[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:31

mysa schreef:
Maar Askja, 75% van de stemmers op fvd zegt dat vanwege het virus te hebben gedaan.
En als iemand dan zegt: "Maar kijk wat ze verder nog voor overtuigingen hebben", dan halen ze hun schouders op. En dat vind ik dus griezelig.
Dat snap ik wel, ik vergoeilijk het ook niet.

Naar mijn idee gaat het er vooral om dat het zelfverklaarde weldenkende deel van de kiezers diegenen die op populistisch rechts hebben gestemd beter niet 'voor gek verklaren'. Er is een hoop onvrede die door corona nog verder uitvergroot wordt.
Onzekerheid over werk, inkomen, huisvesting, cultureel-maatschappelijke veranderingen. Zonder overal grenzeloos begrip voor te hebben, kun je de concrete pijnpunten wel serieus nemen.

Onversneden racisme en antisemitisme moet je daarentegen hard aanpakken, en ik hoop persoonlijk dat de FvD'ers met een op dat vlak nogal stinkend bruine reputatie zo snel mogelijk politiek op hun bakkes gaan en het veld ruimen.

Maar ik vermoed dat het merendeel van de PVV en FvD stemmers geen overtuigd racist is, alleen dat ze erg bang zijn hun plek (en/of die van hun kinderen) in de maatschappij te verliezen. En dan kijken ze met een scheef oog naar bijv. asielzoekers die een woning toegewezen kregen waar zij misschien al 10 jaar vergeefs op wachten. En daarom staan ze negatief tegenover immigratie.
Die zorg zou best serieuzer genomen kunnen worden dan nu gebeurt. Tussen racisme en het willen beperken van immigratie zit namelijk nog wel een verschil, al zijn er mensen die dat liever ook op één hoop gooien, die dus vinden dat je een racist bent als je vóór inperking van immigratie bent.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:31

Jessix schreef:
Sterker nog, daar heb ik echt verdriet van gehad. Viel deze keer wel mee. PVV gezakt en FvD volgens mij meer in trek vanwege afschaffing Corona regels. Maar als Geert zo'n heel kwetsend discriminerende opmerking maakt en dat hem nog stemmen oplevert vraag je je inderdaad af of je nog wel in het juiste land zit.

Ik vond het dan ook heel mooi dat andere lijsttrekkers tijdens de debatten zeiden dat ze niet kunnen/willen samen werken met een partij die artikel 1 van de grondwet met een korreltje zout neemt.

Het Advocatenblad heeft onderzocht of het verkiezingsprogramma van de grotere partijen beginselen van de rechtsstaat schond en dat was bij best wat partijen het geval, zelfs VVD dacht ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:39

Tiggs schreef:
Jessix schreef:
Sterker nog, daar heb ik echt verdriet van gehad. Viel deze keer wel mee. PVV gezakt en FvD volgens mij meer in trek vanwege afschaffing Corona regels. Maar als Geert zo'n heel kwetsend discriminerende opmerking maakt en dat hem nog stemmen oplevert vraag je je inderdaad af of je nog wel in het juiste land zit.

Ik vond het dan ook heel mooi dat andere lijsttrekkers tijdens de debatten zeiden dat ze niet kunnen/willen samen werken met een partij die artikel 1 van de grondwet met een korreltje zout neemt.

Het Advocatenblad heeft onderzocht of het verkiezingsprogramma van de grotere partijen beginselen van de rechtsstaat schond en dat was bij best wat partijen het geval, zelfs VVD dacht ik.

https://www.nporadio1.nl/politiek/30343 ... de-kaarten

De VVD kwam er inderdaad niet ongeschonden vanaf.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:45

Askja schreef:
mysa schreef:
Maar Askja, 75% van de stemmers op fvd zegt dat vanwege het virus te hebben gedaan.
En als iemand dan zegt: "Maar kijk wat ze verder nog voor overtuigingen hebben", dan halen ze hun schouders op. En dat vind ik dus griezelig.

Naar mijn idee gaat het er vooral om dat het zelfverklaarde weldenkende deel van de kiezers diegenen die op populistisch rechts hebben gestemd beter niet 'voor gek verklaren'. Er is een hoop onvrede die door corona nog verder uitvergroot wordt.
Onzekerheid over werk, inkomen, huisvesting, cultureel-maatschappelijke veranderingen. Zonder overal grenzeloos begrip voor te hebben, kun je de concrete pijnpunten wel serieus nemen.

