Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:49

Authentic schreef:
Lante schreef:
Dit vind ik echt mens onwaardig en ethisch niet juist dat een instantie zo beslist over andermans leven.

Het leven van de ouders of van 't kind?

Beide

Overigens 'dat kan altijd nog' gaat niet altijd op als je de indicatie hebt dat deze mensen bijvoorbeeld 's nachts niet in staat zijn om voor de baby te zorgen en er gebeurd wat (uitdroging? Hoge koorts?), dan kan 'altijd nog' te laat zijn. Niemand hier weet de precieze reden waarom 't kind tijdelijk is afgenomen (en zij die het wel weten mogen het niet vertellen). Ik heb uit het bericht het idee gekregen dat het vanaf het begin al gaat om een tijdelijke uithuisplaatsing, dus enkel voor de eerste periode van 't leven van 't kindje, wat zal 'ie daar een trauma's aan overhouden. Tong uitsteken

Inderdaad, er kan een enorme hechtingsproblematiek ontstaan wanneer een baby in de eerste maanden geen stabiel en continu contact heeft met de moeder. De eerste levensmaanden zijn cruciaal voor het verdere leven, dus die smiley van die tong kun je beter weglaten als je er geen verstand van hebt. Het is te hopen dat de baby in een liefdevol pleeggezin op is genomen. Gelukkig zijn de criteria waar een pleeggezin aan moet voldoen om een baby op te mogen vangen vrij streng heb ik me laten vertellen.

Als 't inderdaad op die manier is gegaan is 't absoluut not done, maar ik begrijp van ziekenhuis werknemers wel dat ze 't niet durven te vertellen. Maar waar was dan de persoon die namens de instanties het bericht moest geven?

Ik heb ook gereageert met de duidelijk niet gequote opmerking dat wanneer het zo is gegaan zoals het in de krant staat ik het grof vind. Knipoog

Ik heb mijn reactie er even schuingedrukt tussen gezet. Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:03

superpony schreef:
In hoeverre kan je het voorkomen dat verkeerde mensen een kind mogen krijgen? Dat zou eens bekeken moeten worden. Want daar zegt de politiek vaak wel dat mensen zelf die keus mogen maken bij even kort gezegd de ''normale'' mensen.

Nou, ik denk dat je sommige mensen echt moet verplichten om de pirkpil te laten nemen ofzo Bloos *denkt aan het verhaal van een vrouw die zo graag een kind wou dat elke keer als een kind uit huis gehaald werd weer opnieuw zwanger werd en zei er zo lang mee door te zullen gaan tot ze er 1 mocht houden*

katiavl schreef:
Verder ben ik voor een verplichte ouderlijke vaardigheden training, in de hutten in mol (jeugddeliquentie) en vele andere inrichtingen word dit al gegeven aan ouders. Maar ook een cursus die je zo kan volgen is echt een succes. Mensen weten niet meer hoe ze moeten opvoeden, vroeger was alles meer in regel.

En daar ben ik dan weer echt tegen.... ik bepaal zelf wel hoe ik mijn kind opvoed. Ik ga niet omdat de overheid het wil een kind van 2 maanden een half uur laten huilen omdat het maar alleen moet leren slapen etc. Ik doe vaak dingen een beetje anders dan anderen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is, DE goede manier van opvoeden bestaat niet. Alles is afhankelijk van het karakter van het kind, de ouders, de situatie, het moment, geloofs- levenovertuigingen etc. Wat voor het ene kind de goede aanpak is, is voor het andere kind totaal de verkeerde. Dat moet je leren aanvoelen als ouders, een beetje uitproberen, je kind goed leren kennen, jezelf leren kennen, dat kan je gewoon niet op een cursus leren. Ik geloof wel dat het handvaten kan bieden als er problemen zijn, maar dan moet je gewoon een privecursus hebben waarin je je eigen situaties en problemen bespreekt.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 29-10-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:13

odetteke schreef:
superpony schreef:
In hoeverre kan je het voorkomen dat verkeerde mensen een kind mogen krijgen? Dat zou eens bekeken moeten worden. Want daar zegt de politiek vaak wel dat mensen zelf die keus mogen maken bij even kort gezegd de ''normale'' mensen.

