Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:26

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:27

in nederland mag ieder zich uitten zoals men wenst. je mag er schaars gekleed bijlopen, als gothic, als hippie, als wicca, als homo etc.. het mag.
dat het niet altijd 'leuk gevonden word' is het risico van het vak zeg ik maar. daar kies jezelf voor. anders moet je je gewoon kleden als de girl next door, heb je nergens last van. maar men wilt zn persoonlijkheid uitten, dat is heel normaal. en dat kan ook gewoon.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:33

het verband met rechtsextrmisme word steeds groter, vandaar dat ze een voorzorgsmaatregel invoeren, helaas moeten andere leerlingen daar onder lijden. de 1 verpest het voor de ander, zo gaat het altijd. maar dat aantal rechtsextreme jongeren is groot, dat weet ik. heb er 1,5terug mee gewerkt, dat 'soort jongeren'(vind het heel vervelend klinken). maar tot nu toe ken ik geen hoofddoekdragende moslima in nederland die voor gevaar heeft gezorgd op school. (natuurlijk wel jongeren met een zogenaamde islamitische achtergrond, maar dit topic gaat over de hoofddoek).. als dat nu regelmatig voor kwam. en er duidelijk een verband kon worden gelegd met gevaar-hoofddoek. tja.. maar dat zie ik niet gebeuren. :Y)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:35

ik vind het geen probleem als moslima's een hoofddoek dragen op openbare gelegenheden (muv burqa en niqaab)
dit is nou eenmaal een verplicht onderdeel van hun geloof en daar dien je zolang het geen schade aan anderen brengt, respect voor te hebben.

Er wordt hier overigens gesproken over die Moslims die niet geintegreerd zijn ... Echt goede moslims die zich aan de Qoraan en aan overleveringen van de Profeet houden zijn wel deglijk geintegreerd, dit is nl. verplicht in de islam!
Het probleem is echter dat er in dit land veel zgn Moslims (lees: straatmarokanen) wonen, die zich absoluut niet niet aan de Qoraan houden ... deze mensen roepen altijd het hardst dat zij Moslim zijn, maar zij vergeten dat zij dan ook bepaalde normen en waarden dienen te uiten.

snikky

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:37

hoofddoekjes vind ik nog tot daar aan toe, maar dingen die het gezicht bedekken gaan me te ver. als hun graag een hoofddoek willen dragen dan moeten ze dat doen, maar dan moeten ze er ook niet raar van opkijken als er wel een onderscheid komt tussen mensen met en mensen zonder hoofddoek.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:38

jameyskatje schreef:
in nederland mag ieder zich uitten zoals men wenst. je mag er schaars gekleed bijlopen, als gothic, als hippie, als wicca, als homo etc.. het mag.
dat het niet altijd 'leuk gevonden word' is het risico van het vak zeg ik maar.

ja, je mag er zelfs Theo Van Gogh neersteken op straat. Dat werd ook niet zo leuk gevonden maar het moet kunnen.
Ik heb gans die rim ram hier niet gelezen maar ik wil wel even meegeven dat niet iedere moslim opgezet is met die opgefokte trend die de hoofddoekfanaten ingezet hebben.
Laatst bijgewerkt door Jantie op 14-09-09 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:39

@ JS, nee gewoon zelf, uit interesse. :j
Ben zelf Christelijk opgevoed en zodoende genoeg uit de bijbel meegekregen.
Vorig jaar de Koran gelezen (ook omdat ik zélf een mening wilde vormen over de Islam) en ben nu bezig met de Kebra Nagast (rastafarian bible)
En moet zeggen, op de 1 of andere manier leest de Koran makkelijker weg dan de bijbel en de liefdevolle manier waarop veel dingen geschreven zijn vielen me op.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:40

en pim fortuin dan, en alle familiedrama's van afgelopen 2 jaar.. hoort erbij zeker

waar ligt dat, west vlaanderen :z

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:42

Jantie schreef:
jameyskatje schreef:
dat het niet altijd 'leuk gevonden word' is het risico van het vak zeg ik maar.

