Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:31

Bunga schreef:
Adil18 schreef:

Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).

Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.

'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!

Respect zeer zeker wel met woordkeuze te maken...!!!

Nee hoor, ik ken iemand die hardstikke aso is, maar haar moeder wel met u aanspreekt.
Ik vind dat respect niet alleen met een woordkeuze te maken heeft, ook met de houding en de manier van spreken.

LEEEEEEEEES!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:32

Adil18 schreef:
LEEEEEEEEES!!!!!!!!

Respectvolle opmerking Adil :D Zo commandeer ik alleen mijn hondje :P

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:32

Zo inderdaad, jeetje, haha.
En dan hebben we het over respect.. :')
Dit bedoelde ik trouwens, dan kan iemand er met zon toon een u bij doen, dat vindt ik dan nog steeds geen respect.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:33

Chiqa schreef:
Adil18 schreef:
LEEEEEEEEES!!!!!!!!

Kan jou hond lezen dan :wow: , kan je die van mij dat ook leren :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:35

Chiqa schreef:
Adil18 schreef:
LEEEEEEEEES!!!!!!!!

Ja zeg, schrijf ik daar een heel verhaal dat iemand anders met een zinnetje te niet wil doen waar ik ook nog eens uit kan halen dat diegene het stuk niet eens goed gelezen heeft...Daar word ik echt een beetje simpel van...

Maar goed bij deze...Bunga: Zou a.u.b. nog eens mijn tekst door willen lezen en dan reageren? En zou je in je reactie meer inhoudelijk in kunnen gaan op dat wat ik geschreven heb, dat zou ik fijn vinden...

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:36

haha, lekker offtopic ook weer :')

ontopic; ik zou U zeggen :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:37

Chiqa schreef:
Sandeman schreef:
Het is niet gewoon een woordkeuze. Je spreekt niet zomaar iedereen aan met je of jij die je niet kent. Vind dat erg onbeschoft. Normen en waarden. Worden tegenwoordig weinig meer meegegeven. Zou het heel erg vinden als men mijn mijn moeder zomaar met je of jij aanspreekt, tenzij ze zelf anders aangeeft.
Merk in mijn winkel dat vooral jongeren klakkeloos je en jouw en hey tegen personeel roepen. Vind dat echt onbeschoft.

Hoe voelt dat nu om met zo'n 'last' rond te lopen?

Ik loop niet met een last rond hoor. Maar blijf het onbeleefd vinden en als jongeren in mijn winkel Hey tegen mij schreeuwen vind ik dat nog steeds onbeschoft. En watheeft die opmerking voor nut....Hoe voelt dat nu om met zo'n last rond te lopen.. Dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Maar goed, ieder zijn mening.
Laatst bijgewerkt door Sandeman op 13-01-10 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:38

Bunga schreef:
Zo inderdaad, jeetje, haha.
En dan hebben we het over respect.. :')
Dit bedoelde ik trouwens, dan kan iemand er met zon toon een u bij doen, dat vindt ik dan nog steeds geen respect.

Overduidelijk heb je mijn tekst niet gelezen. 'u' zeggen is meer dan alleen respect uiten, het kan voor heel veel dingen gebruikt worden. Als ik hier iemand uit zou schelden zou ik "Sie Arschloch" zeggen i.p.v. "Du Arshloch", ook om een bepaalde afstand te creeeren...'u' zeggen is ook een truc. Jammer dat men dat niet in kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:40

liedje89 schreef:
Kan jou hond lezen dan

Nee maar dr had ook wat anders kunnen staan denk niet dat die dikkop dit commando plaatsen kan.
Gelukkig een hond die niet snel beledigd is (Is maar goed ook anders had ze geen leven gehad bij me)

Adil; ja dat komt al een stuk vriendelijker over +:)+
Hoe voelt dat nu, op je tenen te moeten lopen :P (Ik bedoel om zo'n zin dr uit te moeten persen?)
Sandeman schreef:
En wat die opmerking voor nut....Hoe voelt dat nu om met zo'n last rond te lopen.. Dat slaat werkelijk helemaal nergens op.

