Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:03

Nee, je ziet helemaal niks. Het is iemand die vanuit z'n raam het gebouw in de verte filmt dus je ziet alleen maar donkere hemel en duisternis. Als je het zo vertelt lijkt het inderdaad een optie dat ze het tegen de daders gebruiken, maar de snelheid waarmee ze afvuren, deed me denken aan die overlevende uit Bataclan die in RTL Late Night vertelde dat het wel leek alsof ze zo snel en zo veel mogelijk vuurde om zoveel mogelijk punten te halen, zoals in een videospelletje.

Tijdens de persconferentie vertelde de procureur dat de politie 5.000 kogels heeft afgevuurd, en met wat je daar hoort lijkt dat wel perfect mogelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:13

Makkelijk. Een MAG van de NATO doet 750 rounds per minute, een AK47 (die hullie van IS gebruiken) 600 rpm's. Dus dat dat appartement aan gort is 'gezaagd', ja.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:41

Shadow0 schreef:
Natuurlijk zijn het wel mensen. Het is volgens mij veel zinniger om ons te verdiepen in hoe dit zo kan ontsporen en hoe we dat kunnen voorkomen.

En... juist het wegzetten van 'de ander' als onmenselijk is een groot probleem. Want niet-mensen kun je makkelijk doden. Volgens mij hebben we veel meer menselijkheid nodig, niet meer onmenselijkheid.

Precies, dit zijn absoluut mensen. Mensen met verlangens en houden-van en karaktereigenschappen, maar wel met een zodanig extremisme dat we ons moeilijk met hen identificeren, waarmee ze bereiken wat hier veel gezegd wordt. Namelijk dat het monsters zijn, en dat dat zo gegeneraliseerd wordt dat moslims zich uiteindelijk beter begrepen voelen door IS dan door de rest van de wereld. En hierin schuilt het gevaar.

Juist het feit dat de gedachtengangen van gewone, imperfecte, egoïstische mensen in staat zijn zich zo te (ver)vormen dat ze deze extreme haat en daden kunnen rechtvaardigen is iets wat we moeten leren begrijpen.
Voor degenen met interesse in het onderwerp 'kwaad', verdiep je eens in Hannah Arendt. Haar boek over Eichmann heeft niet voor niets de ondertitel 'The Banality of Evil', oftewel de banaliteit van het kwaad.

Wat het voor mij heel duidelijk maakte was het volgende interview met een IS strijder, voormalig protestant uit Duitsland, die perfect Hochdeutsch spreekt en overduidelijk in Noord-Duitsland is opgegroeid. De eerste indruk en bovenste laag, als je niet naar de inhoud luistert: een intelligente, welbespraakte, rustige man. En dan luister naar wat hij zegt. In het Duits, maar Engels ondertiteld :)

Link naar video net IS strijder
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link even omgezet in tekstlink ivm uitrekken pagina op Mobiele apparaten

Teddy321

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:03

Ongelovelijk.....die is gehersenspoeld!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:20

Sja hij zegt het zelf... Iedereen moet bang voor ons worden. Ze moeten beschermingsbelasting betalen, blabla. Voor mij is deze man niks meer dan één of andere psychopaat. Hij kan nog zo welbespraakt zijn, maar dat zijn wel meer psychopaten :D

Deze mensen hebben nu een doel in hun leven, dat vinden ze fijn. Ze hebben macht en ze vechten samen voor hun gezamenlijke doel: Allah. Dé oerdrift van de mens (en dan vooral mannen). Net als voetbalhooligans... Dat gevoel om samen in een groep rel te schoppen en jezelf dan zo machtig te voelen in je groep met stoere mannen. Daar gaat het allemaal om. Ik moest serieus lachen bij bepaalde dingen die hij zei, het is gewoon belachelijk. Ze serieus nemen zal ik nooit doen, want het is gewoon ronduit belachelijk wat hij allemaal zit te vertellen. Het is gewoon zeer triest dat deze mensen en hun ideologie bestaan. Misschien roeit het ons brave Bokkers wel uit. Triest gewoon, belachelijk en walgelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 02:40

Sommige worden ook gewoon van jongs af aan gehersenspoeld. Die kunnen niet eens meer normaal denken. Haat voelen heeft dan ook geen zin. Ze weten niet beter.

Groot Brittannië (?) heeft geloof ik een programma voor het terug brengen van extremisten naar de maatschappij. Zal even zoeken. Dat vond ik zo interessant om te zien

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:32

@Thesserd: je neemt ze niet serieus.. Ik liever ook niet.. maar het wordt toch wel een beetje onmogelijk om dat soort te negeren.. Ik vind dat echt lastig.
Ook dat heel eenvoudige 'je moet je niet bang laten maken'.. ja dat zal wel, maar toch.. vanavond naar een voorstelling. Wel van een compleet onbelangrijk iemand maar ja, die mensen op dat terras dachten ook rustig te zitten

overigens kwam ik deze gisteren ook nog tegen:http://media.tpo.nl/2015/11/18/wat-hans-nijenhuis-tegen-dochter-anna-had-moeten-zeggen-via-de-correspondent-%e2%80%8ejesuisenterrasse/
Ik vond die vaderdochterwatsappdialoog ook een beetje suffig...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:04

Danique_G schreef:
Sommige worden ook gewoon van jongs af aan gehersenspoeld. Die kunnen niet eens meer normaal denken. Haat voelen heeft dan ook geen zin. Ze weten niet beter.

