Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:13

Ja, eens echwel. Dat bedoel ik inderdaad met kijken of het wel nodig is. Maar dat zal helemaal wel te lastig zijn en te veel werk?

Ik heb het apart staan, op klein gedeelte na waar rekeningen van betaald zijn. Mijn geluk is dat ik in januari de afrekening heb, nadeel wel dat ik dus verhogingen van tarieven had in januari, april en straks juli en januari weer. Dus ik heb nog de tijd om weer aan te vullen naar het volledige bedrag. Ik gok dat ik het volledig nodig heb voor die jaarrekening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:16

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Ik hoorde van mijn vriend dat Duitsland geen gas meer krijgt van Gazprom. Hij zit in het gaswereldje en heeft aardig wat inside contacten.

Ik kan geen bevestiging vinden, nog. Maar naast de berichten van gisteren over het afstoten van dochteronderneming van Gazprom in Duitsland en een inval van EU-authoriteiten in Gazpromkantoren in Duitsland, denk ik dat het waar is.

Per direct of per half april...?

Zal dat eens aan hem vragen. Nu weet ik dus niet zeker of het gaat gebeuren, Rusland is nogal wispelturig daarin :=.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:17

Ja dat is een nadeel.
Iemand die alles op rookt of zuipt ook. Hier is dan nog iets nuttigs mee gedaan wat misschien ook hard nodig was. Zeker een (zuinigere) koelkast.

Echwel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:18

Ja en een comfortabel bankstel......

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:21

Ja beter nog dan op roken denk ik dan.
Is het daarvoor bedoeld nee...
Maar dat is met elke toeslag zo.
Alsof kinderbijslag altijd bij de kinderen komt...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:33

Echwel schreef:
Ach ja ik ken al 2 mensen die van die 800euro grote aankopen hebben gedaan, een bankstel en een ander een koelkast.
Hadden ook net vast contract voor 2jaar afgesloten, dus dit was een extra.
Voor mij hadden ze daar ook beter naar kunnen kijken.

Om deze groep maak ik mij ook echt wel zorgen. Eerder in het topic werd het ook al aangehaald: niet iedereen is even handig met zijn geldzaken, en er zijn echt wel mensen die bij 800 euro denken: oh leukkk wat zal ik nu eens kopen!! Bankstel? Auto? Tv? Nieuwe hond of kat? Yay!
... En die groep die dat dus niet kan overzien, en het geld al heeft uitgegeven aan leuke dingen ipv apart heeft gezet voor de vaste lasten, daarvan hoop ik dat ze over een paar maanden nog steeds de rekeningen kunnen betalen. Ik denk eigenlijk van niet...
Volgens mijn eigen berekeningen heb ik aan die 800 euro niet eens genoeg trouwens, eind van het jaar kom ik elke maand financieel in de min (vaste lasten hoger als het maandelijks inkomen). Die kleding die ik al klaar had liggen in mijn winkelmandje waar ik het eerder in het topic over had, die heb ik dus ook maar niet besteld want dat kan gewoon niet.

Ik ben nu vooral aan het focussen op boodschappen en maaltijden, en hoe ik daar misschien nog wat mee kan besparen. Een tijdje terug heb ik dit kookboek cadeau gekregen, misschien dat meer mensen zoiets ook interessant vinden om te besparen :)
Maaltijden van ongeveer 2 euro per persoon
https://winkel.nibud.nl/lekker-voor-weinig
Ik heb nog niet gezocht maar ik denk dat er toch ook wel websites zullen zijn met zulk soort recepten en tips, straks ga ik weer eens op zoek
Misschien dat ik er deze week een apart topic over maak

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:42

Telpeva schreef:
Echwel schreef:
Ach ja ik ken al 2 mensen die van die 800euro grote aankopen hebben gedaan, een bankstel en een ander een koelkast.
Hadden ook net vast contract voor 2jaar afgesloten, dus dit was een extra.
Voor mij hadden ze daar ook beter naar kunnen kijken.

Om deze groep maak ik mij ook echt wel zorgen. Eerder in het topic werd het ook al aangehaald: niet iedereen is even handig met zijn geldzaken, en er zijn echt wel mensen die bij 800 euro denken: oh leukkk wat zal ik nu eens kopen!! Bankstel? Auto? Tv? Nieuwe hond of kat? Yay!
... En die groep die dat dus niet kan overzien, en het geld al heeft uitgegeven aan leuke dingen ipv apart heeft gezet voor de vaste lasten, daarvan hoop ik dat ze over een paar maanden nog steeds de rekeningen kunnen betalen. Ik denk eigenlijk van niet...
Volgens mijn eigen berekeningen heb ik aan die 800 euro niet eens genoeg trouwens, eind van het jaar kom ik elke maand financieel in de min (vaste lasten hoger als het maandelijks inkomen). Die kleding die ik al klaar had liggen in mijn winkelmandje waar ik het eerder in het topic over had, die heb ik dus ook maar niet besteld want dat kan gewoon niet.

