Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:11

Ik geeft ook gewoon fooi als alles goed was. Als het eten niet goed was of de bediening slecht was geeft ik ook geen fooi.
Maar de pizza bezorging geeft ik nouwelijks fooi. Ik rond het af tot een heel of ..,50 bedrag en dat is het dan. Ik vind de pizza's hier ook dan ook al duur zat. Maar ik heb 1 keer wel ruim een uur op mijn pizza moeten wachten. Dat geven ze mij het wisselgeld ook maar op de cent terug.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:30

Toad schreef:
Dit slaat toch nergens op, die verplichte fooi. Ze moeten gewoon de lonen van de werknemers hoger maken. Zorgen dat ze beleefd zijn tegen de klanten, dan krijgen ze vanzelf wel fooi. En dan de fooienpot verdelen.

Of: het eten iets duurder maken, zodat het niet nodig is om fooien te geven.

In Nederland vind ik het vaak al zo belachelijk duur dat ik weiger om fooi te geven. Sowieso niet meer dan 1 of 2 euro.
Als het personeel opvallend vriendelijk is en het eten bijzonder goed dan geef ik pas fooi, maar dan zeg ik er ook bij dat het daardoor komt, dat ze het echt verdient hebben. ik geef niet uit gewoonte fooi.

Weleens in Amerika geweest?
ik kom net terug en ik kan je zeggen dat ze daar over het algemeen uiterst beleefd zijn tegen de klanten. Ik vond in alle restaurants die we hebben gehad de service beter dan in Nederland. Dus ze werkte daar wel echt voor die fooi en die verdiende ze dan ook.

Het is gewoon een heel ander principe dan hier. Daar betaal je de bediening eigenlijk een beetje appart door middel van een fooi, terwijl de bediening hier al bij de prijs zit inbegrepen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:36

@TS: iets verder kijken , dan je neus lang is,...

Fooi niet, als het duidelijk in het bedrag al erbij zit. Of daar dan genoeg van bij de werknemer komt is dan nog wel de vraag. Bij veel klantvriendelijkheid en snel werken toch wel een extra fooi. Vooral als iemand zich moeite doet om mijn moeilijk etende zoontjes tevreden te stellen, scoort punten!

Fooi wel, waar zeker is dat het niet in het aankoopbedrag zit, dus bv in landen als de USA. Daar krijgt een serveerster een ZEER laag basis uurloon en moet verder "leven" van de fooien. Het heeft wel 1 voordeel, je krijgt zo wel veel klantvriendelijkheid, soms ook iets te veel.
Bv bij ieder 3de hap wat je neemt: "everything Ok, Honey???" :D *SmakSmak* en dan nog netjes antwoord proberen te geven , haha!

Ik tip dus wel.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:41

ik vind fooi geven onzin. ik betaal voor wat ik wil hebben. zij krijgen betaald voor hun werk. en als ze vinden dat ze te weinig verdienen zoeken ze maar ander werk :P

en dan heb ik het gewoon over nederland :) en ja: ik ben heel kort door de bocht.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:42

Idd kort door de bocht, In Nederland is dat Ok, daarbuiten Nee! :P :D

Anoeska

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:49

En in Nederland is het eigenlijk ook niet OK. Het is niet verplicht, maar het 'hoort' wel een beetje. Zo zijn er wel meer ongeschreven regeltjes die niet verplicht zijn, maar waar we ons uit beleefdheid/redelijkheid/netheid/enz. toch aan houden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:42

Als iemand fooi geeft is het altijd fijn mee genomen maar ik ga iemand niet raar aankijken omdat diegene geen fooi geeft. Het is geen verplichting en ik doe het zelf ook niet altijd

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:56

daisies: precies, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer je je uit de naad voor iemand hebt gelopen, dat je het dan toch wel een beetje verwacht en het dan een beetje krenterig vind als je geen fooi krijgt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:59

Tsja.. Mensen betalen genoeg om uit eten te gaan. En als je niet genoeg betaald wordt door je baas is dat jouw probleem, niet die van de gast.. -is mijn mening-

Ik weet gewoon bij mensen waar ik gezellig mee praat dat ik fooi krijg, maar daar doe ik het niet voor. Ik ben geen geldwolf, tuurlijk wil ik wat bijverdienen aan fooi maar het is niet mijn hoofd doel.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:40

ook in nederland zie ik weleens dat er een fooi is opgenomen in de prijs.

