Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:04

Nee hoor, ik heb in het regulier onderwijs ook genoeg kinderen met diverse leer- en gedragsstoornissen in de klas gehad. :)
Vanuit de overheid proberen ze zoveel mogelijk te beperken dat kinderen naar speciaal onderwijs moeten want speciaal onderwijs is gewoon erg duur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:15

Ach, ik ken toch aardig wat kinderen met specifieke problemen en stoornissen en die zitten niet meer op een reguliere school. Op een paar ADHDers na dan, al hoewel een aantal van hun ook naar een speciale school gaat. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:19

De wachttijd voor een speciale school is op dit moment min 1 jaar (sommige zelfs langer dan 1 1/2 jaar).
Tot die tijd zullen de meeste kinderen op een reguliere school moeten blijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:21

Brainless schreef:
De wachttijd voor een speciale school is op dit moment min 1 jaar (sommige zelfs langer dan 1 1/2 jaar).
Tot die tijd zullen de meeste kinderen op een reguliere school moeten blijven.

Dat geloof ik graag, dat heb je op een gewone school ook al. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:00

Twiggy2008 schreef:
Ach, ik ken toch aardig wat kinderen met specifieke problemen en stoornissen en die zitten niet meer op een reguliere school. Op een paar ADHDers na dan, al hoewel een aantal van hun ook naar een speciale school gaat. :j

Het is volgens mij ook moeilijk hoor, je kind wordt ook niet zomaar op een school geaccepteerd... :n Het is ook niet zo dat als je kind een bepaald 'probleem' heeft het op school niet mee kan komen maar er wel iets met het gedrag is. Er zijn ook kinderen waarvan ik denk dat ze een stoornis hebben maar dan zijn ze compleet 'normaal'! :') Zo hadden we laatst een feestje van mijn zoon, konijnen, wat zijn kinderen druk, onbeleefd, gillerig... Helemaal simpel werd ik af en toe! :j

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:18

Lastig Wen... je hebt zelf geen kinderen en echt geen idee hoe moeilijk opvoeden dus is....
Een conflict met je paard of hond, trust me dat is peanuts met opvoeden van je spruitjes...
Bovendien heeft ook elk kind een eigen karakter en 'nee is nee' cultuur kan niet altijd zo zwart-wit gezien worden. Ouders en mensen worden vaak enorm autoritair als het gaat om lastige kindjes en een 'nee is nee' cultuur.

Citaat:
* je bent met je paard op wedstrijd, kind rent heel de tijd langs, paard reageerd daar negatief (angstig?) op. Mag je daar dan wat van zeggen?

Ja ten alle tijden, kind, paard en omstanders lopen gevaar wanneer je het niet doet! Is in het belang van het eigen kind en als je het op een normale wijze brengt is er niets aan de hand.
Natuurlijk had vader of moeder zelf de situatie al onder controle moeten hebben, maar 100 % controle is er nooit... ook ouders zijn mensen.

Citaat:
* je bent in de supermarkt, kind pakt wat uit jouw wagentje, mag je daar wat van zeggen?

Ik zou me rot lachen, mits het op een kinderlijke manier gaat... Kan me ook niet voorstellen dat zoiets gebeurd met een onderliggende treiterende gedachte...

Citaat:
* je bent in gesprek, kind jengelt er heel de tijd tussendoor om aandacht, mag je daar wat van zeggen?

Nee! Dat is aan moeders... of je zegt het op een 'lieve' manier bijvoorbeeld "heb je zo'n zin om te spelen?" of "ja mama is nu wel erg lang aan het praten hè?" Maar dan zeg je het meer om moeder aan te spreken om aandacht aan haar kind te geven!

Citaat:
Ik kan me best storen aan de "onopgevoedheid" van kinderen af en toe. Er zijn absoluut ouders die hun kinderen onder controle hebben, maar als ik af en toe zie hoe vaak de discussie aangegaan wordt vind ik dat onvoorstelbaar. Ik ben opgevoed met "nee is nee" en daar had je je aan te houden.

Nogmaals.. ik ben zelf erg pittig, dus mijn kindjes ook. Het zit in het karakter, in de genen.
Dat is iets wat ik ze meegeef, van huis uit. Een eigen mening en opkomen voor jezelf!
Maar die medaille kent ook een keerzijde! Namelijk discussies...
Maar klaar is klaar, dat weten ze ook, met mama valt niet te sollen, maar ook ik moet de discussie soms aan gaan, zo zijn ze opgevoed, zo maak ik ze weerbaar en zo leer ik ze dat ze niet opgeven wanneer er een deur dicht valt, zonder autoritair te worden of over me heen te laten lopen!

