Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:09

Nikass schreef:
]

Inmiddels is duidelijk dat de gijzelaars met ontbloot bovenlijf en wapperend met een witte vlag tevoorschijn kwamen.

Ja, en de ene had bovendien ros haar, ziet er niet bepaald arabisch uit. Geen idee wat je moet doen om je over te geven aan het IDF. Ik las al ergens dat mensen die zich niet snel genoeg uitkleden bij arrestatie ook al doodgeschoten worden (die groep "Hamas-arrestanten" die achteraf burgers bleken te zijn).

Wat moet er door die gijzelaars hun hoofd gegaan zijn de laatste minuten/seconden? Ik bedoel: je wordt gevangen genomen, leeft maanden in angst en onzekerheid, je kan ontsnappen/wordt vrijgelaten, een momentje van hoop, loopt je landgenoten tegemoet en wordt neergeknald. Hoeveel pech kan een mens hebben? (ik weet het, pech is niet de juiste term, ik vind niet direct een beter woord).

Het enige lichtpuntje/sprankje hoop die we hieruit kunnen halen, is het feit dat de Israelische bevolking (vooral familie van gijzelaars) nu nog scherpere kritiek uit, ze vragen onderhandelingen om de gijzelaars vrij te krijgen, ze vinden dat Israel altijd enkel militair optreedt. Ook de reeds vrijgelaten gijzelaars zijn blijkbaar niet mals voor Nethanyahu, hij kreeg bakken kritiek over zich bij een bijeenkomst van vrijgelaten gijzelaars (ik vind het artikel niet terug, las het vanmorgen), er werd zelfs gezegd: "We waren niet bang voor Hamas, maar voor jullie bombardementen". Als de rest van de wereld het niet kan, kan het Israelische volk de regering misschien wel overtuigen tot een - deze keer duurzamer- staakt het vuren (en gevangenenruil), al zie ik wel in dat dat vastklampen is aan een strohalm. Maar een sprankje hoop is beter dan geen hoop.
Laatst bijgewerkt door hwn op 16-12-23 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:15

https://www.hln.be/binnenland/zonen-van ... ~ace1d1a6/

Familie van overleden Al-Jazeera cameraman woont in Belgie. Zijn collega, een journalist die een tijd geleden meldde dat zijn familie gedood was, kon zich uit de voeten maken, maar de cameraman kon zich niet meer zelf verplaatsen. Het duurde 5 uur voor Israel hulp doorliet, en toen was het natuurlijk te laat.

De familie wil klacht indienen bij het Internationaal Strafhof. Zijn zoon vertelt over het laatste telefoongesprek met zijn vader.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:38

hwn schreef:
https://www.hln.be/binnenland/zonen-van ... ~ace1d1a6/

Familie van overleden Al-Jazeera cameraman woont in Belgie. Zijn collega, een journalist die een tijd geleden meldde dat zijn familie gedood was, kon zich uit de voeten maken, maar de cameraman kon zich niet meer zelf verplaatsen. Het duurde 5 uur voor Israel hulp doorliet, en toen was het natuurlijk te laat.

De familie wil klacht indienen bij het Internationaal Strafhof. Zijn zoon vertelt over het laatste telefoongesprek met zijn vader.

Dat heb ik gezien op televisie, zijn gezin was gedood bij een bombardement geloof ik? Het was echt afschuwelijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:02

Ja, moet deze geweest zijn, ik hou ze niet meer uit elkaar, al die gedode journalisten en aanverwanten.

Ik zie ook vaak een gedicht circuleren in het Engels, van een Palestijnse dichter. "If I die" heet het geloof ik. Hij is intussen inderdaad dood. :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:56

Nikass schreef:
Loretta schreef:
Israel heeft geen enkele moeite met het uitmoorden van massa's mensen per dag. Maar van deze 3 hebben ze opeens diepe spijt.

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... iepe-spijt

Duidelijk dat het ene mensenleven voor hen meer waard zijn dan het andere.

Inmiddels is duidelijk dat de gijzelaars met ontbloot bovenlijf en wapperend met een witte vlag tevoorschijn kwamen.

Maar dan schieten ze dus palestijnen die wapperen met een witte vlag ook zonder pardon hartstikke dood!
Dacht dat dit niet de spelregels in een oorlog waren!?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:55

Tja, het internationaal recht geldt voor iedereen behalve voor Israël, dat is stilaan toch wel duidelijk.

