Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:23

Blue_Eyes schreef:
Waarom dan accentloos? Ben je weleens bij mij in de buurt geweest, in de Brabantse Kempen? Geen mens die hier accentloos Nederlands spreekt.
Foutloos? Kijk hier op Bokt eens rond, je bent toch ook weleens in het taalbloopertopic geweest? Het zijn echt de 'happy few', die dat kunnen.
Begrijpend wel. Maar de meeste allochtonen van de tweede of derde generatie die ik ken verstaan goed Nederlands en kunnen zich ook goed verstaanbaar maken.
Onze oude huisarts houdt eerdaags op met werken, heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hij heeft een vervanger aangesteld: een Afghaanse man, eerste generatie allochtoon en pas een beperkt aantal jaar hier (weet niet precies hoe lang). Prima vent. Ben blij dat hij de nieuwe huisarts wordt. Alle huisartsen in het dorp hebben daar overigens over meebeslist.
Het kan allemaal best. Ik ben alleen heel benieuwd waar jij dan die latere generaties tegenkomt die zo slecht NL spreken/verstaan, want ik ken ze echt niet.

meis, heb laakkwartier Den Haag gewoond......... 80% van mijn werknemers is allochtoon........... ja ik snap wel iets van de materie :) :)

Blue_Eyes

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:27

Dat zeg ik ook niet, want dat is me allemaal bekend, Kim ;) Echter - ik woon ook in een tamelijk bruine wijk, werk op een school waar allerlei bevolkingsgroepen les krijgen en heb er zelfs een aantal in de familie... maar ik ken ze niet, die tweede of zelfs derde generatie die geen Nederlands verstaat of spreekt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:36

ik wel............ bij mij in de flat woonde echt 2de en 3de generatie (ondertussen) Nederlanders die echt Nederlands met een behoorlijk accent spraken......

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:38

Nouks schreef:
Paardje_13 schreef:
ik heb over het al gemeen ook niks tegen buitenlanders...
ik vindt het wel belangrijk dat ze op les gaan en proberen de taal te spreken doen ze dit heb ik helemaal nergens problemen mee...

Ook wel een beetje raar gezegd. Dus als ze hun best doen de taal te kunnen spreken, mogen ze verder doen en laten wat ze willen? Om een heel voordehandliggend voorbeeld te nemen: er zijn moslims met radicale ideeën. In feite zeg je dus dat dat geen probleem is, zo lang ze maar Nederlands proberen te spreken?

o denk je zo, nee ik dacht alleen aan het integratie gedoe... radicale ideeen vindt ik eigenlijk goed voor een enkeltje terug... :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:44

KiWiKo schreef:
ik wel............ bij mij in de flat woonde echt 2de en 3de generatie (ondertussen) Nederlanders die echt Nederlands met een behoorlijk accent spraken......

Maar ze spraken wel Nederlands ;)

Even heel technisch: iedere taal vereist een andere mondmotoriek. Je merkt dat bijvoorbeeld al heel erg als je Engels probeert te spreken. Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om meer dan een 'mondmotoriek' aan te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:46

,...........gebrekig........... en das niet helemaal hoe het hoort denk ik dan zo......

een accent hoor bij de hier geboren kinderen toch redelijkerwijs niet :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:49

Ach, wat dat accent betreft - als jij thuis alleen maar een bepaalde taal hoort, is dat je moedertaal, hoe dan ook. Als die heel anders is dan de taal in het land waar je woont, is het best moeilijk om ze allebei 'accentloos' te leren spreken. Kunnen de meeste autochtonen hier ook niet, zei ik al ;) Een Rotterdams accent, een Brabants accent of een Arabisch accent, het is mij om het even. Als het maar verstaanbaar is. Op zich hoef je je ook niet te schamen voor je afkomst.
Gebrekkig ben ik met je eens - dat zou niet moeten kunnen. Alleen schrik ik zo vaak ook van de gebrekkige taalkennis van autochtonen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:53

ben ik met je eens......... als je je maar verstaanbaar kan maken............

maar dan moet je niet als 2de of 3de generatie allochtoon benadeeld voelen als je niet bij een callcenter kan werken......... of enig andere baan waar communicatie met Nederlanders toch van belang is