En jengelende jankende kindjes... elke moeder kent het.... geloof me, ook wij vinden dat niet leuk, maar dat heb je niet altijd in de hand helaas...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:30

Leuk om de ontwikkeling van de discussie zo te lezen. Ook leuk om te lezen hoe verschillend mensen hierover denken. Moeilijk dus om als buitenstaander te bepalen wat je wel en niet kunt zeggen tegen een kind. Geweld (tik oid) gebruiken als buitenstaander vind ik not done, das aan pappa of mamma, evenals hardere woorden gebruiken. Ik ben overigens niet tegen de corrigerende tik, heb hem zelf ook wel gehad en reken maar dat het indruk maakte.

Ik heb inderdaad geen enkel idee hoe moeilijk het opvoeden van kinderen is, het lijkt mij absoluut niet te vergelijken met het opvoeden van hond/kat/paard, laat ik dat vooropstellen.

Echter, een kind moet m.i. wel leren dat hij/zij zich soms echt moet gedragen. Kinderen mee op wedstrijd vind ik eigenlijk 9 van de 10 keer not done, kind wordt vervelend, praat door de proef heen, wordt hangerig, gaat huilen of zaniken etc. Niet leuk voor de ouders, maar ook niet voor de omstanders.

Was laatst ook weer in een restaurant, geen McDonalds ofzo, gewoon een goed, net restaurant. Rennen er daar kinderen tussen de tafels door, tikkertje en verstoppertje spelen. Als gast die niets met die kids te maken heeft heb je er wel last van, ze stoten tegen je tafel, maken met het gelach en gegil een gesprek onmogelijk etc.

Wat dat betreft vind ik dus ook eigenlijk dat een kind best een kind mag zijn, maar wel op locaties die zich daarvoor lenen: een speeltuin, McDonalds etc.

Gezien mijn eigen normen en waarden (nooit door iemand heen praten, niet gillen en rennen als je ergens bent waar mensen nette kleren aan hebben etc) heb ik wel eens moeite met kinderen die daar lak aan hebben, en de ouders vaak ook, want als ze die er op aanspreekt is het "ach, het zijn maar kinderen." En daar kan ik me dus niet in vinden, niet op plaatsen die dat niet toelaten ivm gevaarlijk of hinderlijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:34

ik vind als mama erbij is dat mama dit moet doen..dus als je met dr in gesprek bent is het haar keus om in te grijpen of niet....als een kind rent kun je het moederlief wel uitleggen en indien ze dan nog niks zegt het zelf zeggen... het is idd lastig al weet ik hoe ik vroeger was (nu was ik meestal de goedheid zelf ) maar als er eens iets was wat niet mocht en iemand anders zei er wat van buiten mn familie dan was ik ontroostbaar, ik ben dr heel gevoelig voor dus die irritatie voelde ik, ik kon dr zelfs niet tegen als leraar boos was op een ander kind in de klas, dan zat ik te trillen en huilen aan de andere kant.

iig buiten dat had het bij mij 10x meer effect als mn moeder me erop wees dan iemand anders, daar klapte ik alleen dicht

ha ja ik heb ook wel eens die tik gehad echter werd het dan alleen maar erger (mn ma wou het niet maar soms haalde ik vooral dus in de pubertijd het bloed onder dr nagels vandaan en dan gebeurde het wel eens perongelijk) maar helaas hier nooit effect gehad, ik werd dan alleen nog bozer omdat ze me op die manier aangeraakt had :P nu had ik achteraf wel ook een hele goede rede om te doen wat ik deed, dus ja misschien als ik echt dwars wou liggen dat het wel geholpen had

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:12

corrigerende tik..

Ik werk in de jeugdzorg, crisisgroep, zware problematieken, en ik deel nooit een tik uit.
Ten eerste omdat het niet mag,
ten tweede omdat het een uiterst middel is, een teken van handelingsverlegenheid, van onmacht.
Wat wanneer het kind 13 is en terugslaat?

Ik draag de groep prima, en natuurlijk komen er agressie incidenten voor, maar daar hebben we andere protocollen voor dan terugmeppen.

Weet je wat vervelend is? kinderen die skien en over je snowboard heengaan bij de skiliften! Aaarrggg! Daar heb ik altijd ruzie mee ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:26

Toch is werken op de groep niet te vergelijken met de kinderen die van jezelf zijn. Op de groep gaan kinderen weer verder, hun leven verder leiden zonder jou. Ook na je werk heb je rust van ze, je kunt afstand nemen. Met je eigen kinderen kan dat eigenlijk nooit, je bent altijd een deel van hun leven en dat is het wat het zo zwaar maakt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:28

milo schreef:
corrigerende tik..