En is trouwens ook het beleid van de extremistische Minister van Veiligheid Ben Gvir: neutraliseren is niet genoeg zegt hij. Vandaar ook de 3 dode gijzelaars, en dit is trouwens niet het eerste incident: bij de aanslag in Jeruzalem toen 2 Hamas-leden op mensen begonnen te schieten aan een bushalte, kwam een gewapende Israëlische burger tussenbeide en schoot op de terroristen. Een IDF-soldaat dacht dat die Israëli ook een terrorist was en heeft hem doodgeschoten. Ik weet niet of dit hier in de media was, heb het uit Israëlische bron.

Maar ondanks hun barbaarse en vooroorlogse optreden zijn ze toch al behoorlijk modern:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/15 ... za-wie-dr/

De computer bepaalt wie doelwit is. Als een huis ook maar iet of wat met een Hamas-lid te maken heeft, is het al een doelwit, ongeacht het aantal burgers dat er aanwezig zijn. En er zijn zo ongezien veel doelwitten dat het onmogelijk is om nog te controleren.

Geeft ook een bijkomend probleem: als ze zich ooit zouden moeten verantwoorden voor oorlogsmisdaden/teveel burgerdoden, wie heeft dan de schuld? Zeg je dan: "sorry, softwareprobleempje"? Of stel je de fabrikant aansprakelijk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:23

Ze pakken ook voedselpaketten van de bevolking af en vernietigen hun akkers en oogsten.
Ze willen de Palestijnen laten verhongeren.

Ook weer een oorlogs misdaad...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:32

Tja, en dan lees je uit Israëlische bron: "Hamas en de VN belemmeren weer de voedselverdeling". OK, er hebben inderdaad al gewapende mannen (Hamas of anderen) zaken buitgemaakt van een voedseltransport, maar ik vind het ook wel onzin dat Israël alles wil controleren. Ik bedoel: als je al de VN niet vertrouwt, wie dan wel? Maar dat hoor je dan ook weer op Israëlische bronnen: de VN heeft de aanslagen van 7 oktober niet veroordeeld. Deuh, ik heb het nochtans tot treurens toe horen herhalen.

Ik dacht dat ik deze al gedeeld had, maar blijkbaar niet: CNN op bezoek in een ziekenhuis in Rafah (noodhospitaal opgezet door de Verenigde Arabische Emiraten).
https://edition.cnn.com/videos/world/20 ... sGaBb5_TbA

Let op: zet je geluid niet al te hard in het begin van het filmpje, want er volgt al snel een luid bombardement. En het zijn best wel harde real-life beelden.

Is in het Engels, maar ik probeer er even wat hoofdpunten uit te halen, al spreken de beelden voor zich: Gaza werd/wordt gebombardeerd met de zwaarste bombardementen in de moderne oorlogsgeschiedenis, je kan er niet naast kijken. Alle ziekenhuizen zijn overvol, dus deze is meer dan noodzakelijk. Bij het geluid van het bombardement zegt de dokter: "Dit horen we minstens 20x per dag, meestal meer". Ze wennen eraan, maar niet aan het aantal getroffen kinderen. Tien minuten na zo'n bombardement komen de gewonden binnen, meestal met ontbrekende ledematen. Zo ligt er een jongetje van 2 dat zijn ouders en broers en zusjes verloor bij een bombardement, maar hij snapt het nog niet en herkent in sommige verplegers zijn papa. Of een jong meisje (19 dacht ik) die studeerde aan de unief en het huwelijk van haar zus voorbereidde. Nu ligt ze te herstellen van een beenamputatie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:33

hwn schreef:
Tja, en dan lees je uit Israëlische bron: "Hamas en de VN belemmeren weer de voedselverdeling". OK, er hebben inderdaad al gewapende mannen (Hamas of anderen) zaken buitgemaakt van een voedseltransport, maar ik vind het ook wel onzin dat Israël alles wil controleren. Ik bedoel: als je al de VN niet vertrouwt, wie dan wel? Maar dat hoor je dan ook weer op Israëlische bronnen: de VN heeft de aanslagen van 7 oktober niet veroordeeld. Deuh, ik heb het nochtans tot treurens toe horen herhalen.

