Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:23

OKHannes schreef:
HC heeft het over een van de grootste banken van NL, die ook nog eens de grootste hypotheekverstrekker is. Gaat het uitmaken als wij deze bank boycotten. Nee, natuurlijk niet.

Nee, als we dat mijn zijn allen tegen mekaar blijven roepen niet nee.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:27

ik vind het idd wel een punt hebben, rabo bank was ik sowieso al geen fan van :+
het anky merk gruwel ik van en heb er ook niks van hahah en iw merk heb ik ook niks, dus onbeuwst boycot ik t al :D

Anoniem

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:34

In dat geval boycot ik ook, de Rabo wil ik niks van weten en van Anky ook niet. Maar daar gaat het hier toch helemaal niet over?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:03

Je koopt liever een zadel dat natuurvriendelijk is geproduceerd (gelooid? ik heb daar weinig verstand van, sorry) bij de ambachtsman, dan een geïmporteerde uit Verweggistan waar weet-ik-veel mee gebeurd is om het te produceren. Vervolgens betaal je daar natuurlijk flink meer voor en geeft die man zijn geld. De dag erna koopt die man van jouw geld een dikke Audi. En dan denk je dat je goed bezig bent...

Oftewel, zelfs als je denkt zaken die je niet ondersteunt te boycotten, kan het zijn dat eigenlijk niet zo is. Zo gauw je afhankelijk bent van anderen kun je er eigenlijk niet vanuit gaan dat je diervriendelijk bezig bent. :\

PS: Ik bankier (gelukkig?) bij de ING. Zij sponsoren de formule 1. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:22

Ach, schorriemorrie zit overal, voor jezelf moet je gewoon weloverwogen keuzes maken waar je kan. Elke grote bank heeft zijn mindere kanten of bedenkelijke investeringen, je moet gewoon kijken welke je het minste dwarszit. Als voorbeeld. Bij mij gaat de kleine plaatselijke ondernemer zoveel mogelijk voor de ketens, ook een voorbeeld.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:28

Oreo schreef:
macke schreef:
Wat denk je van een aantal incasso buro's die de sport sponseren. Zij pikken zoveel geld van mensen die het al heel moeilijk hebben en daarmee geven zij veel geld uit aan een heleboel sportclubs. Ratten zijn dat en dat is veel erger dan de bakker op de hoek!

Ik ben anders heel blij met het werk dat door incasso-buro's gedaan wordt. Als je geen geld hebt moet je je bestedingspatroon aanpassen. En daarbij, mensen maken hun eigen keuze's, dieren (lees hier in dit geval paarden) NIET.

Nee je bent wel erg kortzichtig!!!!!!! Niet alle mensen kunnen er wat aan doen als ze in de problemen komen, en die buro verdienen VERSCHRIKKELIJK veel aan andermans leed. Zie helaas genoeg voorbeelden in mijn omgeving... En als een paard iets niet wil dan doet hij het ook niet!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:33

macke, dat is omdat die bureaus exorbitant hoge kosten doorberekenen aan de wanbetalers die op hun beurt zo stom zijn om die te betalen terwijl dat niet hoeft.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:18

En als een paard iets niet wil dan doet hij het ook niet!!!!!!!

Van welke planeet kom jij?
Dus volgens jou;
Een paard wat geen spuit wil krijgt m niet?
Een paard wat geen aangesnoerde neusriem aan wil hebben krijgt dat niet?
Een paard wat niet geschoren wil worden mag lekker harig blijven?

enz enz..... das wel heel naief gedacht zeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:27

Huertecilla schreef:
Bepaal zelf of van jouw geld indirect door jou ongewenste omgang met paarden wordt gesteund of niet.
Het is indirect doch wel een heel effectief signaal míts de consument inderdaad van dit recht gebruik maakt.

Het is alleen effectief als je als je het bedrijf ervan op de hoogte brengt waarom je ze boycot, doe je dat niet dan is het een schot in de ruimte.

