2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:42

smokey17 schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat er drastisch dingen moeten veranderen.
Maar ik vind wel dat de mensen die graag een 2e studie willen doen daar de mogelijkheid voor moeten krijgen. Zeker in deze tijd. Mensen die een studie hebben gevolgt waar ze hedendaags niks aan hebben, moeten wel een kans krijgen om een 2e opleiding te doen.
Een vriendin van mijn zus heeft al een opleiding afgerond. En is nu met 2 studies tegelijk bezig. Wederom 2 studies waar ze geek ruk aan heeft, maar goed. Ze houdt van leren.

Maar er zijn ook vele studenten die misbruik maken van de regels die nu nog gelden. Zo is de vriend van mijn zus met een studie bezig waar hij inmiddels al 5 jaar mee bezig is. En hij zit nog maar in het 3e jaar :) luiezwijn is gewoon te beroerd om zijn bed uit te komen voor college.

Dus tja, er zal toch het 1 en ander moeten veranderen.

Ja precies, eigenlijk zouden ze het hele prestatiebeurs systeem wat strenger moeten maken
Studie behalen binnen paar jaar maar wel in het aangeraden studietempo. Als je 5 jaar doet over de eerste 3 jaar zonder geldige reden mag dat wel meer gevolgen hebben vind ik. Nu zijn mensen die wel willen leren de dupe van dit soort gevallen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:50

nixx schreef:
smokey17 schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat er drastisch dingen moeten veranderen.
Maar ik vind wel dat de mensen die graag een 2e studie willen doen daar de mogelijkheid voor moeten krijgen. Zeker in deze tijd. Mensen die een studie hebben gevolgt waar ze hedendaags niks aan hebben, moeten wel een kans krijgen om een 2e opleiding te doen.
Een vriendin van mijn zus heeft al een opleiding afgerond. En is nu met 2 studies tegelijk bezig. Wederom 2 studies waar ze geek ruk aan heeft, maar goed. Ze houdt van leren.

Maar er zijn ook vele studenten die misbruik maken van de regels die nu nog gelden. Zo is de vriend van mijn zus met een studie bezig waar hij inmiddels al 5 jaar mee bezig is. En hij zit nog maar in het 3e jaar :) luiezwijn is gewoon te beroerd om zijn bed uit te komen voor college.

Dus tja, er zal toch het 1 en ander moeten veranderen.

Ja precies, eigenlijk zouden ze het hele prestatiebeurs systeem wat strenger moeten maken
Studie behalen binnen paar jaar maar wel in het aangeraden studietempo. Als je 5 jaar doet over de eerste 3 jaar zonder geldige reden mag dat wel meer gevolgen hebben vind ik. Nu zijn mensen die wel willen leren de dupe van dit soort gevallen.

Ja inderdaad. Prestatiebeurs systeem moet aangepast worden. Vent is gewoon te beroerd om iets te doen. Heeft geen zin in college. Nou had hij gevraagd of hij niet alvast aan zijn stage kon beginnen. Dan zou hij wel weer gemotiveerd raken om wat te gaan doen.... Nou dat waren ze mooi niet van plan. Kom eerst maar eens een college bijwonen, dan weet je wellicht ook waar je opleiding over gaat. Is toch absurt. En mooi wel de volle mep krijgen.

Mijn zus heeft een jaar uitstel gehad. Echter heeft ze wel de boel stil gezet en is aan het werk gegaan.
Maar nu hoeft ze alleen nog maar een scriptie in te leveren(ach is maar iets van 4500 uur werk :P ) maar de inleverdatum heeft inmiddels al een jaar voor zich uitgeschoven(elke keer 2 maand verschuiven). En dat allemaal dankzij die kwal van een vriend van haar. Die doet niks anders dan haar demotiveren.
Maar goed. Dit heeft er niks mee te maken :( persoonlijke woede.

Yellowcab

Re: 2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:55

Nee maar die jongen is absoluut niet de enige! Zo zijn er veel meer en dat kost een hoop geld. Laat zulke figuren maar lekker aan het werk gaan, stufi is geen uitkering.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:36

Maar het niet-halen van een jaar kan niet altijd aan luiheid worden toegedicht...
Zal mezelf als voorbeeld nemen:

Ik studeer (een variant op) Rechten. Daar zijn er meer van in Nederland.
Ik doe ontzettend hard mijn best, want ik wil later graag een leuke baan. Echter al die andere rechtenstudenten willen dat ook, dus er zijn meer studenten dan ikzelf die óók hun best doen voor die baan.

Dus hoe kan ik mijn toekomstige werkgever laten zien dat ik anders, béter ben dan al die andere studenten?
Extracurriculaire activiteiten.

Ik ga bij het bestuur van een studentenvereniging (en die vereniging houdt niet altijd in: zuipenzuipenzuipen, er zijn sportverenigingen, studievereniging etc). Zo kan ik laten zien dat ik meer in mijn mars heb dan goed kunnen leren.
Ik laat zien dat ik verantwoordelijkheidsgevoel heb, met mensen om kan gaan, organisatorisch goed ben etc etc.

