Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:26

bigone schreef:
Rinske schreef:

Is dat wel zo? Een witte man met strafblad wordt eerder aangenomen dan iemand met een buitenlandse naam en meer ervaring en opleiding, dat is uit onderzoek gebleken. De "beste en meest perfecte" kandidaat, bestaat die überhaupt wel of zoeken we gewoon iemand die het werk ok doet. Misschien heb je wel veel meer aan iemand die individueel niet de beste is, maar een enorme teamplayer en die daardoor het team laat groeien. Maar diegene heeft wellicht minder ervaring en opleiding of een buitenlandse naam en wordt bij voorbaat al niet uitgenodigd.

Geef eens een link naar dat onderzoek.

Kun je gewoon googlen:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... sia.org%2F

https://nos.nl/artikel/2181613-witte-so ... onder.html

https://www.researchgate.net/publicatio ... einvloeden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:26

Ik denk dat Nederland geen excuses hoeft aan te bieden over zaken die vroeger gebeurd zijn.
Maar men wil vooral meer bekendheid en transparantie bijv.op school over het verleden.
Men wil vooral erkenning dat er vooroordelen bestaan en racisme bestaat. Punt. En dan niet die maar........
Zo begrijp ik het.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:27

Elnienjo, Dus omdat er af en toe een hufter is die toevallig moslim is, is het logisch dat mensen die een vreemde achternaam hebben die zou kunnen duiden dat ze uit een Israelitische gemeenschap komen niet uitgenodigd worden :?

De grootste hufters op het werk die ik nooit meer tegen wens te komen waren Europees. Dat zijn het soort waar ik bereid ben accuut ontslag te nemen als ze onverhoopt weer op mijn loopbaan terecht komen.

Met positieve discriminatie Quotes heb ik moeite. Ik heb daar nu al meerdere keren echt verkeerde dingen van gezien die je echt niet moet willen nastreven.

En inderdaad, niet een voordeel zien van demonstreren staat niet gelijk aan geen actie ;)
Actie kan ook veel doeltreffender.

Edit, rare typo
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:28

Electra63 schreef:
Ik denk dat Nederland geen excuses hoeft aan te bieden over zaken die vroeger gebeurd zijn.
Maar men wil vooral meer bekendheid en transparantie bijv.op school over het verleden.
Men wil vooral erkenning dat er vooroordelen bestaan en racisme bestaat. Punt. En dan niet die maar........
Zo begrijp ik het.

Jep, meer geschiedenis die niet zo rooskleurig wordt ingevuld. Ik bedoel, allemaal leuk dat we leren over "ontdekkingsreizigers", maar het waren eigenlijk verkrachtende plunderaars die mensen uitbuiten om zelf rijker te worden. Ik heb bijvoorbeeld nooit over Leopold zijn verschrikkingen gehoord tijdens geschiedenislessen, of over de afslachtingen op de Banda eilanden door Coen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:31

Nou ja ik weet dat ik geschiedenis kreeg op een leeftijd dat ik misschien niet helemaal klaar was om te horen over verkrachtingen en dergelijke... Ik weet niet hoe dat nu op school gaat..?
Maar misschien kan er een verschil worden aangebracht in een soort van neutrale basis geschiedenis en dan een verdieping voor oudere kinderen...zoiets..?

En dan ook in de geest van de tijd.. want zo zwart wit als 'we gaan een zee proberen over te varen om aan de andere kant vrouwen te verkrachten' was het misschien ook niet?

Maar goed, ik vond bijbellessen dan ook niet heel tof altijd... gevoelig kind denk :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:34

Rinske schreef:
Electra63 schreef:
Zo begrijp ik het.

Jep, meer geschiedenis die niet zo rooskleurig wordt ingevuld. Ik bedoel, allemaal leuk dat we leren over "ontdekkingsreizigers", maar het waren eigenlijk verkrachtende plunderaars die mensen uitbuiten om zelf rijker te worden. Ik heb bijvoorbeeld nooit over Leopold zijn verschrikkingen gehoord tijdens geschiedenislessen, of over de afslachtingen op de Banda eilanden door Coen.