Ik moet zeggen dat je die neiging wel sneller krijgt als je elke maand al niet of net aan uitkomt. Nooit geld voor iets extra's, en dan noem ik kleding al extra. Als er dan wat komt snap ik best dat mensen dat uitgeven of willen geven. Heb jij dat niet? Die neiging, die rem hebben we dus wel allebei.

Nu heb ik misschien het geluk dat ik extreem ben in administratie bijhouden en jij dat zo te lezen ook doet. Ik kan dus beter zien of die kleding kan of niet en moet het mezelf ook een soort verantwoorden als ik iets wil kopen. Eigenlijk komt kleding bij mij uit extra's zoals vakantiegeld. Alleen de onverwachte uitgaven zijn erg lastig. Dan moet je al het ene aanvullen met het ander.

Ik moet ook zeggen dat ik het nu erg lastig vind om in te schatten wat mijn energie gaat kosten en of het dus genoeg is of niet.
Wat een rotgevoel om te weten dat je niet uit gaat komen ermee :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:46

Ik zou het bij specifieke toeslagen ook beter vinden als die zo uitgekeerd zouden worden dat ze zeker weten voor het beoogde doel gebruikt worden. Dus dat de energietoeslag dan bijvoorbeeld rechtstreeks wordt overgemaakt naar de aanbieder waarmee die het maandbedrag omlaag kan gooien.

Maarja dat zal wel lastiger te realiseren zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:48

Dat zou inderdaad beter zijn geweest denk ik..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:50

Maar dat zou met alle toeslagen dan zo moeten zijn.
Gezien de trage bureaucratie dat het dan helemaal geen doen meer is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:55

Ja bij iets als Kinderbijslag vind ik dat ook. Nouja eigenlijk vind ik dat dat helemaal afgeschaft zou mogen worden. En ouders die het krap hebben dan op een andere manier geholpen worden. Door ze een groenten-abonnement te geven ofzo....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 11:03

Mijn mening:

Er moet gekeken worden naar de inkomsten en niet naar de uitgaven!

Want de één rookt 2 pakjes sigaretten per dag, terwijl de ander dat geld op de spaarrekening zet.

Volgens enkele van de bokkers hier, zou diegene die het geld op rookt, wél recht hebben op de toeslag, want bankrekening leeg en kan de energierekening niet betalen.

Terwijl persoon 2, die al het geld van 2 pakjes sigaretten per dag van een heel jaar heeft gespaard en nu dus een leuk bedragje op z'n spaarrekening heeft staan, dan géén recht zou hebben op de energietoeslag omdat diegene door het sparen wél de rekening zelf zou kunnen betalen.

Op deze manier wordt je gewoon gestraft als je spaart......

Wat iemand met z'n inkomsten doet, moet ie lekker zelf weten. Of ie dat geld uitgeeft aan "onzin" dingen zoals roken, hoog telefoon abbo, of dat ie zo goedkoop mogelijk probeert te leven en wat kan sparen.

Iedereen maakt andere beslissingen wat hij/Zij met zn inkomsten/ uitkering doet. Überhaupt al de provincie waar je (wil) woont..... Groningen of Zeeland is een héél stuk goedkoper dan de Randstad.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:07

Geheel met je eens MWM :j en ik zit inderdaad ook behoorlijk op mijn geldzaken.
Ook eens met jou Pmarena. Wat mij betreft zou het al fijner wezen als zulke bedragen al beter verspreid zouden zijn over het jaar, zodat alles niet in 1x binnen komt (en het dus ook niet in 1x door de gootsteen gaat onder het motto YOLO! Want ja ik ken ook wel mensen die zo denken idd). Maar dat het meer uitgesmeerd wordt over meerdere maanden bijvoorbeeld, elke maand een deel van het bedrag.

