Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Toad schreef:Dit slaat toch nergens op, die verplichte fooi. Ze moeten gewoon de lonen van de werknemers hoger maken. Zorgen dat ze beleefd zijn tegen de klanten, dan krijgen ze vanzelf wel fooi. En dan de fooienpot verdelen.
Of: het eten iets duurder maken, zodat het niet nodig is om fooien te geven.
In Nederland vind ik het vaak al zo belachelijk duur dat ik weiger om fooi te geven. Sowieso niet meer dan 1 of 2 euro.
Als het personeel opvallend vriendelijk is en het eten bijzonder goed dan geef ik pas fooi, maar dan zeg ik er ook bij dat het daardoor komt, dat ze het echt verdient hebben. ik geef niet uit gewoonte fooi.
annepaardoes schreef:daisies: precies, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer je je uit de naad voor iemand hebt gelopen, dat je het dan toch wel een beetje verwacht en het dan een beetje krenterig vind als je geen fooi krijgt.
annepaardoes schreef:daisies: precies, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer je je uit de naad voor iemand hebt gelopen, dat je het dan toch wel een beetje verwacht en het dan een beetje krenterig vind als je geen fooi krijgt.
puma schreef:annepaardoes schreef:daisies: precies, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer je je uit de naad voor iemand hebt gelopen, dat je het dan toch wel een beetje verwacht en het dan een beetje krenterig vind als je geen fooi krijgt.
Ik loop me als het nodig is ook uit de naad voor mijn baas, moet ik daar ook fooi voor krijgen? Goed functioneren zie je als je geluk hebt terug in een jaarlijks percentage loonsverhoging en daarvoor moet je bij je baas zijn, niet bij je klanten.
Tessebes schreef:Ik heb ook wel eens op een hele avond bedienen in een restaurant op een rekening van iets van 149,75 gulden 25 cent tip gehad, dat ben ik wel netjes terug gaan brengen. Vergeet uw wisselgeld niet! Dat is gewoon een belediging.
Michael1104 schreef:0,25 euro op 150 is ook een belediging.
FZ_Lin schreef:Ik werk ook in de horeca (sauna). Maar ik verdien meer dan genoeg dat ik niet hoef te leven van de fooitjes...
Wij hebben namelijk een fooienpot, en 1x in de zoveel tijd wordt de pot verdeeld.
Mensen moeten geheel zelf weten of ze wel of niet een fooitje willen geven, kan me niet druk maken dat we bv van een aantal gasten geen fooi krijgen.
Heb het naar mijn zin op mijn werk, hebben veel leuke vaste gasten. En dat zegt voor mij al genoeg dat er veel vaste gasten zijn.
Heb toevallig laatst wel 10 euro fooi gekregen van 1 van de vaste gasten, en mocht het van hem niet in de fooienpot doen. Want hij wou dat ik het voor mezelf hield ivm de goede service wat hij had gehad van mij.
Maar heb het toch in de fooienpot gedaan.
Snap niet dat mensen zich druk kunnen maken omdat ze geen fooi krijgen...
Je krijgt toch al betaald? Je gaat er al vanuit dat je een bepaald bedrag in de maand krijg. Waarom moet er persee fooi gegeven worden?
Niet iedereen kan het geld missen..
Polaris schreef:FZ_Lin schreef:Ik werk ook in de horeca (sauna). Maar ik verdien meer dan genoeg dat ik niet hoef te leven van de fooitjes...
Wij hebben namelijk een fooienpot, en 1x in de zoveel tijd wordt de pot verdeeld.
Mensen moeten geheel zelf weten of ze wel of niet een fooitje willen geven, kan me niet druk maken dat we bv van een aantal gasten geen fooi krijgen.
Heb het naar mijn zin op mijn werk, hebben veel leuke vaste gasten. En dat zegt voor mij al genoeg dat er veel vaste gasten zijn.
Heb toevallig laatst wel 10 euro fooi gekregen van 1 van de vaste gasten, en mocht het van hem niet in de fooienpot doen. Want hij wou dat ik het voor mezelf hield ivm de goede service wat hij had gehad van mij.
Maar heb het toch in de fooienpot gedaan.
Snap niet dat mensen zich druk kunnen maken omdat ze geen fooi krijgen...
Je krijgt toch al betaald? Je gaat er al vanuit dat je een bepaald bedrag in de maand krijg. Waarom moet er persee fooi gegeven worden?
Niet iedereen kan het geld missen..
Als je het geld niet kan missen moet je niet uit eten gaan.
Simpel zat: zonder fooi was ik al lang gestopt met dit werk,
want in andere branches is qua basisloon veel meer te verdienen.