Dat gebeurde door de hele wereld en door allerlei ondernemende volkeren. Dat was toen. Nu is er 'n laagje van beschaving overheen gelegd. Want uitbuiting gebeurt nog steeds en wij maken er ook nog steeds massaal gebruik van. Het is allemaal zo hypocriet als de pest. En ondertussen lopen de besmettingen in Amerika flink op door al die rellen. Het lijkt er voor Nederland gelukkig op dat we de dans ontsprongen zijn wat nieuwe brandhaarden betreft, al hoop ik dat ik niet te vroeg juich.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:36

Cer schreef:
Nou ja ik weet dat ik geschiedenis kreeg op een leeftijd dat ik misschien niet helemaal klaar was om te horen over verkrachtingen en dergelijke... Ik weet niet hoe dat nu op school gaat..?
Maar misschien kan er een verschil worden aangebracht in een soort van neutrale basis geschiedenis en dan een verdieping voor oudere kinderen...zoiets..?

En dan ook in de geest van de tijd.. want zo zwart wit als 'we gaan een zee proberen over te varen om aan de andere kant vrouwen te verkrachten' was het misschien ook niet?

Maar goed, ik vond bijbellessen dan ook niet heel tof altijd... gevoelig kind denk :)

Je had ook maar 2 jaar verplicht geschiedenis en dat ging voornamelijk over de wereldoorlog (boring!) Wellicht dat mensen die het in hun examenpakket hadden ook andere tijdperken geleerd hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:39

elnienjo schreef:
Rinske schreef:

Dat gebeurde door de hele wereld en door allerlei ondernemende volkeren. Dat was toen. Nu is er 'n laagje van beschaving overheen gelegd. Want uitbuiting gebeurt nog steeds en wij maken er ook nog steeds massaal gebruik van. Het is allemaal zo hypocriet als de pest. En ondertussen lopen de besmettingen in Amerika flink op door al die rellen. Het lijkt er voor Nederland gelukkig op dat we de dans ontsprongen zijn wat nieuwe brandhaarden betreft, al hoop ik dat ik niet te vroeg juich.

Die besmettingen lopen niet op door de rellen, maar door de staten die veel te vroeg weer alles open gooiden onder het mom van het geld moet weer rollen. Je kunt precies zien welke staten dat zijn namelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:42

[quote="elnienjo"]
En ondertussen lopen de besmettingen in Amerika flink op door al die rellen.

Geen conclusies trekken..... de US heeft een schrikbarend aantal zeer ongezonde en zwaarlijvige burgers. Die 2 zaken leiden sneller tot ziekte dan een lans breken voor een goed doel ;-)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:22

Sizzle schreef:
Djeez Elnienjo, heb jij überhaupt wel eens met moslims gewerkt? Van de meeste weet je het namelijk niet eens. Is wel eens in je opgekomen dat een groot deel van de spierwitte mensen uit het oostblok ook moslim zijn?

Uiteraard heb je ook de zak patat die niet met vrouwen wil werken en als hij daarvoor zijn contract verliest de rasisme kaart speekt, maar dat zijn er echt niet zo veel. Een van de grotere vrouwen op het werk haters die ik heb leren kennen was een geboren en getogen westerse man. Die werd er echter dan weer amper op aangesproken want hij was niet moslim, die heeft gewoon ongehinderd tot zijn pensioen systematisch kunnen volhouden om vrouwen geen antwoord terug te sturen als hij een e-mail kreeg.

Rinske, ja maar dan heb je een direct doel en een direkte eis. Abortus of stemrecht toestaan is heel duidelijk een gerichte eis.
Acceptatie is geen meetbare eis, dat is een gevoel.