Amerika is totaal anders, daar verdienen ze vaak weinig tot niks en is fooi hun enig bron van inkomen. Je zal daar ook zelden slechte bediening krijgen, althans ik heb het niet meegemaakt in de 11x dat ik er geweest ben

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:40

Ik werk zelf in de horeca op een vakantiepark.
Het is heel verschillend van de mensen of je wel of geen fooi krijgt.

Nu is voor ons het echte drukke seizoen voorbij, doordat het dan rustig is zijn er ook mensen die geen fooi geven.
Ik vind niet dat je mensen kunt verplichten tot fooi geven, mensen die in de horeca werken maken ook fouten. En geef toe als ik zelf ergens ga eten en het gaat allemaal niet zoals het hoort, en vallen dingen tegen.
Geef ik ook geen fooi!

Maar gaat alles leuk en netjes en heb je het goed naar je zin gehad, vind ik fooi wel op zijn plaats!
Het is toch ook een extraatje voor de medewerkers. En sommige mensen geven gewoon nooit fooi.

Hoe aardig je daar ook tegen doet, hoe sociaal lekker mee kletst en hun avond echt gewoon leuk maakt. Extra aandacht aan de kinderen geven etc etc.

En dan krijg je soms nog niets.....dus het is maar net wat de mensen zelf willen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:34

annepaardoes schreef:
daisies: precies, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer je je uit de naad voor iemand hebt gelopen, dat je het dan toch wel een beetje verwacht en het dan een beetje krenterig vind als je geen fooi krijgt.

Huh? Natuurlijk loop je je uit de naad, daar krijg je toch salaris voor?

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:52

annepaardoes schreef:

Ik loop me als het nodig is ook uit de naad voor mijn baas, moet ik daar ook fooi voor krijgen? Goed functioneren zie je als je geluk hebt terug in een jaarlijks percentage loonsverhoging en daarvoor moet je bij je baas zijn, niet bij je klanten.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:22

puma schreef:
annepaardoes schreef:

Ik loop me als het nodig is ook uit de naad voor mijn baas, moet ik daar ook fooi voor krijgen? Goed functioneren zie je als je geluk hebt terug in een jaarlijks percentage loonsverhoging en daarvoor moet je bij je baas zijn, niet bij je klanten.

Ja zo gaat dat in bepaalde branches wel ja, maar niet waar ik werk.
Meer dan de standaard minimum verhoging krijg ik niet per jaar.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:32

Zelf rond ik het af naar boven. Niet veel maar wel wat mits het goed is. Maar ik bepaal altijd zelf nog wel hoeveel is geef en of ik geef.

Daarnaast vind ik het een extratje en niet noodzakelijk. Je krijgt immers gewoon uitbetaald via je baas en nooit minder als minimum loon. Dus ik vind eigenlijk een tip onzin maar doe het als extratje/bedankje wanneer het goed is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:38

Tessebes schreef:
Ik heb ook wel eens op een hele avond bedienen in een restaurant op een rekening van iets van 149,75 gulden 25 cent tip gehad, dat ben ik wel netjes terug gaan brengen. Vergeet uw wisselgeld niet! Dat is gewoon een belediging.

Wat vind je daar beledigend aan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:44

dat betekent dat de betreffende persoon te lui is om zijn wisselgeld weer op te bergen!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:46

Tessebes schreef:
Ik heb ook wel eens op een hele avond bedienen in een restaurant op een rekening van iets van 149,75 gulden 25 cent tip gehad, dat ben ik wel netjes terug gaan brengen. Vergeet uw wisselgeld niet! Dat is gewoon een belediging.

Sorry maar dat vind ik echt belachelijk.