Dat mag jij vinden, het komt op mij nogal krampachtig over als je je zo druk loopt te maken op zo'n niets zeggend woordje :)
En vandaar dat ik mij afvroeg hoe dat voelde om daar zo alert op te moeten zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:41

Citaat:

Citaat:
Nee hoor, ik ken iemand die hardstikke aso is, maar haar moeder wel met u aanspreekt.
Ik vind dat respect niet alleen met een woordkeuze te maken heeft, ook met de houding en de manier van spreken.

Citaat:
LEEEEEEEEES!!!!!!!!

Beste Adil,
Wat ik schreef was niet geheel op jouw stuk gebaseert.
Gewoon, mijn mening.
Ik vind dat je een woord niet voor respect aan kunt zien.
Het gaat om de houding, de manier waarop je iemand aanspreekt.
Als iemand niet geleert is u te zeggen, vind ik dat je diegene het niet kwalijk kan nemen als diegene je verder op een nette manier benadert.
Zoals bij veel dingen,vind ik dat je bv respect niet uitdrukken in woorden.
Wat ik persoonlijk erg respectloos vind, is jouw reactie naar mij, niet u waardig. ;)
Laatst bijgewerkt door Eight op 13-01-10 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:41

ik moest in duitsland gaan staan als de leraar/lerares binnenkwam en mocht pas zitten na de groet.
geen problemen mee.

heb op het bureau agenten gezien die gewoon zeiden: ik zou het waarderen als u, u zegt. dat doe ik ook.
geef ze groot gelijk, vind je en jij echt wel degelijk met respect te maken hebben.
bovendien: als jij het niet erg vind om tegen iedereen je en jij te zeggen, getuigt het wel van respect als je afwacht wat een ander daarvan vind...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:44

Adil18 schreef:
Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).

Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.

'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!

Ik kan hier ook weinig mee. U=respect is gewoon niet waar, meestal is het gewoon u=gewoonte dus ik snap niet dat er mensen zijn die zich dan beledigt gaan zitten voelen. Misschien dat ik dan heel apart ben dat ik wel iets beters te doen heb dan me daar iets van aantrekken. Gewoontes hebben imo niets met normen en waarden te maken er zijn voor mij tig dingen belangrijker als je mij aanspreekt dan of je u of je gebruikt.

Ik vind de u als trucje trouwens een beetje laf en slap. Ik heb liever dat je eerlijk tegen me bent als je geen respect voor me hebt en me gauw weg wilt hebben doe dan ook niet alsof.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:45

Ik heb niet alle 10 pagina's gelezen maar wel de openingspost.
Zowiezo noem ik alle agenten u, en zeg ik dat ook tegen mensen die ik niet ken.
Tegen mijn ouders niet, die zouden me geloof ik echt een draai om mijn oren geven als ik u zou zeggen.
Vind wel de manier waarop die agente bezig was heel apart en echt niet kunnen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:46

Ik spreek vreemden bijna altijd met u aan. Alleen nieuwe stalgenoten bijvoorbeeld niet, of als ik bijvoorbeeld iemand op een verjaardag spreek van vrienden of iemand die ik tegenkom met uitgaan ofzo. Voor de rest altijd u. In de winkel, op het werk, vreemden op straat, etc. Ben het van huis uit zo gewend. Overigens vind ik het niet erg als ik iemand mij met 'jij' aanspreekt. Kan me daar niet aan storen. Wel denk ik dat het ermee te maken heeft hoe je opgevoed bent en in dat geval is het dus inderdaad een 'normen en waarden' kwestie.

Daarbij hoeft het niet te betekenen dat de normen en waarden van de een beter of slechter zijn, maar gewoon anders.

