mysa schreef:Dat snap ik wel, ik vergoeilijk het ook niet.Maar Askja, 75% van de stemmers op fvd zegt dat vanwege het virus te hebben gedaan.
En als iemand dan zegt: "Maar kijk wat ze verder nog voor overtuigingen hebben", dan halen ze hun schouders op. En dat vind ik dus griezelig.
Naar mijn idee gaat het er vooral om dat het zelfverklaarde weldenkende deel van de kiezers diegenen die op populistisch rechts hebben gestemd beter niet 'voor gek verklaren'. Er is een hoop onvrede die door corona nog verder uitvergroot wordt.
Onzekerheid over werk, inkomen, huisvesting, cultureel-maatschappelijke veranderingen. Zonder overal grenzeloos begrip voor te hebben, kun je de concrete pijnpunten wel serieus nemen.
Onversneden racisme en antisemitisme moet je daarentegen hard aanpakken, en ik hoop persoonlijk dat de FvD'ers met een op dat vlak nogal stinkend bruine reputatie zo snel mogelijk politiek op hun bakkes gaan en het veld ruimen.
Maar ik vermoed dat het merendeel van de PVV en FvD stemmers geen overtuigd racist is, alleen dat ze erg bang zijn hun plek (en/of die van hun kinderen) in de maatschappij te verliezen. En dan kijken ze met een scheef oog naar bijv. asielzoekers die een woning toegewezen kregen waar zij misschien al 10 jaar vergeefs op wachten. En daarom staan ze negatief tegenover immigratie.
Die zorg zou best serieuzer genomen kunnen worden dan nu gebeurt. Tussen racisme en het willen beperken van immigratie zit namelijk nog wel een verschil, al zijn er mensen die dat liever ook op één hoop gooien, die dus vinden dat je een racist bent als je vóór inperking van immigratie bent.