Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:04

Mwah, ik denk zelf dat als je hoogwaardiger voedsel gaat eten, je lichaam ook niet meer zo erg schreeuwt om al dat extra's.

Ik eet inderdaad te vet, omdat ik mager niet betalen kan. Ik vind mager absoluut lekkerder en omdat het voedzamer is eet ik er ook automatisch minder van ;)

Maar okee, ik ben niet iedereen, dat weet ik ook weer :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:05

nee, dus waarom zou de overheid dan dat magerde niet betaalbaar maken voor iedereen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:11

Ja dat vind ik dus ook :')

Zijn we het toch nog met elkaar eens :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:17

Marjoow schreef:
nee, dus waarom zou de overheid dan dat magerde niet betaalbaar maken voor iedereen?

omdat zij de extra kosten moeten betalen of de btw inkomsten missen?
Als je het nog niet wist - staan ze nu al rood en wordt dat elke dag erger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:26

Ja maar als je zo denkt los je toch het probleem niet op? Als ze nou het magere goedkoper maken, en desnoods tegelijk het ongezonde duurder (zodat er in ieder geval een goedkoop en gezond alternatief is) zal de gemiddelde Nederlander gezonder worden.

Maar goed, ik vond het ook apart dat de overheid 20 miljard in een bodemloze put pompte, dus misschien ben ik wel erg makkelijk in m'n denken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:40

randalinpony schreef:
De overheid kan veeeel, die kan ook mensen verplichten om buiten te roken. ;)

Er zijn allerlei wetten en regels voor het vervaardigen van voedsel, het verbieden van suiker in een heleboel voedingsmiddelen waar dat niets te zoeken heeft, lijkt me een leuk begin.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Het is inderdaad economische moord om dingen te gaan verbieden zoals chips, kant-en-klaar maaltijden etc.

Wat de overheid wel kan, is regels opleggen:
- 100% duidelijke info op het etiket (ik word bijvoorbeeld hels bij de kaasafdeling: op 90% is niet te vinden hoeveel vet er in de restwaarde zit, ook niet in DE light kaas bij uitstek nl Philadelphia)
- max waardes opleggen voor toevoegingen suiker en zout zoals bv in brood

Ik heb me sinds vorig jaar eens verdiept in voeding adh Sonja Kimpen en eens fanatiek etiketjes gaan lezen. Je wordt gewoonweg ziek bij het lezen hoeveel zout en suiker er bij de meest banale producten wordt bijgegooid! Ik wil geen hartpatiënt met een zoutloos dieet zijn, of een diabeet, ik heb echt medelijden met die mensen want 3/4 van de inhoud van de modale supermarkt is voor hen dodelijk.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:07

Marjoow schreef:
Ranna: Toch denk ik, dat als je overgewicht hebt, dat je niet zomaar overstapt op biologisch eten.

Of zoals de meeste het noemen, konijnenvoer ;)

Het is hartstikke moeilijk om af te vallen, vind de overheid de economie serieus belangrijker dan de gezondheid?

Zodra de gezondheid van NL omhoog gaat, beter word (daarmee heb ik het niet over obesitas, maar ook over anorexia) zullen er minder ziekenhuisopnames zijn, door mensen die te vet zijn en daardoor een te hoog cholesterolgehalte hebben, mensen die hart en vaatziektes hebben. Patienten die uitgedroogd zijn, noem maar op!

Mensen die eerder dood gaan, en zo niet tot hun 67e door kunnen werken...

Als de overheid economie niet belangrijker vond dan onze gezondheid zou er eerlijke en goede voorlichting gegeven worden. het zit allemaal iets gecompliceerder in elkaar dan je denkt en wij allemaal zouden willen.
Vlees en zuivel zijn belastend voor ons lichaam maar de nare gevolgen ervan ervaar je pas op lange termijn. Het dichtslibben van je aders, ontwikkelingen van bepaalde soorten kankers, botontkalking, allerlei soorten hartkwalen en infarcten.
Bovendien is vlees en zuivel verzurend voor je lichaam wat een heel gunstig klimaat schept voor allerlei ziektes.

Biologisch heeft niets te maken met konijnenvoer of wat jij denk ik, sla, noemt.
Je kunt biologisch eten maar nog steeds heel fout eten.

Juist mensen die willen/moeten afvallen zouden er goed aan doen om heel basic te eten. Noten, pitten, zaden, veel (rauwe) groente, bonen en veel fruit.
Een heel goed boek hierover is geschreven door Dr. Joel Fuhrman getiteld Eat to Live.
Staat bomvol info over wat voor voeding wel en niet en het waarom.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:39

idd, op die manier ben ik het afgelopen half jaar 20kg kwijt geraakt. Eigenlijk heel simpel, gewoon gezond eten, en letten op eiwitten, koolhydraten en vetten, en in mindere mate op kcaloriën.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:56

@Ranna
Graag de officiële wetenschappelijk bron nav dat vlees en zuivel verzurend is en zorgt voor dichtgeslibde aders en kanker ed.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:36

Brainless schreef:
@Ranna
Graag de officiële wetenschappelijk bron nav dat vlees en zuivel verzurend is en zorgt voor dichtgeslibde aders en kanker ed.

