Nikass schreef:]
Inmiddels is duidelijk dat de gijzelaars met ontbloot bovenlijf en wapperend met een witte vlag tevoorschijn kwamen.
Ja, en de ene had bovendien ros haar, ziet er niet bepaald arabisch uit. Geen idee wat je moet doen om je over te geven aan het IDF. Ik las al ergens dat mensen die zich niet snel genoeg uitkleden bij arrestatie ook al doodgeschoten worden (die groep "Hamas-arrestanten" die achteraf burgers bleken te zijn).
Wat moet er door die gijzelaars hun hoofd gegaan zijn de laatste minuten/seconden? Ik bedoel: je wordt gevangen genomen, leeft maanden in angst en onzekerheid, je kan ontsnappen/wordt vrijgelaten, een momentje van hoop, loopt je landgenoten tegemoet en wordt neergeknald. Hoeveel pech kan een mens hebben? (ik weet het, pech is niet de juiste term, ik vind niet direct een beter woord).
Het enige lichtpuntje/sprankje hoop die we hieruit kunnen halen, is het feit dat de Israelische bevolking (vooral familie van gijzelaars) nu nog scherpere kritiek uit, ze vragen onderhandelingen om de gijzelaars vrij te krijgen, ze vinden dat Israel altijd enkel militair optreedt. Ook de reeds vrijgelaten gijzelaars zijn blijkbaar niet mals voor Nethanyahu, hij kreeg bakken kritiek over zich bij een bijeenkomst van vrijgelaten gijzelaars (ik vind het artikel niet terug, las het vanmorgen), er werd zelfs gezegd: "We waren niet bang voor Hamas, maar voor jullie bombardementen". Als de rest van de wereld het niet kan, kan het Israelische volk de regering misschien wel overtuigen tot een - deze keer duurzamer- staakt het vuren (en gevangenenruil), al zie ik wel in dat dat vastklampen is aan een strohalm. Maar een sprankje hoop is beter dan geen hoop.