Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:13

smurffie schreef:
Blue_Eyes @ waarneer je over geloof van nederland praat heb je het echter toch over protestant hoor Knipoog!

Dat klopt ECHT niet!

Citaat:
Het begrip 'rooms-katholiek' is ontstaan aan het begin van de 16e eeuw, ten tijde van de Reformatie, om in de diverse opsplitsingen van het christendom een duidelijke naam te hebben.
........
Het woord rooms duidt op Rome; de bisschop van Rome, beter bekend als de paus, is het hoofd van de rooms-katholieke Kerk. Het Griekse woord καθολικός [katholikos] betekent 'algemeen' of 'universeel'. Men zou het dus letterlijk kunnen vertalen als de algemene Kerk of de algemene Kerk van Rome.
Na de val van het West-Romeinse Rijk werd West-Europa opgedeeld onder de binnengevallen Germanen. Hun nieuwe koninkrijken op het oude Romeinse grondgebied waren de beginpunten van de huidige Europese staten. In dit versplinterde West-Europa breidde het gezag van de bisschop van Rome zich gestaag uit, behalve op geestelijk gebied ook op wereldlijk vlak. Dat kon pas nadat West-Europa gekerstend was; vooral Ierse monniken hebben daarin een belangrijke rol gespeeld. Stilaan kwam men ook tot meer eensgezindheid op het vlak van de theologie, die gebaseerd was op de Platonische inzichten van Augustinus, hoewel dat niet zonder slag of stoot ging; geregeld waren er belangrijke scheuringen (die van Pelagius, de Albigenzen (Katharen) b.v.), en er was onophoudelijk frictie tussen het Oosten en het Westen. Verder werd de opmars van de islam (voorlopig) gestopt.

De splitsing in een oosterse en westerse Kerk in het jaar 1054 het Grote Schisma, was in feite een formele bevestiging van een reeds lang bestaande situatie. Theologische disputen camoufleerden de politieke realiteit; deze keer was er verschil over de leer van de Heilige Geest; de westerse Kerk leert dat de Heilige Geest uitgaat van God de Vader en van God de Zoon. De oosterse Kerk leert dat de Heilige Geest alleen uitgaat van God de Vader.

Een belangrijke rol was weggelegd voor de kloosterorden; over geheel West-Europa werden in twee golven abdijen en kloosters opgericht. Deze bezaten nagenoeg een monopolie op cultuur, scholing, gezondheidszorg en wetenschappen, hoewel er ook enorm veel kennis verloren ging, die pas vanaf de 12e eeuw door de kruistochten (via de Arabische cultuur en het Byzantijnse/Oost-Romeinse Rijk) geleidelijk terugkwam, wat dan het Thomisme mogelijk maakte, nog steeds één van de fundamenten onder de katholieke theologie.
.......
Corruptie, decadentie, nepotisme en simonie binnen de Kerk zorgden in heel Europa voor een ware opstand, de Reformatie, tegen Rome. Voorlopers in de late Middeleeuwen waren al: Jan Hus (Bohemen), Savonarola (Florence) en John Wyclif, Engeland. Toen kon de kerk deze 'dissidenten' nog de mond snoeren. Later echter gaven Luther (Heilige Roomse Rijk), Johannes Calvijn (Frankrijk/Zwitserland) John Knox (Schotland), Huldrych Zwingli (Zwitserland) en Menno Simons (Nederland) aanleiding tot permanente afscheidingen. Aanvankelijk wilden de meeste van deze protestanten (zoals ze al snel werden genoemd) de katholieke Kerk niet verlaten maar hervormen door een terugkeer naar de christelijke beginselen zoals deze volgens hen in de evangeliën zijn beschreven en de afschaffing van kerkelijke gebruiken die volgens hen in strijd met het evangelie waren. Zo maakte in 1517 Luther de 95 stellingen tegen de aflaat bekend. Het steeds radicalere optreden van Luther, zijn pacteren met Duitse wereldlijke vorsten die politiek onafhankelijker van de keizer van het Heilige Roomse Rijk wilden worden en de afwijzende reactie van de Kerk inzake de oproep door de protestanten tot een concilie dat tot deze interne hervormingen zou moeten leiden, heeft tenslotte geleid tot afscheiding van de protestanten. Ook het Engelse katholicisme scheidde zich af, onder Hendrik VIII, niet omdat Hendrik problemen had met de kerkelijke leer maar omdat hij wilde scheiden van zijn vrouw en de paus daarvoor geen toestemming gaf, en vormde de Anglicaanse Kerk. Zoals vaker in de geschiedenis kwamen deze schisma's als gevolg van zowel religieuze als politieke redenen tot stand.

