Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:19

de encierro is dus alleen het rennen door de straten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:38

Snoevie schreef:
de encierro is dus alleen het rennen door de straten?

Lees!

Encierro = ´opsluiten´
De encierro is het door de straten leiden van buiten de stad naar de opvangruimte achter de arena.

Het streven is dit met zo min mogelijk stress voor de vechtstieren te doen.
Ze krijgen daartoe gezelschap van rustige ´tamme´ossen.
Om weerstand oproepend drijven te voorkomen rennen er lokkers vooruit. Dát zijn nu die stierenrenners. Dat is nog stiergericht functioneel ook :)*

Dit heb ik al twee keer eerder geschreven |(

Waaróm die stieren opgesloten moeten worden is een heel ander verhaal. Dat kan net zo goed een markt zijn, een spectakel met recortadores of stierenvechten.

hc

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:41

Toch jammer dat het er maar 1 is, had gewild dat het ver10voudigd was.
Nee, ik heb absoluut geen medelijden, vind het vreselijk voor die stieren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:14

HC,excuseer hoor dat ik het niet meteen gelezen heb.
er komen erg veel reacties in dit topic,en je hoeft er niet direct een uitroepteken achter te zetten(lees!)komt niet zo aardig over.

bedankt voor je uitleg.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:37

@ Snoevie denk niet dat het een persoonlijke aanval naar jou gericht is.
Alleen zijn HC en ik al 10 paginas lang aan het uitleggen wat er precies gebeurd en dat is best wel een beetje vermoeiend :D
Evenals het aanhoren dat er wel meer doden hadden kunnen vallen volgens sommige.
Sommige mensen houden zich nou eenmaal graag vast aan hun eigen toegekregen informatie en lezen niet.
En dat is best wel jammer, want volgend jaar gaan we dan weer een zelfde discussie aan.
Hoewel ik blijf hopen dat er geen gewonden en zeker geen doden gaan vallen in de toekomst.
Ben een dierenvriend maar ook een mensenvriend, ookal zoeken deze het gevaar zelf op, iemand dood wensen vind ik erg ver gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:58

ik kom toch ook niet aanvallend over en zeg toch dat ik het nu wel begrijp?
ik heb het gewoon echt over het hoofd gezien,en ben echt wel bereid andermans informatie te lezen.

en als er zo goed gelezen is,dan zou er ook gezien moeten zijn dat juist ik zei dat ik niemand de dood toewens.
want daar ben ik het ook niet mee eens.

en ik ben helemaal geen discussie aangegaan,heb alleen maar mijn berichtje hier geplaatst,en dan vind ik het nogal vervelend als er zo denigrerend op gereageerd word,daar ben ik niet van gediend.
het spijt me als het dan al vaker gezegd was,en mensen zich geirriteerd hebben aan mijn opmerkingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:06

Was vanavond op TVE een goed gemaakte documentaire over de vele facetten van de San Fermines in Pamplona van dit jaar.
Gewoon zonder commentaar in beeld, van de integere belever tot de zuipfeesters.

Práchtig stukje journlistiek ook over de twee zijden sombra y sol in de arena. De letterlijke tegenstelling tussen de feesters en de belevers. Zowel inhoudelijk als symbolisch zó raak.

Ronduit ontroerend waren de beelden achter de schermen van de stieren. Vooral van de mayorales. Die slápen bij hun stieren! en wel onder aanmerkelijk minder luxe condities :D
Voor mij verrassend was dat voor San Fermin heel bewust agressieve stieren met de horens vooruit omhóóg gekromd uitgezocht worden.
Ik kreeg kippenvel van de oude mayoral die op de muur met een van emotie gebroken stem zijn stier riep: het dier hield op met eten van zijn met liefde klaargelegde voer en liep zoekend naar de stem toe.

Een ander deel ging over serieuze corredores. Achter in de vijftig, deden al 40 jaar mee en trainden er het hele jaar voor. Pure topsport opwarming en stretchen voor ze hun toegewezen stek innamen.

Ik wed dat dit in NL niet uitgezonden wordt. Duurt te lang, is te diepgaand, veel te emotioneel, veel te moeilijk verteerbaar, niet simplistisch zwart/wit.....

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:32

dat is jammer als het hier niet uitgezonden word.
ik zou het wel graag willen zien.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:09

Je bent echt achterlijk als je meedoet aan zo'n stierenfestival en ik kan alleen maar zeggen over die persoon die dood is: eigen schuld, dikke bult. Had hij maar niet moeten meedoen.
Ik wens hem absoluut niet dood, maar ik kan er ook echt niet wakker van liggen.
Ik heb meer medelijden met de stieren dan met die randdebielen die er aan meedoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:28

Waarom zou je een dier dan doden als je er zo veel van houdt....