Nou, ik denk dat je sommige mensen echt moet verplichten om de pirkpil te laten nemen ofzo Bloos *denkt aan het verhaal van een vrouw die zo graag een kind wou dat elke keer als een kind uit huis gehaald werd weer opnieuw zwanger werd en zei er zo lang mee door te zullen gaan tot ze er 1 mocht houden*

katiavl schreef:
Verder ben ik voor een verplichte ouderlijke vaardigheden training, in de hutten in mol (jeugddeliquentie) en vele andere inrichtingen word dit al gegeven aan ouders. Maar ook een cursus die je zo kan volgen is echt een succes. Mensen weten niet meer hoe ze moeten opvoeden, vroeger was alles meer in regel.

En daar ben ik dan weer echt tegen.... ik bepaal zelf wel hoe ik mijn kind opvoed. Ik ga niet omdat de overheid het wil een kind van 2 maanden een half uur laten huilen omdat het maar alleen moet leren slapen etc. Ik doe vaak dingen een beetje anders dan anderen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is, DE goede manier van opvoeden bestaat niet. Alles is afhankelijk van het karakter van het kind, de ouders, de situatie, het moment, geloofs- levenovertuigingen etc. Wat voor het ene kind de goede aanpak is, is voor het andere kind totaal de verkeerde. Dat moet je leren aanvoelen als ouders, een beetje uitproberen, je kind goed leren kennen, jezelf leren kennen, dat kan je gewoon niet op een cursus leren. Ik geloof wel dat het handvaten kan bieden als er problemen zijn, maar dan moet je gewoon een privecursus hebben waarin je je eigen situaties en problemen bespreekt.

Ja inderdaad, maar het zijn richtlijnen en dat is een verplichte hulp. Baby's laten wenen is not done gelukkig zien ze dat nu in. Nors opkijken
Maar sommige hebben het inderdaad echt niet nodig, en dan is de vraag of degene die het nodig hebben. Deze richtlijnen gebruiken.

Is dat verhaal uit ladybird ladybird? Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:53

@Shadow0, dat snap ik hoor. Gaat mij in principe niet aan. Maar het probleem is dat nu 1 kant wel naar buiten komt. Dat geeft natuurlijk wel oproer. Misschien wel goed, want dan laat het veel mensen gelukkig niet ''koud''.

@Odetteke, mee eens. Ik ben voor een cursus of test in welke vorm dan ook.
Maar het mag nooit zo zijn dat men gaat vertellen hoe je kinderen moet opvoeden. Ik heb mijn zoontje idd nooit laten huilen en is prima gegaan hoor.

Maar we moeten ons zo vaak voor dingen testen of bewijzen, laat het ouderschap ( en houden van dieren, off topic) ook alsjeblieft dan belangrijk worden.

APK, zeer belangrijk, maar kids hebben ook, dus waarom niet..Even een grof vb. En je kan wel zeggen geld probleem. Mensen met een auto, moeten wel na 3 jaar en doen het meestal dus ook en anders een vette boete........( even als vb he?!)

Het zou al beter zijn als mensen besluiten dat ze geen kind willen, of misschien minder kids. Het gaat bij sommigen helaas echt te makkelijk en dat zet zich door in het gedrag naar hun kinderen. En ook zie je weer verkeerd gedrag bij hun kinderen.

Geld hoeft niet altijd het grootste probleem te zijn, wel dat je gauw het aso gedrag vaker terug ziet. Dat zegt niet altijd dat de kids geen liefde krijgen of slechte verzorging.

Ik weet uit ervaring dat zeer rijke mensen zich ook zeer aso kunnen gedragen. het komt alleen anders over. Maar overal denken dat je alles maar kan maken en de regels niet voor jou gelden is niet echt een goed vb.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:46

Ik vind het nog steeds te gek voor woorden.
Die mensen waren gewoon een gemakkelijke prooi voor de jeugdzorg stichtingen.
Dat gewauwel over pedagogie, cursussen, aandacht, puberteit die mensen krijgen hun kleine oogappel echt wel groot.
Denk je dat een hoog IQ je helpt op het moment dat kindje in de peuterpuberteit komt, in de kleuterpuberteit, of in de echte puberteit. Denk je dat een opleiding je helpt met opvoedkundige vragen.
Nee dat helpt je geen ene mallemoer, ik kan super een bedrijf managen maar met de kidz sta ik wel eens met de mond vol tanden, iets wat ik als speaker voor een volle zaal nooit heb.
Het is een kwestie van de baas zijn dat klinkt banketstaaf maar zo is het. Korte lijnen en die mensen die mischien er minder hersens voor hebben om er over na te denken zijn dan mischien wel beter af.

En dan nog wat geeft ons mensen die gezegend zijn met een goed stel hersens het recht te oordelen over mensen die minder bedeeld zijn.