ja, je mag er zelfs Theo Van Gogh neersteken op straat. Dat werd ook niet zo leuk gevonden maar het moet kunnen.
Ik heb gans die rim ram hier niet gelezen maar ik wil wel even meegeven dat niet iedere moslim opgezet is met die opgefokte trend die de hoofddoekfanaten ingezet hebben.

zoals ik al zei: 1 verpest het voor de rest.

lekker bekrompen hoor *D

Kanelly schreef:
Vorig jaar de Koran gelezen (ook omdat ik zélf een mening wilde vormen over de Islam) en ben nu bezig met de Kebra Nagast (rastafarian bible)
En moet zeggen, op de 1 of andere manier leest de Koran makkelijker weg dan de bijbel en de liefdevolle manier waarop veel dingen geschreven zijn vielen me op.

ontzettend leuk om te horen!! ik heb thuis ook een bijbel, lees er ook af en toe in. spreek ik vaak met een christelijkghanese vriendin. vind het heerlijk om gewoon over verschillen en overeenkomsten te praten zonder 'verwerpend oordeel'

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:43

Kanelly schreef:

komt omdat de bijbel continu herschreven is en de Qoraan in zn officiele staat is gebleven

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:44

jameyskatje schreef:
dat het niet altijd 'leuk gevonden word' is het risico van het vak zeg ik maar. daar kies jezelf voor. anders moet je je gewoon kleden als de girl next door, heb je nergens last van. maar men wilt zn persoonlijkheid uitten, dat is heel normaal. en dat kan ook gewoon.

daar heb je weinig aan als er wel degelijk een verbod is op dit soort kleren.
aanstoot gevend gekleed gaan mag ook niet,dus helaas werkt dat niet in de praktijk

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:47

klopt. net als de thorah.
wij moslims geloven ook in de bijbel, (indjiel) maar dan de originele versie zoals jezus (Isa) ermee kwam.
De Qoran is in ons geloof beschermt. het is al meer dan 1400jaar niet veranderd omdat de taal altijd hetzelfde is gebleven (er zijn wel vertaalde versies, maar daarnaast vind je altijd nog de arabische teksten en uitleg)

wat ik persoonlijk heel typisch vond is dat er in de engelse bijbel iets stond, wat ik in de nederlandse bijbel niet terug kon vinden. dat komt waarschijnlijk door het continu vertalen of dergelijk??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:56

het is maar net wat je aanstootgevend vind.

reclames van saph, H&M, C&A, zeeman, Chanel etc vind ik aanstootgevend, de rest van nederland heeft schijnbaar zoiets van 'ag mens zeur niet'.. terwijl ik zoiets heb van, als je vrouwen in lingerie wilt zien.. zoek het op internet ofzo. maar in een bushokje in kanaleneiland bij een school... (alleemaal hoofddoekdragende vrouwen met kleine kinderen, en dan zie je de halve tiet van kyra knightly.. ja dat soort dingen vind ik gewoon genant) op die manier krijgt iedereen die het niet wilt zien het toch onbewust door zn strot. niet iedere vrouw heeft zo;n perfect figuur.. nederlandse vrouwen vinden zichzelf minder mooi dan vrouwen in andere landen. hoe kan dat?

'negerinnen' in amsterdamzuid met hun panterleggings (haha moet er soms wel om laggen hoor) en markttanktopjes en zware make-up en stiletto's.. tja..is dat normaal of aanstootgevend? van mij mogen ze hoor. hun probleem.

nederland is was 2/3generaties terug ook veel preutser dan nu. ergens is het losgeslagen.

vorig weekend was ik in duitsland stonden er 3 echte modellen in de etalage bij een lingerie zaak. ik liep er langs met mijn man. ik maak me nergens druk om hoor, ik weet toch dat ik mooier ben dan zij haha. maar ik kan me voorstellen dat meisjes die al onzeker zijn over hun uiterlijk, het niet gemakkelijk vinden om daar met hun geliefde langs te lopen ofzo. dan moet je heel ongemakkelijk de andere kant opkijken en niet doen of je niets ziet haha. en ik dacht ook van : ' ag, moeten jullie op deze manier je product verkopen? '.. voor de 1 is dit 'ontwikkeling van de vrouw'.. voor mij is dit gewoon het gebruiken van een vrouw voor commerciele doeleinden ..

