Maar goed, iemand mag iets vinden, dat wil nog niet zeggen dat het zo is
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Maar ja, je familie kun je niet kiezen helaas.
Cer schreef:ik las even terug wat posts waarbij binnen een gezin drastisch anders gestemd wordt. Ik vraag mij af of die mensen hun partner dan ook racistisch vinden? Ik neem eigenlijk aan van niet, ik denk ook dat er best wat nuance mogelijk is is hier en daar
MarlindeRooz schreef:Ik vind radicaal rechts ook slecht. Alles rechts van de VVD (en de VVD nu ook zelf helaas) vind ik racistisch, vrouwonvriendelijk en te extreem. En ik vind mensenrechten heel belangrijk dus ik vind mensen die daarop stemmen best dom ja. Tenzij je aangeeft mensenrechten niet belangrijk te vinden dan stem je er gewoon uit overtuiging op. Als je jezelf niet racistisch vindt en mensenrechten wel belangrijk vindt dan ben je wel dom als je op een partij als de PVV stemt.
Wat niet uitsluit dat ik heel goed kan met mensen die BBB / PVV stemmen. Ik ken er genoeg.
Cer schreef:ik las even terug wat posts waarbij binnen een gezin drastisch anders gestemd wordt. Ik vraag mij af of die mensen hun partner dan ook racistisch vinden? Ik neem eigenlijk aan van niet, ik denk ook dat er best wat nuance mogelijk is is hier en daar
journee schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind radicaal rechts ook slecht. Alles rechts van de VVD (en de VVD nu ook zelf helaas) vind ik racistisch, vrouwonvriendelijk en te extreem. En ik vind mensenrechten heel belangrijk dus ik vind mensen die daarop stemmen best dom ja. Tenzij je aangeeft mensenrechten niet belangrijk te vinden dan stem je er gewoon uit overtuiging op. Als je jezelf niet racistisch vindt en mensenrechten wel belangrijk vindt dan ben je wel dom als je op een partij als de PVV stemt.
Wat niet uitsluit dat ik heel goed kan met mensen die BBB / PVV stemmen. Ik ken er genoeg.
Maar durf je dat dan ook zo in hun gezicht te zeggen? Of hou je jouw mening dan voor je? Of vertel in een gesprek wel wat subtieler wat jouw mening inhoud? Met dit soort uitspraken kan ik me namelijk niet voorstellen dat deze groep die jij hier zo negatief weg zet dan ook nog zo goed met jou door de bocht kan..?
_San87_ schreef:mylittlejoy schreef:@Imandra, ja, ik vind dat die persoon een uitkering moet krijgen, omdat ze geen keuze heeft. Ze wil werken, doet haar best maar wordt ondanks dat niet aangenomen. En wat vind jij van mijn voorbeeld? Iemand die er zelf bewust voor kiest om niet direct een nieuwe baan te zoeken, maar denkt mhwua, ik neem m'n tijd want ik krijg toch WW, vind jij dat die een WW uitkering moet krijgen?
Blij dat het D66 is die de grootste is. Scheelt weer een afslag in kansloos formeren vanuit de PVV.
Er kunnen prima redenen zijn om ervoor te kiezen eerst een maand WW te ontvangen en dan pas actief te gaan solliciteren, bijvoorbeeld. Niet iedereen gaat met een hand en een bloemetje weg bij zijn of haar werkgever.
ruitje schreef:_San87_ schreef:
Er kunnen prima redenen zijn om ervoor te kiezen eerst een maand WW te ontvangen en dan pas actief te gaan solliciteren, bijvoorbeeld. Niet iedereen gaat met een hand en een bloemetje weg bij zijn of haar werkgever.
Toch, vind ik dat al niet oke. Ik zou ook wel een maand vakantie willen op kosten van de staat omdat ik een aantal zware jaren heb gehad.
_San87_ schreef:Cer schreef:ik las even terug wat posts waarbij binnen een gezin drastisch anders gestemd wordt. Ik vraag mij af of die mensen hun partner dan ook racistisch vinden? Ik neem eigenlijk aan van niet, ik denk ook dat er best wat nuance mogelijk is is hier en daar
Mijn partner is absoluut niet racistisch. Rechts stemmen is niet hetzelfde als racistisch gedachtegoed hebben.
BigOne schreef:Wij hebben ook een paar vrienden, zo racistisch als maar kan. Zelf goed gefortuneerd maar o wee .
Voorbeeld; tijdens laatste feestje begin hij te oreren over die vieze dikke zwarte die op zijn vliegtuig stoel zat. Was een dom k-wijf , wat dacht ze wel niet. Ik vroeg hem of ze een k-wijf was omdat ze zwart was of omdat ze op z’n stoel zat? Omdat ze zwart was want die trokken zich nergens iets van aan. Waarop ik vroeg of ze de flight attendant even erbij hadden gehaald, ja, na eerst een hoop stampij te hebben gemaakt.
