13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:10

femke27 schreef:
Yinnar schreef:

Heb je er wel eens over nagedacht dat de media zich ook enorm kan opdringen? Dusdanig dat het lijkt alsof je er veelvuldig in te vinden bent en het opzoekt.

Wat een onzin...zij gaat met der tronie op de tv. Evenals haar pa. Er is zelfs een persconferentie georganiseerd. Daar zijn ze volgens mij altijd nog zelf bij dus niks opdringende media. Dat is een keuze die ze zelf maken. Ze kunnen ook weigeren in beeld te komen en de advocaat het woord laten doen. Ze hebben zelf de media opgezocht. Het is geen papparazi die hun achtervolgen. Ze geven zelf intervieuws en zijn op het nieuws te zien. Dit is echt geen gedwongen actie. Ze lijken het alleen maar leuk te vinden en hopen waarschijnlijk op deze manier toch toestemming te krijgen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:22

Van mij mag ze, ik denk ook dat ze het (technisch) allemaal wel kan. Ik vraag me alleen af wat het met zo'n meisje doet om 2 jaar zonder '13-jarige-dingetjes', zoals vriendinnen, school, sociaal leven, gewoon thuis 's avonds aan tafel eten met de hele familie. enz. enz. te moeten leven? Is dat nou echt goed voor z'n meisje.

Daarom begrijp ik de vergelijking met topsporters niet helemaal. Die gaan meestal na een week of wat gewoon weer naar huis. Ze zitten in ieder geval niet jaren achtereen afgezonderd van de 'echte wereld'.

Als het mijn kind was, dan ging ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:30

@janouk
Ze gaat echt niet alleen aanmeren hoor.
De volgboot bij haar meert dan ook aan.

@Iedereen die zegt dat het gevaarlijk is.
Ik voel me toch (al is het gevaar dat ik verkracht wordt wat kleiner dan die meid ;) ) veel veiliger in een boot lekker eenzaam op de oceaan onder een sterrenhemel met de vissen en meeuwen als gezelschap, dan als ik hier s'avonds laat over straat moet langs mensen die god weet hoeveel alcohol ophebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:48

man simpel de straat oversteken zal voor haar gevaarlijker zijn

laat ik het anders zeggen
de % kans dat ze aangereden word door een auto in die 2 jr
als ze thuis blijft
is groter dan % van wat er op zee kan gebeuren en fout afloopt

het is geen meisje wat afgelopen zomer op kamp voor het eerst in een optimist gevaren heeft

of doodangsten heeft uitgestaan omdat ze met windkracht 3 op een of ander binnen meertje dobberde zonder toilet

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:01

Van mij mag ze. Volgens mij weet zo'n meisje heel goed wat ze doet. Zoiets bedenk je heus niet zomaar even. Daarbij is er inderdaad een volgboot en gaat ze na elke 3 week varen 1 week aan land om op die manier haar schoolwerk zoveel mogelijk bij te houden.

Ik vind het wel weer moeilijk gedoe hoor. Waarom hier zo'n enorm probleem van maken, en eventueel de ouders de ouderlijke macht ontzeggen?! Belachelijk.

Laten ze zich nou maar eens bezig houden met echt belangrijke zaken. Zo ken ik nog wel een gevalletje van een moeder van 3 kinderen die haar eigen moeder mishandeld, vervolgens doodleuk met haar eigen kinderen vertrekt omdat ze op papier al uit de ouderlijke macht was ontzet (ze verzorgt haar kinderen slecht en is aan drank en drugs, heeft verkeerde mannen etc) naar het buitenland, terwijl ze op de basisschool zitten en dus leerplichtig zijn. Ze kan niet eens voor haar eigen kinderen zorgen en jeugdzorg/de autoriteiten doen niets, terwijl ze inmiddels allang weer terug zijn in het dorp en gewoon met de buurt kinderen spelen maar nog steeds niet naar school gaan. En dit weet het hele dorp en de school :+ Maar daar kunnen ze zogenaamd niets meer aan doen omdat de termijn verstreken is om de kinderen bij de moeder weg te halen :Y)
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 25-08-09 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:02

Weer van die ouders van wie het kroost de eigen dromen en wensen moet realiseren..