Heb jij de rabobank op de hoogte gebracht waarom je ze boycot?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:53

Waarom zo omslachtig? Als je het niet eens bent met de manier van rijden van bepaalde topruiters ga je gewoon niet meer naar de concoursen waar ze starten.
Als genoeg mensen dat doen heeft dat effect: Als er geen of te weinig publiek komt haken de sponsors vanzelf af.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 05:48

Oreo schreef:
En als een paard iets niet wil dan doet hij het ook niet!!!!!!!

Rustig maar.. (en ga eens in Caïro op de straat kijken).

Citaat:
Het is alleen effectief als je als je het bedrijf ervan op de hoogte brengt waarom je ze boycot, doe je dat niet dan is het een schot in de ruimte.

Ja dat is zo. En daar zijn ze erg gevoelig aan. Ik heb mijn bankdirecteur ooit gezegd dat ik lang getwijfeld had om met hem in zee te gaan (doet er niet toe voor wat) vanwege een bepaalde sponsoractiviteit (ging niet over paardensport, iets lokaal) en die man rukte gelijk een formulier uit de kast om nota te nemen van waarom. Met veel interesse.. een bank wil graag weten wat de mensen denken, feedback is ook voor hen belangrijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:26

anneliesdj schreef:

Heb jij de rabobank op de hoogte gebracht waarom je ze boycot?

Je hebt kunnen lezen wat de opzet is.

Inmiddels heb ik hen een brief gestuurd met onder meer een link naar het filmpje op hun eigen site en dit topic ter illustratie.

Zoals Bandida scherp opmerkt is het veranderen van het bewustzijn iets wat niet weggaat; het wordt wel krachtiger. Er is daarom geen keuze: ook paarden zullen met respect voor hún welzijn behandeld moeten worden.
De paardensport kan nú nog kiezen hoe ze dat gaat waarborgen.
De Rabo (als voorbeeld) kan nú nog kiezen aan welke kant van de meningsvorming ze gaat staan.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:38

ThePast03 schreef:
Waarom zo omslachtig? Als je het niet eens bent met de manier van rijden van bepaalde topruiters ga je gewoon niet meer naar de concoursen waar ze starten.
Als genoeg mensen dat doen heeft dat effect: Als er geen of te weinig publiek komt haken de sponsors vanzelf af.

Exact, dat is de enige manier :j.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:45

Lovely schreef:
ThePast03 schreef:

Exact, dat is de enige manier :j.

En dat gaat gebeuren? Ben bang dat er teveel mensen zijn die toch gewoon gaan.....
Maar het is inderdaad wel de beste en meest reele weg te volgen.....

HC, dergelijke brieven worden netjes beantwoord (of niet) en er wordt overgegaan tot de orde van de dag....Als je dan echt iets wil bereiken heeft t alleen zin als je bv de politiek aanschrijft (lees: Tweede Kamer (en dan heeft de PVV geen zin, want die worden onvoldoende serieus genomen door hun medekamerleden...maar dat is mijn persoonlijke mening en observatie))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:47

OKHannes, als er nog steeds veel mensen gaan, dan is dat een signaal van de maatschappij (en daar waren we toch op uit) dat deze het probleem niet zo ziet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:57

Lovely schreef:
OKHannes, als er nog steeds veel mensen gaan, dan is dat een signaal van de maatschappij (en daar waren we toch op uit) dat deze het probleem niet zo ziet.

De maatschappij is groter dan de paar mensen die naar de huidige vorm van ringdressuur willen kijken.

Het maatschappelijk bewustzijn buiten de ruiterij ontwikkelt zich verder.