Danique, ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen. Het ging mij namelijk in de eerste plaats al niet om mij.
Als iemand boos wil zijn dan gaat diegene zijn gang maar, geen probleem. Ik vraag me slechts af of het iets op lost.

Nu ik het zo lees, het was niet naar bedoeld of een keiharde steek dat je egoïstisch bent. Ik begrijp je mening maar ik denk wel dat je voorzichtig hierin moet zijn. Suggesties van hoe “zij” moeten protesteren komen er snel bij kijken en ik denk dat het juist belangrijk is dat anderen nu een keer gehoord worden.

Cer, ik reageerde op wat Sizzle zei over de demonstraties. Ruiten gooien is heel extreem en je chargeert nu een beetje dat alle demonstranten ruiten ingooien. Demonstraties en sociaal wenselijk gedrag (nou ja ruiten ingooien is ook gezien juridisch niet echt wenselijke gedrag :Y) ) staan wat mij betreft niet gelijk aan elkaar.

Elnienjo, BLM uit geen ongenoegen naar de witte bevolking. Dat is nu het hele punt van slachtofferrol veel pagina’s geleden (sorry jullie zijn zo snel haha). Het is een ongenoegen naar racisme. Deze demonstraties belemmeren de witte bevolking verder niet. Een tegendemonstratie lijkt me daarom onnodig, het gaat niet om de witte bevolking. Als dat wel zo was, waren witte mensen waarschijnlijk niet welkom tijdens de protesten. Ok er zijn extreme uitspraken van sommige demonstranten maar gekkies heb je aan beide kanten.

BigOne

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:26

Misschien word het tijd dat KOZP een ander persoon zoekt om op een normale manier te communiceren ipv te schreeuwen en beschuldigen. Lijkt me een hele goede zaak , vooral wanneer straks politici het aangekondigde gesprek aan gaan .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:34

Danique, kun jij mij dan helpen met het begrijpen van de demonstratie. Was het echt enkel gezien/gehoord willen worden, het bijstaan van rasisme in de USA of waren er ook echt bepaalde verwachtingen op europees of lokaal niveau waar men ook direct naar kan handelen (wetten, rechten, controles etc).
Of was het van alles door elkaar?
Het lijkt voor mij veel minder een demonstratie, maar veel meer een social awareness evenement zoals guy pride bijvoorbeeld.
Daar heb ik zeker respect en begrip voor, maar het zou wel handig zijn denk ik om zulke dingen niet onder 1 noemer te hebben.
Misschien heb ik een rare mentale kronkel, maar om te kunnen handelen vind ik het wel handig om te weten wat de specifieke wens en de verwachting is.

Wat in iedergeval succesvol was, is het aangaan van het debat over de nekklem.
Echter denk ik niet dat het verwijderen van een film uit 1936 een verwachting was en ik zie ook echt met de beste wil van de wereld niet hoe dit tot een betere wereld gaat voeren.

Ik zou het wat dat betreft prettig vinden als er iemand heel duidelijk in de media aangeeft: dit verwachten wij, nee we ondersteunen geen geweld tegen standbeelden (of zo).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-20 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:41

Electra63 schreef:
Svadilfari1 schreef:
Electra63 @ [NM] Demonstratie op de Dam

Na nog een paar keer deze reactie op mijn post/bericht gelezen te hebben ( welke ik ook nagelezen heb) kan ik deze reactie niet plaatsen.

Juist hetgene wat ik in mijn post beschrijf , gebeurd hier; er wordt mij een mening toe geschreven die ik niet heb of deel.

Wat ruitje in het bericht iets boven mij heeft geschreven, zo voel ik dat ook.

Ik heb in het gehele topic , iedere keer rustig wat proberen uit te leggen.
En dan vervolgens mijzelf getracht te verduidelijken.

Door hetgene wat mij dan verweten wordt en hoe er dingen dan ingevuld worden heb ik 1 x in wat fellere bewoording gereageerd.