Ik snap niet dat mensen het prima vinden dat een 13 jarige alleen zo'n reis maakt; ze zal maar in een storm terecht komen alleen en verdrinken; dat vergeef je jezelf als ouder toch nooit weer (hoop ik).

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:04

Maar ze is wel 13 en heeft een leerplicht. Dat is de hele issue. Verder zullen het aantal ouders die dit zouden goedkeuren op één hand te tellen zijn. Vandaar dat de kinderbescherming zich hiermee bemoeit. Ik zie het probleem niet dat ze deze onderneming over een jaartje of 5 doet. Dan is ze iets verder in haar ontwikkeling. Heeft ze waarschijnlijk haar diploma en kan ze gaan en staan waar ze wil zonder gezeik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:21

@ Anoeska, topsporters kunnen meestal ook niet gezellig met vrienden op stap want die moeten vroeg naar bed. En als ze dagelijks een paar uur trainen en daarnaast nog schoolwerk moeten doen zit de dag ook zo ongeveer wel vol en blijft er weinig tijd over voor sociale contacten. En in het weekend zijn er dan weer wedstrijden. Ik heb een meisje van 11 jaar gekend dat iedere week zo'n 20 uur aan het turnen was.

Ik heb ook het idee dat mensen die niet goed bekend zijn met zeilen het véél gevaarlijker inschatten dan mensen die dat wel zijn. Als wij vroeger weleens mensen mee vroegen op de boot vonden die het ook altijd al doodeng als de boot een beetje schuin ging en dacht ze om de haverklap dat we om gingen slaan. En dat was er echt helemaal niks aan de hand.
Als dit meisje gewend is om 6 weken in haar eentje op vakantie te gaan met een boot, dan overleefd ze vast een paar keer een oversteek van drie weken ook wel met een volgboot. Karl heeft al uitgelegd dat ze van die 2 jaar minstens de helft van de tijd gewoon aan wal is. Samen met de volgboot dus dan heeft ze gewoon contact met bijvoorbeeld haar vader. Sowieso kan ik me van vroeger altijd herinneren dat we maar ergens aan hoefden te meren en wij als kind meteen al genoeg vriendjes en vriendinnetjes hadden om te spelen en krabben te vangen. Eigenlijk net als op de camping. Nou was dit voornamelijk in Nederland natuurlijk, maar ik denk dat ze prima Engels spreekt en zeker in de grotere havens zat contacten zal maken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:30

Dus het feit dat ze slechts 13 jaar is en nog een kind maakt verder niets uit. Evenals de wettelijke leerplicht die Nederland heeft. Ik blijf struikelen over die leeftijd. Ik vind haar veel te jong om dit in haar uppie te doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:42

Karl66 schreef:
Ze weet wat zeezeilen inhoudt, ze kiest er bewust voor, dan is de kans om sociaal problematisch afwijkend te worden een heel stuk kleiner dan bij kinderen die dingen overkomen. Je kan dat gewoon niet vergelijken en ik denk dat je heel erg moet oppassen om een sjabloon van de gemiddelde dertienjarige op haar te plakken.

Maar dit ís dus gewoonweg niet waar :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:46

Frouk schreef:
Van mij mag ze. Volgens mij weet zo'n meisje heel goed wat ze doet. Zoiets bedenk je heus niet zomaar even. Daarbij is er inderdaad een volgboot en gaat ze na elke 3 week varen 1 week aan land om op die manier haar schoolwerk zoveel mogelijk bij te houden.

Ik vind het wel weer moeilijk gedoe hoor. Waarom hier zo'n enorm probleem van maken, en eventueel de ouders de ouderlijke macht ontzeggen?! Belachelijk.

