kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:55

rainbow8 schreef:
Oh ja, dat was ik vergeten. Een paar jaar geleden heb ik ons toenmalig buurjongetje zo'n ontzettende rotschop gegeven, terwijl zijn moeder ernaast stond. Hij schopte namelijk mijn kat die even hoi kwam zeggen. Zijn moeder zei er dus niets van. Ik heb me dus geen seconde bedacht en hem zo'n harde schop gegeven dat hij zeker 5cm van de grond afkwam. Toen was zijn moeder boos op mij en zou me aanklagen wegens kindermishandeling. Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze dan d'r kinderen maar zo op moet voeden dat ze geen dieren pijn moeten doen. Daarna was het elke keer zo, als hij Baileys zag...... dat hij zich maar omdraaide en wegliep. Dus in zo'n geval was het wel effectief. Ik zou het overigens zo weer doen.

:= Moest toch wel even lachen, zag hem al echt vliegen! Zou precies hetzelfde gedaan hebben! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:07

Dus dat jongetje krijgt een rotschop omdat zijn moeder hem niet goed heeft opgevoed... moet je ook lef hebben en die moeder een schop geven ipv het kind...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:16

Brainless schreef:
Dus dat jongetje krijgt een rotschop omdat zijn moeder hem niet goed heeft opgevoed... moet je ook lef hebben en die moeder een schop geven ipv het kind...

Nee. Dat kind schopt en kat jij schopt dat kind. Logisch als wat, mensen kunnen verhalen typen of gewoon handelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:17

NHevaVD schreef:
rainbow8 schreef:
Oh ja, dat was ik vergeten. Een paar jaar geleden heb ik ons toenmalig buurjongetje zo'n ontzettende rotschop gegeven, terwijl zijn moeder ernaast stond. Hij schopte namelijk mijn kat die even hoi kwam zeggen. Zijn moeder zei er dus niets van. Ik heb me dus geen seconde bedacht en hem zo'n harde schop gegeven dat hij zeker 5cm van de grond afkwam. Toen was zijn moeder boos op mij en zou me aanklagen wegens kindermishandeling. Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze dan d'r kinderen maar zo op moet voeden dat ze geen dieren pijn moeten doen. Daarna was het elke keer zo, als hij Baileys zag...... dat hij zich maar omdraaide en wegliep. Dus in zo'n geval was het wel effectief. Ik zou het overigens zo weer doen.

:= Moest toch wel even lachen, zag hem al echt vliegen! Zou precies hetzelfde gedaan hebben! :j

Me 2! :j
wie aan mijn dieren komt komt aan mij, en als jij mijn kat of weetikveel schopt, dan krijg je een GIGA-mep terug!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:19

NHevaVD schreef:
Brainless schreef:

Nee. Dat kind schopt en kat jij schopt dat kind. Logisch als wat, mensen kunnen verhalen typen of gewoon handelen.

Nee, logisch zou geweest zijn dat de moeder ingreep. Moeder voedt kind niet op, is kind niet schuldig aan. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben, maar een rotschop zou het dus niet geweest zijn, dan zou ik namelijk mezelf op hetzelfde niveau zetten als een niet opgevoed kind...

Captain

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:20

Tuurlijk had de moeder in moeten grijpen maar als die moeder 't niet doet, Tjsa, dan moet je 't zelf maar doen. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:05

dat een kind een dier slaat betekend niet meteen een slechte opvoeding,maar als de ouders niks zeggen wel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:18

Maar je hebt ingrijpen en ingrijpen.
Kinderen schoppen mag niet. Klaar!

Waar ligt de grens in hoeverre jij denkt het recht te hebben een andermans kind te slaan/schoppen?!

Het begon over een pedagogische tik (was al een discussie over..) en nu hebben mensen het al over schoppen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is?!

Hier in de buurt (en ook bij mij in de familie) is het not done andermans kind te slaan/schoppen, aanspreken op een kind zijn gedrag mag (natuurlijk), maar schoppen/slaan gaat ver over de grens, van wat geaccepteerd is, heen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

ik heb mijn kind een keer een jezusskup gegeven.......... en dat was toen ze niet aan de kant ging toen ik met de hengst de merriestal inkwam om te schouwen........

kind wist de regels en tartte die op dat moment...........

en dan nog altijd beter een skup van mij de hoek in krijgen als van het paard de gang uit.........