Dit was op hun zes weekse trip door de usa , gelukkig hadden ze dure hotels geboekt zodat ze zo min mogelijk zwarten tegenkwamen.
Het is dat dit een zeer oude schoolvriend van mijn man is want anders had ik ze nog veel zwaarder aangepakt.
Hun kids, volwassenen , zijn al net zo en in het dorpje waar we wonen zijn nauwelijks donkere mensen te vinden . Ook COVID , hij heeft zich laten vaccineren want anders kon hij niet z’n werk doen maar onder protest.
mylittlejoy schreef:Gruis schreef:Het was niet bedoeld om je en rotgevoel te geven. Maar er wordt wel eens vrij makkelijk gepraat over 'mensen moeten aan het werk gezet worden'. Dit werkt helaas echt niet zo simpel, en als het meer geld kost dan het oplevert, waar zijn we dan mee bezig? Waar moet dat geld dan weer vandaan komen?
Voor een erfenis is niet gewerkt, en voor een uitkering misschien ook niet. Daarom is een uitkering (bijstand) ter hoogte van het absolute bestaansminimum. Voor een erfenis geldt dit natuurlijk niet. Het is niet 'makkelijker' om daar geld vandaan te halen, maar wel realistischer.
Met je laatste zin ben ik het eens, maar helaas werkt het in de praktijk niet zo. Ik neem aan dat jij ook niet bent voor een regeling die meer kost dan het oplevert?
Wellicht zou werken meer moeten lonen. Daar zit misschien meer ruimte dan snijden in uitkeringen en toeslagen.
Zie hier de berekening
(NB: Verlaging van toeslagen levert vaak relatief weinig structurele besparing op, terwijl het politieke en maatschappelijke kosten oplevert. Bron)
Nee, snap ik. Fijn dat je die berekening deelt, maar die gaat alleen uit van de bijstandsuitkering en houdt geen rekening met de zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand en kindgebonden budget. Nog los van gemeentelijke regelingen die iemand mogelijk ook nog kan aanspreken.
Helemaal mee eens dat werken meer moet lonen. Er moet dus ook wel een incentive zijn voor mensen die vanuit een uitkering gaan werken. Het huidige systeem dan mensen gekort worden dus feitelijk niet beloond worden dat ze werken, motiveert niet. Je houdt hetzelfde over, maar moet wel werken. Tegelijk wil je ook zorgen dat de mensen die net niet overal voor in aanmerking komen het slechter hebben of minder overhouden dan die mensen die wel die toeslagen hebben, maar (gedeeltelijk) zijn gaan werken. Het is gewoon een lastig vraagstuk die geen panklare oplossing heeft.
Eretria schreef:Ik vind erfbelasting pure diefstal. Degene waar je het van erft heeft daar hard voor gewerkt, over dat gewerkte geld al belasting betaald. En dan als diegene overlijdt komt de belastingdienst nog even zijn handje ophouden.
Als je dus een huis erft, dat volledig is afbetaald. Dan mag je dus ergens even een flink bedrag uit je oude sok toveren omdat de belastingdienst zijn handje op komt houden? Nee.
Ik vind het onbegrijpelijk dat kennelijk bijna heel bokt graag belasting afdraagt. Dragen jullie dan in mijn plaatsje maar belasting af.
Belasting op spaargeld vind ik ook absurd. Werk je keihard om te kunnen sparen, om zo bijvoorbeeld een huis te kunnen bekostigen, en ja hoor daar is de belastingdienst weer. Om er vervolgens bijvoorbeeld een uitkering van te realiseren voor iemand die geen zin heeft om te werken.
Ja, van belasting worden ook goede dingen gedaan. Maar op sommige bepaalde zaken belasting heffen vind ik heel erg verkeerd.

_San87_ schreef:Mijn partner is absoluut niet racistisch. Rechts stemmen is niet hetzelfde als racistisch gedachtegoed hebben.
Cer schreef:_San87_ schreef:Mijn partner is absoluut niet racistisch. Rechts stemmen is niet hetzelfde als racistisch gedachtegoed hebben.
Ik denk ook niet dat dat zo is hoor.
Overigens zie ik in onderstaand plaatje dat PVV niet rechtser staat dan de VVD, rechts van de VVD staan alleen Ja21, forum en BV NL, lees ik dat dan goed?
https://www.montesquieu-instituut.nl/id ... gsnummer_1
Cer schreef:_San87_ schreef:Mijn partner is absoluut niet racistisch. Rechts stemmen is niet hetzelfde als racistisch gedachtegoed hebben.
Ik denk ook niet dat dat zo is hoor.