Jij krijgt gewoon elke maand je loon dus waarom zou je meer "moeten" krijgen?

als hun geen tip willen geven dan geven ze dat niet. Als jij een tip krijgt is dat voor jou een extratje en moet je dat dankbaar zijn.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:51

0,25 euro op 150 is ook een belediging.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:58

Michael1104 schreef:

Waarom? Moet die gast persee 5 euro extra geven?

Als ik zo'n bedrag moet betalen zeg ik ook laat de rest maar zitten. Overal omdat ik die paar cent niet terug hoef. Maar wil niet zeggen dat ik dan ook persee fooi moet geven.

Misschien vond die klant het wel helemaal niet goed?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 12-11-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:01

Nou ik kan me voorstellen dat als je op zo'n bedrag zo'n klein fooitje krijgt dat je zoiets hebt van; nee laat maar zitten dan..

Krijg er inderdaad een 'klant is te lui' idee van.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:02

Ik werk ook in de horeca (sauna). Maar ik verdien meer dan genoeg dat ik niet hoef te leven van de fooitjes...
Wij hebben namelijk een fooienpot, en 1x in de zoveel tijd wordt de pot verdeeld.
Mensen moeten geheel zelf weten of ze wel of niet een fooitje willen geven, kan me niet druk maken dat we bv van een aantal gasten geen fooi krijgen.
Heb het naar mijn zin op mijn werk, hebben veel leuke vaste gasten. En dat zegt voor mij al genoeg dat er veel vaste gasten zijn.

Heb toevallig laatst wel 10 euro fooi gekregen van 1 van de vaste gasten, en mocht het van hem niet in de fooienpot doen. Want hij wou dat ik het voor mezelf hield ivm de goede service wat hij had gehad van mij.
Maar heb het toch in de fooienpot gedaan.

Snap niet dat mensen zich druk kunnen maken omdat ze geen fooi krijgen...
Je krijgt toch al betaald? Je gaat er al vanuit dat je een bepaald bedrag in de maand krijg. Waarom moet er persee fooi gegeven worden?
Niet iedereen kan het geld missen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:04

Michael1104 schreef:

Ik snap niet wat er beledigend aan is. Misschien was het niet eens specifiek als fooi bedoeld, maar meer als: da's maar lastig, laat maar zitten.

Waarom moet je persé een fooi geven?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:05

FZ_Lin schreef:
Ik werk ook in de horeca (sauna). Maar ik verdien meer dan genoeg dat ik niet hoef te leven van de fooitjes...
Wij hebben namelijk een fooienpot, en 1x in de zoveel tijd wordt de pot verdeeld.
Mensen moeten geheel zelf weten of ze wel of niet een fooitje willen geven, kan me niet druk maken dat we bv van een aantal gasten geen fooi krijgen.
Heb het naar mijn zin op mijn werk, hebben veel leuke vaste gasten. En dat zegt voor mij al genoeg dat er veel vaste gasten zijn.

Heb toevallig laatst wel 10 euro fooi gekregen van 1 van de vaste gasten, en mocht het van hem niet in de fooienpot doen. Want hij wou dat ik het voor mezelf hield ivm de goede service wat hij had gehad van mij.

Je krijgt toch al betaald? Je gaat er al vanuit dat je een bepaald bedrag in de maand krijg. Waarom moet er persee fooi gegeven worden?

Als je het geld niet kan missen moet je niet uit eten gaan.
Simpel zat: zonder fooi was ik al lang gestopt met dit werk,
want in andere branches is qua basisloon veel meer te verdienen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:07

Polaris schreef:
FZ_Lin schreef:

Als je het geld niet kan missen moet je niet uit eten gaan.
Simpel zat: zonder fooi was ik al lang gestopt met dit werk,
want in andere branches is qua basisloon veel meer te verdienen.

Ik vind je instelling tenenkromment en alleen daarom zou ik je al geen fooi geven.

Als alle mensen die geen geld over hebben voor fooi of het niet hebben maar toch af en toe saampjes uit eten willen niet meer uit eten zouden gaan had jij nu geen werk meer hoor!