Nee. Ik wil het wel snappen maar kan t niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:39

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:41

sunny_l0ve schreef:
Je bent echt achterlijk als je meedoet aan zo'n stierenfestival ....

Het is pas beperkt denken als je denkt dat het achterlijk ís. Jíj begrijpt het niet; dat is heel wat anders :)*

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:11

VivaLaVida schreef:

dat begrijp ik dus ook niet....knappe jongen die mij dat kan uitleggen....en waarschijnlijk is het dan nog moeilijk om het te begrijpen om dat mijn hersens anders werken dan die van een man(de hersenen van alle vrouwen werken trouwens anders....zou het daar aan liggen dat we het niet snappen?)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:21

Jammer dat ik gisteren avond deze documentaire heb gemist ;( , net zoals vele Nederlanders want TVE is volgens mij via de cabel te ontvangen in Nederland.
Maar ik heb inderdaad eens een soortgelijke documentare gezien (misschien van een ander jaar) en weet dus wat je bedoelt.

geerke schreef:
VivaLaVida schreef:

dat begrijp ik dus ook niet....knappe jongen die mij dat kan uitleggen....en waarschijnlijk is het dan nog moeilijk om het te begrijpen om dat mijn hersens anders werken dan die van een man(de hersenen van alle vrouwen werken trouwens anders....zou het daar aan liggen dat we het niet snappen?)

Ik ben geen jongen en heb geloof ik toch vrouwelijke hersens :D .
Het is makkelijk te begrijpen als je weet dat het cultuur en traditie is.
Ik denk dat je het niet begrijpt omdat je het gewoon niet kan en wil accepteren dat het gebeurd (en hier ga ik wel met je mee, want nogmaals ik ben ook tegen stierenvechten).

De Mayorales maken de stieren ook niet dood en ik kan me voorstellen dat je liefde voor zo´n dier krijgt als dat je werk is.
Maar je weet dat ze tenslotte hun eindbestemming krijgen.
Ik heb vrienden met veel dieren en ze houden echt van hun dieren maar ze slachten ze zelf voor consumptie.
Het is nou eenmaal zo en volgens mij valt er weinig aan te begrijpen.
Ga me nu toch afvragen of ik wel een echte vrouw ben :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:23

tuurlijk ben je een vrouw....met ietwat meer mannelijke hormonen misschien?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:38

blensink schreef:
Ik heb vrienden met veel dieren en ze houden echt van hun dieren maar ze slachten ze zelf voor consumptie.

Wij fokken met veel zorg en liefde ons eigen vlees.
Geef het varken voor de jaarlijkse slacht een naam. Leer het zitten voor een broodje uit de hand.
Daardoor kan ik het totáál stressloos met het slachtpistool doden.
Zit tevreden te knorren.... licht uit.
Ík vind dat heel moeilijk, maar het is nul stress voor een dier wat zalig geleefd heeft.
Het alternatief is veganist worden of het schijheilig aan anderen overlaten bij dieren die níet zo fijn geleefd hebben.
Ik vind dat als je graag groot wil zijn je ook je eigen broek op moet houden.

@wie het zegt te wíllen begrijpen. Voor 40 euro heb je een prachtig 7-delig document. Gaat een hele dvd over paarden als bonus.
Je hoeft er dan nog steeds niet mee eens te zijn; dat zijn Blensink en ik ook niet*, maar je hebt in ieder geval een stuk informatie en niet alleen maar een vooroordeel op subjectieve info vanuit de sensatiegeile media.
Er is geen excuus voor vooroordelen. Informeer je of hou je mond :)*

hc

* vetgedrukt voor de slechte lezers

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:00

geerke schreef:
en waarschijnlijk is het dan nog moeilijk om het te begrijpen om dat mijn hersens anders werken dan die van een man(de hersenen van alle vrouwen werken trouwens anders....zou het daar aan liggen dat we het niet snappen?)

Er is wetenschappelijk bewijs dat ze gelijkwaardig werken aan die van de man, doch met de kanttekening dat de perceptie van de werkelijkheid fluctueert met de stand van de maan....
Hetzelfde in is niet altijd hetzelfde uit terwijl de vrouw zich dit niet bewust is omdat van binnen het proces gelijk lijkt.
Als een goed ruiter hou je daar bij merries ook rekening mee :D

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:23

geerke schreef:
tuurlijk ben je een vrouw....met ietwat meer mannelijke hormonen misschien?

Whahahha, dat had gekunt maar ik heb juist te weinig mannelijke hormonen gelukkig :j !
Nee even zonder gekheid, je kunt het begrijpen of niet maar het is echt de cultuur.