Onversneden racisme en antisemitisme moet je daarentegen hard aanpakken, en ik hoop persoonlijk dat de FvD'ers met een op dat vlak nogal stinkend bruine reputatie zo snel mogelijk politiek op hun bakkes gaan en het veld ruimen.

Maar ik vermoed dat het merendeel van de PVV en FvD stemmers geen overtuigd racist is, alleen dat ze erg bang zijn hun plek (en/of die van hun kinderen) in de maatschappij te verliezen. En dan kijken ze met een scheef oog naar bijv. asielzoekers die een woning toegewezen kregen waar zij misschien al 10 jaar vergeefs op wachten. En daarom staan ze negatief tegenover immigratie.
Die zorg zou best serieuzer genomen kunnen worden dan nu gebeurt. Tussen racisme en het willen beperken van immigratie zit namelijk nog wel een verschil, al zijn er mensen die dat liever ook op één hoop gooien, die dus vinden dat je een racist bent als je vóór inperking van immigratie bent.

Ik kan me hier toch echt niet in vinden als ik eerlijk ben.
Ik vind zelf namelijk immigratie beperking helemaal geen slecht idee, eerder een goed idee zelfs.
Maar de PVV en FvD zijn zoveel radicaler en extremer dan dat. Ik vind totaal geen nuance in hun standpunten of opvattingen over het beleid. En als jij anno 2021 nog steeds niet in staat bent om je excuses te maken voor de 'meer of minder' uitspraak, dan ben je het niet waard om politicus te zijn. Ik snap dan ook helemaal dat Rutte niet met meneer Wilders wilt regeren.

Badeendje

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:49

Waarom zou hij daar excuses voor maken, hij staat daar toch zelf nog steeds achter?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:08

Mizora schreef:
Tiggs schreef:

https://www.nporadio1.nl/politiek/30343 ... de-kaarten

De VVD kwam er inderdaad niet ongeschonden vanaf.

Die had ik nog niet eerder gezien. Bedankt voor het delen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:52

Shaggy09 schreef:
ruitje schreef:
@ Shaggy, naar mijn idee reageer ik wel? Ik geef aan dat de post van Askja precies is zoals ik er in sta?

Met de uitleg van een heleboel bokkers kan ik ook wel wat. Ik snap daardoor beter wat ze bedoelen. Dan kan ik het er nog steeds deels niet mee eens zijn maar wel denken oke logisch.

Waar precies wil je van mij nog antwoord op? Ik mis even waar er aan mij een vraag gesteld word eigenlijk?

Je vroeg wat legitieme argumenten waren en daar wordt dan op gereageerd maar je reageert niet daarop, enkel op Askja.

Je bent natuurlijk niet verplicht te reageren maar ik vind het soms heel lastig discussie voeren, denk dat hierdoor ook telkens weer dezelfde punten worden aangehaald en doorgekauwd in dit soort topics.

Ik ben het nog steeds niet met die standpunten eens, en ik zie eerlijk gezegd ook niet gebeuren dat jij en ik het daarin eens worden. Ik begrijp andere bokkers wel beter,ben het er nog steeds niet mee eens, maar begrijp wel waarom mensen iets denken.

Ik voel op sommige punten niet de behoefte om de discussie aan te blijven gaan. Zeker als je de discussie begint met een bepaalde groep wegzetten als dom: dan zet je de discussie meteen al op scherp.

Is eigenlijk een Wildersje :') : Eerst mensen beledigen en dan zeggen: maar mensen willen niet het gesprek met mij aan blijven gaan :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:55

Shaggy09 schreef:
Askja schreef:

Ik kan me hier toch echt niet in vinden als ik eerlijk ben.
Ik vind zelf namelijk immigratie beperking helemaal geen slecht idee, eerder een goed idee zelfs.
Maar de PVV en FvD zijn zoveel radicaler en extremer dan dat. Ik vind totaal geen nuance in hun standpunten of opvattingen over het beleid. En als jij anno 2021 nog steeds niet in staat bent om je excuses te maken voor de 'meer of minder' uitspraak, dan ben je het niet waard om politicus te zijn. Ik snap dan ook helemaal dat Rutte niet met meneer Wilders wilt regeren.

Ik geloof dat jij mijn post niet helemaal goed begrepen hebt. Ik zeg niet dat de standpunten van PVV en FvD te verdedigen zijn, ik vind dat er meer begrip moet zijn voor de drijfveren van waaruit mensen op die partijen stemmen.