Ik dacht dat ik deze al gedeeld had, maar blijkbaar niet: CNN op bezoek in een ziekenhuis in Rafah (noodhospitaal opgezet door de Verenigde Arabische Emiraten).

Let op: zet je geluid niet al te hard in het begin van het filmpje, want er volgt al snel een luid bombardement. En het zijn best wel harde real-life beelden.

Is in het Engels, maar ik probeer er even wat hoofdpunten uit te halen, al spreken de beelden voor zich: Gaza werd/wordt gebombardeerd met de zwaarste bombardementen in de moderne oorlogsgeschiedenis, je kan er niet naast kijken. Alle ziekenhuizen zijn overvol, dus deze is meer dan noodzakelijk. Bij het geluid van het bombardement zegt de dokter: "Dit horen we minstens 20x per dag, meestal meer". Ze wennen eraan, maar niet aan het aantal getroffen kinderen. Tien minuten na zo'n bombardement komen de gewonden binnen, meestal met ontbrekende ledematen. Zo ligt er een jongetje van 2 dat zijn ouders en broers en zusjes verloor bij een bombardement, maar hij snapt het nog niet en herkent in sommige verplegers zijn papa. Of een jong meisje (19 dacht ik) die studeerde aan de unief en het huwelijk van haar zus voorbereidde. Nu ligt ze te herstellen van een beenamputatie.

Wel goed dat het op-en-top Amerikaanse CNN ook meer en meer kritische stemmen laat horen.

Edit: oeps, dit moest een toevoeging/wijziging zijn, heb per ongeluk mezelf gequote. Sorry :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:45

hwn schreef:

Ik denk dat ik maar even oversla |(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:07

Ik merk dat ik - helaas of gelukkig? - toch al wat immuner word voor deze beelden. In mijn geval is dat niet slecht. Met de haat die ik op een bepaald moment voelde, kon ik me heel goed in de schoenen verplaatsen van mensen die naar geweld grijpen om dit onrecht te vergelden.

Ik las net (op nos.nl denk ik) dat Israël weer een voorlopig staakt-het-vuren zou willen om gijzelaars vrij te laten, Hamas zou enkel willen onderhandelen over een einde van de oorlog, niet enkel een pauze.

En er is weer een ontwerp van een VN-resolutie voor een staakt-het-vuren in de maak, werd even on hold gezet om de VS nog te bewerken om hun veto niet te gebruiken. Maar diezelfde VS, die zogezegd minder burgerslachtoffers willen, verkopen wel bommen van 2000 pond (bijna 1000 kg) om op dichtbevolkt gebied te droppen. Om een stemming in het Congres (of hoe heet dat?) te omzeilen, hebben ze zelfs een "spoedprocedure" ingeschakeld, omdat ze vermoedden dat het moeilijk zou goedgekeurd raken.

Op Al Jazeerah circuleert ook een reportage van projectontwikkelaars die als reservisten meestrijden in Gaza, en trots verkondigen dat ze de baan aan het effenen zijn voor nieuwe nederzettingen. :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:37

Ongeveer 8000 kinderen van de 20.000 burger doden zijn al omgekomen in de strijd tegen Hamas..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:06

Matcht (helaas) redelijk met het percentage kinderen onder de bevolking, ongeveer de helft van de bevolking daar is kind

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:56

Israël beweerde dat er 2 burgerslachtoffers vielen voor iedere Hamas-dode, dus dat 1 op de 3 doden een Hamas-strijder is. 1/3 van 20000 is 6666, dus dat zou willen zeggen dat er 8000-6666=1334 kinderen lid zijn van Hamas? Zeer ongeloofwaardig dus.