Vanaf kleins af aan word het allemaal al met de paplepel ingegeven.
Encierros, stierenvechten enz.
Vandaar dat Daniel een gewone gezonde jongen van 27 ook meerent in een encierro, waarom omdat zijn overgrootopa, zijn opa en zijn vader ook groot meerenners waren.
En zo zijn er zovele.
Gelukkig is er langzaam aan door de generaties iets minder belangstelling voor.
Maar het blijft aantrekkelijk.
Ik weet niet hoe het in het zuiden is waar HC woont maar hier hebben de kinderen eigenlijk niet dan één keer per jaar een dorpsfeest wat niets voorstelt (en waar echt dierenleed is te zien |( ) en wat kroegen waar ze samen komen op vrijdag en zaterdagavond met de mensen waar ze mee op school hebben gezeten.
Eerlijk gezegt hebben ze niet de faciliteiten die wij als kind in Nederland hadden en ja als je dan jong bent en één keer per jaar echt goed kan feesten dan doe je dat.
Alle dagen van het feest in Pamplona gingen er horden jongenlui naartoe.
Onze winkel staat tegenover de bushalte en het is voor de jeugd echt feest.
Kan me voorstellen dat jullie je niet in kunnen denken wat het is.

Netzo goed als hun onze vergaande liefde voor dieren niet begrijpen.
Ik heb vanaf jongs af aan al geleerd om voor mijn eigen dieren te zorgen.
Hier krijgen ze een hond omdat de buurjongen er ook een heeft en verder loopt vader de hond uit te laten omdat ze het gewoon niet weten, met het gevolg dat de hond na een tijdje weer verdwijnt.
Er is te weinig informatie ontrent dieren en dat kan ook niet anders als je van jongs af aan stierenvechten ziet en niet net zo als ons de geitjes gaat voeren op de kinderboerderij.

Mensen en vooral vrouwen snappen niets van wat ik nou zo leuk vind aan mijn paard.
Het is heel veel werk en je word er nog vies en moe van ook _O- .

Het is ondanks dat we één Europa zijn toch nog een heel verschil in cultuur.

Ik heb hier maar liefst twee jaar heel veel moeite gehad om me aan te passen.
Ze lopen met sommige dingen echt achter.
Misschien is het daarom dat ik het begrijp.

Ik spreek dus echt voor mijzelf en weet niet of HC het zelfde ervaart.
Dat wil niet zeggen dat ik mij hier niet thuisvoel en/of mijn eigen gedachtes blijf houden over bepaalde dingen.
Sommige dingen in Nederland vind ik ook te ver gaan, maar begrijp ze wel.
Ik geloof dat het allemaal wel langzaam gaat veranderen maar ik denk dat de encierros in Pamplona voorlopig blijven bestaan.
Ze zijn nu alweer aan het aftellen voor volgend jaar.

Hopelijk snappen jullie nu iets meer, om het echt te zullen begrijpen moet je misschien een tijdje hier wonen.
Zodat je met eigen ogen kunt zien wat er precies allemaal gebeurd.

Het is een beetje lang verhaal geworden en sorry mods als ik een beetje van het onderwerp ben afgegleden, maar zonder voorbeelden te geven weet ik het niet uit te leggen :o .

Tja HC dat is ook weer een onderwerp ook dit snap ik, of ik het zou doen of er blij mee ben is een ander verhaal.
Wel weet ik dat er hier grote feesten georganiseerd worden bij de slacht van een dier.
Vorige week heb ik met pijn en moeite een geitje gegeten.
Ik snap het volkomen, maar zelf zou ik geen boerderij willen hebben met dieren die ik zelf ga slachten, villen en dan bereiden en opeten :r .
En hier is het heel normaal.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:11

Blensink: dank je voor de moeite die je neemt om je stukjes te schrijven +:)+ Het maakt het makkelijker om je in te leven en de andere kant te begrijpen als je het op deze manier leest van iemand die er zelf dichtbij leeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:15

blensink schreef:
En hier is het heel normaal.

Het is inderdaad helaas de norm dat de consument er niet over nadenkt waar het rose in cellofaan uit de super vandaan komt.

Onze zoon (7) is er zich héél bewust van. Hij stelt ook simpel en pertinenet dat als er onsympatieke mensen over de vloer zijn dat die niet van onze dieren te eten krijgen. Hij waardeert daarvoor die dieren teveel.