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

Hannah_Menno schreef:
Tuurlijk had de moeder in moeten grijpen maar als die moeder 't niet doet, Tjsa, dan moet je 't zelf maar doen. ;)

Uiteraard zou ik ook ingrijpen. Maar even om over na te denken: Kind schopt kat en moeder grijpt niet in, dús jij schopt kind. Wat als de moeder jóu dan een schop terug had gegeven omdat het dus ECHT not done is andermans kind te schoppen? Waar blijven we dan in vredesnaam?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:32

ik snap dat jij dit niet begrijpt Bregje.......... om de doodsimpele reden dat wij zelf in zouden grijpen in zo een geval :)

wij corrigeren zelf onze kinderen :)

maar er zijn legio mensen die dat dus gewoon niet doen :)

daarom zien wij ook de noodzaak niet dat een buitenstaander zich met onze kinderen bemoeit...... en zou deze dt wel doen dan ben ik ernstig pissed.........

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:55

Heel frustrerend, ouders die niet ingrijpen. In de bieb waar ik werk zijn ook met grote regelmaat kinderen die bij wijze van spreken rustig de tent kunnen afbreken zonder dat paps of mams er ook maar iets van zegt. Onbegrijpelijk! Ik had dan al tien keer ingegrepen.
In zo'n geval, en ook met dieren, is het toch wel noodzakelijk dat een andere partij dan maar het heft in handen neemt. En nood kan dan soms even de wet breken, wel begrijpelijk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:02

Citaat:
Uiteraard zou ik ook ingrijpen. Maar even om over na te denken: Kind schopt kat en moeder grijpt niet in, dús jij schopt kind. Wat als de moeder jóu dan een schop terug had gegeven omdat het dus ECHT not done is andermans kind te schoppen? Waar blijven we dan in vredesnaam?

Een bloedbad? Nee, geintje, ik zou ook niet pikken dat bijvoorbeeld andermans kind mijn paard een klap verkoopt.
Die krijgt dan zo'n zwieper dat 'ie de onderkant van een vliegtuig kan aanraken. Sorry, zo pak ik het aan, compleet
verkeerd maargoed, dat is hoe ik het doe ;) Ach, ik ben geeen moeder en kan in feite niet meepraten, maar ik zag
het staan en nouja.. even mening vertellen ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:06

Breghje schreef:
Hannah_Menno schreef:

Als de moeder mij terug had geschopt, dan had ze die dus terug gehad. Dan had ze maar in moeten grijpen. In plaats daarvan heeft ze gekozen voor dreigen naar mij toe en melden dat die kat daar niet had moeten lopen.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:43

Sorry, kan eraan liggen dat ik zelf nog een kind ben, maar ik kan het niet begrijpen dat sommigen andermans kind schoppen, het moet toch ook duidelijk te maken zijn met woorden, maar daar hoef je toch geen kind 5 cm van de grond af te schoppen? Vind dat persoonlijk wel erg ver gaan.. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:12

@Kiwiko, jij vindt het blijkbaar normaal om je eigen kind (en als jij vindt dat het moet een kind van een ander) een schop te verkopen.
Ik vind dat absoluut niet normaal, het is misbruik maken van je machtspositie; zo van: "ik mag jou als volwassenen wel een pets/schop verkopen als jij niet doet wat ik zeg".

Ik ben al verschillende jaren niet meer geweest bij degene die dacht mijn kind een optater te verkopen.. ben daar weggelopen en mij zie je daar dus niet meer.

ps als ik het normaal vindt om een kind flink met een riem te slaan, en jouw kind doet iets wat in mijn ogen onopgevoed is en ik sla haar/hem flink met de riem...
wat zou jij daar van vinden?!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:17

Brainless schreef:
@Kiwiko, jij vindt het blijkbaar normaal om je eigen kind (en als jij vindt dat het moet een kind van een ander) een schop te verkopen.
Ik vind dat absoluut niet normaal, het is misbruik maken van je machtspositie; zo van: "ik mag jou als volwassenen wel een pets/schop verkopen als jij niet doet wat ik zeg".

Ik ben al verschillende jaren niet meer geweest bij degene die dacht mijn kind een optater te verkopen.. ben daar weggelopen en mij zie je daar dus niet meer.

ps als ik het normaal vindt om een kind flink met een riem te slaan, en jouw kind doet iets wat in mijn ogen onopgevoed is en ik sla haar/hem flink met de riem...

Ho... Je rukt dingen uit z'n verband. Kim gaf haar kind een schop voor haar eigen veiligheid. Niet om even uit te drukken hoe machtig ze wel niet is. Dat is toch heel wat anders dan iemand die zn kind met een riem slaat