Groot Brittannië (?) heeft geloof ik een programma voor het terug brengen van extremisten naar de maatschappij. Zal even zoeken. Dat vond ik zo interessant om te zien

Een tijd geleden keek ik met mijn klas naar een uitzending van het jeugdjournaal over een NL'se journaliste die een bezoek bracht aan een weeshuis in Noord-Korea. Als je dan hoort hoe die kinderen over Kim Yong Un praten, dan is hij in hun ogen echt een God. Daartegenover hebben zij de Amerikanen staan die in hun ogen 'vuile honden' zijn en grof gezegd uitgeroeid moeten worden.
Er waren ook beelden te zien van baby's en peuters die op hun buik liggen met oefenwapens.
Heel schokkend om te zien, maar een perfecte weergave van hoe mensen van jongs af aan al worden opgevoed met een bepaalde kijk op de wereld.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:27

Heeft iemand de info van die duitse journalist al gelezen die met toestemming van Is daar geweest is?
Erg scary als je het mij vraagt.
Als die mensen het over religieuze reiniging etc hebben...
Ik zoek even de bron ik heb het vanochtend Met een half oog gelezen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:30

Is zeker schokkend en dat is de macht die religie ook kan voeren... Als je wordt opgevoed dat joden en christenen niet deugen en er zelfs versen in een heilig boek dit ondersteunen dan kan je daar nooit iets tegen ondernemen..

Haat is een krachtige energie en als je als natie wijs wordt gemaakt dat je je moet wapenen tegen al dat slechte heb je een legitiem excuus. Dan is het volk je beste bewapening. Iets wat wij in het Westen nooit zullen begrijpen omdat onze gedachten vrij zijn en niet toebehoren aan een religie met strenge wetten of een cultuur die het staatshoofd dient te verheerlijken.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:31

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:45

Mooi artikel jwl. Ik kende het nog niet. Wel was ik op de hoogte dat IS erger zal zijn vergeleken met alles wat we kennen in onze wereldgeschiedenis van onderdrukkende regimes.
Wat ik op dit moment wel positief vind is dat iedereen inclusief de Arabische landen zich aan het bundelen zijn om IS te gaan verslaan. Die samenwerking vind ik erg belangrijk want de oplossing moet vooral van de landen uit het oosten komen zo deel ik de mening van die Duitse journalist.
Ook deel ik de mening van Beatrijs de Graaf (hoogleraar in de wetenschap over terrorisme) dat een belangrijk deel van de oplossing van het probleem hier in het westen ligt. Namelijk als ook alle moslim jongeren alle kansen hebben in het westen en we in de wijken wijkagenten hebben, goed samenwerking met de imams, netwerken rondom docenten, families etc etc waardoor radicalisering gelijk gemeld wordt dan haal je al een stuk voedingsbodem weg waar IS zijn klankbord kan vinden.
Daarnaast is het denk ik erg belangrijk in het benaderen van IS en het zoeken van een oplossing om ons te realiseren dat IS een sekte is en geraffineerd gebruik maakt van alles waar sektes zich van bedienen. Dat maakt ook dat het zoeken naar oplossing, het doorbreken van die macht van de sektes zo lastig is.
Ook daar zie ik een belangrijke rol voor imams waarvan zichtbaar is dat dat besef meer en meer komt in de islamitische gemeenschap en er imams zijn die ook die taak (gelukkig) op zich aan het nemen zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:46

Jolien87 schreef:
Een tijd geleden keek ik met mijn klas naar een uitzending van het jeugdjournaal over een NL'se journaliste die een bezoek bracht aan een weeshuis in Noord-Korea. Als je dan hoort hoe die kinderen over Kim Yong Un praten, dan is hij in hun ogen echt een God. Daartegenover hebben zij de Amerikanen staan die in hun ogen 'vuile honden' zijn en grof gezegd uitgeroeid moeten worden.
Er waren ook beelden te zien van baby's en peuters die op hun buik liggen met oefenwapens.
Heel schokkend om te zien, maar een perfecte weergave van hoe mensen van jongs af aan al worden opgevoed met een bepaalde kijk op de wereld.

En tegelijkertijd: zet de grenzen van Noord Korea open en het land loopt meteen leeg. :D Soortgelijke 'heilstaten' zien we /zagen we ook in de DDR en op Cuba......die staten waren zo goed dat mensen lijf en leden riskeerden om er NIET te wonen......

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:53

Nostradamos heeft het voorspelt...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:17

Er was gisteren een heel interessante docu op Koppen (één), over een Britse moeder wiens zoon geradicaliseerd is en naar Somalië trok om zich bij Al Shabaab te voegen, waar hij uiteindelijk gesneuveld is. Echt een fantastische docu, want je ziet hoe die jongen z'n leven geweest is, hoe en waarom hij geradicaliseerd is, en vervolgens zie je ook z'n moeder die contact met hem probeert te houden wanneer hij in Somalië is. En je ziet ook de heel dubbele reactie van zijn familie wanneer hij sterft, en hoe zijn moeder probeert om te gaan met het feit dat hij gruwelijke daden heeft gepleegd.

