Vergeten kind komt om in auto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:01

sarabande schreef:
De maatschappij heeft die jonge mensen nodig, maar voor de toekomst ook hun kinderen.

De huidige westerse maatschappij heeft én de consumptiedrang nodig én prestatiestrevers én aardig veel kinderen.

Het ligt bij het individu om daar verantwoordelijk keuzes in te maken. Je eigen keuzes zijn je eigen verantwoordelijkheid.

Hoeveel reclame voor product X ook gemaakt wordt, je hoéft het niet te kopen :)*
Ook al staan al jouw collegas met een BMW in de file, hoef jij nog niet nét een flistender versie te financieren.
Idem de hele presatie-/cumptiegerichte maatschappij waar een kind ´er bij hoort´.
Je kiest gewoon zélf.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:07

Inderdaad. En als je er dan maar niet bij hoort, omdat je niet in een joekel van een huis woont met het nieuwste design in huis, een wat minder hippe job hebt, geen vette BMW rijdt, niet 4x per jaar naar een ver oord ga of geen vier paar uggs voor je kinderen koopt, het zij dan maar zo :+ ;) .

Je zult trouwens maar zulke mensen om je heen hebben trouwens, die alleen maar naar die 'mooie' buitenkant kijken en heb je dat niet, dan tel je niet mee. Triest, hoor. :r

Alet74

Re: Vergeten kind komt om in auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:09

Hmmm...is het niet zo dat 'soort zoekt soort'?

Ik ken zulke mensen alleen van 'horen zeggen' eigenlijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:13

Twiggy2008 schreef:
Je zult trouwens maar zulke mensen om je heen hebben trouwens, die alleen maar naar die 'mooie' buitenkant kijken en heb je dat niet, dan tel je niet mee.

Kijk eens goéd om je heen dan ;)

Zelfs als je wat dat betreft in een bevoorrechte omgeving leeft, is de kring er omheen al gelijk zo. Het is de modale, de ´normale´ situatie in de westerse maatschappij.
Die is daar vollédig op gericht.
Je kan het niemand kwalijk nemen dat als referentiekader te hebben. Het blijft echter de eigen verantwoordelijkheid om je hersens zélf te gebruiken. We heten toch homo sapiens?!

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:17

Alet74 schreef:

Ja ik denk dat het wat simplisties is om te denken dat alle stellen met 2 banen dat alleen voor onnodige luxe doen.
Daarbij staat Nederland nummer 1 op de lijst met in deeltijd werkende mensen.
Er wordt dus best door veel mensen een oplossing gezocht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:23

Ik ken dat soort types wel, ik woon in een behoorlijk rijke gemeente en omgeving (Gooi- en Vechtstreek) ;) . Maar je hebt naast de 'statusgerichte' mensen (die niet eens allemaal rijk zijn trouwens :D, velen zitten zwaar in de schulden om de buitenkant 'mooi' te houden en ach, wat kunnen ze er over blaten :D ) zijn er genoeg andere rijke mensen in mijn vrienden- en kennissenkring, die gelukkig wel verder kijken dan hun neus lang is :j . Ik heb bij hen niet het gevoel dat ik 'minder' ben ofzo. :n

Maar ben met jullie eens dat veel mensen het wel belangrijk vinden dat je een vette carriere hebt, dure spullen in huis, op zijn minst twee auto's voor de deur, dure kleding, veel op vakantie gaan, etc. Ik hou zelf ook best van mooie spullen, maar ik zal er niemand op veroordelen als diegene het financieel minder breed heeft. Ik vind het vaak ook zo'n geblaat, over al die materiele zaken. En nogmaals, ik hou zelf ook echt wel van leuke dingen om me heen, maar ben ook wel zo reeel dat ik niet bepaald rijk ben. En dus? Zolang ik maar in een fijn huisje kan wonen, mijn paard kan betalen en voor mijn dochter kan zorgen. Liefst zelf, dat is voor mij pas echte luxe. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:25

sarabande schreef:
Ja ik denk dat het wat simplisties is om te denken dat alle stellen met 2 banen dat alleen voor onnodige luxe doen.
Daarbij staat Nederland nummer 1 op de lijst met in deeltijd werkende mensen.
Er wordt dus best door veel mensen een oplossing gezocht.