En dan het verhaal van geld, nou reken maar dat het makkelijker was en is als je je kinderen niet oeverloos kunt verwennen met door ze alles wat ze hebben willen te kopen dat wordt alleen maar verpesten.

Een kind doet liever samen met mama en papa een potje mens erger je niet dan dat hij weer verwend wordt.
Vroeger zag je lang niet zoveel etter kindjes in de supermarkt die hartsverscheurend midden in het gangpad liggen te brullen in hun dure designkleertjes omdat ze iets niet mogen hebben.

Nee ouderwetse strak opvoeden veel beter. Die mensen krijgen hun kind echt wel goed met normen en waarden groot.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:55

superpony schreef:
@Shadow0, dat snap ik hoor. Gaat mij in principe niet aan. Maar het probleem is dat nu 1 kant wel naar buiten komt. Dat geeft natuurlijk wel oproer. Misschien wel goed, want dan laat het veel mensen gelukkig niet ''koud''.

Als ik zie hoe onzorgvuldig en kort door de bocht er hier in het topic gereageerd wordt (waarbij veel mensen reageren op basis van een zeer subjectief, onvolledig en waardeloos geschreven stukje in de krant, waarbij geen enkele informatie gegeven wordt over de werkelijke achtergrond) vraag ik me af of dat 'misschien wel goed' is. Ik heb het idee dat door dit soort stemmingmakerij en snelle oordelen de zorgvuldigheid alleen maar meer in het geding komt en dat lijkt me voor niemand van belang, niet voor de ouders, niet voor de mensen bij Jeugdzorg en minst van al voor de kinderen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:01

Kafue, voor het kind is het ook gezond als je het intellectueel kan uitdagen. Stimuleren om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, weten wanneer je de lijnen kort moet houden, maar ook wanneer je de teugels kan laten vieren (dat is voor kinderen ook belangrijk), kunnen uitleggen/helpen ontdekken hoe de wereld in elkaar zit, kunnen reflecteren wat voor invloed je eigen gedrag op dat van je kind heeft. Opvoeden is niet alleen maar luiers verschonen, eten koken en een spelletje spelen. Opvoeden is proces waar je veel bij moet nadenken en veel tijd, geduld en moeite in moet investeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:08

Odetteke: helemaal mee eens.
En afgezien daarvan vereist het verzorgen van kinderen, zeker jonge kinderen, een behoorlijk vooruitziende blik en veel oplettendheid. Je moet echt voortdurend alert zijn, gevaren in kunnen schatten en die ook kunnen voorkomen. Ongelukken en ongelukjes zijn zo gebeurd. En dat risico kun je uiteraard nooit helemaal uitsluiten, maar er is wel een bepaald punt waarop het onverantwoord wordt als de ouders het kind niet genoeg kunnen behoeden voor gevaren. Ik wil daarmee niets zeggen over DEZE ouders, want ik beschik simpelweg niet over genoeg informatie om daar ook maar iets over te kunnen zeggen. Maar het is wel een aspect waarop een verstandelijke handicap een belemmering kan vormen. En dat is toch wel iets om naar te kijken lijkt me.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:23

Shadow0 schreef:
Odetteke: helemaal mee eens.
En afgezien daarvan vereist het verzorgen van kinderen, zeker jonge kinderen, een behoorlijk vooruitziende blik en veel oplettendheid. Je moet echt voortdurend alert zijn, gevaren in kunnen schatten en die ook kunnen voorkomen. Ongelukken en ongelukjes zijn zo gebeurd. En dat risico kun je uiteraard nooit helemaal uitsluiten, maar er is wel een bepaald punt waarop het onverantwoord wordt als de ouders het kind niet genoeg kunnen behoeden voor gevaren. Ik wil daarmee niets zeggen over DEZE ouders, want ik beschik simpelweg niet over genoeg informatie om daar ook maar iets over te kunnen zeggen. Maar het is wel een aspect waarop een verstandelijke handicap een belemmering kan vormen. En dat is toch wel iets om naar te kijken lijkt me.