Inderdaad ja. Ik ben van mening dat dit juist heel goed is voor het meisje. Dit zijn ervaringen waarvan zo'n iemand alleen maar van kan groeien! Ik vind juist ook dat men dit soort 'ontdekkingsreizigers' juist moeten aanmoedigen ipv ontmoedigen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:48

magda_90 schreef:
Frouk schreef:

Inderdaad ja. Ik ben van mening dat dit juist heel goed is voor het meisje. Dit zijn ervaringen waarvan zo'n iemand alleen maar van kan groeien! Ik vind juist ook dat men dit soort 'ontdekkingsreizigers' juist moeten aanmoedigen ipv ontmoedigen.

ja precies en dan is ze maar jong! ik bedoel, gaan we even een paar honderd jaar terug, dan was je op je 13e al getrouwd en op je 14e zwanger van je eerste kind. Ik vind soms ook dat we kinderen onderschatten en het ene kind is het andere kind ook niet. Tuurlijk moet een kind kind kunnen zijn, maar zo'n meisje heeft dit heus niet de ene dag bedacht om het de volgende dag uit te voeren.. Daarbij zorgen ze echt wel voor goede begeleiding voor zo'n meisje.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:50

Ik snap niet dat haar ouders dit maar gewoon vinden! Wat is nou 13 jaar! Ik denk dat dat grietje straks beslissingen moet nemen waar zij helemaal niet rijp voor is? Ik vraag mij af of zij wel beseft wat het inhoud om echt op jezelf aangewezen te zijn in alle denkbare situaties.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:53

Ik vraag me af in welk opzicht ze zal groeien? Zal ze dat ook niet als ze gewoon netjes haar school afmaakt en dit plan verder oppakt als ze school heeft verlaten? We hebben het hier over een 13 jarige hoor! Geen volwassene. Ze heeft nog niets te vertellen moet luisteren naar haar ouders (in haar geval helaas). Groeien kan je ook van andere ervaringen of deze ervaring in een later stadium van haar leven. Ervaringen opdoen en groeien kan op elke leeftijd. Zelfs als je bijvoorbeeld 50 bent kan je nog groeien. Zowel geestelijk als persoonlijk. Ik snap niet waarom het persé nu moet. Vooralsnog moet die snotaap gewoon lekker naar school en de droom even laten varen tot ze wat ouder is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:55

Frouk schreef:
ja precies en dan is ze maar jong! ik bedoel, gaan we even een paar honderd jaar terug, dan was je op je 13e al getrouwd en op je 14e zwanger van je eerste kind.

Maar we leven niet 100 jaar terug maar in de 21e eeuw en er is inmiddels veel veranderd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:56

nickyu schreef:
de % kans dat ze aangereden word door een auto in die 2 jr
als ze thuis blijft
is groter dan % van wat er op zee kan gebeuren en fout afloopt

Dat is dus echt niet waar. Een boot die je in je eentje kan zeilen zal altijd een vrij kleine boot zijn. Op zee is het juist heel gevaarlijk. Stromen kunnen plotseling op komen zetten, er drijven containers net onder het oppervlakte die je boot kunnen beschadigen (zo is een ervaren zeiler die ik ken omgekomen op de Atlantische oceaan). En je moet ook langs de Kaap, en daar bij Afrika zitten nu al die piraten. Als je apparatuur uitvalt (sateliettelefoon, motor, whatever) zit je ook zo in de problemen. Met een volgboot zijn deze problemen natuurlijk minder, maar om nu te zeggen dat het niet erg gevaarlijk is...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:57

Yinnar schreef:
Frouk schreef:
ja precies en dan is ze maar jong! ik bedoel, gaan we even een paar honderd jaar terug, dan was je op je 13e al getrouwd en op je 14e zwanger van je eerste kind.

