Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 21:54

Verlate melding aanrijding met wsl een wolf Eext Dr
Citaat:
Verlate melding
Eext,Drenthe
1-10-2024
19.45 uur

Aanrijding Wolf
Dit is gebeurd op 1 oktober j.l. rond 19.45 uur op de N34 ter hoogte van het kleine tunneltje in het bos. hect.paal 97..Ik heb de volgende dag niets gevonden, maar aan de auto zat haar waarmee ik naar de dierenarts ben geweest. Die gaf dit aan.
De pluk haar ligt nu bij het SBB zodat de boswachters zich hierover kunnen buigen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/oVRSvg ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 22:22

Aanval Karlijk Frl, 7 schapen dood 1 vermist

Citaat:
Katlijk, Friesland
9-10-2024

Aanval wolf
De wolf blijkt nog in de omgeving actief, helaas waren vannacht ook zeven schapen van schapenhouder slachtoffer geworden. Daarnaast wordt nog een schaap vermist.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/6VxY6R ... tid=WC7FNe

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:47

speurneusc schreef:
ik heb al vanaf begin gezegt 1m20 springt de ongetrainde teckel van me buurvrouw nog over.

Dat lijkt me wellicht wat overdreven.

Toch blijft het vreemd dat ze deze hoogte adviseren. Een aantal jaar geleden heb ik al gezegd dat ze hierop terug gaan komen, maar minder snel als ik dacht. 1.20 is een lachertje voor een wolf en we hebben allen de beelden vanuit het buitenland gezien dat ze dat makkelijk halen. Dus blijft het opmerkelijk dat ze deze maat hanteren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 22:55

Voor wie zich afvroeg hoe de wolf in Arkel is gekomen, Leerdam en Arkel is een poep en scheet van elkaar verwijderd voor een wolf.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:02

Wintu schreef:
Knolselder schreef:
Mist dat nieuws had hier nog niet meegekregen : tot een tijd terug werd er altijd ggzegd dat ze vee ongemoeid liet.

Jessix ik had het dan ook over Vlaanderen.

Vlaanderen heeft maar vier wolven

Daarom dat ik zeg dat dat zeer lage aantal volgens mij ligt aan de zeer hoge bevolkingsdichtheid en groot wegennetwerk. Daar waar “Emma” zich bevindt, is wel wat meer aansluitende ruimte.

Iemand vroeg waaraan het kon liggen waarom er in Vlaanderen zo weinig wolven zijn. Dat is dus een mogelijke verklaring.

In het vroege voorjaar zijn ze hier nog komen adviseren voor wolfwerend hek (conclusie: niet mogelijk hier) en toen zei de man nog Dat de wolvin geen vee pakte. Wellicht heeft ze het meegekregen van haar partner die er nu dus helaas blijkt bij te zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:04

Knolselder schreef:
Mist dat nieuws had hier nog niet meegekregen : tot een tijd terug werd er altijd ggzegd dat ze vee ongemoeid liet.

Jessix ik had het dan ook over Vlaanderen.

Ja dat heb ik gelezen. :j Maar ik vroeg het over België, niet enkel Vlaanderen, vandaar...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 08:33

Zichtmelding IJhorst Ov
Citaat:
IJhorst Overijssel
09-10-2024
23.15 uur
Mogelijke zichtmelding wolf
Goedenavond,
Wij zagen in het carstenbos achter vakantiepark de witte bergen een wolf naar ons kijken, wij liepen met een sterke hoofdlamp en zagen grote geel groenige ogen en puntoren dus wij denken echt dat het een wolf is.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9qV7hR ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 08:35

Zichtmelding Lexmond U
Citaat:
Lexmond Utrecht
09-10-2024
22.50 uur
Zichtmelding "wolf"

Goedenavond, ik wil even doorgeven dat mijn zoon vanavond, uurtje geleden, thuis kwam van zn werk en onderweg een wolf gezien heeft. Op de kortenhoevensedijk vlakbij Lexmond. Hij fietste daar alleen, de wolf stond op de weg stil en rende daarna voor hem uit om vervolgens in het weiland te vluchten.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/jG2FAf ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 08:37

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:46

tienus63 schreef:
Aanval Karlijk Frl, 7 schapen dood 1 vermist

Citaat:
Katlijk, Friesland
9-10-2024

Aanval wolf
De wolf blijkt nog in de omgeving actief, helaas waren vannacht ook zeven schapen van schapenhouder slachtoffer geworden. Daarnaast wordt nog een schaap vermist.