Edit: want ik denk dat dit zoals het nu is, dweilen is met de kraan open voor huishoudens die niet met geld om kunnen gaan, waardoor er in no time weer zo'n spoed toeslag moet komen voor die groep mensen. En dat vind ik niet eerlijk naar mensen toe die elke dag hard werken en dat indirect moeten betalen, zulk geld kan beter naar andere dingen denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 02-04-22 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:08

@mvdende, waarom moet de belastingbetaler jouw energierekening betalen wanneer je genoeg geld op je spaarrekening hebt om dat zelf te doen? Je inkomsten krijg je ook al van diezelfde belastingbetaler.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:13

MyWishMax schreef:
AmyII schreef:
Ik ben wel een beetje klaar met de verpis discussie hier.. de één heeft nog méér recht op welke toeslag dan ook dan de ander terwijl deze niet gegeven wordt..

Met alle respect, ik mag dus volgens sommige posters hier (en het uwv, de gemeente èn de belastingdienst) geen spaargeld hebben terwijl men (posters hier, uwv, de gemeente èn de belastingdienst) verwachten dat ik mijn partner wel kan onderhouden.

Tsja.

Na deze rant dank ik god alleen maar op mijn blote knietjes dat ik mijn land niet hoef te ontvluchten met al mijn hebben en houden, dat ik een dak boven mijn hoofd en te eten heb.

Inderdaad, mijn leven is niet ideaal. Als ik mijn partner aan het werk zou schoppen zouden we wellicht wel een woning kunnen kopen… Tegen welke kostprijs..?

Ik ben gelukkig zo. En daar ben ik dankbaar om.

? Ik snap jouw reactie helemaal niet, eigenlijk. Hoezo zou je geen spaargeld mogen hebben? Dat hele spaargeld ging over diverse regels van gemeentes bij uitkeringen en kwijtschelding bijvoorbeeld. En ja, misschien dat als je veel spaargeld hebt je misschien geen recht zou moeten hebben op dingen als een tegemoetkoming enzo. Als je het makkelijk zelf zou kunnen betalen.

Ik vind het echt heel irritant dat er herhaald moet worden dat je zo blij bent dat je niet hoeft te vluchten en een dak boven hoofd hebt en eten. Er is door aantal posters aangegeven dat onze zorgen absoluut niet in verhouding staan tot wat de mensen uit Oekraïne mee maken. Maar dat betekent niet dat men zich geen zorgen mag maken. Het een sluit het ander niet uit, vooral niet met alle prijzen die blijven stijgen. Ik wil graag wel kunnen blijven eten en nee, met geldzorgen ben ik niet echt gelukkig.

Ook vind ik de discussie over energietoeslag wel logisch juist. Want er zijn nu groepen aangewezen die het ontvangen, terwijl niet iedereen het ook echt nodig heeft. Dat is wel een groot nadeel, groep die wel moeite heeft met die rekening maar net te hoog zit qua inkomen. Maar ook groep die helemaal geen moeite heeft met rekening, want laag verbruik en dus bijvoorbeeld altijd geld terug krijgen. Ik snap heel goed dat die 1e groep enorm baalt. Gaat niet eens om een ver pis wedstrijd, maar over hulp die gegeven wordt aan mensen en of dat goed geregeld is op deze manier. En ja, dan krijg je ook discussie als mensen een ander niks gunnen. En dat er gewoon heel veel mensen zijn die het voelen in de portemonnee en zich aan moeten passen of zorgen maken hoe het verder moet.

San, dat klinkt wel zorgelijk dan. :=

Dank voor je reactie, zet me weer even met beide benen op de grond.
Je hebt gelijk, mensen die er nu nog geen recht op hebben maar het moeten aanvragen en maar moeten afwachten òf ze het krijgen maken zich terecht zorgen en vice versa, het is een lastig te organiseren geheel en imo vind ik het ‘zonde’ dat deze taak bij de gemeentes is komen liggen. Als je in gemeente X woont heb je mazzel terwijl je in gemeente A nergens recht op hebt. Dan nog de gemeentes erbij die zelf onvoldoende geld hebben om uit te keren. Lijkt totale willekeur zo.

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik al 100 jaar telkens tussen wal en schip beland qua onkostenvergoedingen/ tegemoetkomingen etc. dat heb ik altijd heel erg vervelend gevonden, dit heeft altijd erg oneerlijk gevoeld.
En sinds een jaar laat ik dat gevoel van oneerlijkheid los: ik heb amper recht op iets, verdien te weinig om daadwerkelijk iets op te bouwen maar hé: ik doe werk wat ik leuk vind, heb een dak boven mijn hoofd en ben veilig. Ik heb me erbij neergelegd en het scheelt me serieus bakken aan energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:47

_San87_ schreef:
@mvdende, waarom moet de belastingbetaler jouw energierekening betalen wanneer je genoeg geld op je spaarrekening hebt om dat zelf te doen? Je inkomsten krijg je ook al van diezelfde belastingbetaler.