Ik ken ook voornamelijk mensen met kinderen, waarvan ze of allebei parttime werken, of de vrouw werkt parttime of een van beiden is thuis. Al hoewel ik in het verleden ook wel eens mensen heb gekend, die beiden fulltime werkten en een au pair in huis hadden. En die woonden niet in een zielig huisje, hoor. ;)
Ze werkten ook niet voor hun hypotheek, welnee, ze konden hun werk, hun carriere, gewoon niet los laten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:40

WE hebben zeker kindjes nodig voor de toekomst.
Maar wat hebben we aan gestikte kindjes of kindjes opgevoed op straat omdat ouders geen tijd hebben.
Wat de reden van geen tijd hebben dan ook mogen zijn.
Ik denk dat er wat dat betreft best meer informatie mag komen.
We krijgen wel een spotje dat het paard een vriendje nodig heeft in de weide.
Maar een spotje dat kinderen werkelijke aandacht nodig hebben, dus niet voor de wii zetten, is denk ik ook niet overbodig.
En liefde iets anders is dan merk kleding geven of grote cadeaus.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:43

Tja, en als er niet meer voldoende kinderen geboren worden, dat zij dan maar zo. Niets is oneindig tenslotte.
Wij zijn ook niet zo leuk om het een grote ramp voor de aarde te vinden, mochten we uitsterven....

Zo'n spotje vind ik wel wat.... "Hoeveel tijd besteedt u nu echt aan uw kind...?" ik zie daar wel een plaatje bij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:21

Alet74 schreef:

Ja, ik ook. Ik ken ze ook niet IRL eigenlijk.

Wat betreft dat mensen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om een kind op de wereld te zetten, dat lijkt me moeilijk. Als ik kijk naar onze gezinssituatie is er heel wat veranderd in de 8 jaar dat wij nu kinderen hebben. Dus de situatie in zo'n gezin kan in beginsel dan wel een soort van ideaal zijn, je kunt niet in de toekomst kijken....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:42

maikeltje schreef:
Dus de situatie in zo'n gezin kan in beginsel dan wel een soort van ideaal zijn, je kunt niet in de toekomst kijken....

Niet in de toekomst kijken en ook niet bepalen wat er van buiten je invloedsfeer op jouw pad komt.
Het leven is echter zelforganiseren op de rand van chaos.
Door het maken van keuzes bepaal je welk effect de omstandigheden op jouw toekomst hebben.

In onze westerse maatschappij van overvloed zijn de overleefvraagstukken het probleem niet. Het zijn op de spreekwoordelijke uitzondering na allemaal keuzes over luxe-problemen. Daarbij is het bij ouderschap inherent dat de kinderen hoofdzaak zijn.

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:44

Alet74 schreef:
Zo'n spotje vind ik wel wat.... "Hoeveel tijd besteedt u nu echt aan uw kind...?" ik zie daar wel een plaatje bij.

Was er al, wie is toch die meneer die op zondag het vlees komt snijden :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:47

Van een jaar of 10 terug?
Ergens heb ik vaag in mijn hoofd wel een filmpje over gezinnen, maar weet niet meer precies wat het was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:51

Alet74 schreef:
Tja, en als er niet meer voldoende kinderen geboren worden, dat zij dan maar zo. Niets is oneindig tenslotte.
Wij zijn ook niet zo leuk om het een grote ramp voor de aarde te vinden, mochten we uitsterven....

Uitsterven is het probleem niet. Het handhaven van de lévensstandaard in het huidige westerse economische model, in onze huidige westerse maatschappij, kan alleen bij groei van de productiviteit.
We plegen roofbouw op de natuurlijke hulpbronnen en onszelf. Het onvoldoende priori-tijd geven van onze kinderen is slecht één symptoom.

De ´slowlife´ stroming ís er wel, maar gaat dat niet veranderen. Daar is helaas een ramp op mondiale schaal voor nodig.
Op meta-schaal maakt voor het grote geheel van ´moeder aarde´allemaal niet uit. Wat we doen niet en die ramp niet.
Op individuele schaal kan ieder voor zich wél een keuze voor verandering maken. Dat maakt voor een individueel kind een leefwereld van verschil. Daar gaat het topic over, over het individuele kind dat door prioriteit niet vergeten kan worden :)*

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:27

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Dus de situatie in zo'n gezin kan in beginsel dan wel een soort van ideaal zijn, je kunt niet in de toekomst kijken....

Niet in de toekomst kijken en ook niet bepalen wat er van buiten je invloedsfeer op jouw pad komt.
Het leven is echter zelforganiseren op de rand van chaos.
Door het maken van keuzes bepaal je welk effect de omstandigheden op jouw toekomst hebben.

In onze westerse maatschappij van overvloed zijn de overleefvraagstukken het probleem niet. Het zijn op de spreekwoordelijke uitzondering na allemaal keuzes over luxe-problemen. Daarbij is het bij ouderschap inherent dat de kinderen hoofdzaak zijn.

hc

Bullshit, het gaat zeker niet altijd om keuzes over luxe-problemen op een enkele uitzondering na. Of heb je hier statistieken van gevonden?

