Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:51

Het maakte ook niet uit of z’n bewindslieden wel of niet geschikt waren , ze moesten dansen naar Wilders pijpen! En diegene die dat niet deed, zoals coenradi , kreeg gewoon ruzie en werd daarna ijskoud genegeerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:04

Had dit gemist van de PVV
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5538351/nieuwe-kamerindeling-bekend-pvv-deelt-vak-met-fvd-50plus-helemaal

Er waren zeker vijf overleggen voor nodig, en op tafel lagen minstens zeven varianten.

PVV 'wilde vak niet delen'
Met name over de meest rechtse kant van de zaal is tot het laatste moment onderhandeld, omdat de PVV volgens betrokkenen het vak niet graag met een andere partij wilde delen. Onderhandelaar Markuszower zou tot op het laatst invloed op het proces hebben willen uitoefenen, onder meer door vanmiddag weer lid te worden van het presidium – waar hij eerder juist was uitgestapt. Markuszower wilde niet op vragen ingaan.

Zelfs dan kunnen niet samenwerken en compromissen sluiten.

Nu zit 50plus helemaal links waar ze eigenlijk niet horen te zitten.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:07

En dat terwijl ze er toch bijna nooit zijn...

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:10

Veronica2 schreef:
_Mar3 schreef:

Ik vind dit naar framen neigen en niet netjes van je.

'Het volk' wordt zeker in veel andere contexten gebruikt, een hit met Google kan je dat laten zien. Zo is het de naam van een media bedrijf, een naam van een toneelgroep, de naam van een band. Ga zo maar door.

Fransje23 drukt zich heel netjes uit wanneer ze probeert om duidelijk te maken dat bepaalde woordkeuze en wijze van uitdrukken een bepaalde indruk wekt. Je zou eigenlijk blij moeten zijn dat dat hier op deze manier gebeurt en je hebt de vrijheid om je woordkeuze aan te passen. Je blijkt alleen nogal halsstarrig en dan is het duidelijk hoe je erin staat.

Ik zie niet in dat ik blij zou moeten zijn met dat ik mijzelf zo, op een onschuldige manier mag uitdrukken zoals ik doe. Dat zou normaal moeten zijn. Nee, ik word meer en meer geframed, want ik word door jullie in verband gebracht met iets waar ik helemaal niks mee te maken heb. Dat is niet netjes.
Ik ben reageer netjes. Ik geef mijn grens aan en dring mijn associaties niet aan anderen op.

Daarnaast doe je een persoonlijke aanval. Jammer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:17

prompter schreef:
En dat terwijl ze er toch bijna nooit zijn...

Ja hilarisch _O-

En Geert heel dapper op de socials zetten dat hij de kabinetsformatie voor de kerst rond zou hebben.

Roepen vanaf de zijlijn is uiteraard geen probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:25

Op fb deelde een groep een artikel over de “ leugens “ van yesilgoz, wist de meesten wel maar geeft wel aan dat het ook een partij hopper is;
De leugens van Yesilgöz

Hier is het overzicht gemaakt over de onwaarheden van Dilan Yeşilgöz tussen 2022 en 2024, van een half jaar geleden.
Sprak Hans Wijers de waarheid (los van 'de toon van de muziek') na afloop van de verkiezingen?

