Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:58

Varekaj schreef:
En als ze het al wisten, wie weet wat er dan boven hun hoofd hing. Zou jij klikken als je weet dat ze dan je hele gezin en familie uitmoorden en jij misschien als s*xslavin in de anonimiteit gaat verdwijnen?

Je kunt ook gewoon anoniem een tip geven aan de politie...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:00

Varekaj schreef:
En als ze het al wisten, wie weet wat er dan boven hun hoofd hing. Zou jij klikken als je weet dat ze dan je hele gezin en familie uitmoorden en jij misschien als s*xslavin in de anonimiteit gaat verdwijnen?

Denk je nu echt dat Abdeslam nog onder bescherming van IS zou vallen? Ik denk dat als hij terug zou gaan hij net zo goed achter een auto gebonden werd. Lijkt me het soort van groepering die niet luchtig omgaat met desertie.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:01

Keandra schreef:
Zoe_97 schreef:
Klopt een extreem rechtse organisatie wilde daar mensen gaan provoceren. Het is een vrij logische reactie dat de mensen VAn Molenbeek zichzelf willen verdedigen en dit is uit de hand gelopen.

Ze hadden 4 maand om zichzelf te verdedigen door Abdeslam zijn locatie aan de politie door te geven.
Dan hadden ze niet alleen zichzelf maar een geheel land verdedigd.

Wat zijn het nu?
laffaards die enkel op directe provocatie af gaan.

Als ze nu nog goed in de belangstelling willen komen, gaan ze zelf uit de kast moeten komen en er voor zorgen dat verdere radicalisatie geen pak meer heeft.
Maar dat zullen ze niet doen want ze zijn blind voor hun eigen fouten.

ik heb maar een vraag, weet jij wie er allemaal in jou buurt woont/ondergedoken zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:47

Er zaten nog zat mensen van IS om hem heen blijkbaar. Denk je dat die gaan zwijgen tegen IS als ze weten dat er geen beloning of wat dan ook aan vasthangt? Volgens mij zagen ze hem nog als "bruikbaar" zeg maar.
Ik zou in ieder geval de gok niet willen nemen.

En aan de andere kant, hou jij je buurt 24/7 in de gaten? Ga je niet werken? Niet even naar het toilet? Slaap je niet? Tijd zat om zo'n kerel in een huis te krijgen zonder dat iemand het merkt. Zolang die overdag niet naar buiten komt merk je er gewoon niks van.

FiveSports

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:35

Mooi artikel:
Citaat:
Brussel dwingt me in ’t defensief, vermoeiend.

Niks tart de macht meer dan een terrorist. Na een aanslag lijkt het even alsof iedereen de controle kwijt is. Machteloosheid wakkert wantrouwen aan, wat weer leidt tot frustratie en angst. Een gevaarlijke cocktail, die nu de praktijk van alledag is. Voor politici is die machteloosheid misschien nog erger. Want of hij er nu iets aan kan doen of niet, een politicus zonder macht toont onvermogen. Als de hoeder van de democratie de boel al niet bij elkaar kan houden, wie dan wel?

Onze manier van leven staat onder vuur, bezwoer een van die hoeders, premier Mark Rutte, afgelopen dinsdag aan de Tweede Kamer – en via de Kamer ook aan u en mij. Dat deed hij tijdens het surrealistische debat over de aanslagen in Brussel. Concreter: over hoe zelfmoordterrorist Ibrahim el-Bakraoui fluitend Schiphol uit kon lopen en hoe het kan dat Nederland, ook na waarschuwingen, niet op zoek ging naar de man die later samen met zijn broertje het bloed deed vloeien in Brussel.

Tijdens het bekijken van het debat rees bij mij vooral de vraag waardoor onze manier van leven onder vuur staat. Ik zag een minister die gaat over onze Veiligheid worstelen met vragen waar hij het antwoord duidelijk niet op wist. Ik zag een Tweede Kamer die zich ook geen raad met de situatie wist. Maar goed, zo’n debat moet ook gevuld worden en dus toverde parlementariërs van ellende maar weer de grijsgedraaide lp over Het Grote Gevaar De Islam tevoorschijn. En daar kwam ook weer de onze-manier-van-leven-leus van Rutte voorbij.

Als onze manier van leven – wat dat moge zijn, is mij nog altijd niet helemaal duidelijk, maar soit – echt onder vuur ligt, dan toont het vooral wat voor laf en makkelijk omver te blazen volk we zijn. Zijn de fundamenten van onze manier van leven dan zo weinig verstevigd dat een paar klaplopers met explosieven over de grens het kunnen omverblazen?

Toen de berichten over een gekaapt vliegtuig van Egypt Air afgelopen disdag binnendruppelden, was de eerste gedachte die ik had: laat het alsjeblieft geen moslim zijn. Een weinig origineel schietgebedje, het is er een die zo’n beetje iedere geloofsgenoot die ik ken doet als de breaking-berichten hun scherm vullen, helaas meestal tevergeefs. Het is een asociale gedachte, want zijn het niet de slachtoffers waar je eerst aan moet denken? Voor de passagiers van dat vliegtuig liep het goed af, de dader bleek een mislukte labiele romanticus met een nepbomgordel die zijn ex-vrouw wilde zien.