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:18

Tsja, kan aan mij liggen maar ik snap al dat 'kinderen zijn heilig dus mag je niet schoppen' gedoe niet hoor.. :=
Ik had 't er vandaag nog met vriendinnen over.. Die vonden ook dat er niks mis was met je kind een keer een tik geven.
Zoals ik al zei; vroeger kregen kinderen ook vaak billenkoek, dat werkte goed, kinderen luisterde etc.
Nu worden de kinderen brutaler en brutaler (vriendin van ons in juf in groep 3/4? en die kijkt haar ogen soms uit)
En ik denk dat dat gedeeltelijk komt dat ouders weer werken, minder tijd voor 't kind hebben, dat de samenleving veranderd maar KOM OP ZEG!
Een tik is niks mis mee. Een ander kind mag je ook corrigeren. Straks dan weet dat kind dat ze het bij 'tante die en die' wél mag doen want daar krijgt ze toch niet op haar kop.. Ja, ik heb ze meegemaakt hoor die zo waren! ;)

en JA, dat is de schuld van de ouders. Aan de ene kant i9s het logisch dat jullie vinden dat je een andermans kind niet mag slaan maar als ik kinderen zou hebben ( :x ) zouden andere mensen mijn kind ook best mogen corrigeren hoor! :)
Ik denk overigens niet dat die van mij het in hun kop zoudel halen een weerloos dier te schoppen! :=
Ik zag 't bij me neefjes (Ja, de welbekende neefjes weer :D) Ook zo vaak, aan de staart van de kat trekken en de tante die er niks van zegt.. Nou slaan onze katten wel terug maar ik zei er ook weleens wat van hoor! :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:27

MarcoBorsato schreef:
Brainless schreef:

Ho... Je rukt dingen uit z'n verband. Kim gaf haar kind een schop voor haar eigen veiligheid. Niet om even uit te drukken hoe machtig ze wel niet is. Dat is toch heel wat anders dan iemand die zn kind met een riem slaat

Brain......... less :D

kind kreeg van mij een skup de hoek in.......... ipv overtrappeld te worden door een geile groniger hengst............ zeg jij maar tegen mij wat op dat moment het meest aangename was geweest voor mijn kind......

en mijn kind wist de regels op stal........... maar die zat in haar 4 jarige....... "hee ik bepaal" fase......... nah nu effe bepaal je niks jongedame!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:42

Hannah_Menno schreef:
Tsja, kan aan mij liggen maar ik snap al dat 'kinderen zijn heilig dus mag je niet schoppen' gedoe niet hoor.. :=
Ik had 't er vandaag nog met vriendinnen over.. Die vonden ook dat er niks mis was met je kind een keer een tik geven.
Zoals ik al zei; vroeger kregen kinderen ook vaak billenkoek, dat werkte goed, kinderen luisterde etc.
Nu worden de kinderen brutaler en brutaler (vriendin van ons in juf in groep 3/4? en die kijkt haar ogen soms uit)
En ik denk dat dat gedeeltelijk komt dat ouders weer werken, minder tijd voor 't kind hebben, dat de samenleving veranderd maar KOM OP ZEG!
Een tik is niks mis mee. Een ander kind mag je ook corrigeren. Straks dan weet dat kind dat ze het bij 'tante die en die' wél mag doen want daar krijgt ze toch niet op haar kop.. Ja, ik heb ze meegemaakt hoor die zo waren! ;)

en JA, dat is de schuld van de ouders. Aan de ene kant i9s het logisch dat jullie vinden dat je een andermans kind niet mag slaan maar als ik kinderen zou hebben ( :x ) zouden andere mensen mijn kind ook best mogen corrigeren hoor! :)
Ik denk overigens niet dat die van mij het in hun kop zoudel halen een weerloos dier te schoppen! :=
Ik zag 't bij me neefjes (Ja, de welbekende neefjes weer :D) Ook zo vaak, aan de staart van de kat trekken en de tante die er niks van zegt.. Nou slaan onze katten wel terug maar ik zei er ook weleens wat van hoor! :j

Ik heb vroeger nooit een tik gehad, ook mijn moeder(66jr)niet van haar ouders!!!
En of ik respect heb voor mijn moeder!!!
Ook mijn man heeft nooit een tik gehad en heeft veel respect voor zijn ouders.

Slaan zorgt niet voor extra respect!!
Alsof dat een vereiste is voor goed luisterende kinderen. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:55

Zeg ik dat ergens dan? :)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:58

Ik heb geen kinderen, maar ik had in Kiwiko's geval ook mijn kind of welk kind dan ook een rotschop gegeven.
Niet omdat het leuk is om te schoppen of te slaan, maar om de veiligheid van je kind te garanderen.
Vroeger (lang laaaang geleden ;) ) kreeg ik van mijn moeder ook vaak zat een corrigerende tik en niet om respect te tonen voor mijn Ma en ook niet omdat ze het lekker wilde doen omdat zij groot was en ik klein, maar omdat ik vervelend was/niet oplette of gewoon aan het dreinen.
En nee, ik heb er geen levenslange trauma's door opgelopen en ik loop er ook niet voor bij de psych :+ .

Kinderen kun je niet altijd uitleggen waarom iets niet mag of waarom spelen langs de snelweg levensgevaarlijk is omdat ze niet opletten of gewoon even lekker recalcitrant willen doen.
Soms moet je een tik geven om ze " wakker" te laten worden.