Ik ben het helemaal met je eens. Verder zie je op tv een paar aandoenlijke mensen gebogen staan over een schattig wiegje. Dat zegt me niks over hun capaciteiten.
Ik heb ooit een keer een documentaire gezien over een minder begaafd echtpaar, die al 6 kinderen op de wereld hadden gezet. Alle kinderen waren uit huis geplaatst. De eerste kinderen waren al wat ouder bij de uithuisplaatsing en door de verwaarlozing ernstig beschadigd. Vader zei, voor mij de onvergetelijke woorden "ik ga net zo lang door tot we er een mogen houden". Ik zeg niet, dat het per definitie niet kan, maar dat er heel goed naar gekeken moet worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:29

Shadow0, daar kan je ook gelijk in hebben. Maar ion deze zaak is het zo dat NU maar 1 kant of 1 verhaal naar buiten komt wat dus enig oproer veroorzaakt. Hoe het ook werkelijk zit hebben mensen gewoon iets te snel misschien hun mening klaar. Enerzijds, goh wat erg voor die mensen, of anderzijds, beter dat er is ingegrepen.......

Natuurlijk is ouderschap zoveel, maar daar kan je je gewoon niet perfect op voorbereiden. Ik merk dat ik ook erg ben meegegroeid als moeder, door naar mijn kind te kijken en me voor hem in te zetten. Het heeft mij dus als mens ook zeker veranderd. En ook al staat niet alles dichtbij mij of heb ik niet voor alles interesses, toch probeer ik zoveel mogelijk mee te geven.
Daarnaast heb je je eigen normen en waarden. Mijn kind heeft respect voor anderen, voor dieren en voor spullen ed. Daar wordt goed over gesproken ook. Ik ben iets TE voorzichtig, maar weet mensen in een prachtige villa die hun kids al jaren alle kanten op laten gaan, heel makkelijk zijn in van alles vergeten, eten, kleding etc....Dat zou je zo echt niet zeggen en dan sta je toch meer te kijken dan bij iemand die al gauw als aso wordt bestempeld bijv.

Daarnaast is mijn broer zwaar gehandicapt en heeft mijn zoontje geleerd met respect met hem om te gaan. Hij is stapeldol op hem en dat is wederzijds, ook al kan mijn broer niks voor hem doen. Ze genieten van het samen zijn, filmpje kijken etc. Als ik daar aan denk, denk ik dat het toch belangrijk kan zijn voor een kind om contact te hebben met ouders, ook al zijn die wat laag van IQ. Maar dat weten de instellingen ook, dus daar zal wel iets uit komen......

De vraag was hier ook ouders met laag IQ. Dat is imo niet altijd zwak begaafd meteen of verstandelijk gehandicapt. Maar door achterstand kan je natuurlijk wel de nodige vaardigheden niet goed hanteren zeg maar. Hoe zeer dat gevaarlijk kan zijn, zal bekeken moeten worden. En bij dit stel kon men misschien wel zien aankomen dat ze ook een kinderwens zouden krijgen? Tja, lastig ook die vraag weer...........

Ik wil alleen zeggen dat elke ouder leert en je niet kan vooroordelen wie het wel of niet kan doen op basis van IQ, inkomen ed.........We maken ook echt allemaal onze fouten tijdens het ouderschap, hoe hard je ook je best doet. Niet elk kind is ook hetzelfde.

Als ik had geweten dat we uit elkaar zouden gaan, of dat ik ziek zou worden had ik er liever niet aan begonnen, omdat dat echt naar is. Je wist dat echt niet van tevoren, maar het gebeurd wel. En zonder enige opleding voor het moeder zijn, heb ik het aardig aangepakt met alle tegenslagen en redden we het prima. Maar je kan niet alles weten of voorkomen. Het blijft echt zo moeilijk. Kinderen zijn een zeer bijzonder en kostbaar bezit wat daarom ook een zeer moeiijk onderwerp zal blijven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:39

superpony schreef:
En bij dit stel kon men misschien wel zien aankomen dat ze ook een kinderwens zouden krijgen? Tja, lastig ook die vraag weer...........

In principe kan je mensen niet verbieden een kind te krijgen. Daar komen soms niet wenselijke situaties van, zoals bijvoorbeeld een minder begaafd stel wat door de medicatie van de vrouw keer op keer een geestelijk gehandicapt kind krijgt. Maar ja de vraag is al eerder gesteld: wat kan dan wel en wat kan niet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:09

Maar in het hele leven worden er eisen aan je gesteld en moet je je aan vele regels houden. Waarom dan niet strenger worden op iets wat toch belangrijk is? Als mijn kind spijbelt krijg ik een boete, dus je kan wel dingen doen........

Het hoeft niet meteen het uiterste te zijn, maar er zijn dingen die je kunt invoeren denk ik waardoor je al een klein beetje enige risico's kan wegnemen. Krijgt jeugdzorg weer meer tijd voor de gevallen die nog overblijven en men wordt bewuster.