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/6VxY6R ... tid=WC7FNe

3e aanval op rij in deze buurt...
En hier in de buurt lopen zo'n 150 damherten (is hier een "plaag").

Bedankt nog Coby voor het verduidelijken waar het ongeveer is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:53

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:58

tienus63 schreef:
Zichtmelding Lexmond U
Citaat:
Lexmond Utrecht
09-10-2024
22.50 uur
Zichtmelding "wolf"

Goedenavond, ik wil even doorgeven dat mijn zoon vanavond, uurtje geleden, thuis kwam van zn werk en onderweg een wolf gezien heeft. Op de kortenhoevensedijk vlakbij Lexmond. Hij fietste daar alleen, de wolf stond op de weg stil en rende daarna voor hem uit om vervolgens in het weiland te vluchten.

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/jG2FAf ... tid=K35XfP

Die komt nu aardig onze kant op. In de alblasserwaard genoeg vee te vinden..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 09:00

Ze zouden aan een tafel bij een praat programma moeten zitten, de podcast makers.

En de voice overs van tv programma’s inspreken.
Wat een prettige en duidelijke stemmen.
Of het journaal presenteren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 09:14

Wolf springt over 140 cm afrastering met stroom.
Uit de roedel van Schermbeck (D).
Niet zo ver van de Limburgse grens.

07.10.2024 - Wolvengebied Schermbeck (ondersteuningsgebied Westmünsterland)

Wolf springt over een 140 cm hoge stroomvoerende afrastering (ca. 9kV) - video's (nachtzicht/warmtebeeld) in HD-kwaliteit zijn beschikbaar voor de eigenaren en zijn gemeld of doorgegeven aan het LANUV en bekeken door het GBF (GahlenerBürgerForum)!
De omheining is aanbevolen door de staat NRW en ongeveer 1/3 van de totale kosten zijn gesubsidieerd door overheidsfondsen.
(De twee foto's zijn screenshots van de bovengenoemde video's en zijn van mindere kwaliteit).
www.wolfskarte-gahlen.de
Hartelijk dank aan Claus Stamm van www.cs-sicherheit-service.de voor de installatie van het camerasysteem!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/9jGoXhMowet8yGYg/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 09:27

Citaat:
10 oktober 2024/Nederland
En weer word er alleen over plaatsen gesproken, niet over onderhouden.
De predatie druk in België is niet te vergelijken met Nederland

---

Team Veebescherming moet rasters plaatsen én inwoners leren samenleven met de wolf

Een Gelders Team Veebescherming met tientallen vrijwilligers moet volgens de Wolvencommissie Gelderland dierhouders helpen hun vee beter te beschermen tegen de wolf. Wat houdt dit in en wat gaat het opleveren? Zeven vragen, en antwoorden.
Waar komt het plan voor een Team Veebescherming vandaan?
Oorspronkelijk komt het plan uit de koker van ARK Rewilding Nederland. ,,Wolven leren steeds beter hoe makkelijk een prooi achter prikkeldraad is. En dierhouders hebben zich 150 jaar lang niet meer hoeven te beschermen tegen de wolf, dus logisch dat we dat ontleerd zijn”, aldus Marieke Reisinger van ARK. ,,Hiermee hopen we dat veebescherming weer de normaalste zaak van de wereld wordt. Overigens ook als het gaat om aanvallen van honden.” ARK baseerde haar advies op het Belgische model: Wolf Fencing Team België, dat al drie jaar draait én succesvol is.
Zijn er vrijwilligers te vinden die dit willen doen?
Daar lijkt het wel op. De Wolvencommissie heeft zelfs al een organisatie gevonden die het werk wil uitvoeren: Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG). ,,Wij zijn onafhankelijk en hebben een sterk netwerk met onder andere grondeigenaren en boeren”, aldus directeur Arjan Vriend.