De keerzijde van de medaille is dat ik hier tijd in moet stoppen. Veel tijd. Een bestuursfunctie neemt zo'n 40 uur, een volledige werkweek in beslag. Dit zijn geen dagen van 9 tot 5, nee, op feesten e.d. moet ik ook aanwezig zijn, om een positieve indruk te wekken.
Dit houdt in dat ik als laatste wegga van het feest, na het opruimen.

Hierdoor 'verspil' ik een jaar van mijn opleiding, maar kan ik wel deze extra activiteit op mijn CV zetten... Moet ik daarvoor gestraft worden?
Stoppen met studeren voor een jaar kan niet, hoe kan ik lid van een studentenvereniging zijn als ik geen student ben?

Of wijze woorden die ik van Erica Terpstra als raad kreeg: 'Je moet bij een vereniging gaan, de contacten die je daar legt zijn onmisbaar voor je latere professionele leven! Dit is hét tijdstip om te gaan netwerken.' En dat gaat niet als je dag in, dag uit achter je boekjes zit.
(waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet studeren ;)

Conclusie: Tweede Master niet door student laten betalen (want daar ben ik het ook niet mee eens) en ook geen vaste richtlijn maken van het aangeraden studietempo.
Als je hier op inkort, straf je alle gemotiveerde studenten ongenadig hard af, en ik weet niet of je dat als overheid er wel voor over moet hebben, die centjes extra...

Edit: Mezelf als voorbeeld nemen, dat is alleen als voorbeeld, heb het niet daadwerkelijk gedaan. Ik ben het wel van plan, overigens :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:15

De kunst, en de waarde, van extracurriculaire activiteiten is dat je hoofd- en bijzaken leert scheiden en snapt dat je studie wel hoofdzaak blijft. Ook naast je bestuursbaantje. En dat netwerk betaalt zich vooral voor de student in kwestie terug, een stuk minder voor de maatschappij. Dan mag de student in kwestie van mij ook de kosten daarvan dragen.

Overigens heb ik tijdens mijn rechtenstudie weinig voltijdstudenten gezien die zonder opgelegde deadline toch fatsoenlijk blijven studeren. Die opgelegde deadline, in de vorm van einde financiering, doet volgens mij meer goed dan kwaad...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:48

Eisen mogen van bij ook best strenger. Laat de prestatiebeurs maar wat strenger worden, dan zuiver je de slechte van de goede.
Ik ben het trouwens met Prrr eens, dat jij een bestuursbaantje wilt is goed, maar dan moet je daar ook zelf voor opdraaien. Je kan ook uitblinken door extra hoge cijfers te halen en cum laude te slagen.
Daarmee vind ik echter niet dat de basisbeurs moet worden afgeschaft en al helemaal niet dat doorsturen onbetaalbaar moet worden. Ze moeten er dan misschien andere eisen aan stellen. Maar het moet wel mogelijk blijven en dus betaalbaar voor de hardwerkende en welwillende student.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:15

martina1 schreef:
Je kan ook uitblinken door extra hoge cijfers te halen en cum laude te slagen.

Daarmee blink je inderdaad uit maar op een andere manier dan wanneer jij een bestuursjaar hebt gedaan.

Ik ben het overigens met bovenstaande eens, maar vind wel dat er ruimte moet blijven voor bijvoorbeeld een bestuursjaar zonder dat de student daar direct door gekort wordt..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:21

Prrrr schreef:
De kunst, en de waarde, van extracurriculaire activiteiten is dat je hoofd- en bijzaken leert scheiden en snapt dat je studie wel hoofdzaak blijft. Ook naast je bestuursbaantje. En dat netwerk betaalt zich vooral voor de student in kwestie terug, een stuk minder voor de maatschappij. Dan mag de student in kwestie van mij ook de kosten daarvan dragen.

Overigens heb ik tijdens mijn rechtenstudie weinig voltijdstudenten gezien die zonder opgelegde deadline toch fatsoenlijk blijven studeren. Die opgelegde deadline, in de vorm van einde financiering, doet volgens mij meer goed dan kwaad...

Er zijn behoorlijk wat bestuursfuncties waar je meer tijd kwijt bent dan 40 uur per week. En dan studeer je dus een jaartje helemaal niet. Je ziet dat het door het prestatiebeurs systeem steeds lastiger wordt om capabele bestuurders te vinden. Terwijl het draaiende houden van een vereniging die aan honderden leden gezelligheid, binding met de stad, een manier om zichzelf te ontplooien bied of stages en afstudeeropdrachten regelt voor studenten etc.toch zeker wel een waarde heeft voor de maatschappij.
Ik vind een bestuursjaar zeker een goede reden om een jaar langer over je studie te doen, net als een stage of half jaar buitenland die anders misschien niet ingepast had kunnen worden. Later als je eenmaal werkt krijg je waarschijnlijk nooit meer zulke kansen. Bovendien heb je als maatschappij ook niks aan mensen zonder praktijkervaring en die nooit verder hebben gekeken dan de boeken.
Overigens zie je ook vaak dat mensen die een bestuursjaar doen daarvoor redelijk nominaal hebben gelopen en daarom dat extra jaartje wel kunnen hebben. Als je al 5 jaar ipv 3 jaar over je bachelor hebt gedaan ga je minder snel nog voor een jaar studievertraging zorgen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:49