Bunga schreef:Adil18 schreef:
Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).
Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.
'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!
Respect zeer zeker wel met woordkeuze te maken...!!!
Nee hoor, ik ken iemand die hardstikke aso is, maar haar moeder wel met u aanspreekt.
Ik vind dat respect niet alleen met een woordkeuze te maken heeft, ook met de houding en de manier van spreken.
LEEEEEEEEES!!!!!!!!