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:55

Dat is zo. Je hebt wel gezien hoe ik over allochtonen denk ;) maar ook ik vind het irritant als ik iemand aan de lijn krijg die mij iets probeert te verkopen terwijl ik hem/haar niet kan verstaan. Ook als ik ze wel kan verstaan trouwens :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:59

hihihi ik vind het nog erger als ik het wel kan verstaan............ want dan komt mijn woordje "begijp je nie" t niet helemaal door :D :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:58

over gebrekkig nederlands... het gemiddelde boeren gezin in het oosten spreekt gebrekkig nederlands :D Niet te verstaan. Moeten die dan ook het land uit? :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:03

KiWiKo schreef:
nou is het zo dat er vrij veel hoog opgeleide 2de en 3de generatie allochtonen zijn, dus dan blijkt dat het bij bepaalde groeperingen allochtonen het wel kan....... waarom bij de rest dan niet?

Als je gaat kijken naar percentages, komt het percentage hoogopgeleide allochtonen best in de buurt van het percentage hoogopgeleide autochtonen :) Ik vind ook niet dat je kan verwachten dat iedere allochtoon vlekkeloos Nederlands spreekt, dat doet de gemiddelde autochtoon ook niet, en die heeft de taalbarrière niet eens...

Ik vond dat iemand hier (ben even de naam kwijt) wel een goed punt had: je mag Joods, Christelijk, Chinees of wat dan ook zijn, maar voor Islamisering zijn we bang :?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:04

Precies, Machie ;) Ik weet niet of er hier iemand de Flair leest, maar kijk maar eens naar de column van Elle van Rijn over die rare uitdrukkingen van haar (Brabantse) familie. Was heeeel herkenbaar voor me :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:55

Heino schreef:
KiWiKo schreef:
nou is het zo dat er vrij veel hoog opgeleide 2de en 3de generatie allochtonen zijn, dus dan blijkt dat het bij bepaalde groeperingen allochtonen het wel kan....... waarom bij de rest dan niet?

Als je gaat kijken naar percentages, komt het percentage hoogopgeleide allochtonen best in de buurt van het percentage hoogopgeleide autochtonen :) Ik vind ook niet dat je kan verwachten dat iedere allochtoon vlekkeloos Nederlands spreekt, dat doet de gemiddelde autochtoon ook niet, en die heeft de taalbarrière niet eens...

Ik vond dat iemand hier (ben even de naam kwijt) wel een goed punt had: je mag Joods, Christelijk, Chinees of wat dan ook zijn, maar voor Islamisering zijn we bang :?

zoveel chinezen, joden kom ik niet tegen en christelijk zijn hoort bij onze cultuur. Westerse wereld is voor het grootste deel christelijk. Overigens mag dat geloof van mij ook afgeschaft worden. :') Ik ben bang voor elk geloof dat de overhand krijgt. Niet alleen voor de islam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 07:42

Ik vind het wel mooie discussies! Zelf denk ik dat een groot deel van integreren inzet is, maar ook de kansen die je worden geboden. Een vriendin van me is als kind naar Nederland gekomen en woont hier nu twintig jaar. Ze heeft het geluk gehad dat haar beide ouders in haar land van afkomst goed opgeleid waren en zij en haar zusje en broertje gestimuleerd zijn om goed Nederlands te leren spreken. Een accent hoor je nauwelijks, ja d'r Brabantse accent omdat ze daar altijd heeft gewoond :') en af en toe maakt ze een lidwoordfoutje en dan denk je ineens 'ohja, ze is hier niet geboren' :)*

Zij is hoog opgeleid en haar zusje ook. Haar broertje is geloof ik bezig met een studie.

Aan de andere kant had ik een meisje in de klas, tweede of derde generatie autochtoon. Echt een schat van een meid, maar een flink accent en veel lidwoordfouten. Ze was absoluut slim want ze heeft haar vwo gehaald en haar zus ook. Ze zijn allebei de tandartsenopleiding gaan doen en wilden een praktijk opzetten samen. Absoluut geïntegreerd, maar van huis uit hebben ze wel een accent geërfd.