1 reactie hierop was ook wel mooi eigenlijk . Daar werd ik beticht van privileges. En dat ik waarschijnlijk ook oordeelde over mensen met een andere kleur of achtergrond.

Ik beticht jou nergens van.

Alleen door sommige Bokkers wordt jouw bericht als een bevestiging gezien, dat racisme wel meevalt.
Je kan er anders mee omgaan of we hebben allemaal weleens last van discriminatie enz.

Ik denk dat je omgeving een rol speelt.
Het valt mij op, dat mensen in de stad vaak toleranter zijn.
Die komen ook vaker in aanraking met andere culturen. Onbekend maakt onbemind.

Maar waarom zeg je dat dan niet gewoon? Door bij je zelf te blijven?
Bijvoorbeeld; Door wat Svadilfari1 post en haar ervaringen en mening ben ik bang dat mensen zus of zo denken.

En dan was het handig voor jezelf geweest om niet de desbetrefffende post van mij te quoten .
Maar dit in het algemeen te schrijven of een ander berichtje van mij te gebruiken als je persé het als voorbeeld wil stellen.

Wat je nu hebt gedaan is een bericht waarin ik mijn persoonlijke gevoelens uitspreek en wat reacties met mij doen quoten.

Vervolgens op niks wat ik geschreven heb ingaan. Maar zomaar in het wilde weg roepen hoe erg dingen zijn.
Hierbij compleet over mijn gevoelens heen gaat. Die ik notabene in het bericht van mij benoem. Waar ik zelfs voorbeelden geef hoe je kan doorvragen om vooroordelen te voorkomen.

En je beschuldigd mij dus wel degelijk op een indirecte manier ervan dat ik dan wel tegen ben of zaken dan niet erg vind , door zo te roepen .

Als je bij jezelf blijft en je vind mijn gevoelens gedachten onzin niet van toepassing , prima!
Je hoeft er ook niks mee.

Maar als je dan wat wil zeggen, schrijf dan wat je wil zeggen , en laat mijn gevoelens en gedachten intact.

En ga niet quoten om er vervolgens niet inhoudelijk op te reageren.
En enkel in het wilde weg wat te roepen.
Dat komt in dit geval over alsof je het bericht niet eens hebt gelezen.
Of in het geval van negatief denken; dat het bewust is, om te zorgen dat mijn reactie al niet meer gezien wordt voor wat het is.

Wel grappig ; Hier juist positieve ervaringen op het platteland op diverse plekken in Nederland.
Ik heb altijd verzorgpony's en paardjes in gehad.

Vaak was en ben ik de enige met een andere huidskleur.
En nee dat is niet omdat ik gekocht ben zoals men zegt over Tim Scott ( zwarte republikein) of een black white supremacist ben zoals Candace Owen( zwart en rechts :D

Ik sta als groom ( ik heb er nooit over nagedacht tot nu , eng eigenlijk) ook in de minderheid qua aantal met een andere kleur. . Ook als jong meisje vroeger.

Mijn ervaring is juist in de stad dat ik bijzondere ervaringen heb en met discriminatie , en ook door andere kleur en geloof mensen te maken heb gehad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:45

ruitje schreef:
Oke, dus twee mensen geven aan hoe zij er in staan, hoe zij het voelen.

En jouw antwoord is: andere mensen doen het anders, kijk maar terug in het topic?

De ironie daarvan ontgaat mij niet. Het ging dit hele topic toch juist om dat je niet kan spreken voor het gevoel van een ander, maar de andere kant op kan wel?

En het maakt het discussiëren ook wat lastig. Wat is nu je punt?
Dat er racisme is? Daar heb ik je allang gelijk in gegeven?

Ik heb het niet over jou of over jouw manier van reageren, er is dus ook geen enkele reden waarom jij je aangesproken zou moeten voelen. Maar dat verandert er niks aan dat een behoorlijk aantal reageerders in dit topic wel reageren zoals ik aangaf.