Je kan wel zeggen dat we dan met zijn allen boeten, maar dat doen we nu ook. Ons geld gaat nu ook naar die zorg. We komen nu ook in aanraking met de kinderen die op het verkeerde pad raken etc etc.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:14

Ik snap het wel maar het blijft een moeilijk dillemma, tot hoever kan het wel? Men is bang voor 2e wereldoorlog praktijken, waar minder begaafden onder het Hitler regime verplicht werden gesteriliseerd. Zo gauw als het daar ook maar enigzins naartoe gaat krabbelt men al gauw weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:40

Die criteria voor pleeggezinnen zijn niet zo streng hoor. Zo kan het zomaar gebeuren dat je als moeder hulp inroept omdat het allemaal wel zwaar wordt, vervolgens je kind afgenomen wordt en in een pleeggezin gestopt wordt. Bij dat pleeggezin mag je kind maar drie keer per dag plassen en andere ongein. Ondertussen krijg jij als het beter gaat je kind niet terug en mag je deze slechts twee keer per maand zien. Kind zit vooralsnog bij een andere opvanginstelling waar hij wel liefde krijgt, maar hij mist zijn moeder. En dit is slechts 1 gevalletje van de missers die ik dagelijks zie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:56

Shadow0 schreef:
Als ik zie hoe onzorgvuldig en kort door de bocht er hier in het topic gereageerd wordt (waarbij veel mensen reageren op basis van een zeer subjectief, onvolledig en waardeloos geschreven stukje in de krant, waarbij geen enkele informatie gegeven wordt over de werkelijke achtergrond) vraag ik me af of dat 'misschien wel goed' is. Ik heb het idee dat door dit soort stemmingmakerij en snelle oordelen de zorgvuldigheid alleen maar meer in het geding komt en dat lijkt me voor niemand van belang, niet voor de ouders, niet voor de mensen bij Jeugdzorg en minst van al voor de kinderen.

Zie je het gevaar van het misbruik van het recht op vrije meningsuiting?

Een ongefundeerde 'mening' is waardeloos doch heeft wel gewicht. Ongefundeerde meningen beïnvloeden op verschillende manieren beleid en dat is HEEL slecht.

Het ventileren van ongefundeerde meningen holt dit grote goed uit:
- het vermindert de waarde van geuite meningen omdat de meeste waareloos zijn
- het erodeert de kwaliteit van beleid omdat beleidsmakers erdoor beïnvloed worden

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:59

Shadow, kun jij dan beargumenteren op basis van gegronde argumenten waarom deze actie naar deze ouders zorgvuldig te noemen is?

Ik ervaar het nl als een vrij rigoureuze handeling waarbij niet naar voren komt waarom er voor deze actie gekozen is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:03

- het vermindert de waarde van geuite meningen omdat de meeste waareloos zijn
- het erodeert de kwaliteit van beleid omdat beleidsmakers erdoor beïnvloed worden

hc

Wie beslist wanneer een reactie van waarde is? Ias dat alleen afhankelijk van feiten waarbij men in dit geval waarschijnlijk gefilterd heeft waardoor er achterdocht ontstaat, verwarring en emoties in reacties?

Gerobotteerde statische reacties, starre handelingen, ten koste van het welzijn van twee mensen en hun kind, want helaas, dat is wat er (weer) gebeurd...

het is toch jammer dat er in de zorg nog zoveel mis gaat, misschien schieten de hoge heren tekort qua menselijke normen en waarden, humaniteit?..

(En tsja, wie beslist wat humaan is)..

Ik vind jouw visie wel erg rechtlijnig en eenzijdig, HC,

Dat is mijn mening op basis van jouw reactie. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:21

detour schreef:
Wie beslist wanneer een reactie van waarde is? Ias dat alleen afhankelijk van feiten waarbij men in dit geval waarschijnlijk gefilterd heeft waardoor er achterdocht ontstaat, verwarring en emoties in reacties?

Ja. Een niet- of onvoldoende gefundeerde mening heeft geen waarde voor een kwaliteitsdiscussie.

In dit geval zijn er verschillende belanghebbenden met gedeeltelijk conflicterende belangen: ouders, kind, samenleving.
De overheid is verantwoordelijk voor het volgens de normen van de samenleving dienen van de belangen.
Voor het handhaven heeft de overheid een orgaan van deskundigen aangewezen welke de verschillende belangen volgens de normen van de samenleving afwegen.