Met een corrigerende tik door de ouders is niks mis, het moet alleen op het juiste moment en in gepaste mate.

Ik heb wel vaker dan een keer een corrigerende tik gehad. Ik ben er niet slechter van geworden (eerder beter...) en ik hou nog net zo veel van mijn ouders....

Ik snap eigenlijk nooit zo goed de ophef rondom de corrigerende tik... :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:54

@Adil
Het probleem is dat mensen die vroeger zelf wel eens een tik/klap kregen het blijkbaar normaal vinden, om later zelf hun eigen kind ook te gaan slaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:56

Brainless schreef:
@Adil
Het probleem is dat mensen die vroeger zelf wel eens een tik/klap kregen het blijkbaar normaal vinden, om later zelf hun eigen kind ook te gaan slaan.

Maar wat is er mis met een corrigerende tik dan? Ik bedoel niet een kind echt in elkaar slaan en in het gezicht slaan vind ik ook echt not done, maar een flinke pets voor de broek.... :? Dat kan toch niet echt bezwaarlijk zijn...

Edit: Ik ben het wel met je eens dat als je zelf vroeger vaker een corrigerende tik hebt gehad, je eerder geneigd bent het zelf ook te doen :j Maar zoals gezegd: Om de juiste reden en met mate ;)
Laatst bijgewerkt door Adil op 25-11-09 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:57

Ik heb ook weleens een corrigerende tik gekregen. En er is niets mis mee. Ik zou het op mijn kinderen (als k ze zou krijgen) ook toe kunnen passen.

Er zit een verschil tussen een corrigerende tik en slaan. Niet iedereen die een corrigerende tik heeft gehad gaat slaan, das onzin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:58

Dat is dus niet waar, op de kleuterschool is duidelijk aan de kinderen te merken wie thuis weleens een corrigerende tik krijgt.
Die slaan zelf andere kinderen ook sneller.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:02

Brainless schreef:
Dat is dus niet waar, op de kleuterschool is duidelijk aan de kinderen te merken wie thuis weleens een corrigerende tik krijgt.

Vreemd, ik heb vroeger echt wel eens een tik gekregen...maar mij werd altijd heel duidelijk gemaakt dat ik niet mocht slaan... :n Ik mocht wel slaan als ik geslagen werd aangezien ik door mijn half-Duitse achtergrond vaak gepest werd. Vaak wachtten jongens mij dan in een groepje op. Zodra zij begonnen te slaan mocht ik alles doen wat in mijn macht stond... Maar ja, das een ander persoonlijk verhaal dat verder niks bijdraagt aan de discussie

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:28

Brainless schreef:

Daar geloof ik dus echt helemaal niets van!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:34

dat is absoluut niet waar........... Sanne van mij heeft echt wel eens een draai om haar oortjes gehad.............

maar die is nul slaanderig, helemaal niet zelfs........ erger nog, die moet ik leren om van haar af te bijten hier en daar.........

ze heeft nog nooit een hand opgelicht naar mij of naar wie anders dan ook!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:36

Kim, dat geldt voor mij precies hetzelfde. Ook Maaike heeft op bepaalde momenten weleens een pets voor de billen gehad, maar die zou ik juist wel eens wat meer mogen stimuleren om ook eens een mep uit te delen... Die delft nog eerder het onderspit tegen haar zusje van 3 dan dat ze zelf slaat.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:40

Mijn kids krijgen ook wel eens een corrigerende tik en beide slaan eigenlijk niet. Ik moet ze bijna dwingen om van zich af te bijten. Nu begint mijn zoon eindelijk een beetje van zich af te bijten en mag hij dat dus niet op school. Natuurlijk zich wel laten slaan en verder niets terug mogen doen. En daarom heb ik mijn dochter op karate gedaan en ze vindt het hartstikke leuk, misschien dat ze nu wel een keer gaat terug slaan. En nee, karate is niet om agressieviteit op te wekken. Maar wel om zich te verdedigen en terug te kunnen slaan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:55

Ik vind als het om de veilig van het kind gaat, je alles mag zeggen om te voorkomen dat er wat
met hem/haar gebeurd. Wat je als voorbeeld noemt: als een rennend kind achter je paard langs holt,
die dat echt niet kan hebben, vind ik dat je daar heel goed wat van mag zeggen.
Het gaat ten slotte om de veiligheid van dat kind.