Elisa2 schreef:
Askja schreef:
Karl, ik ben bang dat je hierboven goed aangeeft hoe een deel van de 'echte' Nederlanders ertegenaan kijkt. Mond houden, niet zeuren en je best doen, dan kom je er wel als niet-witte Nederlander, want het valt allemaal reuze mee met racisme en discriminatie in Nederland.

BLM wordt dan al snel een overdreven beweging die overal racisme wil zien waar het helemaal niet is en zo de echte/gewone/witte Nederlander in de verdediging wil drukken. Daarbij wordt dan bij voorkeur steeds gewezen op een kleine minderheid van activistische relschoppers die (helaas) de aandacht trekt met domme, bewust provocerende acties.

De hele racismediscussie en de BLM-beweging lijkt sommigen gezien toon en woordkeuze heel hoog te zitten, ook hier op Bokt, en daarbij vraag ik me oprecht af waar dat vandaan komt, hoe ze zelf nou precies nadeel ondervinden van BLM.
Is het angst, gebrek aan inlevingsvermogen, of iets anders?

Zwartgedrukte is ook echt een nederlandse mentaliteit in mijn ogen. Kun je een heleboel van vinden, heeft zijn positieve en negatieve kanten voor alle mensen ongeacht kleur, geloof, etc. Het is wel de mentaliteit die ontstaan is na de oorlog.

Persoonlijk: als BLM zelf niet zo polariseren en constructief en persoonlijk in gesprek zou gaan, zich kwetsbaar zou opstellen dan zouden ze imo veel meer oren bereiken denk ik. En met constructief bedoel ik: breng de problemen in kaart waar deze precies zitten. Doe dat eerlijk en transparant, kijk ook naar eigen gedragingen en durf beide te benoemen. Leer van elkaar zwart en wit en groei samen zodat we het samen tot een betere wereld maken. En nu zeg ik zwart/ wit..maar hier had net zo goed man/ vrouw kunnen staan, andere geloven etc.

En die "Nederlandse mentaliteit", zoals jij het noemt is nou net het grote probleem. Daarmee geef je de slachtoffers de schuld van hun situatie. En je zou gelijk hebben als ze dezelfde kansen zouden hebben als ze even hard zouden werken. Alleen verwachten we dat ze harder werken dan de autochtone Nederlander en verwachten we dat ze harder hun best doen. En als het dan nog steeds niet lukt, dan moeten ze niet zeuren, dan is het hun eigen schuld. Want kijk maar er is altijd wel een allochtoon te vinden, die het wel is gelukt.

Als het gaat om de beeldenstorm, als het gaat om de polarisatie, dan heb ik daar om een aantal verschillende redenen problemen mee. Het is niet constructief, het lost niks op, het zet mensen tegen elkaar op en is daarmee een deel van het probleem en niet van de oplossing. Maar wat misschien wel het allergrootste probleem is, zie je ook in dit topic terug. Het is een comfortabele reden om het niet meer over institutioneel racisme te hebben, in plaats daarvan is er iets gevonden wat veroordeeld kan worden. Nu hoeft er opeens niet meer nagedacht te worden over wat we moeten veranderen, nu kunnen we weer lekker de vinger naar de tegenpartij wijzen en zeggen hoe slecht het wel niet is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:51

Karl, mee eens :j
Zo heeft in Zürich vorige week een grote winkel keten publiekelijk gezegt: vanaf nu verkopen we geen negerzoenen meer.
Totaal zinloos, want nu gaat de tegenpartij demonstratief bij de groothandel in de rij staan.
Nu is dus de discussie verworden tot mierenn.. ipv een zinvolle discussie.

Wat zinvol zou zijn is de keten zegt: we monitoren onopgemerkt in de achtergrond onze sollicitatieprocessen en klantvriendelijkheid en als we daar profilering zien dan gaan we intern het gesprek aan hoe we dit kunnen aanpakken.