SLG - met meer dan 500 vrijwilligersgroepen in heel Gelderland - denkt dat er onder vrijwilligers genoeg animo gaat zijn om te rasteren. ,,De tijd zal uitwijzen hoeveel, omdat het een nieuwe tak van sport is. Weer anders dan bomen aanplanten of een Klompenpad beheren. Maar in ieder geval verwachten we er tientallen, omdat het thema sterk leeft.” Betaalde krachten kunnen hen coördineren en trainen.

Wat gaat het team precies doen?
Hoe het er precíes uit gaat zien, weet Arjan Vriend nog niet. ,,Het is een voorstel, maar we zullen kijken wat nodig is om zoveel mogelijk vee te beschermen. En daarvoor weten we dat het niet helpt om af te wachten bij de telefoon, maar om ook zichtbaar te zijn en makkelijk aanspreekbaar voor boeren. Het team wordt in ieder geval uitgerust met meerdere ‘autowinders’, waarmee rasters automatisch kunnen worden opgerold en uitgerold. Bijvoorbeeld als een dierhouder zijn schapen verplaatsen moet.

Ook zullen mankrachten voorzien zijn van een ‘noodset’. ,,Als er acuut wat aan de hand is, bijvoorbeeld de dreiging van een wolf, kunnen ze snel acteren. Dat doen preventie-wolvenconsulenten van de provincie nu ook al, maar dat willen we nu met meer mankracht gaan doen”, aldus Vriend.

Wat moet het opleveren?
Voor resultaten kijkt de Wolvencommissie sterk naar het Wolf Fencing Team België. ,,Vier betaalde krachten en maar liefst 260 vrijwilligers zorgen er daar voor dat in de 3 jaar dat het team draait, er al 46 procent minder van schadegevallen zijn”, vertelt Marieke Reisinger van ARK. In Gelderland is de verwachting dat de schadegevallen met minimaal 20 procent afnemen door de komst van het team.

‘Dierhou­ders hebben zich 150 jaar lang niet meer hoeven te beschermen tegen de wolf, logisch dat we dat ontleerd zijn’

De betrokkenheid van vrijwilligers kan volgens Arjan Vriend ook een ‘cultuuromslag’ bevorderen in het denken en praten over de wolf.

,,En dan gaat het dit keer niet om vóór of tegen de wolf zijn. Maar om wat je - in plaats van niet - wél kunt doen in het samenleven met een groot roofdier. ,,We gaan ervan uit dat vrijwilligers die enthousiast zijn de boodschap delen op de plekken waar ze wonen, leven, voetballen en werken. Zo krijgt het thema aandacht op een laagdrempelige en positieve manier.”

Zijn de boeren er blij mee?
Schapenhouder John van Ingen, die namens Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) in de Wolvencommissie zit, zegt van wel. ,,Wij zijn tevreden over dit advies. De veehouder wordt hierin actief geholpen bij een groot probleem dat ons veel extra arbeid kost. Hulp vanuit de samenleving geeft bovendien het signaal af dat we er niet alleen voor staan. Dat verhoogt ons werkplezier. Het is wel belangrijk dat de kwaliteitsstandaarden van de ondersteuning gewaarborgd kunnen worden: hiervoor zijn er voldoende budget én voldoende gekwalificeerde vrijwilligers nodig.”

,,De focus van het advies ligt momenteel op permanente rasters. In de toekomst zien wij ook graag dat er aandacht komt voor de flexibele rasters. Grotere schapenboeren scharen hun schapen namelijk in de winterperiode vaak bij wisselende percelen bij melkveehouders. Deze wolfwerend maken is extra moeilijk. Ook daar dienen we verder over na te denken.”