Wilders' uitspraak over minder Marokkanen is natuurlijk compleet verwerpelijk en ook nogal misplaatst, want ook hij weet dondersgoed dat je Marokkaanse Nederlanders niet uit kunt zetten. Niet voor niets is hij daarvoor aangeklaagd. Het is zaak om hem daar tot vervelens toe op aan te blijven spreken, om hem te blijven dwingen kleur te bekennen (net als Baudet, volgens hemzelf de minst racistische politicus van het Binnenhof - laat me niet lachen).
Wilders is echter net als Baudet een democratisch gekozen politicus - of je dat nu gewenst vindt of niet. In die zin zijn ze een teken aan de wand voor de andere partijen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik exact om die reden ook moeite heb met het op voorhand uitsluiten van partijen van regeringsdeelname. Niet omdat ik zit te wachten op een kabinet met de PVV en/of een van de andere radicaal-rechtse partijen - verre van, dat lijkt me een regelrechte ramp voor het land.
Maar ten eerste: neem de kiezers serieus. Ten tweede: laat iemand als Wilders maar eens regeringsverantwoordelijkheid dragen, dan valt hij vanzelf door de mand. Als dat al niet gebeurt bij eventuele coalitie-onderhandelingen.
Overigens gaf Wilders meteen na de verkiezingsuitslag al aan niet mee te willen regeren, dus zijn coalitievoorstel neem ik persoonlijk niet zo serieus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:07

Badeendje schreef:
Waarom zou hij daar excuses voor maken, hij staat daar toch zelf nog steeds achter?
Dat zal hij ook niet doen. Zo consequent is hij wel.
Het gaat er niet om excuses van Wilders af te dwingen, het gaat erom dat de uitspraak zelf ontzenuwd wordt. Dat men (media, medepolitici) hem erop aan blijft spreken dat het wel degelijk een racistische uitspraak is, en dat hij daar geen tegenargumenten voor aan kan voeren zonder zijn eigen uitspraak onderuit te halen of terug te nemen. Zo zet je hem klem.

Punt is dat types als Wilders en Baudet er een handje van hebben het racistische element in hun uitspraken te bagatelliseren. En juist daar moet je ze keihard op aanpakken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:37

ruitje schreef:
Shaggy09 schreef:

Je vroeg wat legitieme argumenten waren en daar wordt dan op gereageerd maar je reageert niet daarop, enkel op Askja.

Je bent natuurlijk niet verplicht te reageren maar ik vind het soms heel lastig discussie voeren, denk dat hierdoor ook telkens weer dezelfde punten worden aangehaald en doorgekauwd in dit soort topics.

Ik ben het nog steeds niet met die standpunten eens, en ik zie eerlijk gezegd ook niet gebeuren dat jij en ik het daarin eens worden. Ik begrijp andere bokkers wel beter,ben het er nog steeds niet mee eens, maar begrijp wel waarom mensen iets denken.

Ik voel op sommige punten niet de behoefte om de discussie aan te blijven gaan. Zeker als je de discussie begint met een bepaalde groep wegzetten als dom: dan zet je de discussie meteen al op scherp.

Is eigenlijk een Wildersje :') : Eerst mensen beledigen en dan zeggen: maar mensen willen niet het gesprek met mij aan blijven gaan :+

Maar heb jij dan geen moeite met de "bruinhemden" in de 2e Kamer?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:58

Ja zeker,maar dat heb ik ook met de SGP, of met Bij1. Die staan ook voor denkbeelden die ik niet steun. Ik ben zelf iemand die altijd in het midden stemt. Ik heb niks met erg links of erg rechts. Ik vind polariserende partijen sowieso vervelend. Volgens mij is dat een van de redenen waarom D66 en VVD toch ook nog groot zijn, zijn beiden partijen die tot samenwerken in staat zijn.

Maar dat is niet hetzelfde als alle kiezers op andere partijen dom of facistisch vinden. Ik kan het oneens zijn met een partij,maar het ook oneens zijn met hoe er over de mensen die daarop gestemd hebben besproken worden.

Ik denk, dat het namelijk niet helpt om dat soort partijen uit te sluiten, of mensen die ergens ontevreden over zijn weg te zetten als dom, racistisch of 'als je je niet thuis voelt ga je maar weg'

Als je dan nog eem vergelijk met slechtere tijden wil trekken: De opkomst van extreem rechts in de jaren 30 zouden we ook van kunnen leren.