Maar ja, dat 2e kun je niet met een pakkende titel in de krant verkopen en kost geld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:56

Sizzle schreef:
Naja, hoe enorm ik ook tegen alle vormen van discriminatie ben, zie ik ook geen nut in een demonstratie.
Ik weet ook nog steeds niet wat nu precies de eis was waar ze voor op pad gingen. Van wie wil men nu precies wat?

Ik denk dat het heel simpel is: dat mensen zichzelf écht serieus gaan afvragen of ze wel eens discrimineren, en hoe ze dat kunnen voorkomen.
Bekende voorbeelden: de hoofddoek-dragende directiesecretaresse die wordt aangezien voor schoonmaakster, de zwarte advocaat die wordt aangezien voor verdachte.
Als je ondernemer bent kun je anoniem solliciteren de norm maken (dus CV's opvragen zonder naam en geslacht). Een paar jaar geleden hebben een aantal grote orkesten dit ingevoerd: audities werden uitgevoerd met een doek tussen de commissie en de auditant. Men werd zelfs verzocht om de schoenen uit te doen omdat je soms aan iemands tred kan horen of iemand een man of vrouw is. En wat bleek: direct werd de samenstelling van het orkest diverser, zowel in mannen en vrouwen als in etniciteit. Dit is nu dus standaard beleid bij deze orkesten - er zaten blijkbaar toch wat vooroordelen ingebakken bij de selecterende commissieleden.

Tenslotte, op persoonlijk niveau ben je ook machtiger dan je denkt. In mijn omgeving zijn er toch best wel vaak mensen die grappen maken over buitenlanders, ik denk dat ik daar toch wat van ga zeggen de volgende keer dat ik dat hoor.

Het erge vind ik zelf dat dit allemaal geen onredelijke maatregelen zijn die wel een grote verandering teweeg kunnen brengen. Waarom zijn er zoveel mensen dan op tegen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:59

Sizzle schreef:
Karl, mee eens :j
Zo heeft in Zürich vorige week een grote winkel keten publiekelijk gezegt: vanaf nu verkopen we geen negerzoenen meer.
Totaal zinloos, want nu gaat de tegenpartij demonstratief bij de groothandel in de rij staan.
Nu is dus de discussie verworden tot mierenn.. ipv een zinvolle discussie.

Wat zinvol zou zijn is de keten zegt: we monitoren onopgemerkt in de achtergrond onze sollicitatieprocessen en klantvriendelijkheid en als we daar profilering zien dan gaan we intern het gesprek aan hoe we dit kunnen aanpakken.

Maar ja, dat 2e kun je niet met een pakkende titel in de krant verkopen en kost geld.

Oef ik weet nog dat een bakker in Monster de naam "moorkop" in de ban deed, er stonden mensen in zijn zaak de medewerkers uit te schelden dat dat écht niet kon :o

En hij had het niet eens in de krant gezet ofzo, had gewoon de naam veranderd, en het woord had zich verspreid, Monster is niet zo groot.

Zulke kleine dingen gaan racisme niet oplossen - maar ik denk ook niet dat ik nog met droge ogen een bordje "moorkoppen" in mijn etalage zou kunnen zetten. In die zin doe je het ook nooit goed :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:03

Margrathea Daar zit dus mijn probleem: Ik denk....
Ik denk ook veel, maar daarmee kan ik juist precies iets anders denken dan de verwachting.
Ik denk niet dat het doel was om het TV aanbod drastisch te korten, ik denk ook niet dat het doel is om monsieur canibale te vernietigen of een beelden storm in gang te zetten.
Ik mis duidelijke woordvoerders (geen generaliserend praatje) want ook is het overduidelijk in verschillende steden anders, dat is dus niet 1 organisatie. Dat hoeft ook niet maar dan is het wel handig om de achtergrond gedachte per individuele demonstratie te snappen, toch?
Daarmee zou ik ook beter kunnen zeggen: ik ga naar de optocht in XY en niet naar YZ want die sluit niet aan bij mijn doel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:07