Mijn Afghaanse buurvrouw woont hier nu veertien jaar. Haar oudste dochter is in Afghanistan geboren. Ze doet nu havo examen en gaat hierna vwo doen. Ik geloof dat ze geneeskunde wil gaan studeren. Haar middelste dochter is ook ongelooflijk slim en volwassen qua denkwijze. Geen van hun drieën draagt ooit een hoofddoek, en mijn buurvrouw heeft sinds kort haar rijbewijs. Ze spreekt niet zo heel goed Nederlands. Dat komt voornamelijk omdat ze niet werkt. Ze komt dus niet 8 uur per dag in aanraking met de Nederlandse taal maar een uur of 2, misschien 3. Buiten de deur of als ze bijvoorbeeld mij op bezoek heeft spreekt ze Nederlands. Absoluut niet accentloos en met een boel fouten maar ze doet ontzettend haar best, probeert te beschrijven wat ze bedoelt en leert zo weer een nieuw woord of vraagt aan haar dochters wat de vertaling is. Haar dochters (afgezien van de jongste die nog niet zo lang naar school gaat) spreken overigens vrijwel accentloos Nederlands.

Een Turks vriendinnetje van mij vroeger was politiek vluchteling. Haar vader was erg slim en sprak zeer goed Nederlands (zelf in de Turkse gevangenis geleerd uit de krant voor hij naar Nederland kwam). Haar moeder sprak niet zo goed Nederlands maar deed wel erg haar best en werkte bijvoorbeeld ook in de Albert Heijn om veel met de taal in aanraking te komen.

Allemaal voorbeelden van mensen die op hun eigen taalniveau proberen er het beste van te maken en bij te leren. Ik ken dan ook geen derde generatie die nauwelijks Nederlands spreekt omdat ze toch op z'n minst allemaal op school hebben gezeten. Of het vlekkeloos is hangt denk ik af van de stimulatie van de ouders, maar ook van het eigen kunnen. Hoe slimmer je bent, en hoe meer taalgevoel je hebt, hoe makkelijker je een taal eigen maakt.

Nu klink ik als een 'allochtonenknuffelaar' maar ook ik ken de keerzijde hoor. Ook ik ben in Amsterdam West bekogeld met vuurwerk toen ik daar als postbode mijn rondes liep omdat een vrouw niet hoort te werken.

Ik denk alleen dat de meerderheid echt wel integreert, en het gedeelte dat dat niet doet bezorgt de overlast. Ik vind dat geen reden om het hele asielbeleid in één keer op de schop te nemen, ik vind het wel een reden om extra privileges te verschaffen aan mensen die zich inzetten om actief onderdeel te zijn van de Nederlandse samenleving, en ik vind het ook reden om te proberen om de achterblijvende minder geïntegreerde groep te stimuleren. Dit doe je niet door een verbod op moskeeën en door te straffen, dit doe je door te ondersteunen waar mogelijk, en dit zou gewoon elke generatie weer geprobeerd moeten worden tot de integratie een feit is.

Overigens vraag ik me af hoe graag de mensen hier zouden integreren in een samenleving die vijandig doet? En dan heb ik het niet over de dingen die de regering aanbiedt, maar hoe de mensen in de winkel op je reageren. Als jij nauwelijks Nederlands spreekt, het wel wilt leren maar bij de groenteboer wordt afgesnauwd met een 'ik versta je niet, leer Nederlands' geef je dan al niet gauw de moed op? Leren doe je juist in de praktijk maar als mensen niet de moeite nemen om je te proberen te begrijpen en je woordenschat te verbreden, kom je dan niet al gauw in een sociaal isolement? Ik zou op zoek gaan naar mensen die me wél verstonden. We kunnen wel allemaal wijzen naar mensen die niet integreren, maar het mes snijdt aan twee kanten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:57

dat is ook zo....

alleen denk ik dat het te makkelijk word gemaakt om niet te hoeven integreren in Nederland.

en nederlands spreken met een dialect is ook gewoon nederlands spreken hoor :D :D :D

ulitme integratie is een allochtoon die fries praat :D :D , en ik weet zeker dat er daar vast een paar van rondlopen :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:35

Deze hele discussie geeft weer aan dat er maar weinig mensen zijn die voor inhoud kiezen. Want de vraag was wat kies jij en binnen no time gaat het weer alleen over allochtonen.