Zelf heb ik ook wel een iets mee gemaakt dat ik dacht van 'tja let dan even op zeg als ouder'
Ik reed namelijk een keer op mijn paard stapvoets door het dorp heen,
toen kwamen er op 1 keer 3 kleine kindjes van 3,4 jaar met uitgestrekte handen aangelopen midden op de straat om mijn paardje te gaan aaien (moeder liep er gewoon achter). Het is omdat mijn paard zo aardig was om te stoppen en ik ze optijd zag (dacht namelijk dat ze wel even opzij zouden gaan). Maar anders had hij ze zou omver gelopen en dan ook letterlijk. Dat vond ik echt niet normaal! Ik bedoel dan loopt de moeder er notebene nog wel achter. Kindjes lopen gewoon zomaar midden de straat op om vervolgens voor de neus van het paard te gaan staan.
Ik had er maar niks van gezegt en liet ze maar gewoon aaien omdat mijn paardje dat altijd wel leuk vind al die aandacht en ik kleine kindjes ook altijd wel sgattig vind :o
Alleen toen op een gegeven moment zo'n kindje achter bij het paard op zijbillen ofzo wou gaan aaien zei ik er natuurlijk wel wat van.. zat die moeder mij ook nog raar aan te kijken dat dat niet kon :oo

Tja... sommige ouders (gelukkig zijn daar maar weinig van)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:05

Brainless schreef:

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ben het niet eens met het bovenstaande.
Zelf heb ik toen ik klein was ook wel eens een tik voor mn billen gehad of en pets op mn vingers, maar ik wist precies waarom ik deze kreeg.......in de jaren daarna is er geen moment geweest waarin dacht ....nou mn klasgenootje kan ik ook welleens een mep geven of een schop.

Kinderen die andere kinderen slaan, en dan bedoel ik niet sporadisch maar structureel hebben een probleem waarvan de oorzaak thuis ligt (dus de ouders/gezin) of een gedragsafwijking.
Niet omdat ze ooit zelf wel eens een tik hebben gehad omdat ze iets deden wat niet door de beugel kon of het bloed bij hun ouders onder de nagels vandaan hadden gehaald.
Misschien krijgt zo'n kind wel zeer regelmatig een tik of pak rammel, dan kan ik het kopieergedrag nog begrijpen...niet dat het goed gepraat mag worden, want zo'n kind moet zeker wel gehoord en geholpen worden.

Om op het begin topic terug te komen,
Ik vind dat kinderen ook door anderen gecorrigeerd mogen worden, denk hierbij aan de leraar op school/ de sportleraar/ de oppas ect.
Wel vind ik dat een tik op de vingers alleen door ouders geven mag worden, dit omdat ik vind dat het al een uiterst middel is om door te dringen tot een kind en eigenlijk de onmacht van een volwassen persoon benadrukt en niet door jan en alleman uitgedeeld zou mogen worden.
Bij ons de speeltuin voor de deur let iedereen op elkaar kids, als mama even boodschappen moet doen let ik ook wel eens even op de buurkinderen.......ik grijp wel in als ik vind dat ze tever gaan.
Daarbij zou ik een kind van een ander nooit lichamelijhk pijn doen dat durf ik gewoon niet, heb 1 keer mn buurjongetje bij zn bovenarm gepakt toen hij en kat aan de pesten was en ik hem al een keer gewaarschuwd had.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:10

Ik heb het niet over op latere leeftijd, maar wel als ze jonger zijn tot 3 a 4 jaar.
Als ze thuis een tik op een vingers krijgen als ze ergens aanzitten wat niet mag, doen ze dat ook als andere kinderen aan hun spullen zitten (wat in hun ogen niet mag).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:15

ook dat is niet waar :)

Sanne heeft ook als peuter nooit iemand geslagen.........

maar misschien ter verdediging van jouw stelling, heeft Sanne alleen maar een tik gehad als het om haar veiligheid ging, niet om het aan spullen zitten die gewoonweg van mij zijn.......... want dat mag ze namelijk :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:21

Brainless schreef:
Ik heb het niet over op latere leeftijd, maar wel als ze jonger zijn tot 3 a 4 jaar.
Als ze thuis een tik op een vingers krijgen als ze ergens aanzitten wat niet mag, doen ze dat ook als andere kinderen aan hun spullen zitten (wat in hun ogen niet mag).

Ik bedoelde:
In de periode dat ik wel eens een tik kreeg en de jaren daarna, stond niet zo duidelijk omschreven.
Ik vind het overgens niet normaal dat een kind een tik krijgt omdat deze aan de spullen van een ander zit, kinderen zitten juist aan de spullen van een ander want dat is vele malen intressanter en leuker dan hun eigen spulletjes, dat ze met hun tengeltjes niet aan de porseleinenvaas van oma mogen komen kun je ook op een andere manier duidelijk maken.