Sizzle schreef:
Margrathea Daar zit dus mijn probleem: Ik denk....
Ik denk ook veel, maar daarmee kan ik juist precies iets anders denken dan de verwachting.
Ik denk niet dat het doel was om het TV aanbod drastisch te korten, ik denk ook niet dat het doel is om monsieur canibale te vernietigen of een beelden storm in gang te zetten.
Ik mis duidelijke woordvoerders (geen generaliserend praatje) want ook is het overduidelijk in verschillende steden anders, dat is dus niet 1 organisatie. Dat hoeft ook niet maar dan is het wel handig om de achtergrond gedachte per individuele demonstratie te snappen, toch?

Dat is waar! Maar bijv het aanpassen van het TV aanbod kan toch een uitvoering zijn van "nadenken over je eigen organisatie"?
Overigens heb ik begrepen van het nieuws dat de meeste dingen die nu van TV af gehaald worden (gone with the wind, bepaalde Little Britain afleveringen) op termijn wel weer terugkomen, maar dat de zenders eerst goed willen nadenken over hoe ze die dingen in de juiste context kunnen plaatsen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:13

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:
Penotti: Jammer, ik vond jouw inbreng juist erg fijn.

Wat Tieneke zegt zie ik ook gebeuren, het zal vast niet bewust zijn maar zo wordt het wel heel moeilijk om constructief in gesprek te blijven. Niemand ontkent dat racisme bestaat.

Dat heb ik ook. Normaal als ik beelden uit Amerika zie dan zie ik westerse mensen of ze nu blank of donker zijn. Nu ontstaan vooroordelen bij mij die ik eerst niet had.

Ik kan mij hier enkel bij aansluiten , ook de quotes.
Inderdaad erg jammer dat Penotti uit het topic gaat. Maar begrijp het wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:21

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:
Penotti: Jammer, ik vond jouw inbreng juist erg fijn.

Wat Tieneke zegt zie ik ook gebeuren, het zal vast niet bewust zijn maar zo wordt het wel heel moeilijk om constructief in gesprek te blijven. Niemand ontkent dat racisme bestaat.

Dat heb ik ook. Normaal als ik beelden uit Amerika zie dan zie ik westerse mensen of ze nu blank of donker zijn. Nu ontstaan vooroordelen bij mij die ik eerst niet had.

Niets naar jou Elnienjo, maar is dit überhaupt wel mogelijk? Is het mogelijk om naar een ander iemand te kijken zonder vooroordelen?

Ik heb soms echt nog wel onbewust vooroordelen over iemand met een andere huidskleur. Dan denk ik meteen: wat een gel*l Danique. Maar ik vind dit ontkennen zinloos, dit is namelijk wat mij betreft de eerste stap naar een fijner persoon worden. Die gedachtes zijn gevoed door de media en omdat deze groepen statistisch gezien vaker zijn betrokken bij criminaliteit. Deze gedachtes zijn desondanks niet eerlijk. Maar daarom: is het überhaupt mogelijk? Zijn we dan niet gewoon tegen onszelf aan het liegen uit angst voor de reactie van onze omgeving?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:25

@Magrathea, en wat is het nut daarvan? Er loopt op dit moment een behoorlijk populaire serie op Netflix, Vikings. Noormannen die op plundertocht gingen werden Vikingen genoemd. Dit waren geen handelaren, geen ontdekkingsreizigers, geen mensen met goede bedoelingen. Het waren keiharde plunderaars, die kloosters platbranden en leegroofden, mensen vermoorden, mensen in slavernij wegvoerden, die vrouwen verkrachtten. Als je bijvoorbeeld naar het DNA van IJslanders kijkt, dan is dat voor een groot deel op de Noren en Ieren terug te voeren. Het zijn nakomelingen van Noorse mannen met Ierse vrouwen. En die vrouwen stonden echt niet op de Ierse kust te dansen als de Vikingen aankwamen, omdat ze zo dol waren op die echte, grote blonde mannen uit het noorden. Die Ierse vrouwen waren gewoon slavinnen, die door de Noren naar hun kolonie IJsland meegenomen waren, die verkracht werden en als gevolg daarvan kinderen kregen.