Aangezien ik al jaren boeken lees over onze voeding en leefwijze en de gevolgen daarvan op onze gezondheid en al evenzo lang allerlei documentaires e.d. heb bekeken kan ik niet aan je verzoek voldoen.
Ik weet niet in welk boek of welke docu ik wat heb gelezen of gezien.
Op het net staat er echter plenty info over en het boek wat ik al eerder noemde is een hele goeie voor degene die serieus met hun voeding en gezondheid aan de slag willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:42

Maar geen wetenschappelijke bewijzen.
Zolang bepaalde mensen gaan zeggen dat oa autisme is te genezen door anders te eten .......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:47

ranna schreef:
Brainless schreef:
@Ranna

Aangezien ik al jaren boeken lees over onze voeding en leefwijze en de gevolgen daarvan op onze gezondheid en al evenzo lang allerlei documentaires e.d. heb bekeken kan ik niet aan je verzoek voldoen.
Ik weet niet in welk boek of welke docu ik wat heb gelezen of gezien.
Op het net staat er echter plenty info over en het boek wat ik al eerder noemde is een hele goeie voor degene die serieus met hun voeding en gezondheid aan de slag willen.

Maar das niet erg! Het enige wat we graag willen zien zijn wetenschappelijke bewijzen.

Ik kan namelijk ook een heel leuk boek schrijven dat zegt dat mensen gezonder worden als ze vooral niet biologisch eten, geen groenten maar alleen veel zuivel en vlees. Dan betaal ik wat mensen grof geld om een lovend woord over mij te schrijven, en voila, een boek dat precies het tegenovergestelde van wat jij zegt.

Daarom graag wetenschappelijk onderzoek.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:02

Zoals gezegd Vjestagirl, het net staat vol van deze info. Ook op you tube vindt je er goede informatieve filmpjes over. Ik zou zeggen; als je echt geïnteresseerd bent... je hoeft niet alles voorgekauwd te krijgen. Doe je eigen onderzoek ;)
Je hoeft er echt geen hele boekenkasten vol voor te lezen. Het i-net biedt voldoende info.

Als jij info uit boeken geschreven door artsen niet vertrouwd is niet mijn probleem.
Je moet zeker niet alles klakkeloos aannemen maar ook de logica van dingen meenemen zoals:
Vlees en zuivel bevatten geen vezels en bijzonder weinig voedingsstoffen. Je raakt er door verstopt, je lichaam verzuurt en het maakt je ziek. Je kunt op vlees en zuivel niet in leven blijven.
Planten bevatten alles aan voedingsstoffen wat een mensenlijk lichaam nodig is. De vezels, mineralen, vitamines, sporenelementen, goede oliën en vetten. Je zou op alleen plantenvoeding kunnen leven.
't Is allemaal niet zo moeilijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:28

Gezien je onderschrift geloof je zelf ook niet echt in artsen... Ooit erover gedacht dat artsen ook meer verdienen als ze wel een boek schrijven dan als ze het niet doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:35

Citaat:
Voedingsvezels
Er zijn enkele aanwijzingen dat voedingsvezels het risico op dikkedarmkanker verlagen. Aan de andere kant zijn er ook studies die geen effect laten zien. De resultaten zijn dus niet eenduidig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:39

ranna schreef:
Zoals gezegd Vjestagirl, het net staat vol van deze info. Ook op you tube vindt je er goede informatieve filmpjes over. Ik zou zeggen; als je echt geïnteresseerd bent... je hoeft niet alles voorgekauwd te krijgen. Doe je eigen onderzoek ;)
Je hoeft er echt geen hele boekenkasten vol voor te lezen. Het i-net biedt voldoende info.

En alles wat op youtube staat is waar? Youtube is als bron ongeveer even betrouwbaar als wikipedia: niet.

En ik ben niet echt geintereseerd. Ik ben vegetariër, ik eet biologische eieren. Mijn groentes eet ik niet altijd biologisch, deels doordat er door het ontbreken van bestrijdingsmiddelen veel schimmels in zitten, en omdat het ongelovelijk duur is.

Noten ed vind ik zonder uitzondering erg vies, dus dat laat ik staan.

Citaat:
Als jij info uit boeken geschreven door artsen niet vertrouwd is niet mijn probleem.
Je moet zeker niet alles klakkeloos aannemen maar ook de logica van dingen meenemen zoals:
Vlees en zuivel bevatten geen vezels en bijzonder weinig voedingsstoffen. Je raakt er door verstopt, je lichaam verzuurt en het maakt je ziek. Je kunt op vlees en zuivel niet in leven blijven.
Planten bevatten alles aan voedingsstoffen wat een mensenlijk lichaam nodig is. De vezels, mineralen, vitamines, sporenelementen, goede oliën en vetten. Je zou op alleen plantenvoeding kunnen leven.
't Is allemaal niet zo moeilijk.