1. Onwaarheid over haar vluchtverhaal
Uitspraak: Ze vertelde dat ze als kind in een gammel bootje van Turkije naar Kos is gevlucht.
Moment: Veelvuldig herhaald tijdens haar opkomst als VVD-leider (2022–2024).
Ontkrachting: In een eerdere versie, gepubliceerd toen ze nog actief was bij de SP, schreef ze dat ze met een door de Nederlandse overheid betaalde KLM-vlucht naar Nederland kwam.
2. Onjuiste voorstelling van haar functie bij de gemeente Amsterdam
Uitspraak: Ze beweerde dat ze een naaste medewerker was van burgemeester Eberhard van der Laan op het gebied van veiligheid.
Moment: Herhaaldelijk genoemd in interviews en haar CV tot 2023.
Ontkrachting: Oud-leidinggevenden, waaronder Patricia Collette, bevestigden dat zij niet direct voor de burgemeester werkte. De belangrijkste adviseur op dat gebied was Maureen Sarucco.
3. Misleidende cijfers over 'nareis op nareis'
Uitspraak: Ze stelde dat er sprake was van “duizenden” gevallen van nareis op nareis.
Moment: Tijdens de verkiezingscampagne van 2023.
Ontkrachting: Volgens de IND ging het in 2023 om slechts 10 ingewilligde aanvragen van nareizigers van nareizigers. In vijf jaar tijd waren dat er 350 in totaal. De term “nareis op nareis” bleek bovendien beleidsmatig niet te bestaan.
4. Stelling dat VVD niet met PVV zou regeren
Uitspraak: “Met de PVV van Geert Wilders gaan wij niet regeren.”
Moment: Herhaaldelijk tijdens de verkiezingscampagne van 2023.
Ontkrachting: Na de verkiezingen bleek dat de VVD wel degelijk onderhandelde en uiteindelijk steun gaf aan een kabinet met de PVV.
5. Overdrijving van haar rol in de bestrijding van georganiseerde misdaad
Uitspraak: Onder haar leiding zouden “de grootste klappen ooit” zijn uitgedeeld aan de georganiseerde misdaad.
Moment: Meerdere keren in 2023.
Ontkrachting: Veel van de successen kwamen voort uit beleid dat al vóór haar aantreden was ingezet. Liquidaties en drugsvangsten bleven doorgaan.
6. Verkeerde voorstelling van de spreidingswet
Uitspraak: De spreidingswet zou gemeenten dwingen asielzoekers op te nemen zonder enige zeggenschap.
Moment: In debatten eind 2023 en begin 2024.
Ontkrachting: De wet bevatte juist overlegstructuren en maatwerk per gemeente. De Raad van State gaf aan dat de wet niet zo dwingend was als zij stelde.
7. Onjuiste voorstelling van haar politieke verleden
Uitspraak: Ze presenteerde zichzelf als altijd liberaal en VVD’er in hart en nieren.
Moment: In interviews en partijbijeenkomsten sinds 2022.
Ontkrachting: Ze was jarenlang actief lid van de SP, schreef voor hun partijblad en was betrokken bij linkse activistische bewegingen.
Met dank aan Arnaud Insinger

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:26

Sachertorte schreef:
fransje23 schreef:

Het is zeker kwalijk hoe kun je vrijheid en democratie echt waarderen zonder kennis te hebben genomen van het tegenovergestelde?

Er is zoveel informatie te vinden over de tweede Wereldoorlog.

Oorlog an sich is, helaas, altijd actueel.

Eens. Het lijkt mij toch ook, dat er op scholen nog steeds aandacht aan besteed wordt. Echter de verhalen uit eerste of tweede hand zijn er niet of nauwelijks meer dus is er minder gevoel bij denk ik.

Wat ik kwalijk vind is dat er mensen zijn die de gebeurtenissen van destijds in twijfel trekken, bij protesten met prinsenvlaggen lopen en een h...-groet brengen. En dat zijn onder meer aanhangers van bepaalde partijen. Onbegrijpelijk en onverteerbaar.

Waar maken jullie uit op dat de nieuwere generatie de oorlog niet meer (zo goed) kent?

Rekenen jullie mij tot die generatie?
Ik heb familie die de oorlog heeft meegemaakt. Ik ken het trauma, de nare verhalen. Mijn familie heeft me nooit onder druk gezet bepaalde woorden zoals 'het volk' niet meer te gebruiken vanwege hun associaties. Mijn familie heeft onderduikers gehad. Bij een huiszoeking door de Duitsers werd niemand gevonden. Dat soort verhalen geven mijn kippenvel.