daarom. voor iedereen kan het woord aanstootgevend iets anders betekenen.
bij mij ligt de grens dichterbij dan bij jou waarschijnlijk.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:07

@ JS
draag je hoofddoek?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:09

jameyskatje schreef:
het is maar net wat je aanstootgevend vind.

reclames van saph, H&M, C&A, zeeman, Chanel etc vind ik aanstootgevend, de rest van nederland heeft schijnbaar zoiets van 'ag mens zeur niet'.. terwijl ik zoiets heb van, als je vrouwen in lingerie wilt zien.. zoek het op internet ofzo. maar in een bushokje in kanaleneiland bij een school... (alleemaal hoofddoekdragende vrouwen met kleine kinderen, en dan zie je de halve tiet van kyra knightly.. ja dat soort dingen vind ik gewoon genant) op die manier krijgt iedereen die het niet wilt zien het toch onbewust door zn strot. niet iedere vrouw heeft zo;n perfect figuur.. nederlandse vrouwen vinden zichzelf minder mooi dan vrouwen in andere landen. hoe kan dat?

'negerinnen' in amsterdamzuid met hun panterleggings (haha moet er soms wel om laggen hoor) en markttanktopjes en zware make-up en stiletto's.. tja..is dat normaal of aanstootgevend? van mij mogen ze hoor. hun probleem.

nederland is was 2/3generaties terug ook veel preutser dan nu. ergens is het losgeslagen.

vorig weekend was ik in duitsland stonden er 3 echte modellen in de etalage bij een lingerie zaak. ik liep er langs met mijn man. ik maak me nergens druk om hoor, ik weet toch dat ik mooier ben dan zij haha. maar ik kan me voorstellen dat meisjes die al onzeker zijn over hun uiterlijk, het niet gemakkelijk vinden om daar met hun geliefde langs te lopen ofzo. dan moet je heel ongemakkelijk de andere kant opkijken en niet doen of je niets ziet haha. en ik dacht ook van : ' ag, moeten jullie op deze manier je product verkopen? '.. voor de 1 is dit 'ontwikkeling van de vrouw'.. voor mij is dit gewoon het gebruiken van een vrouw voor commerciele doeleinden ..

daarom. voor iedereen kan het woord aanstootgevend iets anders betekenen.
bij mij ligt de grens dichterbij dan bij jou waarschijnlijk.

lekker hard misschien wat ik nu ga zeggen mar welkom in de westersewereld zo leven wij daar hoor je je aan aantepassen.
zie je dat leiver niet pech gehad.
ik zie ook liever geen man met 10 vrouwen en 20 kinderen omdat dit nu eenmaal mag ,,maar goed als ik in zo'n land ben is dat nu eenmaal zo.
en zal ik een hoofdoek drageb als dit gewenst word.
maar ik wil dat niet dus pas ik er voor om naar zo'n land te gaan

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:12

Gaat veel te ver dit, ik dacht we we zo trots op onze verdraagzaamheid en vele culturen waren?
Natuurlijk moet iedereen zich aanpassen maar dan wel met behoud van eigen indentiteit.
Een hoofddoekje draagt iemand om geloofsredenen, wie is de Nederlandse wet dat die zich daar mee bemoeit, schokkend echt.

@moniek ik ben in Nederland geboren maar erger me ook kapot aan het ontbreken van fatsoen, als ik zie hoe de jeugd van tegenwoordig gekleed gaat , kunnen net zo goed naakt gaan.
Ik erger me eraan dat vrouwen topless op het strand liggen, trek wat aan zeg, mijn kinderen hoeven dat niet te zien.
Als die seksreclames op televisie, op de computer enz, ja daar stoor ik me aan.
Het fatsoen in Nederland ligt echt op een dieptepunt, vrouwen worden als lustsymbool gezien maar het zijn wel de vrouwen zelf die daar aan mee werken.