Dus tenzij jij denkt dat Nederland/de Nederlanden voor 1517 niet tot West-Europa behoorden, waren de Nederlanden tot aan de tijd van de Reformatie 'gewoon' Germaans/Rooms-Katholiek.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:16

van men leven zal ik geen rekening houden met mensen die ramadammen
wél hou ik die datums altijd stevig in de gaten, gewoon om onze schapen te beschermen tegen het offerfeest. maar daar is al een ander topic over geweest

maar ik zou mijn eten moeten laten staan omdat iemand voor een bepaald geloof kiest? ja seg dan valt pasen en kerstmis toch wel op dezelfden dag zenne Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:18

wat erg dat je je schapen om die tijd extra moet beschermen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:19

Snoevie schreef:
wat erg dat je je schapen om die tijd extra moet beschermen

Juist!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:20

Dat is ook erg, helemaal mee eens. Maar... Bedenk er wel even bij dat het hier dan om de extremen gaat, en niet om de doorsnee moslim van het hallalwinkeltje op de hoek van de straat, of die aardige moeder van de peuterspeelzaal van je kindje.
Omdat er nou eentje heeft gezegd dat je er rekening mee moet houden, zijn ze nog niet allemaal zo.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:22

nee natuurlijk dat is ook zo,Blue Eyes.
alleen extremen doen dat,maar het is wel triest

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:23

Dat is niet alleen met moslims zo maar met alle mensen van buitenlandse afkomst die extreem gedrag vertonen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:25

het is idd triest ja.
alleen jammer voor de idioten van dit jaar die toch gaan proberen... de hondjes waken, ze waken goed! en ze hebben er zin in Haha! zelfs de buurman is er al klaar voor, hij heeft er vorig jaar zelfs aan zijn deur gehad voor onze schapen Clown
maar nogmaals, das een andere discussie

hier gaat het om de ramadam.
en ehm, net zoals ik van nature uit al in protest ga bij elk ding dat ze mij proberen op te dwingen of iets van mij proberen te eisen, zal ik dat hier ook even goed doen.
kijk, eerlijk he. moest in de kantine of begot in het midden op straat een madam mij op de vingers komen tikken dat ik eet tijdens HAAR ramadam, dan zou ik een paar vragen stellen
1: zie ik eruit alsof ik meedoe met de ramadam?
neen he
2: zie ik eruit alsof ik een of ander geloof naleef of nastreef?
nee he
3: zie ik eruit alsof gij of eender welken anderen toffe gast mij ooit gaat kunnen bekeren?
neen he
4: wilt ge maken dat ge uit mijn zicht gaat, sebiet heb ik geen honger meer
en met veel smaak zal ik al etend verder gaan

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:25

Blue_Eyes schreef:
Dat is ook erg, helemaal mee eens. Maar... Bedenk er wel even bij dat het hier dan om de extremen gaat, en niet om de doorsnee moslim van het hallalwinkeltje op de hoek van de straat, of die aardige moeder van de peuterspeelzaal van je kindje.
Omdat er nou eentje heeft gezegd dat je er rekening mee moet houden, zijn ze nog niet allemaal zo.

Hier is het ook 2 jaar achter elkaar gebeurd Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:30

jeetje,dat is echt erg........

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:31

Ja, tuurlijk. Als je eenmaal een extremeling in je buurt hebt wonen, kun je er ook wel donder op zeggen dat het vaker zal gebeuren. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat iedere moslim, of zelfs maar de meeste moslims, je schapen uit je tuin zullen jatten voor het offerfeest!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:32

Maar het is erg genoeg dat het in een enkel geval (?) wel gebeurd

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:39

vorig jaar waren door blauwtong schapen te kort. samen met nog andere schapeneigenaars uit de buurt hebben we hier nachten zitten waken bij onze meisjes.
andere eigenaars hebben moslims op heterdaad kunnen betrappen toen ze hun schapen wilden stelen...

ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn he, en dit mag klinken zoals het wil... maar rond de ramadam en tot zeker een week na het offerfeest wil ik geen moslim op, rond of in de buurt van mijn erf Bloos
ik moet er wel bijzeggen, wij wonen helemaal afgelegen en geen moslim die in de verste omtrek in de buurt woont.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:41

MISTRAL94 schreef:

Tja... een paar jaar geleden hebben carnavalvierders bij mijn vader de buxus uit de voortuin getrokken, zijn nu alle carnavalvierders een potentieel gevaar?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:41

Kan me voorstellen als je schapen hebt dat je in die tijd erg voorzichtig bent! Ik zou ook niets aan het toeval over willen laten, als eerste voor de schapen zelf om ze de ellende van het ritueel slachten te besparen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:44

Blue_Eyes schreef:
MISTRAL94 schreef:

Tja... een paar jaar geleden hebben carnavalvierders bij mijn vader de buxus uit de voortuin getrokken, zijn nu alle carnavalvierders een potentieel gevaar?