Edit: wanneer mensen de verschrikkingen van de oorlog in twijfel brengen, krijg ik koude rillingen. Helemaal met je eens dat dat onbegrijpelijk is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:42

fransje23 schreef:
Had dit gemist van de PVV
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5538351/nieuwe-kamerindeling-bekend-pvv-deelt-vak-met-fvd-50plus-helemaal

Er waren zeker vijf overleggen voor nodig, en op tafel lagen minstens zeven varianten.

PVV 'wilde vak niet delen'
Met name over de meest rechtse kant van de zaal is tot het laatste moment onderhandeld, omdat de PVV volgens betrokkenen het vak niet graag met een andere partij wilde delen. Onderhandelaar Markuszower zou tot op het laatst invloed op het proces hebben willen uitoefenen, onder meer door vanmiddag weer lid te worden van het presidium – waar hij eerder juist was uitgestapt. Markuszower wilde niet op vragen ingaan.

Zelfs dan kunnen niet samenwerken en compromissen sluiten.

Nu zit 50plus helemaal links waar ze eigenlijk niet horen te zitten.

:')

Ze zijn er amper en als ze er zijn willen ze niet 2(toch?) mensen van 50+ in hun vak.

Waarom willen ze eigenlijk wel hun vak delen met FVD en niet met 50+?

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:43

fransje23 schreef:
Volgens mensen uit een discussie waar ik gisteravond in zat is D66 links want ze willen klimaatplannen :+ -O-

Ik associeer D66 ook heel erg met links. Was verbaasd toen ik erachter kwam dat ze meer richting het midden zitten. Ze zijn wel heel progressief, denk dat dat (onbewust) meespeelt, aangezien er momenteel geen rechtse progressieve partijen bestaan.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:47

journee schreef:
Electra63 schreef:

Maar PVV is toch ook links? Wilders wil toch AOW-leeftijd naar beneden? Min.loon omhoog? ER weg of naar beneden? Allemaal linkse standpunten, of was dat alleen om (extra) stemmen te trekken?
Wilders is immers ex-VVD. ;)

De PVV is dan ook minder rechts dan bijvoorbeeld FvD. Dat kan dus best zijn omdat ze enkele 'linkse' standpunten hebben.

Volgens mij is PVV op best veel dingen links, zoals ook de tandarts weer in de basisverzekering als ik mij niet vergis. Maar ze zijn erg rechts op immigratie en eerder ook met de Nexit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:56

verootjoo schreef:
Ze zijn er amper en als ze er zijn willen ze niet 2(toch?) mensen van 50+ in hun vak.

Jawel, twee gemotiveerde 50-plussers. Heel leuk dat die weer in de kamer zitten.

Misschien zijn ze bang dat die wel integer zijn en dat het op hun afstraalt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 23:20

PVV is eigenlijk een one issue partij. Verder hebben ze weinig interesse in de politiek. Ze hebben weinig moties ingediend en waren de afgelopen kabinetsperiode het vaakst afwezig terwijl ze de meeste zetels hadden.
Het zou toch moeten lukken om met zoveel mensen iemand in de kamer te hebben zitten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 23:28

_Mar3 schreef:
Volgens mij is PVV op best veel dingen links, zoals ook de tandarts weer in de basisverzekering als ik mij niet vergis. Maar ze zijn erg rechts op immigratie en eerder ook met de Nexit.

Ze beweren dat wel.

Maar als het gaat over dingen als de huursverlagingen voor de lage inkomens of het eigen risico dan stemmen ze tegen. :)

—-

Mooi stuk over de leugens van Dilan. Ik vind de VVD helemaal geen slechte partij. Maar zij maakt echt afschuw in mij los. Blijven liegen en er mee wegkomen is walgelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 00:42

BigOne schreef:
Op fb deelde een groep een artikel over de “ leugens “ van yesilgoz, wist de meesten wel maar geeft wel aan dat het ook een partij hopper is;
De leugens van Yesilgöz

Hier is het overzicht gemaakt over de onwaarheden van Dilan Yeşilgöz tussen 2022 en 2024, van een half jaar geleden.
Sprak Hans Wijers de waarheid (los van 'de toon van de muziek') na afloop van de verkiezingen?