Nou maar echt... Het lijkt me niet meer dan logisch als je ruimte hebt om flink te sparen en dus een goeie spaarrekening hebt dat je dan ook nergens recht op hebt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:49

Echwel schreef:
Ja en een comfortabel bankstel......

Ben nog steeds heel blij die ik ooit gekocht heb bij de kringloop. :j

Denk dat ik geld gebruik om wat af te betalen. Krijg ik 125 euro per maand weer "lucht" waar ik het volgende weer van kan afbetalen. :+
Laatst bijgewerkt door Marcella op 02-04-22 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:52

Spenk schreef:
_San87_ schreef:

Nou maar echt... Het lijkt me niet meer dan logisch als je ruimte hebt om flink te sparen en dus een goeie spaarrekening hebt dat je dan ook nergens recht op hebt.

Maar dat is wel precies wat ze aangeeft.
iemand die alles op rookt, zuipt, uitgeeft aan wat voor onzin ook en niks op de spaarrekening heeft zou volgens de regels recht op alles hebben want de spaarrekening is leeg.
Iemand die net zoveel uitkering krijgt maar heel sober leeft maar daardoor wel wat achter de hand heeft op de spaarrekening zou daarvoor gestraft worden.
Eigenlijk als je daar over nadenkt is dat ook erg raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:57

Ja en mensen geven het vervolgens niet uit aan de energierekening. Daar ben ik het wel mee eens. Beter was geweest het overmaken naar de energiebedrijven en die brengen 800 euro in mindering op de energie rekening.

Dan kunnen mensen er ook niet iets anders voor kopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:58

Vind ik niet. Wat belangrijk is bepaalt iemand zelf. Ook als dat ongezond is of door anderen als 'onzin' wordt beschouwd. Genoeg mensen die mijn dieren nergens voor nodig vinden, bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:00

Maar met onze al zo trage gemeentes enz is dat ook niet echt een optie. Al zou het zeker beter zijn.
En hoe doen we dat dan met andere toeslagen?
Denk dat er genoeg sigaretten kopen van de kinderbijslag. Zelf zou ik het ook mooier vinden als dat bonnen zouden zijn van de groente afdeling zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:01

Absoluut mee eens wat mij betreft keer je ook geen huurtoeslag en zorgtoeslag uit maar maak je dat over naar de aanbieder en die brengen het in mindering op de rekening.

Kinderbijslag mag van mij helemaal afgeschaft worden :o maar dat is een ander verhaal.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:01

Ja en kinderen lopen met zak chips voor het avondeten op straat..
Eigenlijk moet dus idd het hele systeem op de kop

Klinkt van mij idd heel hard misschien

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:03

_San87_ schreef:

Gelijkheidsbeginsel.
Je voldoet aan voorwaarden X, Y, Z, dus je krijgt A. Echter binnen die voorwaarden zit jij dicht bij het maximum en je buurman die aan de zelfde voorwaarden voldoet heeft (net geen) schulden. Jij betaald daarom wel gemeentebelastingen (hier incl. waterschap zo'n 550,- euro) en je buurman niet, want geen spaargeld. Echter je voldoet beide aan de zelfde voorwaarden voor bijstand. Waarom is het dan "eerlijk" om de een wel en de ander geen kwijtschelding te geven? Waarom moet de ene het dus met bijna 50 euro/maand minder doen? Enkel omdat de ene wel en de ander geen spaargeld heeft? Ze voldoen beide aan de eisen voor bijstand. Er staat dan dus een boete op goed met je geld omgaan, en dat terwijl schulden de gemeentes tonnen per gezin kost. Je zou denken dat mensen belonen voor goed met geld omgaan voor een gemeente erg interessant is, bespaard nogal wat namelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:06

Echwel schreef:
Ja en kinderen lopen met zak chips voor het avondeten op straat..
Eigenlijk moet dus idd het hele systeem op de kop

Klinkt van mij idd heel hard misschien

Maat dat heeft met de opvoeding te maken, niet met het systeem.
Ze zouden eerst eens kunnen beginnen met het omgooien van de toeslagen. Waarom niet een systeem opzetten waarbij de burger de toeslagen een jaar later krijgt ipv als een voorschot. Juist met de voorschotten komt men in de problemen. Want wie denkt er nou bij na om zijn inkomen te wijzigen als hij of zij meer gaat verdienen.
En gaan we nou echt als overheid zijnde een culinaire dictatuur krijgen? Dat de overheid gaat bepalen wat we in onze mond stoppen?