Wanneer ongefundeerde meningen vanuit die samenleving de normen vaststellen is dat slecht.

Mbt de situatie in het topic is geen evenwichtige informatie beschikbaar = geen grond voor een mening over dít geval.
Alle meningen erover zijn contraproductief voor beleidsmakers en het recht op vrije meningsuiting.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:23

Contraproduktief vind ik het niet, maar de verwarring begrijp ik wel. Knipoog

In die zin zou men dan elk artikel voor de volledige 100% moeten kunnen inlezen, alle ins en outs weten om een gefundeerde discussie te beginnen.

Is dat praktisch haalbaar? Ik betwijfel het, gezien recht op privacy e.d. Bloos

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:26

waar we wel een mening over kunnen / mogen hebben
is het volgende

"ouders hebben geen omgangsregeling met kind "
kan absoluut geen grondige reden vinden
in noch het artikel in de krant noch de tv uitzending
waarom zelfs dat recht hun ontnomen is

zelfs in de ergste gevallen mag een ouder , al is het onder begeleiding etc nog hun kind zien

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:29

Ik kan op basis van de gegeven informatie in dit geval geen mening vormen, behalve dat ik het een journalistiek slecht verhaal vind. Stemmingmakerij mijn inziens..aangezien er slechts 2 % van het verhaal verteld wordt.

Ik werk zelf bij bureau jeugdzorg en ik weet dat aan zo'n beslissing gewoon een hele hoop vooraf gaat. Een kind wordt niet voor de flauwe kul uit huis geplaatst. Daarnaast neemt de jeugdzorg deze beslissing niet maar de kinderrechter en mijn ervaring is dat dat je met een heeeeeeeel goed verhaal moet komen, wil de kinderrechter besluiten tot een uithuisplaatsing.

Natuurlijk gaat er een hoop mis in de jeugdzorg (en overigens de hele zorg). Wat wil je als je een budget hebt om 10 kinderen te helpen terwijl je er 100.000 hebt. Het is belachelijk dat als ik een crisisuithuisplaatsing aanvraag, die opname pas na 4 weken kan. Het is belachelijk dat als ouders bij ons komen (gemotiveerd en welwillend) omdat ze met een probleem zitten, ze een half jaar moeten wachten op de geindiceerde zorg.
Ik weet echter dat dit geen onwil is van de werkers zelf, maar hopeloos tekort schieten van de budgetten, die door de overheid worden toegekend. Practisch iedereen in de jeugdzorg weet hoe het anders moet en willen ook dat het anders is.

Maar op het moment dat er weer iets in het nieuws komt, gaat de overheid er weer geld in pompen. Helaas niet zodat de problemen oplossen, maar er wordt geld gepompt in onderzoek en nieuwe methodiek, zodat tegen de tijd dat het zo zou kunnen gaan lopen, het geld op is om echt iets te veranderen. Dat wil niemand, maar zo gaat het wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:30

detour schreef:
In die zin zou men dan elk artikel voor de volledige 100% moeten kunnen inlezen, alle ins en outs weten om een gefundeerde discussie te beginnen.

Nee, dat is niet praktisch haalbaar, maar heeft het zin om ongefundeerde discussies te beginnen? Is iemand erbij gebaat dat Jeugdzorg of de ouders of het kind hier en plein public worden besproken op grond van onvolledige informatie? Dient dat ook maar enig belang?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:33

Shadow0 schreef:
heeft het zin om ongefundeerde discussies te beginnen? Is iemand erbij gebaat dat Jeugdzorg of de ouders of het kind hier en plein public worden besproken op grond van onvolledige informatie? Dient dat ook maar enig belang?

Dat heeft alleen negatieve invloed:
- vermindert de waarde van meningen
- verstoort kwalitatief goed beleid

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:39

Als dat geen zin heeft kunnen we nooit zeker weten of alle informatie die relevant is aanwezig is, en dan kunnen we als democratie beter een andere staatsvorm kiezen, gezien het ongefundeerde ervan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:40

Shadow0 schreef:
detour schreef:

Nee, dat is niet praktisch haalbaar, maar heeft het zin om ongefundeerde discussies te beginnen? Is iemand erbij gebaat dat Jeugdzorg of de ouders of het kind hier en plein public worden besproken op grond van onvolledige informatie? Dient dat ook maar enig belang?

Dan zou er overwogen kunnen worden of al het nieuws wat gefilterd wordt uberhaupt nog en public tentoongesteld moet worden. Knipoog