Wel heb ik een vraag voor de mensen die 'u' zeggen tegen een vreemde niet nodig vinden. Ik heb van huis uit en ook in mijn werkomgeving (zakelijke dienstverlening) meegekregen dat u zeggen tegen een vreemde gewoon 'zo hoort'. Net als andere algemene beleefdheidsnormen, zoals een hand geven als je je aan iemand voorstelt, bedanken als je bij iemand meegegeten hebt, gedag zeggen als je weggaat, etc. Hoe kijken jullie hier bijvoorbeeld tegenaan? Is dat ook niet nodig?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:49

Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken. Vond het een zeer rare opmerking. En dat mag ik ook vinden. En ik maak me er zeker niet druk over. En je zei niet dat ik alert ben, maar dat ik een last zou dragen en hoe dat voelde. Ik draag geen last, alleen u is een beleefdheidsvorm en die is bij veel jongeren erg ver te zoeken.

Sandeman

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:50

Bericht was voor chiqa

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:50

liedje89 schreef:
Adil18 schreef:

Ik kan hier ook weinig mee. U=respect is gewoon niet waar, meestal is het gewoon u=gewoonte dus ik snap niet dat er mensen zijn die zich dan beledigt gaan zitten voelen. Misschien dat ik dan heel apart ben dat ik wel iets beters te doen heb dan me daar iets van aantrekken. Gewoontes hebben imo niets met normen en waarden te maken er zijn voor mij tig dingen belangrijker als je mij aanspreekt dan of je u of je gebruikt.

Ik vind de u als trucje trouwens een beetje laf en slap. Ik heb liever dat je eerlijk tegen me bent als je geen respect voor me hebt en me gauw weg wilt hebben doe dan ook niet alsof.

je niets aantrekken van iemand anders gevoelens getuigt zowieso niet van respect.
ik vind het getuigen van respect als je iemand met u aanspreekt, alleen al omdat er maar weinig mensen zijn die je waarderen als je zomaar je en jij zegt.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:53

Goed zo gekvanfleur. Helemaal mee eens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:54

Ptries schreef:
Wel heb ik een vraag voor de mensen die 'u' zeggen tegen een vreemde niet nodig vinden. Ik heb van huis uit en ook in mijn werkomgeving (zakelijke dienstverlening) meegekregen dat u zeggen tegen een vreemde gewoon 'zo hoort'. Net als andere algemene beleefdheidsnormen, zoals een hand geven als je je aan iemand voorstelt, bedanken als je bij iemand meegegeten hebt, gedag zeggen als je weggaat, etc. Hoe kijken jullie hier bijvoorbeeld tegenaan? Is dat ook niet nodig?

Als je geen belang hecht aan u ben je nog geen lompe boer hoor :Y) . Tuurlijk stel ik me voor met een hand (behalve toen die gebroken was trouwens }:0 ) en bedank ik iemand als ik word uitgenodigd of als ik weg ga na een etentje oid. (Hoewel ik woon nu op kamers als ik naar mijn ouders ga doe ik dat nog steeds niet maar dat vind ik ook wat anders, als ik niet op kamers was gegaan moesten ze me nog iedere avond voeren dus ze moeten het maar goed vinden :P )

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik daar dan ook niet altijd veel belang aan hecht als je voor de tigste keer bij mij komt eten (heb je wel eens in een studente milieu) en je vergeet me een keer te bedanken maakt niet zoveel uit, grote kans dat ik overmorgen toch ook weer bij de ander eet en misschien ben ik het ook wel een keer vergeten := . Beleeftheid is een prima systeem maar om er nu altijd zoveel belang op te leggen, foutje is menselijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:56

nou ik hecht toch wel waarde aan beleefdheid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:56

liedje89 schreef:

Ben het weer met je eens, en doet me meteen denken aan de vraag in de beginpost, of je een agent met U aan moet spreken.
Ik moest daar echt zo verschrikkelijk om lachen, dat ik mij afvroeg hoe kóm je dr op (Sorrie kan dr nog steeds niet over uit :D ) Denken mensen dan dat dit van invloed is op je bekeuring ofzo? :7

Nee dat zal het ook niet zijn......Ben toch ook wel eens aangehouden (details houd ik voor mij gezien het woord U door sommigen als asociaal wordt gezien zal ik de sappige details voor mij houden) heb oom agent echt nooit met U aangesproken, integendeel.
Maar hebben mijn 'overtredingen' tot op heden altijd netjes door de vingers gezien.
En nooit het woordje U gebruikt. :P

Sandeman schreef:
Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken.