1. Onwaarheid over haar vluchtverhaal
Uitspraak: Ze vertelde dat ze als kind in een gammel bootje van Turkije naar Kos is gevlucht.
Moment: Veelvuldig herhaald tijdens haar opkomst als VVD-leider (2022–2024).
Ontkrachting: In een eerdere versie, gepubliceerd toen ze nog actief was bij de SP, schreef ze dat ze met een door de Nederlandse overheid betaalde KLM-vlucht naar Nederland kwam.
2. Onjuiste voorstelling van haar functie bij de gemeente Amsterdam
Uitspraak: Ze beweerde dat ze een naaste medewerker was van burgemeester Eberhard van der Laan op het gebied van veiligheid.
Moment: Herhaaldelijk genoemd in interviews en haar CV tot 2023.
Ontkrachting: Oud-leidinggevenden, waaronder Patricia Collette, bevestigden dat zij niet direct voor de burgemeester werkte. De belangrijkste adviseur op dat gebied was Maureen Sarucco.
3. Misleidende cijfers over 'nareis op nareis'
Uitspraak: Ze stelde dat er sprake was van “duizenden” gevallen van nareis op nareis.
Moment: Tijdens de verkiezingscampagne van 2023.
Ontkrachting: Volgens de IND ging het in 2023 om slechts 10 ingewilligde aanvragen van nareizigers van nareizigers. In vijf jaar tijd waren dat er 350 in totaal. De term “nareis op nareis” bleek bovendien beleidsmatig niet te bestaan.
4. Stelling dat VVD niet met PVV zou regeren
Uitspraak: “Met de PVV van Geert Wilders gaan wij niet regeren.”
Moment: Herhaaldelijk tijdens de verkiezingscampagne van 2023.
Ontkrachting: Na de verkiezingen bleek dat de VVD wel degelijk onderhandelde en uiteindelijk steun gaf aan een kabinet met de PVV.
5. Overdrijving van haar rol in de bestrijding van georganiseerde misdaad
Uitspraak: Onder haar leiding zouden “de grootste klappen ooit” zijn uitgedeeld aan de georganiseerde misdaad.
Moment: Meerdere keren in 2023.
Ontkrachting: Veel van de successen kwamen voort uit beleid dat al vóór haar aantreden was ingezet. Liquidaties en drugsvangsten bleven doorgaan.
6. Verkeerde voorstelling van de spreidingswet
Uitspraak: De spreidingswet zou gemeenten dwingen asielzoekers op te nemen zonder enige zeggenschap.
Moment: In debatten eind 2023 en begin 2024.
Ontkrachting: De wet bevatte juist overlegstructuren en maatwerk per gemeente. De Raad van State gaf aan dat de wet niet zo dwingend was als zij stelde.
7. Onjuiste voorstelling van haar politieke verleden
Uitspraak: Ze presenteerde zichzelf als altijd liberaal en VVD’er in hart en nieren.
Moment: In interviews en partijbijeenkomsten sinds 2022.
Ontkrachting: Ze was jarenlang actief lid van de SP, schreef voor hun partijblad en was betrokken bij linkse activistische bewegingen.
Met dank aan Arnaud Insinger

Over het vluchtverhaal van Yesilgoz. Waar en wanneer heeft Dilan zelf verteld dat zij met 'een gammel bootje' naar Nederland is gevlucht? Volgens het volgende linkje heeft vooral de linkse media verteld dat zij op een gammel bootje is gevlucht en ergert Dilan zich hier al jaren aan.

https://www.geenstijl.nl/5171510/iedereen-kopieert-weer-dezelfde-oude-pr-praatjes

Het lijkt dat zij met de veerboot vanuit het Turkse Bodrum naar het Griekse Kos is gevaren en vanaf het vliegveld van Kos met het vliegtuig naar Nederland is gekomen.