De kanttekeing van ´Wageningen´ bij hun toelichting op het voorgestelde verbod van het fokken van nertsen is een héél groot alarmsignaal:
In een officieel document aan de regering wordt het houden van paarden voor sport als ethisch net zó onacceptabel vermeldt :)*

Het probleem gaat niet weg.
Oomens geeft het heel netjes weer. Wat Anky op youtube rechtvaardigt is normaal in de hoofdstroom ruiterij, maar een misstand buiten de paardenwereld.
De kloof tussen wat er voor alle andere aspecten in de maatschappij geldt en wat er in de paardenwereld gebeurt wordt steeds groter. Hoe groter dit verschil wordt hoe harder de klap bij het gelijktrekken.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:03

Ik besef me maar al te goed hoe klein en nietig ik ben, denk globaal maar doe lokaal.
Gisteren op de Belg naar een uitzending zitten kijken over de steeple chase, een sport die ik gruwelijk vind maar de documentaire was boeiend.
Als ik daar over nadenk denk ik alleen maar. Vrees dat dit een deel van de mensen zijn die het voor het zeggen hebben in o.a. NL.

In de NRC weekblad van 1 augustus stond tevallig ook een heel aardig artikel over open access van de WO. Door burgergeld betaald en vervolgens geen toegang op de onderzoeksresultaten. Of zeer kostbare.

Oppositie, zoals HC bedoelt, is alleen maar goed. Denk en handel bewust, en doe wat je kunt. Een mensenleventje is zo klein en zonder macht weinig invloed op de rest van de wereld.
Het enige wat ik wel merk de afgelopen jaren is dat er mensen bv hier komen die geen Anky willen zijn, ze heben iets tegen de manier van trainen, en ook geen cowboys, vaak dezelfde reden.
Ja, wat dan?
Wees welkom denk ik dan, de paarden vertellen je veel.

Op ons kleine stukje doe ik wat ik kan, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:12

HC, het is wel duidelijk dat jij niet begrijpt waar paardrijden over gaat, dat is tevens de reden dat je het maar krampachtig ringdressuur blijft noemen. Wij noemen jouw paardjerijden toch ook geen boodschappendressuur?

Over de plaats van paardensport in de economie heb je ook geen kaas gegeten, die is namelijk iets groter dan die van nertsenfokkerij en strekt zich ook iets breder uit. De 'nota's' die aan de regering worden aangeboden zijn van eenzelfde importantie en haalbaarheid als jouw briefjes aan de rabobank: geen dus. LNV heeft wel iets beters te doen dan de buitentijd van het gemiddelde manegepaard in de gaten te houden, ze hebben namelijk ook wezenlijke taken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:14

Lovely schreef:
Over de plaats van paardensport in de economie heb je ook geen kaas gegeten, die is namelijk iets groter dan die van nertsenfokkerij en strekt zich ook iets breder uit.

Vandaar dat het nertsenverbod niet is doorgegaan :)*

Het verschil wordt ondertussen gewoon groter :D

hc

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:20

Lovely schreef:

Eens. Of er wordt naar andere punten gekeken als het om misstanden met dieren gaat....Overigens helemaal eens met je laatste bericht. Goed verwoord.
HC jouw en na laatste bericht begrijp, vind t van een hoog abstractieniveau....

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:39

[quote="OKHannes
Eens. Of er wordt naar andere punten gekeken als het om misstanden met dieren gaat....Overigens helemaal eens met je laatste bericht. Goed verwoord.
HC jouw een na laatste bericht begrijp ik niet, vind t van een hoog abstractieniveau....[/quote]

Even wat taalkundig verbeteren...helft was weggevallen

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:26

Hc ik begrijp je bericht, alleen soms heb ik wat moeite om het te volgen.
Ik ben de nederlandse taal niet zo machtig als jij en meschien kun je je iets minder formeel uitdrukken zodat ik het beter kan volgen (vind dit een machtig onderwerp)
De nertsen in Nerland zijn ver meer interresant dan de paarden hoor, waarom zouden ze hier anders mee doorgaan.
Ben opgegroeid naast een nertsenfokkerij, bah zeg, we noemde dit vroeger het stinkweggetje, neus dicht en snel langsfietsen (op weg naar school) zal maar niet vertellen hoe die beesten gehouden werden en nu 20 jaar later is er nog niets veranderdt.
Nederland is derde geloof ik als het op bontproduktie aan komt.
Kan geen paardensport tegenop hoor, alsof Nederland het moet hebben van Anky, kom op zeg.