Kijk en als jij dan respect zo hoog in het vaandel heb staan waarom waag jij je dan aan zo'n boute uitspraak als deze?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:58

Wat heb je aan een woord als het niet gemeend is?
Mijn standpunt staat vast.
Ik zeg alleen u tegen mensen tegen wie ik het meen.
Met mijn werk bijvoorbeeld:

Als ik iemand tegen mij begint met:
'Doe mij een stokkie ei.'
Dan hoeft diegene niet te verwachten dat ik daar u tegen ga zeggen.
Mensen moeten mij ook respectvol en beleefd behandelen, anders geen u.
Ik ben van nature heel beleefd en respectvol.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:59

Chiqa: Je hoeft toch ook geen 'beloning' voor het gebruik van het woordje 'u'? :?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:59

liedje89 schreef:
Ptries schreef:

Als je geen belang hecht aan u ben je nog geen lompe boer hoor :Y) . Tuurlijk stel ik me voor met een hand (behalve toen die gebroken was trouwens }:0 ) en bedank ik iemand als ik word uitgenodigd of als ik weg ga na een etentje oid. (Hoewel ik woon nu op kamers als ik naar mijn ouders ga doe ik dat nog steeds niet maar dat vind ik ook wat anders, als ik niet op kamers was gegaan moesten ze me nog iedere avond voeren dus ze moeten het maar goed vinden :P )

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik daar dan ook niet altijd veel belang aan hecht als je voor de tigste keer bij mij komt eten (heb je wel eens in een studente milieu) en je vergeet me een keer te bedanken maakt niet zoveel uit, grote kans dat ik overmorgen toch ook weer bij de ander eet en misschien ben ik het ook wel een keer vergeten := . Beleeftheid is een prima systeem maar om er nu altijd zoveel belang op te leggen, foutje is menselijk.

er zijn ook mensen die geen hand willen geven hoor. vinden ze ook normaal.
ik vind dat respectloos, omdat je niet respecteerd dat dat gewoon normaal is.

weet je waarom ik zo dol ben op duitsland? omdat ze daar niet zoals nederlanders proberen alles wat ouder is als tien jaar als ouderwets af te doen en iets nieuws te verzinnen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:01

gekvanfleur schreef:
liedje89 schreef:

je niets aantrekken van iemand anders gevoelens getuigt zowieso niet van respect.
ik vind het getuigen van respect als je iemand met u aanspreekt, alleen al omdat er maar weinig mensen zijn die je waarderen als je zomaar je en jij zegt.

Als je met iedereen zijn gevoelens rekening gaat lopen houden moet je je maar gauw in je huis opsluiten want dat is gewoon niet mogelijk. Omdat iedereen nu eenmaal een andere leefwereld heeft. Jammer ik probeer het wel te doen maar voor sommige dingen denk ik ook als je je daar nu druk over maakt. Als ik met iedereen zijn gevoelens rekening moest houden kan ik me ook niet meer zo kleden als ik wilde, en zou ik op zondag niet mogen werken etc.

Ik zeg trouwens ook niet dat ik er geen rekening mee houd ik spreek vreemden altijd met u aan, ik vind het gewoon onzin dat ik hen daardoor meer zou respecteren oid, lees mijn commentaar boven aan de pagina al vind ik u een racistische kakkerlak u bent gewoon u. Het is een gewoonte, dus als iemand het een keer vergeet of een andere gewoonte heeft waarom zou je je daar dan in hemelsnaam druk over gaan staan maken.