Dat laatste heeft zijzelf ook in een column geschreven. Die route is ook vrij logisch. Dus dan vraag ik me af, wie liegt hier dan echt? En als deze vermeende leugen niet waar is, maar een verhaal dat door de media uit de context is getrokken, wat zegt dat dan over de andere door de media verspreide 'leugens' die zij verteld zou hebben?

Ik zou hier ook een hele lijst kunnen plaatsen van vermeende 'leugens' die Frans Timmermans vertelt zou hebben. Maar ik weet zeker dat de media ook dan weer veel dingen uit zijn context heeft getrokken. Dus misschien is het verstandig niet alles wat op social media gedeeld wordt direct als het eerlijke verhaal aan te nemen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 06:45

Of Geen Stijl nu betrouwbaar is? Of dit wel het eerlijke verhaal is?
In dit artikel willen zij toch vooral linkse media onderuit halen? Ik weet niet of bijvoorbeeld de Telegraaf of Elsevier ook weleens over een "gammel bootje" heeft geschreven?

Maar het meest schokkende aan dit verhaal vind ik, dat zij, als nareiziger in het kader van de gezinshereniging, zelf leugens heeft verteld over de cijfers van nareizigers. Dat is toch wel heel wrang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:37

prompter schreef:
Net als toen met de verlaging van de aow leeftijd bij het kabinet waarbij de PVV gedoogsteun gaf - dat liet Wilders na 20 minuten onderhandelen al vallen....

20 minuten na de verkiezingsuitslag toch? Nog voor er enige onderhandeling was gestart?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:53

Na de samenwerking met PVV heeft zowel BBB als VVD de retoriek van de PVV overgenomen.
Ze zijn een stukje eigen identiteit kwijtgeraakt en in plaats van dat de herkennen en erkennen wordt ermee door gegaan.

Vind het wel fascinerende hoe de carrière van Yesilgoz is gelopen.
Hoe je met haar achtergrond terecht komt van uiterst links naar erg rechts en een samenwerking met PVV

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:08

De meeste jonge mensen starten links. Op de middelbare school vond ik de PPR helemaal het einde. Ik moet er nu niet meer aan denken :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:11

Maar van SP naar VVD is wel heel radicaal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:13

Ik heb toch ook VVD gestemd de vorige keer? Het is vrij natuurlijk om met grote idealen te starten als je jong bent, maar later ben ik dingen toch anders gaan zien. Ik blijf (gelukkig!) wel altijd kritisch op de partijen waar ik op stem, ik sluit mijn ogen niet voor misstanden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:15

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:18

Ik ken meerdere migranten die nu PVV stemmen. Kennelijk verandert je blik wanneer je het zelf goed hebt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:21

Ik kan me van migranten best voorstellen dat ze pvv stemmen, de raddraaiers onder de asielzoekers bezorgt hun een verkeerde naam. Alleen lost de pvv het niet op maar maakt het alleen een groter probleem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:54

Maar tussen links stemmen en bestuurslid zijn en demonstraties tegen het asielbeleid organiseren zit wel verschil.
Dat maakt het voor mij fascinerend.

Van het organiseren van demonstraties tegen het asielbeleid van Rita Verdonk naar samenwerking met de PVV.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:58

prompter schreef:
De meeste jonge mensen starten links. Op de middelbare school vond ik de PPR helemaal het einde. Ik moet er nu niet meer aan denken :D

Haha ik heb de reis andersom gemaakt :)). Rechts begonnen en zelfs nog PVV gestemd jaaaaaaaaren terug (en eerlijk: toen mee laten slepen door alles wat er om me heen gezegd is, geen research gedaan en geen stemwijzer zelfs etc, heel slecht van mezelf). Daarna VVD, D66. En nu al een paar jaar GL/PvdA.

Verschil zit hem voor mij vooral in het inlezen in de programma’s, meer kennis krijgen van hoe de wereld werkt en wat er speelt, en de gerapporteerde gevolgen van die beleidskeuzes.