Wat denken jullie trouwens van het verhaal dat de directeur van het Al-Shifa ziekenhuis een Hamas-leider zou zijn? Zou hij zelf bekend hebben. Ik heb mijn twijfels, misschien zwaar gefolterd. Trouwens, als we eventjes verder redeneren: Hamas is de regering van Gaza, dus dan staat iedere ambtenaar toch op de loonlijst van Hamas? En die ziekenhuizen zullen ook geen privé maar overheidsziekenhuizen zijn, dus vallen ook onder de autoriteiten van Gaza (=Hamas). Dat geeft toch het recht niet om die ziekenhuizen te gaan viseren? Zo kan je alle Russische ziekenhuizen gaan bombarderen omdat deze onder Poetins gezag vallen en Poetin Oekraïne bezet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:19

Dat Hamas in Gaza de baas speelt maakt ze nog geen overheid. Die verantwoordelijkheid hebben ze nooit genomen. Hoe de ziekenhuizen gefinancieerd worden weet ik niet, al zou een ngo of andere buitenlandse steun aan de burgerbevolking constructie mij niet verbazen. De basis was er nl al voordat Hamas de macht greep.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:28

hwn schreef:
Israël beweerde dat er 2 burgerslachtoffers vielen voor iedere Hamas-dode, dus dat 1 op de 3 doden een Hamas-strijder is. 1/3 van 20000 is 6666, dus dat zou willen zeggen dat er 8000-6666=1334 kinderen lid zijn van Hamas? Zeer ongeloofwaardig dus.

Je rekensom klopt niet, het hoeft niet te betekenen dat er kinderen lid zijn van Hamas. 8.000 kinderen + 6.666 Hamas-strijders = 14.666, dat laat nog steeds 5.334 volwassen burgers over.

Ik kan me ook wel indenken dat het percentage gesneuvelde Hamas-strijders hoger is dan het percentage Hamas-strijders over de hele bevolking van Gaza (dat is maar zo'n 1%), maar een derde lijkt me vrij fors.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:51

tamary schreef:
Dat Hamas in Gaza de baas speelt maakt ze nog geen overheid. Die verantwoordelijkheid hebben ze nooit genomen. Hoe de ziekenhuizen gefinancieerd worden weet ik niet, al zou een ngo of andere buitenlandse steun aan de burgerbevolking constructie mij niet verbazen. De basis was er nl al voordat Hamas de macht greep.

Ben je dat zeker? Als ik me niet vergis, hoor ik toch vaak in nieuwsberichten de term: "ministerie van" in 1 adem met Hamas. En als ik even google, vind ik toch andere info, bijvoorbeeld dit:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... a-raketten
En ChatGPT (is echter maar up to date tot 2021 of zo) zegt het volgende:
Hamas bestuurt de Gazastrook, een gebied dat onder Palestijnse controle staat. Het werd in 2006 democratisch gekozen als regerende partij in de Palestijnse wetgevende raad en heeft sindsdien de controle over Gaza behouden. Ismail Haniyeh is momenteel de politieke leider van Hamas in Gaza.

@Exitium, je hebt gelijk, ik heb ergens iets omgedraaid in mijn redenering, mijn brein is duidelijk in vakantiemodus.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:03

hwn schreef:
Op Al Jazeera circuleert ook een reportage van projectontwikkelaars die als reservisten meestrijden in Gaza, en trots verkondigen dat ze de baan aan het effenen zijn voor nieuwe nederzettingen. :(

Ik twijfelde nog wat aan dit verhaal (al is Al Jazeera best wel correct in zijn berichtgeving) maar ik zag het nu bevestigd in de factchecks van vrt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/12 ... ave-hamas/

De projectontwikkelaar geeft zelf toe dat hij dit filmpje liet rondgaan, enerzijds satire, anderzijds wishfull thinking voor terugkeer naar de nederzettingenpolitiek in Gaza. Is weliswaar geen aankondiging van de Israëlische overheid, maar toch geen bemoedigend nieuws.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:35

hwn schreef:
Israël beweerde dat er 2 burgerslachtoffers vielen voor iedere Hamas-dode, dus dat 1 op de 3 doden een Hamas-strijder is.

Zijn er serieuze Israëlische bronnen die dit beweren? (dus niet de staat zelf, die hebben al zo vaak zo duidelijk gelogen in dit conflict, dat ziet zelfs een kind)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:38

hwn schreef:
tamary schreef:

Ben je dat zeker? Als ik me niet vergis, hoor ik toch vaak in nieuwsberichten de term: "ministerie van" in 1 adem met Hamas. En als ik even google, vind ik toch andere info, bijvoorbeeld dit:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... a-raketten
En ChatGPT (is echter maar up to date tot 2021 of zo) zegt het volgende:
Hamas bestuurt de Gazastrook, een gebied dat onder Palestijnse controle staat. Het werd in 2006 democratisch gekozen als regerende partij in de Palestijnse wetgevende raad en heeft sindsdien de controle over Gaza behouden. Ismail Haniyeh is momenteel de politieke leider van Hamas in Gaza.