Als Wilders een verbale wind laat staat de volledige media erbij en registreert dat. Wat hardwerkende politici dagelijks doen, is bijna geen mens van op de hoogte en het komt zeker niet in het nieuws.

Men kiest liever voor bedorven lucht dan voor saaie maar nodige zaken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:41

dat komt denk ik Saar omdat het allochtonenbeleid gewoon een hot item is, elke keer weer :)

voor mij persoonlijk is ons belastingstelsel een hot item, Ik mag belasting betalen over mijn belasting die ik betaal :D :D Ik voel me melkkoe van de BV Nederland :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:45

Ik weet niet of ik wel ga stemmen en op wat ik dan moet gaan stemmen. Kan natuurlijk ook gewoon blind gaan stemmne :+

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:34

Nou, ik kreeg gisteren mijn stemkaart binnen en ik heb nu ook besloten op wie ik ga stemmen. Het wordt de persoon die op de 2e plaats stond bij de stemwijzer. Waarom nummer 2? Heel simpel. Nummer 1 ziet graag dat de euro ingevoerd wordt, nummer 2 wil absoluut niet met de euro gaan betalen. En ik ook niet. :D

Nu we het toch over buitenlanders hebben. Hoe staat de nederlandse regering tegenover allochtonen die zich niet helemaal aan de regels houden?
Even een voorbeeldje van iets wat hier een paar maanden terug gebeurde.
Een dronken automobilist (20-30 jaar) schept een echtpaar. De vrouw overlijd ter plaatse, de man op weg naar het ziekenhuis.
De automobilist krijgt 2 jaar gevangenisstraf opgelegd en na het uitzitten van die straf krijgt hij een enkele reis naar het land van herkomst.
Hij is met zijn ouders een jaar of 10 terug hier naar toe gekomen, heeft in weze niets meer in zijn geboorteland maar, toch is hij hier niet langer welkom.

En hij is echt niet de enigste die een enkele reis krijgt. :n

Doen ze dit in nederland ook en zo niet, zouden ze het dan in moeten voeren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:39

ukje schreef:
Ik weet niet of ik wel ga stemmen en op wat ik dan moet gaan stemmen. Kan natuurlijk ook gewoon blind gaan stemmne :+

doe je eerste de stemwijzer.nl

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:43

Anoeska schreef:
Niet stemmen = niet zeuren. :D
Als je dat geen probleem vind, dat hoef je van mij niet te stemmen. Maar ik ben blij dat ik mag gaan stemmen!

Dat zegt me moeder ook altijd.
Maar je hoort toch zon stembrief of iets binne te krijgen? (ik ben dit jaar 18geworden dus ik weet dat allemaal nog niet :P)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:07

Citaat:
Ik vind het wel mooie discussies! Zelf denk ik dat een groot deel van integreren inzet is, maar ook de kansen die je worden geboden. Een vriendin van me is als kind naar Nederland gekomen en woont hier nu twintig jaar. Ze heeft het geluk gehad dat haar beide ouders in haar land van afkomst goed opgeleid waren en zij en haar zusje en broertje gestimuleerd zijn om goed Nederlands te leren spreken. Een accent hoor je nauwelijks, ja d'r Brabantse accent omdat ze daar altijd heeft gewoond :') en af en toe maakt ze een lidwoordfoutje en dan denk je ineens 'ohja, ze is hier niet geboren' :)*

Zij is hoog opgeleid en haar zusje ook. Haar broertje is geloof ik bezig met een studie.

Aan de andere kant had ik een meisje in de klas, tweede of derde generatie autochtoon. Echt een schat van een meid, maar een flink accent en veel lidwoordfouten. Ze was absoluut slim want ze heeft haar vwo gehaald en haar zus ook. Ze zijn allebei de tandartsenopleiding gaan doen en wilden een praktijk opzetten samen. Absoluut geïntegreerd, maar van huis uit hebben ze wel een accent geërfd.