Ik vind het net zo vingerwijzend overkomen als de aanname die er constant gedaan wordt dat dit soort dingen waarschijnlijk wel bij tweeverdieners met een hoge hypotheek zal voorvallen :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:31

maikeltje schreef:
Bullshit, het gaat zeker niet altijd om keuzes over luxe-problemen op een enkele uitzondering na.

Wie gaat er in west europa dood van de honger? of kán geen onderdak vinden?

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:37

maikeltje schreef:
Bullshit, het gaat zeker niet altijd om keuzes over luxe-problemen op een enkele uitzondering na. Of heb je hier statistieken van gevonden?

Ik vind het net zo vingerwijzend overkomen als de aanname die er constant gedaan wordt dat dit soort dingen waarschijnlijk wel bij tweeverdieners met een hoge hypotheek zal voorvallen :roll:

Hc draaft een beetje door op zijn stokpaardje.
Overigens zeggen maar weinig mensen dat het alleen door hypotheek of veel luxe gebeurt, wel door te veel met andere dingen, wat dan ook, bezig zijn zodat het kind niet meer op de eerste plaats komt.

Ook iemand die maar heel weinig verdient en de touwtjes aan elkaar moet knopen kan daar zo mee bezig zijn dat de direkte zorg voor het kind even naar een ander vlak verhuist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:44

sarabande schreef:
Ook iemand die maar heel weinig verdient en de touwtjes aan elkaar moet knopen kan daar zo mee bezig zijn dat de direkte zorg voor het kind even naar een ander vlak verhuist.

...en dat is goed?

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:10

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
Bullshit, het gaat zeker niet altijd om keuzes over luxe-problemen op een enkele uitzondering na.

Wie gaat er in west europa dood van de honger? of kán geen onderdak vinden?

hc
Misschien moet je eens goed om je heen kijken. Gezinnen die bv in hun auto leven, ze zijn er hoor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:11

Huertecilla schreef:
sarabande schreef:

...en dat is goed?

hc

Nee dat is niet goed, maar ik dacht dat we het daar allemaal wel over eens waren.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:12

Hoe kan je je kind nou vergeten. Dat snap ik nou niet, maargoed.
wat Maikeltje zegt; er zijn zat mensen die in een auto leven, niet iedereen heeft het luxe en goed.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:31

En je kunt niet alleen op de buitenkant afgaan! Is er ook niet zo'n liedje...'dun laagje vernis...'?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:42

In Nederland?

Iedereen krijgt hier onderdak en een uitkering.
Moet je het niet gelijk opsnuiven, dat klopt.
Maar niemand hoeft hier in een auto te slapen.
Het is geen Amerika.

Wil je bijvoorbeeld in noodopvang geholpen worden moet je wel luisteren naar de regels.
Zoals niet bezopen binnen willen komen.
Voor 11 uur binnen.
Sommige mensen willen dat niet en slapen dan inderdaad op straat.
Maar dat is in Nederland een keuze.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:25

In Nederland is meer armoede dan we denken vrees ik. En of het nu altijd aan de mensen zelf ligt.... ik denk dat je dat niet altijd zo zwart-wit kunt stellen, vaak is het vast een samenloop van omstandigheden.
Maar goed, we praten hier nu al een hele tijd over en niemand kan zeggen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat iemand zijn kind vergeet. Daar zullen we ook wel nooit achter komen.
Het lijkt me wel een interessant onderwerp voor een (wetenschappelijk) onderzoek, ook omdat het toch wel regelmatig voorkomt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:36

Er is zeker armoede in Nederland.
En ook vast wel door omstandigheden buiten je eigen schuld om.
Maar iedereen heeft wel te eten als die wil.
Heeft ook een onderdak als die wil.
Maar dan moet je je wel aan regels houden.
En eten en onderdak zijn toch de belangrijkste levensbehoefte, niet of je de wii voor je kinderen wel kunt betalen.
Nu is noodopvang voor kinderen ook geen geschikte plek, maar de gemeente heeft ook altijd nood huurhuizen staan.
Maar ook dan moet je je wel aan regels houden.
Maar in de auto slapen is dus in Nederland niet nodig.
Dat is echt een eigen keuze.

En doe de auto eruit en je hebt weer wat geld en je kunt een kind er ook niet in laten zitten. :D
Maar ik denk dat de mensen in echte armoede een kind niet naar de opvang brengen, dat is te duur.
Dus over de mensen die kinderen in de auto laten zitten zijn geen armoede mensen.