Maar we leven niet 100 jaar terug maar in de 21e eeuw en er is inmiddels veel veranderd.

ja maar aan wie ligt dat. Ik bedoel jongeren worden op steeds jongere leeftijd volwassen. Nee ik denk niet dat je alle kinderen over 1 kam kunt scheren en dat er ook kinderen zijn die op hun 13e veel volwassener zijn dan zijn/haar leeftijdsgenootjes en die dus prima, onder begeleiding dit soort dingen zouden moeten kunnen doen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:58

Frouk schreef:

Juist vroeger kwamen de meeste mensen niet verder dan het dorp waar ze geboren werden.

Rodo_

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:59

Wel gaaf dat ze zoiets wil proberen.

Maar ik denk niet dat ze dat aan kan, ze is nog veel te jong en dat haar ouders het goedkeuren ''ff'' rondje om de wereld maken en maar is kijken of ze 2011 in Nederland haalt.

Ze moet het zelf weten :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:01

Sim0ne schreef:
Frouk schreef:

Juist vroeger kwamen de meeste mensen niet verder dan het dorp waar ze geboren werden.

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan uit welk milieu je kwam ;) de rijke kinderen werden maar wat vaak uitgehuwelijkt aan mensen die wel heel ver weg woonden.
Maar ik blijf er bij dat wanneer het een zelfstandig kind is wat volwassen is voor haar leeftijd dat ze dit prima zou moeten kunnen doen, zij het onder goede begeleiding.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:03

Ik begrijp niet dat mensen willens en wetens een groot risico op psychische problemen willen lopen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:06

Frouk schreef:
Yinnar schreef:

ja maar aan wie ligt dat. Ik bedoel jongeren worden op steeds jongere leeftijd volwassen. Nee ik denk niet dat je alle kinderen over 1 kam kunt scheren en dat er ook kinderen zijn die op hun 13e veel volwassener zijn dan zijn/haar leeftijdsgenootjes en die dus prima, onder begeleiding dit soort dingen zouden moeten kunnen doen.

Het leven is niet meer zo makkelijk en veilig als 100 jaar terug. Om als 13 jarige zorgeloos je jeugd door te komen heb je de bescherming nodig van je ouders. Een 13 jarige is niet volwassen. En deze 13 jarige ook niet want ik heb een kort intervieuw met haar gezien en het is gewoon een blaag die haar zin wil doordrijven als een verwend kind en toevallig haar ouders achter zich heeft staan. Er komt echt geen zinnig woord uit haar. Maar ja neem het haar niet kwalijk want het is ook nog maar een kind. Helaas voor haar moet ze naar school net als al die andere kinderen die ook liever hun hobby uitoefenen ipv op school te zitten. En dat gedoe over leren via internet. Als je aan het varen bent kan je niet leren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:07

Heino schreef:
Ik begrijp niet dat mensen willens en wetens een groot risico op psychische problemen willen lopen.

Vandaar dat de kinderbescherming zich ermee bemoeit. Die zullen dat ook wel voor ogen hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:08

Ik doel ook meer op de mensen in dit topic die er geen probleem in zien wat betreft sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat de kinderbescherming zich ermee bemoeit vind ik alleen maar top :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:12

Van mij mag ze gaan..

Over een jaar of 10! Dat kind is nog veel te jong om in haar eentje de wereld rond te zeilen. Mensen, het gaat hier niet om een zeiltochtje, maar ze zal echt een lange periode van huis weg zijn en als je zo jong bent dan kun je gewoon niet al zelfstandig voor jezelf zorgen. Om niet te spreken over sociale opvoeding e.d. Deze periode is juist voor tieners heel belangrijk wat betreft opvoeding, omdat ze normen en waarden meekrijgen en leren hoe ver ze kunnen gaan. Laat haar eerst haar school afmaken en als ze dan goed op eigen benen kan staan, kan ze er nog eens over nadenken om de wereld rond te zeilen. Ze is pas 13, ze heeft nog tijd genoeg!