Het punt is dat ik me nooit zó islamitisch voel als vlak na een aanslag. Na het schietgebedje komt de realiteit, en daarin heeft de islam de schuld – of ik dat nou gerechtvaardigd vind of niet. Het dwingt in het defensief, een rol die steeds vermoeiender wordt. Het overgrote merendeel van de bijna 1,6 miljard moslims is eerder slachtoffer dan dader van islamitisch terreur. Dat weten we, we staan namelijk om die reden voor de Europese poorten. Desondanks is het in het huidige debat bijna onmogelijk om je als moslim niet schuldig te voelen voor iets waar je de controle niet over hebt.

Natuurlijk weten we allemaal dondersgoed dat iedereen een auto vol kan laden met zelfgemaakte explosieven, om vervolgens naar een zo druk mogelijke plek te rijden zodat de schade bij een ontploffing groots is. Daar heeft – behalve degene die ervan overtuigd is dat dit is wat zijn God wil – niemand controle over. Er kan geen inlichtingendienst tegenop. Gegarandeerde veiligheid is een illusie. Die gedachte is zo beangstigend dat de aandacht wordt verlegd naar iets wat makkelijker behapbaar is: een schuldige.

Lamyae Aharouay
31 maart 2016
Lamyae Aharouay werkt als redacteur bij BNR.

http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/03/3 ... nd-1603980

Wat denken jullie van dit stukje?
"Gegarandeerde veiligheid is een illusie. Die gedachte is zo beangstigend dat de aandacht wordt verlegd naar iets wat makkelijker behapbaar is: een schuldige."

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:48

Ik ben het er volslagen mee eens. Kijk bijvoorbeeld eens naar de file die ontstond toen mensen het station weer binnen mochten, maar allemaal eerst gecontroleerd moesten worden. Tja, dan kan je net zo goed buiten dat station je bom af laten gaan, heb je evengoed je slachtoffers.
Je kán niet alles voorkomen en in mijn optiek moet je dat ook niet willen. We kunnen niet in een glazen bol leven en als we dat toch proberen, vallen er nog veel meer onschuldige slachtoffers dan nu.

Wat overigens wat anders is dan zeggen dat we iedereen hun gang moeten laten gaan, laat dat even heel goed duidelijk zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:40

snuffie123 schreef:
Varekaj schreef:

Je kunt ook gewoon anoniem een tip geven aan de politie...

Je moet dan wel de politie kunnen vertrouwen. In lang niet alle landen kun je dat. En je moet er zeker van zijn dat je niet afgeluisterd wordt. Of gevolgd. Ik zou het er in ieder geval niet op gokken, vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:08

Je kan uberhaupt niet in alle landen zomaar anonieme tips achterlaten, en daar komt nog eens bij dat het maar de vraag is hoe serieus ze anonieme tips nemen. Er zijn zo veel mensen die anoniem bellen omdat ze zogenaamd weten wat er aan de hand is. Van islamitische mensen die rommelen in een tas tot mensen die claimen dat ze Abdeslam gezien hebben nadat hij opgepakt is. Er kan een anonieme bron bellen en zeggen dat hij in Molenbeek zit, maar hoe groot is de kans dat dat ene telefoontje net de waarheid is? Hoe weet je dat je er een volledige politie-eenheid op af moet sturen? Je moet er rekening mee houden, maar je wilt echt niet weten hoe vaak mensen claimen of denken iemand gezien te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:47

Ik ga ook akkoord met het stuk. Die bende terroristen zijn niet representatief voor de hele moslimgemeenschap. Helaas delen ze hetzelfde geloof, alleen geven ze er een compleet andere interpretatie en beleving van dan de overgrote meerderheid.
Iedereen onthoudt echter makkelijker een negatieve ervaring dan een positieve, en het nieuws zal sneller op een negatieve springen dan een positieve. Het is niet omdat het nieuws veel meer gevuld is met negatieve moslimervaringen, dat dat ook een beeld geeft van de werkelijkheid.

Misschien naïef, maar ik probeer er nog steeds van uit te gaan dat de meerderheid van de moslims hetzelfde wil als wij: gewoon in alle rust en vrede het dagelijkse leven kunnen meemaken zonder bang te moeten zijn voor oorlog, afgeslacht worden, goed werk hebben voor het gezin zodat er brood op de plank komt en goed onderwijs.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:13

Heleennn schreef:
Denk je nu echt dat Abdeslam nog onder bescherming van IS zou vallen? Ik denk dat als hij terug zou gaan hij net zo goed achter een auto gebonden werd. Lijkt me het soort van groepering die niet luchtig omgaat met desertie.

Denk het ook niet nee. Er zijn afgelopen weekend nog 20 mensen van IS door IS geëxecuteerd als ik het nieuws mag geloven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:36

Precies dat dus, Rapido :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:58

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:02

:r Ik zou bijna zeggen, laat wat terroristen een doelwit maken van Schiphol, en we zullen zien hoe goed het bij jullie verloopt...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:05

Als er geld te verdienen valt,..... :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:08

Ik denk niet dat dit met geld te maken heeft. Je wil iemand hiervoor verantwoordelijk stellen. De terroristen zijn ongrijpbaar.