Er zijn een heleboel mensen die PVV, FvD en Ja21 hebben gestemd. Ik lees eigenlijk in jullie berichten dat je je daar zorgen om maakt,maar tegelijkertijd deze mensen dom en facistisch noemt.

Ik denk, dat dat soort stemmers alleen maar verder ' in doe hoek duwt' . Hoe denken jullie dat NL er voor kan zorgen dat er de volgende verkiezingen minder extreem gestemd word?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:12

Ik snap je punt opzich wel ruitje. Maar het probleem met deze groep is dat ze over het algemeen de volgende dingen doen waardoor het ontzettend moeilijk wordt om hen nog serieus te nemen;
- Roeptoeteren op Facebook
- Geen onderbouwde argumenten/inhoudelijke argumenten
- Onbetrouwbare bronnen delen zonder hierbij te willen kijken naar hoe te herkennen wat is betrouwbaar en onbetrouwbaar
- Prenten en afbeeldingen op social media delen die ronduit beledigend en haatzaaiend zijn, met name wanneer het over andere politici gaat
- Mensen die anders denken te betitelen als ‘schapen’
- Continu op de man spelen, op de overheid en het kabinet maar niet kijkend naar de feiten
- Wetenschappelijk onderbouwde artikelen of feiten afdoen als indoctrinatie

En zo nog wel wat meer, maar ik houd het even beperkt. Voor zo ver dat kan dan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:25

Als ik een bepaalde keuze van iemand dom vind, zegt dat niet dat ik de gehele persoon dom vind.
Overigens snap ik vooral bepaalde keuze niet omdat ze ver bij mij vandaan staan.

Vraag mij af hoe we de samenleving weer nader tot elkaar kunnen krijgen. Ook voor Corona was er al een gepolariseerd beeld terwijl de economie het goed deed.
Denk dat vooral internet en fake-news een flinke stempel drukken. Het is soms moeilijk om de juiste bronnen en en waarheden te vinden.

Daarnaast missen, denk ik, veel Nederlanders een recente geschiedenis van ons land en de vaardigheden om goed begrijpen te lezen en kritisch te denken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:31

ruitje schreef:
Hoe denken jullie dat NL er voor kan zorgen dat er de volgende verkiezingen minder extreem gestemd word?

Ik denk dat dit een heel belangrijke vraag is ! Veel mensen voelen zich blijkbaar niet gehoord door de bestaande partijen en gaan dan extremer stemmen.

Thema's die spelen zijn volgens mij klimaat (en de keuze om huiseigenaren van het gas af te laten gaan) en problematiek rondom immigratie en woningnood.

Ook de politieke correctheid waardoor sommige lang bestaande problemen niet besproken en opgelost kunnen worden, zorgt ook voor frustratie en onbegrip.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:47

Askja schreef:
Badeendje schreef:
Dat zal hij ook niet doen. Zo consequent is hij wel.
Het gaat er niet om excuses van Wilders af te dwingen, het gaat erom dat de uitspraak zelf ontzenuwd wordt. Dat men (media, medepolitici) hem erop aan blijft spreken dat het wel degelijk een racistische uitspraak is, en dat hij daar geen tegenargumenten voor aan kan voeren zonder zijn eigen uitspraak onderuit te halen of terug te nemen. Zo zet je hem klem.

Punt is dat types als Wilders en Baudet er een handje van hebben het racistische element in hun uitspraken te bagatelliseren. En juist daar moet je ze keihard op aanpakken.

Uiteraard, maar om dat voor elkaar te krijgen zal hij toch zijn excuses aan moeten bieden voor die uitspraak, maar aangezien hij dat niet meent heeft het ook geen nut om te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:59

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:28

ruitje schreef:
Ja zeker,maar dat heb ik ook met de SGP, of met Bij1. Die staan ook voor denkbeelden die ik niet steun. Ik ben zelf iemand die altijd in het midden stemt. Ik heb niks met erg links of erg rechts. Ik vind polariserende partijen sowieso vervelend. Volgens mij is dat een van de redenen waarom D66 en VVD toch ook nog groot zijn, zijn beiden partijen die tot samenwerken in staat zijn.

Maar dat is niet hetzelfde als alle kiezers op andere partijen dom of facistisch vinden. Ik kan het oneens zijn met een partij,maar het ook oneens zijn met hoe er over de mensen die daarop gestemd hebben besproken worden.