Edit: als ik vroeger een kat een schop had gegeven dan had mijn moeder mij een mep van jewelste gegeven en ik begrijp de reactie van Rainbow heel goed.
Ik zou op mijn knuistjes moeten bijten om niet hetzelfde als haar te doen :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:33

Brainless schreef:
Maar je hebt ingrijpen en ingrijpen.
Kinderen schoppen mag niet. Klaar!

Waar ligt de grens in hoeverre jij denkt het recht te hebben een andermans kind te slaan/schoppen?!

Het begon over een pedagogische tik (was al een discussie over..) en nu hebben mensen het al over schoppen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is?!

Hier in de buurt (en ook bij mij in de familie) is het not done andermans kind te slaan/schoppen, aanspreken op een kind zijn gedrag mag (natuurlijk), maar schoppen/slaan gaat ver over de grens, van wat geaccepteerd is, heen.

nee,dat bedoel ik ook helemaal niet!
wie zegt er dan dat schoppen normaal is???

ik bedoel alleen te zeggen dat als een kind schopt,dat toch niet direct aan de opvoeding ligt.
ik heb het niet over het wel of niet ingrijpen,want natuurlijk hoor je in te grijpen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:06

KiWiKo schreef:
ik snap dat jij dit niet begrijpt Bregje.......... om de doodsimpele reden dat wij zelf in zouden grijpen in zo een geval :)

wij corrigeren zelf onze kinderen :)

maar er zijn legio mensen die dat dus gewoon niet doen :)

daarom zien wij ook de noodzaak niet dat een buitenstaander zich met onze kinderen bemoeit...... en zou deze dt wel doen dan ben ik ernstig pissed.........

Dit ging er meer om dat degene die het normaal vind op te schoppen als reactie op een schop misschien even na te laten denken dat agressie alleen maar meer agressie opwekt ;) want idd, wij voeden onze kids wél op...en grijpen dus in. Voorbeeld alleen voor de discussie: Kind schopt kat, eigenaar kat schopt kind, moeder kind schopt eigenaar kat, eigenaar kat haalt ouders erbij (ik roep maar even iets) en hoppaaaa daar gaan we elkaar lekker allemaal schoppen!!! Terwijl idd A moeder in had moeten grijpen, en B er gewoon door eigenaar kat niet geschopt mag worden naar andermans kind. Ze had het kind even beet kunnen pakken oid, maar het blijkt heel erg moeilijk te snappen te zijn voor sommigen dat er grenzen zijn.

In jou geval, je vierjarige die niet luisterd en in direct gevaar verkeerd zou ik ook niet weten wat ik zou doen, dat zou ook puur reflexmatig zijn (en daarna de vierjarige opbergen en niet meer mee naar stal totdat de regels gerespecteerd zouden worden, maar ik weet niet of dat voor jou in die situ haalbaar zou zijn geweest ivm werk enzo :D )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:40

Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die meteen weer denken dat als je je kind niet slaat, je dus ook denkt dat je kind heilig is. :D
Welnee, mijn kind is helemaal niet heilig, net zo min als jullie zelf. :P
Laat staan degenen hier die het normaal vinden om anderman's kind te schoppen. Mijn kind mag absoluut geen dieren schoppen, reken maar dat ik haar corrigeer dan (en ja, zonder slaan, want nogmaals, er zijn MEER manieren). Maar iemand die mijn kind schopt, is nog niet jarig. Dat kan ik iedereen wel vertellen! :j

IK ben de moeder, IK voed op en verder hooguit degene die op dat moment de verantwoording voor haar heeft (haar vader natuurlijk, haar juf, de oppas, een moeder van een ander kindje als ze daar speelt, etc.). Dus bij negatief gedrag kun je mij aanspreken (of mijn dochter zelf natuurlijk), prima, terecht ook, maar no way dat iemand ermee weg komt als hij/zij mijn kind schopt of slaat. :n
Dan heb je mijn maat 38 nog niet gevoeld. :D

Verder moet ik ook een beetje grinniken om mensen die per definitie zo voor slaan zijn. Zijn best vaak mensen die uberhaupt niet zo dol zijn op kinderen. Tja, moet ik dat dan serieus nemen? Hier in het topic zijn sommigen zelf nog kinderen, zie ik in hun profiel. :=
Denken dat ze alles al weten, maar geloof me, als je zelf vader of moeder bent geworden, zal je zien dat het ouderschap toch heel anders is dan je denkt, hoor. O nee, dat is waar ook. Jullie wilden helemaal geen kinderen. Dat is maar goed ook, anders krijgen we nog meer van die aso's, die het normaal vinden om anderman's kind te schoppen (even gericht op de mensen die dat blijkbaar 'normaal' vinden). Mijn hemel, wat heb je zelf thuis dan meegekregen, vraag ik me serieus af? Over slechte opvoeding gesproken. ;)