Wat gaat Team Veebescherming kosten?
Het opzetten en onderhouden van een Team Veebescherming – voor een pilotperiode van drie jaar - kost bijna twee miljoen. Een fors bedrag, erkent Jan Markink, voorzitter van de Gelderse wolvencommissie. ,,Maar we denken het wel voor een groot gedeelte terug te verdienen, gezien de kostenposten die schadegevallen momenteel met zich meebrengen.”

,,Denk aan de daadwerkelijke schadevergoedingen, maar ook aan het in kaart brengen van schade middels dna-analyses. Daar komen personeels- en communicatiekosten bij. Met minder aanvallen krijg je financiële besparingen in die gehele keten.”

Bovendien, voegt hij toe, is ook niet alles in geld uit te drukken. ,,Neem de emotionele kosten, het leed van veehouders die een dier verliezen. Maar ook de maatschappelijke kosten, de onrust waar we nu mee te maken hebben.”

Moet het Rijk dit niet betalen? Daar gaan ze toch over de wolf?
Markink hoopt in ieder geval dat het Rijk meebetaalt. ,,Wellicht de helft van het bedrag, dan komen we een heel eind. We zouden hiermee als provincie Gelderland een voorbeeldfunctie te vervullen.”

Uiteindelijk staat landelijke aandacht én een landelijke uitrol hoog op de wensenlijst van de Wolvencommissie, geeft Markink aan. ,,Of je nu vóór of tegen de wolf bent, we moeten op korte termijn uitzoeken hoe we dit gaan aanpakken. Daar zullen ook andere provincies bij gebaat zijn.” Markink hoopt dat de provincie dit najaar een besluit neemt over het plan. ,,Dan kunnen we volgend jaar aan de slag.”

https://www.gelderlander.nl/ede/team-ve ... ShXyOMgBVA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/YkjYNP ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 09:30

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:41

En dan zie je onder elkaar staan het Gelders Team Veebescherming dat afrasteringen wil plaatsen en de foto van de wolf die met gemak over een stroomrastering van 140 springten nog willen ze dat geld verslindende afrasteren door zetten, terwijl het totaal geen zin heeft.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:51

DuoPenotti schreef:
En dan zie je onder elkaar staan het Gelders Team Veebescherming dat afrasteringen wil plaatsen en de foto van de wolf die met gemak over een stroomrastering van 140 springten nog willen ze dat geld verslindende afrasteren door zetten, terwijl het totaal geen zin heeft.

En dat in 2023 de Belgen 'maar' 23 km raster hebben gezet op alleen al 4000 boeren in Vlaanderen en heel België maar 24 wolven heeft en Vlaanderen maar vier. Vind het nog steeds geen gelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:01

Mooie foto... dan snap ik mijn paard wel als die knorrend constant naar één bepaalde richting blijft kijken en liefst snel weg is daar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:02

Als je het filmpje aanklikt wordt het nog veel duidelijker. Niets te zien. En dan is ie er opeens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:03

Ik kan net niet zien wat ie in zijn bek heeft aan prooi.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:03

tienus63 schreef:
Ze zouden aan een tafel bij een praat programma moeten zitten, de podcast makers.

En de voice overs van tv programma’s inspreken.
Wat een prettige en duidelijke stemmen.
Of het journaal presenteren.

Ja ik vind ze ook echt heel goed. Heb ook gedoneerd en hoop dat ze veel gesprekken aangaan met diverse mensen en een groot bereik krijgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:04

Zichtmelding Lunteren Gld
Citaat:
Lunteren, Gelderland
10-10-2024
Vanmorgen

Zichtmelding wolf

Vanmorgen vroeg op de broeksteeg in lunteren richting Barneveld

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/6Lb3q7 ... tid=WC7FNe

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:04

germie schreef:
Door die beesten een naam te geven lijkt het of ze vriendelijker zijn. Triest dat de media zoiets doet. Maar ja, er zijn nog genoeg wolvenknuffelaars hier.

Vind ik ook. Daardoor worden ze persoonlijk. Maar, je moet maar denken, verwoestende orkanen krijgen ook namen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:05

@jessix, doneren lukte mij nog niet. Ik wou geen account aanmaken.