Hier in onze omgeving, vanouds een geitenhoeders-gebied, is er een functionele relatie met dieren. Aan de ene kant héél veel zorg en tegelijk afstand want ze zijn wel voor consumptie. De relatie van de mayorales met hun stieren is representatief.
De beide achterburen nemen hun paard mee aan een touw als ze met hun kudde geiten op pad gaan. dagelijks dus. Dat is veel extra moeite maar dat doen ze want is fijn voor dat paard. Ze buigen zich niet over enig paardgerichte opvoeding. Van opa kregen ze ook een draai om de oren als ze ongehoorzaam waren ;)

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:16

blensink schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik ben geen jongen en heb geloof ik toch vrouwelijke hersens :D .
Het is makkelijk te begrijpen als je weet dat het cultuur en traditie is.
Ik denk dat je het niet begrijpt omdat je het gewoon niet kan en wil accepteren dat het gebeurd (en hier ga ik wel met je mee, want nogmaals ik ben ook tegen stierenvechten).

De Mayorales maken de stieren ook niet dood en ik kan me voorstellen dat je liefde voor zo´n dier krijgt als dat je werk is.
Maar je weet dat ze tenslotte hun eindbestemming krijgen.
Het is nou eenmaal zo en volgens mij valt er weinig aan te begrijpen.
Ga me nu toch afvragen of ik wel een echte vrouw ben :+

Als het nodig is, kan het. Dat snap ik zelf ook nog wel... Ik ben echt geen dom pennytrutje die daar zo emotioneel van word. Voorbeeld: op stal hebben wij zwijnen die we jaren lang voeren en wat gewoon 'huis" dieren zijn (maar dan buiten :D )

Als we er teveel hebben, laten we de helft slachten.

Het verschil is alleen; ik ga niet in hun weitje met een speer en toeschouwers net zo lang irriteren tot ze kwaad worden en dan langzaam laten lijden tot ze dood zijn :)

We hadden ook 2 hanen die eigenlijk te veel waren. Ook geslacht en opgegeten. Kijk; dat snap ik.

Maar ik ga ze niet bijvoorbeeld tegen elkaar laten vechten tot ze elkaar zo verwond hebben dat ze dood gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:20

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik wil het wel snappen maar kan t niet

http://www.planetadirecto.com/Producto. ... ubCat=a0a3

hc

De trotsheid van de stieren, stierengevechten verschillende zones van spanje en uitleg enz enz.

Ik sta er niet achter dat de (pijnlijke, langzame) dood van een dier als menselijk vertier gebruikt wordt.

In een ander topic ben je helemaal aan het 'vechten' tegen het paardensport beleid. Sponsoring e.d want alles is eigenlijk zielig.

En dit kan wel....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:30

VivaLaVida schreef:
Maar ik ga ze niet bijvoorbeeld tegen elkaar laten vechten tot ze elkaar zo verwond hebben dat ze dood gaan..

Haal je nu niet wéér wat door elkaar :?

Het onderwerp was een rnner omgekomen bij de encierros in Pamplona.
Inmiddels weet je wat de encierros zíjn en wat zo´n renner doét. Niets onvriendelijker dan gewoon paardrijden.
Pamplona had door de te massale participatie van onwetende buitenlandse toeristen een schok nódig.
De incidenten van dit jaar hebben de laatste encierros al een opschonend effect gehad. De mozzos kunnen nu uithalen naar malloten en de politie bekeurd.

Je leest niet Vlv.
Ik schrijf nét nog dat ik tegen stierenvechten ben; vetgedruk voor de slechte lezers. Blijkbaar ben jij een nóg slechtere lezer.

Ik ben tegen alle gesol met dieren waarbij het welzijnsrecht van het individuele dier niet bovenal gewaarborgd is.
Nertsenfokken voor bont, stierenvechten, sport met paarden om er drie te noemen.
Met de encierros zoals die normaal worden uitgevoerd is niets mis, net als met paardgericht paardríjden.

Als je ongebreideld je vooroordelen wil uiten door naar´anderen´ te vingerwijzen open dan een topic: ´Ik heb oogkleppen en wijs naar ánderen opdat ik niet in de spiegel hoef te kijken, jij ook?´

hc

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:31

Wat mij betreft hadden die stieren iedereen daar platgelopen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:34

Als jij tegen stierenvechten bent, zou je ook tegen de encierro moeten zijn, want dat gaat eraan vooraf en hoort dus zo goed als bij elkaar :)*

Je doet net alsof ik 1 of ander miepje ben die alles maar zielig vind, terwijl ik net uitleg dat wij onze dieren ook slachten. DAT vind ik niet zielig..... ik vind het alleen vreemd dat mensen vertier trekken uit dieren die vechten voor hun leven.. en het nog gaan goedpraten ook :) :) verder wil ik je vragen je persoonlijke aanvallen voor je te houden.

Ik vind het fijn om te discussieren maar niet met iemand die persoonlijk gaat worden als hij zijn gelijk niet krijgt :)