Mijn Afghaanse buurvrouw woont hier nu veertien jaar. Haar oudste dochter is in Afghanistan geboren. Ze doet nu havo examen en gaat hierna vwo doen. Ik geloof dat ze geneeskunde wil gaan studeren. Haar middelste dochter is ook ongelooflijk slim en volwassen qua denkwijze. Geen van hun drieën draagt ooit een hoofddoek, en mijn buurvrouw heeft sinds kort haar rijbewijs. Ze spreekt niet zo heel goed Nederlands. Dat komt voornamelijk omdat ze niet werkt. Ze komt dus niet 8 uur per dag in aanraking met de Nederlandse taal maar een uur of 2, misschien 3. Buiten de deur of als ze bijvoorbeeld mij op bezoek heeft spreekt ze Nederlands. Absoluut niet accentloos en met een boel fouten maar ze doet ontzettend haar best, probeert te beschrijven wat ze bedoelt en leert zo weer een nieuw woord of vraagt aan haar dochters wat de vertaling is. Haar dochters (afgezien van de jongste die nog niet zo lang naar school gaat) spreken overigens vrijwel accentloos Nederlands.

Een Turks vriendinnetje van mij vroeger was politiek vluchteling. Haar vader was erg slim en sprak zeer goed Nederlands (zelf in de Turkse gevangenis geleerd uit de krant voor hij naar Nederland kwam). Haar moeder sprak niet zo goed Nederlands maar deed wel erg haar best en werkte bijvoorbeeld ook in de Albert Heijn om veel met de taal in aanraking te komen.

Deze mensen ken ik zelf ook, die zijn wat mij betreft net zo nederlands als ik ook. En wat mij dan opvalt is dat deze mensen niet alleen de taal hebben overgenomen, maar ook onze gewoonten wanneer ze buitenshuis zijn. Het andere deel, wat er al jaren is misschien zelfs hier geboren is en de groep die de rottigheid uithaalt, is de groep die zich afzet tegen de nederlandse maatschappij, en dat is ook de groep die zeer slecht nederlands spreekt. En zelf heb ik het gevoel dat deze mensen best fatsoenlijk nederlands kunnen spreken, maar dit omdat ze zich ergens tegen willen afzetten niet doen.

Citaat:
Overigens vraag ik me af hoe graag de mensen hier zouden integreren in een samenleving die vijandig doet? En dan heb ik het niet over de dingen die de regering aanbiedt, maar hoe de mensen in de winkel op je reageren. Als jij nauwelijks Nederlands spreekt, het wel wilt leren maar bij de groenteboer wordt afgesnauwd met een 'ik versta je niet, leer Nederlands' geef je dan al niet gauw de moed op? Leren doe je juist in de praktijk maar als mensen niet de moeite nemen om je te proberen te begrijpen en je woordenschat te verbreden, kom je dan niet al gauw in een sociaal isolement? Ik zou op zoek gaan naar mensen die me wél verstonden. We kunnen wel allemaal wijzen naar mensen die niet integreren, maar het mes snijdt aan twee kanten.
In dit geval zou ik ergens anders heen gaan.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 31-05-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:08

KiWiKo schreef:
dat is ook zo....

alleen denk ik dat het te makkelijk word gemaakt om niet te hoeven integreren in Nederland.

en nederlands spreken met een dialect is ook gewoon nederlands spreken hoor :D :D :D

ulitme integratie is een allochtoon die fries praat :D :D , en ik weet zeker dat er daar vast een paar van rondlopen :)

De asielzoekers hier spreken Gronings omdat bijna iedereen hier dat doet :))
Niet vloeiend natuurlijk, maar wel de basiswoorden :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:12

sarabande schreef:
Deze hele discussie geeft weer aan dat er maar weinig mensen zijn die voor inhoud kiezen. Want de vraag was wat kies jij en binnen no time gaat het weer alleen over allochtonen.

Als Wilders een verbale wind laat staat de volledige media erbij en registreert dat. Wat hardwerkende politici dagelijks doen, is bijna geen mens van op de hoogte en het komt zeker niet in het nieuws.

Men kiest liever voor bedorven lucht dan voor saaie maar nodige zaken.

Allochtonen'beleid' leeft dus blijkbaar erg en is een goede reden voor mensen om voor een bepaalde partij te kiezen of niet. Daar is op zich niks mis mee, en daar mag dan ook best het een en ander over gezegd worden.