Als dan uit onderzoek komt dat de beveiliging vele malen beter had gekund... Ik snap het wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:13

Of het veel nut gaat hebben is een andere vraag dan.
Imo zijn de enige schuldige die terroristen.
De luchthaven ( België) is evenzeel slachtoffer van die terroristen.

Vraag me af of er op Nederlandse luchthavens wel controle wordt gedaan aan de ingang van de vertrekhal?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:42

petraaken schreef:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160406_02222148

Dit voelt echt als flink natrappen naar België toe en de luchthaven.

In hoeverre heeft zoiets zin... Aan de ene kant moet je kunnen bewijzen dat er concrete momenten zijn geweest waarin ze nalatig waren (bv. telefoontjes, emails) en dat op zich is al moeilijk genoeg. Er was zo'n vrouw die na Parijs België wou aanklagen voor nalatigheid omdat haar zoon was omgekomen in de Bataclan en ze vond dat het de schuld van België was. Er waren toen een aantal juristen die hadden verteld dat zoiets onmogelijk aan te beginnen is, want je moet dan bv. kunnen bewijzen dat persoon A binnen organisatie B het telefoontje van persoon X bij organisatie Y heeft genegeerd.

Daarnaast hebben ze altijd duidelijk gecommuniceerd dat identificatie en autopsieën heel lang op zich zouden laten wachten, omdat er zoveel slachtoffers waren dat de prioriteiten ergens anders liggen. Ik snap dat zoiets ontzettend zwaar is voor de familie, maar als er tientallen doden zijn en honderden gewonden, kan je toch niet verwachten dat je na minder dan een maand al een full-blown autopsierapport hebt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:53

Ik snap die moeite niet. Je familie krijg je er niet mee terug.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:06

Nee maar misschien wel geld om de begrafenis van die alleenstaande moeder te betalen of is dat jullie volledig ontglipt?

chanel1985 schreef:
Als er geld te verdienen valt,..... :r

Het ene gezin is hun moeder kwijt en het andere gezin hun kinderen. Ga jij wel helemaal lekker?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:15

Ik snap dat ook echt niet.
Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar dat onderzoek van die luchthavenpolitie. Ik snap niet hoe de luchthaven het anders had moeten doen. Iedereen mag in principe in de vertrekhal komen en het is dus moeilijk te controleren of daar terroristen lopen.

De ouders van Alex en Sascha begrijpen volgens hem niet hoe drie terroristen met opvallende zwarte handschoenen en een bagagetrolley vol explosieven over het vliegveld konden lopen.
Als ik mensen zwarte handschoenen zie dragen denk ik niet meteen "oei dat zal vast niet kloppen" en ik denk ook niet dat ze op de bagagetrolley een sticker hebben geplakt met "kijk uit vol met explosieven" :')

Nee dat was mij ook niet opgevallen hoor. Die beveiligers hebben ook geen röntgenogen.

Jammer dat ze Zaventem gaan aanklagen. De enige schuldige wat mij betreft zijn de terroristen.

Maar Lieveli dan vind ik dit nog steeds niet de manier om aan dat geld te komen. Of vind je wel dat het de schuld is van de luchthaven?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:27

Ik vind de opmerking van chanel1985 anders ook heel wrang. Net alsof die mensen bedacht hebben: familielid verloren, even zien hoe we daar geld uit kunnen slaan. Ze zijn verdrietig en zoeken antwoorden op hun vragen, dat is denk ik normaal. Of een klacht dan de manier is waarop je die vindt, is een andere vraag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:29

Als er uit een onderzoek is gekomen dat de beveiliging op de luchthaven te wensen overliet, vind ik dat ze de nabestaanden moeten compenseren. Ik vind niet dat het 'de schuld' is van de luchthaven, dat vind ik ook een domme vraag want we weten allemaal wie het gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:32

Damned schreef:
:r Ik zou bijna zeggen, laat wat terroristen een doelwit maken van Schiphol, en we zullen zien hoe goed het bij jullie verloopt...

Tactische opmerking. Die mensen hebben net hun familieleden verloren en zoeken een manier om hiermee om te gaan. Als er dan blijkt dat de beveiliging op zo'n luchthaven onder de maat was, logisch dat je dan schrikt en dat je uitleg wilt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:38

Emmaa_ schreef:
Damned schreef:

Tactische opmerking. Die mensen hebben net hun familieleden verloren en zoeken een manier om hiermee om te gaan. Als er dan blijkt dat de beveiliging op zo'n luchthaven onder de maat was, logisch dat je dan schrikt en dat je uitleg wilt.

Wel ironisch dat ze schrijft 'bijna' maar het eigenlijk gewoon zegt. Grappig mensje.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:42

:D
Nee sorry, natuurlijk wens ik dit niemand toe, en ik begrijp de familie wel, maar als Belg voel ik me gewoon beledigd en ik denk niet dat dit te voorkomen was, nalatig gedrag of niet :)