Ze hebben een meerderheid van de stemmen gekregen, maar hebben ze de macht gekregen? Dat zijn wel twee verschillende dingen denk ik, de moeite waard om uit te zoeken wat er na de verkiezingsuitslag destijds gebeurd is.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:45

Iemand deze al gezien?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:08

Hamas kreeg, bij de verkiezingen in 2006 (?) een meerderheid van de stemmen en zou samen met Fatah een eenheidsregering vormen. Maar ze kregen ruzie die uitmondde in geweld en burgeroorlog. Hamas ging uiteindelijk als machthebbers door in Gaza en hebben sindsdien nooit meer verkiezingen gehouden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:13

Fivesports, mooie aangrijpende reportage, met toch wel een sprankje hoop...

Mysa, klopt idd wat je zegt denk ik, ik herinner het me vaag.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:55

Ik herinner me nog zo goed het moment dat ik furieus was omdat het water en elektriciteit werd afgesloten in Gaza. Inmiddels zo’n 2 maanden verder en ik blijf me elke keer tot op exact hetzelfde level verbazen als dat ik toen deed van hoe de situatie nog stééds blijft verslechteren.

Via Aljazeera kun je de oorspronkelijke bronnen terug vinden. Maar deze berichten van vandaag zijn echt te triest voor woorden.

“At least one in four households (more than half a million people) in the Gaza Strip are facing catastrophic acute food insecurity conditions (IPC Phase 5 – Catastrophe), characterized by extreme food gaps and collapse of their livelihood,” the report said. “About 80% of the population in [the] Gaza Strip are in Emergency (IPC Phase 4) or Catastrophe (IPC Phase 5).”

En wij lekker kerst vieren over 3 dagen met een dikke vette maaltijd op tafel.

Verder is er nog meer interessant nieuws naar boven gekomen over het al dan niet aanwezig zijn van Hamas (en de ingangen) onder het Al Shifa ziekenhuis.

‘’-That rooms connected to the tunnel network shown in materials released by Israel showed “no immediate evidence of military use by Hamas”.
-That five hospital buildings Israel’s military said were directly involved in Hamas activities did not appear to be connected to the tunnel network.
-That there is so far “no evidence that the tunnels could be accessed from inside hospital wards”.’’

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:39

FiveSports schreef:
hwn schreef:
Israël beweerde dat er 2 burgerslachtoffers vielen voor iedere Hamas-dode, dus dat 1 op de 3 doden een Hamas-strijder is.

Zijn er serieuze Israëlische bronnen die dit beweren? (dus niet de staat zelf, die hebben al zo vaak zo duidelijk gelogen in dit conflict, dat ziet zelfs een kind)

Nee, was één of andere Israëlische official die vond dat ze niet teveel burgerslachtoffers maken. Ik geloof ook geen woord van wat die kerels zeggen (zeker Nethanyahu himself, als hij iets zegt, ga ik ervan uit dat het omgekeerde waar is.)

@Desty, ja, dat snap ik ook niet, dat de wereld dan, als ze geen wapenstilstand kunnen afdwingen, dan tenminste nog dwingt om de watertoevoer en elektriciteit te herstellen. Ik weet niet of het een bericht van vandaag of een ouder bericht was dat zei dat ze in Gaza intussen al een dag of 7 zonder internet zitten, ze worden helemaal van de buitenwereld afgesneden (ik wou zeggen "beschaafde" wereld, maar die term is tegenwoordig allesbehalve correct)

En ook een aangrijpend bericht gezien van een jongetje van een jaar of 6 dat huilde en zei: "Er was nog een ander kindje, en heel zijn hersenen waren eruit gebombardeerd. We kunnen hier toch niet blijven? Dit is geen leven." En dan zit er een Israëlische op een ander forum te klagen dat de Palestijnen geleerd worden om de Israeli's te haten. Nou, lijkt me niet dat je daarvoor naar school moet in hun situatie (voor zover ze nog naar school kunnen, zelfs op de Westelijke Jordaanoever kunnen veel kinderen niet meer naar school door Israëlische kolonisten, zag ik zopas in de reportage die FiveSports hierboven deelde)