Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Oldeberkoop, Friesland
06-09-2025
07:22
Zichtmelding.
Vanochtend een wolf gezien op de wolvegasterweg.
Op het filmpje te zien heeft de wolf een prooi in zijn bek.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
Citaat:Oranjewoud, Friesland
06-09-2025
14:48
Zichtmelding.
Vanmiddag een wolf gezien bij Tjaarda's laan.
Hij liep richting mildam
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
https://Geenwolf.com
Citaat:Epe Gelderland
06-09-2025
20.00 uur
Zichtmelding
Wandelaar met hond komt deze wolf tegen op landgoed Tongeren.
De wolf laat zich maar moeilijk wegjagen.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Hoenderloo Gelderland
06-09-2025
19.45 uur
Zichtmelding
Midden in het dorp wolf gezien door meerdere mensen.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:6 september 2025
Heerde en Epe vragen Gelderland in brandbrief om maatregelen tegen de wolf
„Ineens stond de wolf voor mijn neus”, zegt hardloopster Didi van der Velde. Ze is niet de enige: rond Epe en Heerde stapelen de confrontaties zich op. Die gemeenten vragen nu dat de provincie ingrijpt.
Wij verzoeken u nadrukkelijk om de situatie actief te beoordelen, ons te adviseren over eventuele verdere maatregelen en ook als provincie maatregelen te treffen met als doel verdere confrontaties te voorkomen’, schrijven ze.
In de afgelopen weken zijn er twee voorvallen geweest in het heidegebied De Renderklippen, waarbij tweemaal honden van de schaapherder zijn gegrepen door een wolf.
Schaapskudde niet meer de hei op
Drie weken geleden schoot schaapherder Lammert Niesing een wandelaar te hulp. Een wolf liep vlakbij een vrouw met een aangelijnd hondje.
De herder helpt haar door hard naar de wolf te schreeuwen en deze weg te jagen. De wolf ging vervolgens achter de honden van de herder aan en greep een van hen. Uiteindelijk liet de wolf los. Alle dieren kwamen veilig thuis.
Eerder deze week gebeurde het nogmaals. Een wolf greep nogmaals een hond, Daisy, van de schaapherder. De herder schoot haar te hulp, maar Daisy liep weg nadat de wolf losliet.
Tot dusver is ze nog niet teruggekomen. De schaapskudde heeft naar aanleiding van de beide aanvaringen besloten voorlopig niet meer de hei op te gaan.
Meer incidenten
Naast deze twee incidenten zijn er volgens de brandbrief van de gemeenten verschillende meldingen gemaakt van aanvaringen met een wolf in de wijk Epe-Noord.
‘Hierbij gaat het om incidenten waarbij een wolf op actieve wijze honden benadert en aanvalt’, schrijven de gemeenten.
Vrijdagochtend liep Epenaar Didi van der Velde nog een wolf tegen het lijf tijdens een rondje hardlopen. „Ik liep met mijn aangelijnde hond in de buurt van het Fletcher Hotel, op de Hertenlaan, vlakbij de Dellenweg en toen stond een wolf ineens voor mijn neus.”
Van der Velde dacht daar veilig te zijn. „Ik wist dat de andere incidenten aan de andere kant van de Dellenweg waren geweest.”
Die incidenten hielden haar bezig, vertelt Van der Velde. „Ik had het net met een buurman erover gehad, dus ik was heel alert.”
Van der Velde gilde hard naar de wolf. „Ik had ergens gehoord dat je dat moet doen.” Ook zwaaide ze met een stok, maar het dier ging niet weg.
Toen is ze weggerend, richting het hotel. De wolf achtervolgde haar, maar sloeg niet toe. „Een paar honderd meter verderop zag ik mensen lopen. Daar ben ik heen gerend. Zij hadden een fluitje bij zich.”
Toen Van der Velde bij de mensen aankwam, ging de wolf ervandoor.
Bestaande maatregelen
Naar aanleiding van de incidenten hebben de gemeenten al maatregelen getroffen. Zo heeft Heerde bezoekers van de Renderklippen al verplicht om honden aan te lijnen.
Ook communiceren beide gemeenten over wat mensen kunnen doen als zij een wolf tegenkomen. Ondanks die maatregelen vinden de gemeenten dat de problemen hun bevoegdheid overstijgt en vragen de provincie om met maatregelen te komen.
https://www.destentor.nl/heerde/heerde- ... ad397e362/
Ja ja Koffeman creëert weer een podium.
Prima beste Niko jij en je Faunabescherming, je PvdD jullie gaan empathieloos voorbij aan al die mensen die inmiddels gegijzeld worden door de wolvenproblemen .
Jullie en niemand anders zijn verantwoordelijk voor al het leed. Jullie zullen verantwoordelijk zijn voor het slachtoffer dat zeker zal vallen. En ja het plaatje van de hardloopster en de Efteling is op veel plaatsen goed bewaard.
De dubbele agenda wordt duidelijker ➡️ het enige dat jullie willen is alle vee weg, alle weilanden leeg.
Niet een andere politieke partij beschuldigen. Jullie zijn degenen die het niéts interesseert dat wij in wolvengebieden steeds minder vrijheden hebben. Het interesseert jullie niéts dat er dieren sneuvelen. Jullie hebben je agenda! Komen er eens open voor uit.
Een stem op jullie cult groep is een stem TEGEN het platteland.
Tekst: De wolf gezien op de Veluwe
Inmiddels een artikel in de Gelderlander
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~aa1b6092/
tienus63 schreef:Zichtmelding Epe, wolf laat zich niet verjagen door wandelaarsCitaat:Epe Gelderland
06-09-2025
20.00 uur
Zichtmelding
Wandelaar met hond komt deze wolf tegen op landgoed Tongeren.
De wolf laat zich maar moeilijk wegjagen.
#geenwolf
Geenwolf.com
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/17A6jP ... tid=wwXIfr
Citaat:Kootwijkerbroek Gelderland
06-09-2025
19.20 en 20.30 uur
Betreft 2 zichtmeldingen
19.20 uur:
Vanavond liep er een wolf over de weg aan de Hazendonkweg en liep via onze tuin richting de Breakerweg.
20.30 uur:
Er liep op de Hazendonkweg een wolf en ging richting de Harskamperweg richting het bos.
#geenwolf
Geenwolf.com
Protestactie, IEDEREEN kan aansluiten
10 september 2025/10.30 uur
Gemeentehuis Epe
Marktplein 1
8161 EE Epe
Als inwoners van Epe gaan wij met een groep, inclusief onze honden, uit protest tegen de wolf in ons woongebied, naar het gemeentehuis van Epe op woensdag 10 september om 10.30 uur (verzamelen op de trap voor het gemeentehuis).
Dit omdat er hier een acute situatie met de wolf is die onze (en onze honden) in gevaar brengt!
De wolf loopt door de straten hier! gemeente en de provincie houden het voorlopig bij brieven sturen en vergaderen. Dat lost de situatie op korte termijn niet op.
Bij deze een oproep om aan te sluiten woensdag (mag ook zonder hond), zodat we wellicht eens kunnen doordringen tot de bedenkers van de regels in dit land.
Uiteraard vragen we om het netjes te houden. Laten we onze stem laten horen in Nederland en de olievlek verspreiden dat dit niet langer kan in ons veel te kleine Veluwe met inmiddels 8 (!) roedels!! Binnenkort staat de wolf ook bij u aan het hek midden in het dorp!
De pers wordt ook op de hoogte gebracht.
Aanmelden kan bij mij Nicole Pappot
https://www.facebook.com/nicolepappot