Als je haar zo geweldig vindt prima, ben je het eens met haar trainingsmethoden , prima maar neem geen besluit voor de rest van ons, ik vindt het walgelijk hoe er met paarden in de sport wordt omgegaan echt, uitzonderingen daargelaten hoor , maari nddie wereld telt alleen het geld en meer niet.
Kijk eens naar de trainingsfilmpjes op internet van Anky, echt wie dan nog zegt het is oke weet echt niets van paarden af.
Hc bedoel ik jou niet mee uiteraard, vind het echt dapper dat je op bokt je ongenoegen kenbaar maakt.
Zag op je berichten dat je al iets langer meedraait en heb stiekem op je site gekeken, prachtig, leven zoals het hoort.
Laten we wel wezen mensen, als de paarden van Anky konden kiezen, tussen Hc of Anky, tja wat zouden ze kiezen.

Even ik ben niet extreem tegen Anky hoor ook geen fan maar ben ik sowiezo niet van sport, zelfs niet voetbal noem haar alleen als voorbeeld meer niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 15:45

eppie38 schreef:
Laten we wel wezen mensen, als de paarden van Anky konden kiezen, tussen Hc of Anky, tja wat zouden ze kiezen.

Het probleem Eppie is, dat als je voor het páárd bent veel ruiters zich bedreigd voelen in hún 'rechten'.....

De werkelijkheid is dat de paardenwereld als geheel het welzijnsbelang van het paard níet hoog, laat staan bovenal, heeft staan.

De rolmodellen geven als voorbeeld dat persoonlijke ambities en materiële zaken boven het welzijnsbelang van het individuele paard gaan. Dat zet het referentiekader en geeft navolging.
Gedurende de afgelopen decennia is in de hoofdstroom paardenwereld in NL de welzijnsnorm voor het paard ontwaard.
De situatie is nu zó erg dat beelden van wat is hier op Bokt defacto gecensureerd worden omdat zelfs de groep die het met gloed verdedigt het niet wil zien.....

Het is daarom onderdeel van een totale probleembenadering om de grootste sponsor van de paardonvriendelijke praktijk daarop te wijzen.
Deze kan namelijk met diens kapitaal een verbetering zeer krachtig ondersteunen.
Je krijgt wat je beloont en zíj beheren een grote pot met geld.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:20

En die grote sponsor doet dat, maar dat wil jij geboycot zien...
Immers is het het geld van de sponsoren die het mogelijk maakt dat er gecontrolleerd KAN worden...
En waartoe jij nu oproept is dus geen controle.. immers wat je niet ziet, is er ook niet principe de voorkeur geven...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:34

Alane schreef:
En die grote sponsor doet dat, maar dat wil jij geboycot zien...
Immers is het het geld van de sponsoren die het mogelijk maakt dat er gecontrolleerd KAN worden...
En waartoe jij nu oproept is dus geen controle.. immers wat je niet ziet, is er ook niet principe de voorkeur geven...

Ik vraag alleen om paardgerichte voorwaarden bij sponsorkontrakten.
Net als bij de wielersponsoring door de Rabo ontslag van de zondaars en aanwenden van het geld om de sport schoon te maken.
Dat is niet het sponsoren van een, zoals Oomens erg netjes uitlegt, wat in de rest van de maatschappij een misstand genoemd wordt.

Om de sponsor de oren te doen spitsen is een signaal nodig.
Wellicht zijn de oren gespitst, wellicht komt de boodschap nu over.

Het zou voor de ruiterij een goede zaak zijn als de Rabo paardgerichter paardensport zou gaan ondesteunen. Een positieve ontwikkeling in die richting zou de klap van buitenaf kunnen verzachten.
Het probleem; de misstanden in de ruiterij, de lage prioriteit van het paardenwelzijn, gaat niet vanzelf weg. Het wordt groter.

De druk vanuit de maatschappij wordt ook groter.

Het drukverschil wordt dus nóg groter.....
De Rabo kan een centje bijdragen de stoom wat af te blazen.

hc