Ik denk, dat het namelijk niet helpt om dat soort partijen uit te sluiten, of mensen die ergens ontevreden over zijn weg te zetten als dom, racistisch of 'als je je niet thuis voelt ga je maar weg'

Als je dan nog eem vergelijk met slechtere tijden wil trekken: De opkomst van extreem rechts in de jaren 30 zouden we ook van kunnen leren.

Er zijn een heleboel mensen die PVV, FvD en Ja21 hebben gestemd. Ik lees eigenlijk in jullie berichten dat je je daar zorgen om maakt,maar tegelijkertijd deze mensen dom en facistisch noemt.

Ik denk, dat dat soort stemmers alleen maar verder ' in doe hoek duwt' . Hoe denken jullie dat NL er voor kan zorgen dat er de volgende verkiezingen minder extreem gestemd word?

Ik vind SGP erg conservatief en ik kan me totaal niet vinden in een aantal standpunten van de SGP, maar dat vind ik geen reden om SGP-stemmers te mijden of dat ik moeite heb met SGP-politici. Voor iedere doelgroep is er een politieke partij.
Maar de 2 eerder genoemde FvD-politici vind ik echt niet kunnen en ook niet te vergelijken. Net zoals de grove beledigingen die Wilders in het verleden heeft geuit tegen met name moslims. Ik kan dat niet als acceptabel zien.
Net zoals ik gruwel van Pegida. En helaas zie ik overeenkomsten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:32

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:45

Wat ik vooral vrees bij Wilders en Baudet is dat ze zo een fan zijn van Orbán...
Als Hongarije als blauwdruk wordt genomen kunnen we gaan meemaken wat daadwerkelijk beperking van de vrijheid van meningsuiting, herschrijven van het grondwet, corruptie en nog veel meer ellende is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:49

fransje23 schreef:
Wat ik vooral vrees bij Wilders en Baudet is dat ze zo een fan zijn van Orbán...
Als Hongarije als blauwdruk wordt genomen kunnen we gaan meemaken wat daadwerkelijk beperking van de vrijheid van meningsuiting, herschrijven van het grondwet, corruptie en nog veel meer ellende is.

Ik vind Orban heel gevaarlijk.
Het valt mij op, dat PVV- of Forum- aanhangers vaak Orban/Hongarije als voorbeeld zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:52

Orbán is net zo gek als Erdogan..

Als iedereen die tegen migranten misschien eens emigreert naar Hongarije..
Er is al een soort Nederlandse kolonie!
Zijn ze wel zelf immigrant die zich slecht aanpassen en de taal niet goed kennen maar die ironie zien ze misschien niet? :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:28

@ Shaggy

Ik snap je wel. Ik zeg ook niet dat ik blij word van mensen die zich op die manier opstellen. Het is lastig om daar mee in gesprek te gaan. Maar ik denk wel dat dat de beste manier is :o . Mocht iemand een ander idee hebben hoor ik het ook graag, maar volgens mij is hoe het nu gaat gewoon niet handig, alles polariseert alleen maar.

Ik denk ook Fransje, dat de SM echt een grote rol hebben hierin. Ik ben zelf geschiedenis docent geweest en 1 van de belangrijkste onderdelen uit mijn lessen vond ik standplaatsgebondenheid en het leren interpreteren van bronnen. Ik denk dat dat vak groter zou moeten zijn op school :D

@ sterregoud, ik ben wel benieuwd of wanneer we die thema's zouden oplossen, de ontevredenheid weg zou zijn?

@Jessix, echt prachtig die Syrische meneer :)

@Electra: Ik vind het lastig om te bepalen wat 'erger' is, dat heb ik al eens eerder aangegeven hier. Volgens jou 'begreep ik er dan echt niks van.'

Ik weet dus niet helemaal of ik het volgende goed onder woorden kan brengen of dat ik dan meteen weer word weggezet als dat ik er niks van begrijp maar ik doe een poging:

Kijk, het ontkennen van de Holocaust. Dat staat gewoon ergens bovenaan op de ' dit is erg' lijst. Voor mij, horen dat soort mensen niet in ons politieke systeem thuis.

Maar bij abortus, immigratie, boerenbeleid, discriminatie: is daar een gradatie in te maken?

Ik vind bijv het tegen abortus zijn wel echt onacceptabel, ik zou dus niet graag met een SGP stemmer in een kamer willen zitten. Jij hebt dat met een PVV stemmer. Dat zal altijd blijven toch, dat de ene het een onacceptabel vind en de ander het ander?