Waar staat het bewijs.

Ik hoef niet zo nodig alles voorgekauwd te krijgen, maar in een discussie is het best leuk dat als je met radicale stellingen komt je het dan ook kunt onderbouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:02

Rock schreef:
Ja maar als je zo denkt los je toch het probleem niet op? Als ze nou het magere goedkoper maken, en desnoods tegelijk het ongezonde duurder (zodat er in ieder geval een goedkoop en gezond alternatief is) zal de gemiddelde Nederlander gezonder worden.

Maar goed, ik vond het ook apart dat de overheid 20 miljard in een bodemloze put pompte, dus misschien ben ik wel erg makkelijk in m'n denken.

Maar dik wordt je niet alleen van eten - het gaat om een levenwijze!
Je kunt zelfs met gezonde ingredienten het eten ongezond maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:07

superwoman schreef:
Rock schreef:

Maar dik wordt je niet alleen van eten - het gaat om een levenwijze!
Je kunt zelfs met gezonde ingredienten het eten ongezond maken.

Het gaat er niet om dat je met gezonde dingen eten ongezond kan maken, het gaat erom dat als je niet veel geld hebt, je die gezonde dingen niet betalen kunt en dus gedwongen wordt ongezond te eten. Als je dat geld wel hebt heb je zelf nog een keuze!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:18

Rock schreef:
Het gaat er niet om dat je met gezonde dingen eten ongezond kan maken, het gaat erom dat als je niet veel geld hebt, je die gezonde dingen niet betalen kunt en dus gedwongen wordt ongezond te eten. Als je dat geld wel hebt heb je zelf nog een keuze!

Dan moeten ze gaan kijken naar de lage inkomens, niet naar de verkoopprijs van artikelen :)*
Al betwijfel ik of meer geld zal helpen, aangezien het meestal een levenswijze is.
Mensen met een uitkering omdat ze arbeidsongeschikt zijn, vind ik weer anders, omdat deze hun situatie niet kunnen verbeteren.

Ik vind niet dat de overheid ons moet gaan vertellen wat we wel en niet mogen eten - ook niet als dit uiteindelijk "gezonder" is. Ik wil mijn eigen keuzes kunnen blijven maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:21

Ik geloof dat ik niet helemaal snap wat je bedoelt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:27

Rock schreef:

Dus volgens jou is ongezond eten goedkoper dan gezond eten?

In mijn beleving valt dat reuze mee, maar dan moet je wel een beetje kunnen koken. Dus zelf dingen maken, en niet alles uit een pakje willen halen (over ongezond gesproken trouwens).

Maar om op het onderwerp van het topic terug te komen... mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid. Overal is informatie te vinden over gezonde voeding, gezonde levenswijzen etc. Het is aan de mensen zelf wat ze met die informatie doen...
Je ziet overal die labeltjes al opduiken van 'gezonde keuze'. Het voedingscentrum adverteert enorm veel. Op internet is heel veel informatie beschikbaar. Etc, etc.

Dus nee, ik vind dit absoluut geen taak van de overheid.
En trouwens: stel nou dat bepaalde producten in NL niet meer verkocht mogen worden, of duurder gemaakt worden... dan bestel je ze toch gewoon via internet, of je rijdt even de grens over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:32

Ik kook altijd prima zelf, maar het is nu eenmaal een feit dat bijvoorbeeld volkoren spaghetti duurder is dan gewone spaghetti, dat tartaar duurder is dan gehakt, etc.

Nu eten wij vrij veel kipfilets... mager en niet zo duur... maar veel variatie is er niet. Als we ander vlees willen kopen in de zelfde prijsklasse kom je al gauw op gepaneerde schnitzels, gehakt, speklapjes en slavinken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:33

Rock schreef:

Als mensen geen gezonde voeding kunnen kopen - is er iets mis met hun inkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:34

superwoman schreef:
Rock schreef:

Oh zo! Dat ben ik deels met je eens. Mensen kunnen ook door domme fouten bijvoorbeeld in de schuldsanering belanden. Dan moet je het doen met heeeeel weinig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:37

Rock schreef:
superwoman schreef:

Oh zo! Dat ben ik deels met je eens. Mensen kunnen ook door domme fouten bijvoorbeeld in de schuldsanering belanden. Dan moet je het doen met heeeeel weinig.

Dat is waar, maar ook zij komen daar na een paar jaar weer vanaf.
Hoe rot ik dat ook vind voor die mensen, is dat ook rot voor de schuldeisers. Dat is trouwens niet alleen de groep die zorgt voor een dikker wordend nederland.