Ik ben geen moslim, geloof helemaal nergens in eigenlijk maar van mij mag het allemaal wel wat preutser worden.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 14-09-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:13

je hebt duidelijk geen verstand van zaken. dus ga ik niet met je in discussie. je slaat namelijk volledig de plank mis. houdoe

@ramboo:
ja dat klopt. en ik ben er ontzettend gelukkig mee. (ben trouwens niet de enige hier op het forum hihi)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:16

wat ik ook zo typisch vind is dat je op internet altijd hele extreme gedachten en meningen leest... terwijl ik in mijn dagelijkse leven echt nooit negatieve situaties meemaak omdat ik een hoofddoek draag.

de meeste mensen vinden het normaal of het interesseert hen niet.
andere vragen gewoon eerlijk van hoe en wat
weer andere zie je wel denken maar durven niets te zeggen.
en vele zijn er juist heel positief over (of over de hoofddoek of over het feit dat ik het draag maar wel normaal functioneer haha)

dit is gewoon een typische boktdiscussie

mooi verwoord eppie. het is inderdaad iemand identiteit. en ook mét hoofddoek kan iemand volledig deelnemen aan deze maatschappij

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:20

@ jameyskatje: Mag ik je wat vragen ? Klopt het dat jij je tot de islam hebt bekeerd nadat jij je man hebt leren kennen ?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:20

hmmm toevallig ken ik iemand die heellll dichtbij mij staat die ook een hoofddoek heeft gedragen (en idd ook nldse en bekeerd) en die heeft er ontzettend veel problemen mee gehad'

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:23

@ JK : Denk je nu echt dat je met je hautaine reacties gelijk gaat krijgen ;) ?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:24

natuurlijk gaat het niet vlekkeloos als je als nederlander ineens bekeerd tot de Islam. het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. soms is het ook gewoon de schuld van de bekeerde moslima's zelf. ze willen alles ineens tegelijk en houden geen rekning met hun omgeving, en je moet het ook wel aankunnen enzo. ik heb er nu naar 3 jaar zelfs nog wel eens 'moeite' mee. maar ik heb het er voor over en voel me super sterk.

@shanelle.
nee dat klopt absoluut niet. het is helaas een vooroordeel die soms waar is. ik ben uit eigen interesse gaan leren en voor ik het wist was ik bekeerd hihi. soms gebeurd het ook dat een nederlandse een moslimman tegenkomt en zich door hem gaat verdiepen in het geloof.. en die man op zijn beurt gaat zich weer verdiepen in zijn eigen geloof door die vrouw. het gebeurd wel vaak dat de man een aanleiding is voor de interesse in het geloof. maar als je het doet 'voor je man' of 'voor zijn familie' dan ben je geen moslim. maar een acteur zonder ruggengraat :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:30

Vergis ik me nou, of staat er in de koran dat enkel Allah een moslim kan beoordelen op zijn 'moslim-zijn' ?? Volgens jou zijn Turken geen echte moslims, zijn mensen die zich bekeren voor iemand anders geen echte moslim, meisjes die zich waardig moslim voelen ZONDER hoofddoek zijn geen echte moslim, wie dan wel vraag ik me af ??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:32

moslims zijn niet over 1 kam te scheren. ieder mens maakt zn eigen keuzes. paar pagina's terug heb ik lappen tekst geschreven

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:38

Op mijn middelbare school / particuliere school zijn ALLE hoofddeksels ook verboden. Dus inclusief hoofddoekjes ! En dit is in NL. Nog nooit comotie over geweest.

Van de ene kant een muts verbieden en een hoofddoek niet is krom, beide is een hoofddeksel.
Van de andere kant een hoofddoek is een blijk van geloofsovertuiging. Maarja wel typisch dat niet alles moslims in NL nog hoofddoeken dragen dat het bijna lijkt alsof het een verzet is tegen de NL geloven. Maar dat is dan weer een andere discussie.