Ik ken best wat FvD stemmers en die zien Orban niet als voorbeeld overigens, die zijn juist extreem voor vrijheid van meningsuiting en het hebben van een vrije media.

Wisten jullie trouwens dat de partij van Orban mede aan de macht is gekomen ooit doordat de linkse regering gigantisch corrupt was? En dat de visie nu is dat een deel van de bevolking het afnemen van hun rechten accepteert omdat het zo goed gaat met Hongarije economisch en ze de inmenging van de EU zat zijn?

Wat ik dan weer vreselijk ironisch vind omdat er heel veel EU geld naartoe gaat. Wat mij betreft gaat er naar dat soort regimes geen euro meer.

Ook is de visie dat Hongaren niet echt voor hun rechten van vrijheid opkomen omdat het een oud Sovjet staat is, mensen weten helemaal niet goed wat vrijheid is.

Ik erger mij daar soms dood aan in Corona tijd, je kunt zeggen van NL wat je wil: maar door onze geschiedenis zijn we mega gespitst op 'vrijheid' . Tot aan rechtzaken betreft een avondklok, of achterlijke demonstraties aan toe :+

Op die gedachte voortdenkend: is de angst dat een extreme partij aan de macht komt en alles bepaald in ons politieke systeem reël? Stel FvD word de volgende verkiezing de grootste.

Wat is dan het ergste wat er kan gebeuren?

Ik denk dat ons systeem best goed is ingericht. Beter dan in de VS bijv. Ik denk dat bij ons de regulatie al begint in de 2e kamer( namelijk uitgesloten wordwn door veel partijen) maar doorgaat tot alle lagen van het politieke systeem, de rechtspraak en de media.

Zo sorry, allejezus lang stuk geworden :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 01:05

Je hebt gelijk.
Ik kan me in jouw vergelijkingen niet vinden.
Het valt me mee, dat je de ontkenning van de Holocaust nog wel apart benoemt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 01:30

Dat valt je mee? Dus eigenlijk was je er vanuit gegaan dat de Holocaust ontkennen niet erg vind? Wat is dit nou weer voor denigrerende opmerking zeg?

Of ik begrijp je verkeerd of je speelt voor de 2e keer in een paar pagina's echt heel erg op de man i.p.v. op de bal. Ik vind dit een hele nare,onnodig persoonlijke opmerking.

En oprecht, dit raakt me. Zoals ik zei ben ik geschiedenis docent geweest, ik ben in Auschwitz geweest. Ik kan hier echt kwaad van worden, ik doe niets anders dan pagina's lang met argumenten zonder op de man te spelen uit te leggen hoe anderen denken en dan krijg ik zo'n opmerking. Ik stem niet rechts. Houd op met mij in een hoek te zetten waar ik niet thuis hoor, puur omdat ik anders denk over dingen. Ik heb al 10 keer gezegd dat ik vind dat FvD polariseert, dat bepaalde mensen niet thuis horen in de politiek, dat Wilders niet moet zeuren dat hij niet mee mag regeren.

Ik ben er klaar mee, ik zeg nergens dat er ruimte moet zijn voor een gradatie van discriminatie. Maar dat het niet aan ons is om te bepalen wat voor iemand belangrijker is. Dat het zeggen dat je tegen abortus zijn minder erg vind dan een ' minder Marrokanen' uitspraak. Daar vind ik wat van. Het is allemaal even erg, wie zijn wij om te besluiten wat erger is. Waarom zit de SGP al jaren in ons politieke systeem en word daar niet zo tegen geageerd als tegen de PVV? Ik denk dat de SGP een voorbeeld is van ons goedwerkende stelsel. Je mag er zijn, maar meeregeren, wetten maken: het zit er niet in als je zulke gekke gedachtes hebt. En mocht dat per ongeluk wel gebeuren, hebben we de media en de rechtstaat die daar bovenop zit.

Idem voor FvD. En daarom geloof ik niet in een 2e Hongarije.

Edit: 2e alinea was voor de post van ik meen Jessix, die vroeg ik ik bedoelde dat er ruimte mag zijn voor discriminatie in ons land. Dat valt nu uit context omdat de post verwijderd is.

En nu ga ik dit topic ontstippen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:29

Electra63 schreef:
Je hebt gelijk.
Ik kan me in jouw vergelijkingen niet vinden.
Het valt me mee, dat je de ontkenning van de Holocaust nog wel apart benoemt.

Kom op, het is nog geen sneertjesdag!