelijk persoonlijk drama! maar het staat niet in verhouding met duizenden doden in haiti.
Overigens gaat het er hier in dit topic om of je nieuws volgt ja of nee, niet om te bepalen wat erg is of erger is. Als je maar een blik in de wereld om je heen hebt zodat je weet wat er speelt en je mening (en beslissingen) hier op kan baseren.

En wat voor een beslissing ga ja nemen op basis van deze informatie???

Leuk zoals je zegt dat de Q-koorts niet in verhouding staat tot.....zullen die boeren ook zeker met je eens zijn :n

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:35

Inderdaad en ik kies dus voor bokt. Ik heb geen behoefte aan het nieuws volgen. Ik vind het zo eigelijjk wel heerlijk rustig. :))

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:38

@Sprintje: Gaat het om de verhoudingen? Het lijden van 200.000 mensen (of hun nabestaanden) is waarschijnlijk niet minder erg dan dat van één iemand die hier in de ellende zit. Omdat zij met 200.000 zijn maakt dat hun lijden niet erger.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:40

Victory2000 schreef:
Sprintje schreef:

En wat voor een beslissing ga ja nemen op basis van deze informatie???

Leuk zoals je zegt dat de Q-koorts niet in verhouding staat tot.....zullen die boeren ook zeker met je eens zijn :n

Ahum, ik geloof niet dat je dit wilt begrijpen. Tuurlijk is het ruimen van een boerderij een verschrikkelijk drama wat iemand zijn leven lang niet meer zal vergeten. Voor de boer in kwestie is het ruimen van zijn bedrijf uiteraard vele malen erger dan een ramp aan de andere kant van de wereld.
Maar de impact van de ramp aan de andere kant van de wereld is toch veel groter als je kijkt naar het aantal slachtoffers, de kosten, de tijd die nodig is voor herstel en ga zo maar door. Dus nee dat staat niet in verhouding. duizenden mensen met een trauma en duizenden doden; of 1 boer met zijn gezin een trauma en een paar honderd dode geiten.
Ik geef toe dat ik om het geruimde bedrijf kan huilen, maar dat maakt het niet een grotere ramp...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:46

@Sprintje: Jammer dat je niet meer reageert op mijn reactie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:48

het boeit mij niet dat er mensen zijn die het nieuws niet interresant vinden en het niet volgen.
maar wonen er hier ook mensen op mars, dat ze niet weten wat op Haïti is gebeurd?
daar kan ik dus niet bij, je hoort het overal. ik vind dat gewoon wereldvreemd.
als er iemand tegen mij zou zeggen dat hij dat niet wist, zou ik hem echt stom aankijken.
en om heel eerlijk te zijn geloof ik het amper.. wara leef je dan dat je dat nergens op tv voorbij ziet komen, in de krant in de trein, op de radio, in de stad bij de boekhandel. het kan bijna niet.

ben zelf ook niet heel goed in het nieuws volgen. maar weet de actuele dingen meestal wel.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:50

Ik lees elke dag de krant en ik kijk altijd naar het nieuws. Ik ben dit zo gewoon en ik zou het raar vinden om niks te weten over wat er rondom je zoal gebeurd.
Het wereldnieuws is toch echt iets wat je moet weten. Kom je er dan niet op via school of via msnpagina? http://www.msn.be staan ook altijd de belangrijkste zaken op.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:52

Mavelle schreef:
@Sprintje: Jammer dat je niet meer reageert op mijn reactie.

in mijn reactie boven dit bericht geloof ik dat ik hier al op heb gereageerd.
Maar nogmaals het gaat om het nieuws volgen of niet! Wat je er daarna mee doet in de vorming van je mening, donatie, of zelf de handen uit de mouwen steken is een heel andere discussie!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:52

als voorbeeld even de TS: zegt in de openingspost en in die daaronder dat ze weet wat er op Haiti is, en gaat vervolgens vragen wat er dan aan de hand is....

ik vind tot een bepaalde maten inderdaad interesse, maar ik geloof gewoon niet dat mensen nooit iets lezen.
bovendien vind ik het belangrijk te weten wat er speelt op de wereld. ver van je bed bstaat tegenwoordig niet meer, we zijn allemaal verbonden door de grote globalisering.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:55

Sprintje,ik wil graag begrijpen hoe je dan beslissingen neemt met het wereld nieuws in je achterhoofd.