Jij vind het dus prima dat de extreme gevallen het doen? Onder het mom van ach ze doen het niet allemaal? Hou toch eens op zeg, wie heeft het recht om met zijn poten aan dieren/spullen van een ander te komen? Feit blijft dat zij met hun jatten aan spullen/dieren van een ander zitten en dat valt nooit goed te praten, wie of wat dat ook doen mag.
Voor je vader vervelend hoor maar een buxus is geen levend wezen die zeer naar aan zijn eind komt.

Lyonesse

Blue_Eyes schreef:
MISTRAL94 schreef:

Als het vaker gebeurd: Ja, voor de buxus wel Haha!

Showtime_

Absoluut niet!!!! Het moet niet gekker worden..

Shego

Bij ons heb je een zwembad dat vol zit met dat soort mensen.
Op zich niks erg aan,het probleem is dat er altijd een groepje jongeren is dat de boel verziekt.
Dat zijn heus niet altijd buitenlanders,maar helaas wel vaak.
Weet je wat mijn vriendin en ik toen pas hebben gedaan?
Gewoon naast zo'n groepje moslims die aan de ramadan meededen gaan zitten(die waren net heel erg aan 't kl*ten)
met een patatje en bij elke hap heel overdreven zeggen:'MMM,wat is patat toch HEERLIJK!' en 'Poeh,ik had ZO'N honger!'
Dan kijken ze nogal beteuterd,muhaha Whoosh!
(eigelijk is daar niks erg aan want ze mogen als de zon ondergaan toch weer eten,maarja)

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:47

voila,
kijk, al is het ne chinees, ne belg, ne turk, ne indiaan voor mijn part die we betrappen bij onze dieren...
hij mag 1 ding hopen
dat de politie hem eerder vindt dan wij....
want eerlijk, als ik ooit zo ene betrap en ik kan hem op de grond krijgen, die zal geen 2 keer meer kijken naar iets van een ander... en ja, als de hondjes dan happekes doen, dan zullen zij ne hele flinke bravo krijgen ook!
van een ander zijn spullen blijft ge af! simpel en dat geldt voor iedereen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:47

MISTRAL94 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Jij vind het dus prima dat de extreme gevallen het doen? Onder het mom van ach ze doen het niet allemaal? Hou toch eens op zeg, wie heeft het recht om met zijn poten aan dieren/spullen van een ander te komen? Feit blijft dat zij met hun jatten aan spullen/dieren van een ander zitten en dat valt nooit goed te praten, wie of wat dat ook doen mag.
Voor je vader vervelend hoor maar een buxus is geen levend wezen die zeer naar aan zijn eind komt.

Heb ik dat gezegd dan? Waar? Ik heb alleen gezegd dat ik het onzin vind om alle moslims te veroordelen om datgene wat een aantal extremen doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:49

En er is ook geschreven dat het bij alle extreme buitenlanders gebeurd. Ook al zijn er maar een aantal die het doen, het is en blijft triest dat ze niet met hun poten van andermans spullen af kunnen blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:50

Ja, maar er zijn ook zat extreme Nederlanders, die niet met hun poten van andermans spullen af kunnen blijven... Schei toch uit met dat gedoe over buitenlanders...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:51

Het gaat in dit geval toch over moslims of niet dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:53

MISTRAL94 schreef:
Het is toch kwestie van aanpassen of niet dan? Zij passen zich hier aan zoals wij ons daar aanpassen. Snap jou redenatie niet om eerlijk te zijn.
Ieder heeft zijn eigen keus maar ik vind het diep triest dat mensen verwachten dat wij rekening met ze houden omdat zij mee doen aan de Ramadan, vind ik te gek voor woorden. Maar goed alles moet kunnen in nederland daar zullen we straks de hinder van gaan ondervinden Vork

Ik doel op dit soort reacties. Omdar er 1 (!) moslim is die een stomme opmerking plaatst, zullen we er straks de hinder van gaan ondervinden, want o wee, we moeten ons allemaal aanpassen aan de moslims.

Je moest eens weten wat ik in mijn klassen heb zitten... daar is de gemiddelde moslim echt helemaal niks bij. Ja, blanke jongens met een Nederlands paspoort... Ik ben er dus helemaal niet zo bang voor dat 'we' straks allemaal ingelijfd worden of zo.