Gaan we die serie nou ook van Netflix afhalen en van een context voorzien? Je mag toch hopen dat het gros van de mensen prima doorheeft dat een serie als Little Britain satire is en dat een Film als Gone with the wind een romantische film is, die in een ondertussen behoorlijk ver verleden gemaakt is. En voor het groepje dat dat niet wil of kan zien, heeft de context echt geen toegevoegde waarde.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:28

Danique_G schreef:
Niets naar jou Elnienjo, maar is dit überhaupt wel mogelijk? Is het mogelijk om naar een ander iemand te kijken zonder vooroordelen?

Ik heb soms echt nog wel onbewust vooroordelen over iemand met een andere huidskleur. Dan denk ik meteen: wat een gel*l Danique. Maar ik vind dit ontkennen zinloos, dit is namelijk wat mij betreft de eerste stap naar een fijner persoon worden. Die gedachtes zijn gevoed door de media en omdat deze groepen statistisch gezien vaker zijn betrokken bij criminaliteit. Deze gedachtes zijn desondanks niet eerlijk. Maar daarom: is het überhaupt mogelijk? Zijn we dan niet gewoon tegen onszelf aan het liegen uit angst voor de reactie van onze omgeving?

Klopt. Maar daarbij speelt uiterlijke verzorging ook 'n heel belangrijke rol. Is iemand netjes gekleed en gladgeschoren of heeft ie 'n ruige baard en 'n hoodie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:30

Karl66 schreef:
En die "Nederlandse mentaliteit", zoals jij het noemt is nou net het grote probleem. Daarmee geef je de slachtoffers de schuld van hun situatie. En je zou gelijk hebben als ze dezelfde kansen zouden hebben als ze even hard zouden werken. Alleen verwachten we dat ze harder werken dan de autochtone Nederlander en verwachten we dat ze harder hun best doen. En als het dan nog steeds niet lukt, dan moeten ze niet zeuren, dan is het hun eigen schuld. Want kijk maar er is altijd wel een allochtoon te vinden, die het wel is gelukt.

Als het gaat om de beeldenstorm, als het gaat om de polarisatie, dan heb ik daar om een aantal verschillende redenen problemen mee. Het is niet constructief, het lost niks op, het zet mensen tegen elkaar op en is daarmee een deel van het probleem en niet van de oplossing. Maar wat misschien wel het allergrootste probleem is, zie je ook in dit topic terug. Het is een comfortabele reden om het niet meer over institutioneel racisme te hebben, in plaats daarvan is er iets gevonden wat veroordeeld kan worden. Nu hoeft er opeens niet meer nagedacht te worden over wat we moeten veranderen, nu kunnen we weer lekker de vinger naar de tegenpartij wijzen en zeggen hoe slecht het wel niet is.

Helemaal raak, Karl.
Je omschrijft m.i. hier de kern van het probleem.
'Tuurlijk ben ik tegen racisme, máár ....'

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:31

bigone schreef:
Misschien word het tijd dat KOZP een ander persoon zoekt om op een normale manier te communiceren ipv te schreeuwen en beschuldigen. Lijkt me een hele goede zaak , vooral wanneer straks politici het aangekondigde gesprek aan gaan .

Dat zou zeker goed zijn. Iedereen vindt racisme iets walgelijks. Alleen de huidige retoriek werkt meer averechts dan constructief.