Overigens zie ik in onderstaand plaatje dat PVV niet rechtser staat dan de VVD, rechts van de VVD staan alleen Ja21, forum en BV NL, lees ik dat dan goed?
https://www.montesquieu-instituut.nl/id ... gsnummer_1
_San87_ schreef:Ja, je kunt je natuurlijk ook halsoverkop in het solliciteren storten om vervolgens ziek uit te vallen, of zo.
Nu scheelt dat het sowieso verplicht is te solliciteren wanneer je WW ontvangt. Maar ik kan me wel situaties indenken waarbij mensen even een maandje wat rustiger aan doen om bij te komen.
. En als je dan nog hard werkt, jezelf 100 keer per jaar opraapt omdat je ondernemer bent en dus niet op kosten van de staat ff vakantie gaat vieren.
ruitje schreef:_San87_ schreef:Ja, je kunt je natuurlijk ook halsoverkop in het solliciteren storten om vervolgens ziek uit te vallen, of zo.
Nu scheelt dat het sowieso verplicht is te solliciteren wanneer je WW ontvangt. Maar ik kan me wel situaties indenken waarbij mensen even een maandje wat rustiger aan doen om bij te komen.
De WW is niet bedoeld om 'bij te komen' . Als je een burn out hebt ben je ziek. En anders moet je gewoon niet teren op de staat. Ik betaal daarvoor he, voor al die mensen die 'even bij willen komen'.
ruitje schreef:_San87_ schreef:Ja, je kunt je natuurlijk ook halsoverkop in het solliciteren storten om vervolgens ziek uit te vallen, of zo.
De WW is niet bedoeld om 'bij te komen' . Als je een burn out hebt ben je ziek. En anders moet je gewoon niet teren op de staat. Ik betaal daarvoor he, voor al die mensen die 'even bij willen komen'.
Woest word ik ervan. En als je dan nog hard werkt, jezelf 100 keer per jaar opraapt omdat je ondernemer bent en dus niet op kosten van de staat ff vakantie gaat vieren.
Dan is het wel oneerlijk dat jij meer verdiend
Dat verplicht solliciteren is ook een wassen neus, voer 2 gesprekken met een kennis en zeg dat je een netwerkgesprek heb gehad of stuur 4 brieven die zo slecht zijn dat je nog liever de hond van de buren aanneemt. Ik kreeg er als manager tientallen jaar op mijn vacatures, brieven waar je na 1 zin al wist dat het een sollicitatie plicht brief was.
Woest word ik ervan. En als je dan nog hard werkt, jezelf 100 keer per jaar opraapt omdat je ondernemer bent en dus niet op kosten van de staat ff vakantie gaat vieren.
Dan is het wel oneerlijk dat jij meer verdiend
Dat verplicht solliciteren is ook een wassen neus, voer 2 gesprekken met een kennis en zeg dat je een netwerkgesprek heb gehad of stuur 4 brieven die zo slecht zijn dat je nog liever de hond van de buren aanneemt. Ik kreeg er als manager tientallen jaar op mijn vacatures, brieven waar je na 1 zin al wist dat het een sollicitatie plicht brief was.
Jildau schreef:BigOne schreef:Wij hebben ook een paar vrienden, zo racistisch als maar kan. Zelf goed gefortuneerd maar o wee .
Voorbeeld; tijdens laatste feestje begin hij te oreren over die vieze dikke zwarte die op zijn vliegtuig stoel zat. Was een dom k-wijf , wat dacht ze wel niet. Ik vroeg hem of ze een k-wijf was omdat ze zwart was of omdat ze op z’n stoel zat? Omdat ze zwart was want die trokken zich nergens iets van aan. Waarop ik vroeg of ze de flight attendant even erbij hadden gehaald, ja, na eerst een hoop stampij te hebben gemaakt.
Dit was op hun zes weekse trip door de usa , gelukkig hadden ze dure hotels geboekt zodat ze zo min mogelijk zwarten tegenkwamen.
Het is dat dit een zeer oude schoolvriend van mijn man is want anders had ik ze nog veel zwaarder aangepakt.
Hun kids, volwassenen , zijn al net zo en in het dorpje waar we wonen zijn nauwelijks donkere mensen te vinden . Ook COVID , hij heeft zich laten vaccineren want anders kon hij niet z’n werk doen maar onder protest.
Ik vind het dan weer heel bijzonder dat je zulke vrienden hebt. Mijn partner en ik zijn beide harstikke rechts qua stemmen maar wij gaan echt niet om met mensen die zo'n gedachtegang hebben. Die hebben niks te zoeken in ons leven. Dan worden wij als rechtse stemmers uitgemaakt als racisten (slaat nergens op) maar wij gaan tenminste absoluut niet om met mensen die zo in het leven staan. Ik vind daar namelijk echt wat van.
MizzMontana schreef:_San87_ schreef:Mijn partner is absoluut niet racistisch. Rechts stemmen is niet hetzelfde als racistisch gedachtegoed hebben.
Goed punt San