Je kan het hier herbekijken: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... en/2.41819

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:59

Tcm62 schreef:
Nostradamos heeft het voorspelt...

jij kijkt naar reign :P

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:25

En eenieder die zich niet bekeerd, sterft! 150 miljoen, 200 miljoen.....waar praat die man over? Hoe kan hij ook nog maar 1 minuut slapen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:27

Hij is gewoon vast overtuigd van zijn geloof, en dat hij het goede doet. Net zoals jij er nu van overtuigd zou zijn dat je in dat geval het slechte doet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:05

Dirndl schreef:

Ik vond het heel interessant om dit filmpje te kijken; het geeft ons een inkijk in het denken van IS. Hij geeft namelijk heel veel bloot van hun manier van denken, en daarin is hij nog heel westers, eigenlijk veel opener dan de 'originele' IS-strijders. Inderdaad beangstigend hoe rustig hij is en hoe intelligent hij overkomt. Als je deze jongen bij de Albert Heijn zou tegenkomen, zou je er een heel normaal gesprek mee kunnen hebben. En toch is hij levensgevaarlijk. Ik dnek dat het belangrijk is dat ook de mensen die wat voor het zeggen hebben, dit interview goed bekijken...

Nostradamus heeft overigens wel meer voorspeld. Sommige dingen zijn uitgekomen, andere niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:16

Rudolf Steiner heeft ook in verschillende lezingen voorspelt wat er nu gebeurd en dit in de historische context geplaatst van verleden, heden en toekomst en dan ook met name wat dit zal opleveren in positieve zin voor de mensen.
Dus zo vreemd zijn de voorspellingen allemaal niet.

IS volgers is niet zo gemakkelijk te doorgronden wie of wat dit nu voor mensen zijn.
1. Als je het propaganda filmpje ziet van de terrorist die gisteren naar grenzende zekerheid is omgekomen, dan zie je hoe hij haast jubelend de wereld toespreekt voordat hij drie mensen die achter zijn auto gebonden zijn gaat vermoorden door ze mee te sleuren. Duidelijk mogen zijn dat hier sprake is van een man met duidelijk psychopathische kenmerken in zijn karakter structuur. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen met zo'n karakter structuur zich aangetrokken zullen voelen tot IS. Want natuurlijk zijn er altijd psychopaten onder ons geweest maar nu is er een plek voor ze.
2. Daarnaast is IS een sekte. Dus nogal wat mensen die geronseld zijn, die zijn gehersenspoeld. Dat is erg lastig om te doorbreken. Dit gaat samen met een grote groep kansarme moslim jongeren, die al geruime tijd de criminaliteit omarmen en geen enkele status hebben en nu via IS de helden status kunnen krijgen door met een geweer vanuit het geloof met perspectief op de hemel met zijn maagden, zichzelf op te blazen, aanslagen te plegen etc. ons allen welbekend.
3. Dan heb je de fundamentalistische intellectuele moslims, die overtuigd zijn van de waarheid van dit gedachten goed en hier voor willen gaan. Wellicht gaat het bij hen ook gewoon om de macht door anderen te onderdrukken.

Daarnaast valt hier nog veel meer over te zeggen en te speculeren. Het lijkt haast wel het kwaad dat uit de donkere spelonken van de zielen als het ware zich bovengronds nu manifesteert. En dan heb ik het over het echte kwaad door mensen wezens veroorzaakt die zich absoluut in de duisternis bevinden en het licht wellicht al lang geleden verloren hebben. Erg treurig en erg beangstigend. Of anders geschreven het is allemaal niet zo simpel en voorlopig zijn we hier nog niet vanaf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:26

Hij heeft het over "protective taxes". Maar de mensen die afgeslacht worden krijgen ook lekker de kans om te overwegen die taxes te betalen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:38

Het brein achter de aanslagen in Parijs is gedood

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:41

moonsparkle schreef:
Het brein achter de aanslagen in Parijs is gedood

nu de andere extremisten nog....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:44

En hoeveel het er zijn dat weet ik niet maar het zijn er vast nog heel wat -O-

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:47

Maar wel top dat ze hem eindelijk gevat hebben, want dit was iemand die echt heel wervend was en die ontzettend veel jongeren heeft aangezet tot radicalisering.

Citaat:
De Belgische jihadist Abdelhamid Abaaoud is overleden. Dat bevestigt het Parijse parket.

Bij een raid in de Parijse voorstad Saint-Denis gisteren werden twee terroristen gedood en acht mensen opgepakt. Eén overledene was een vrouwelijke zelfmoordterrorist die een bommengordel opblies. De andere is Abdelhamid Abaaoud, het brein achter de aanslagen in Parijs en de verijdelde aanslagen in Verviers begin dit jaar.

Dat meldt het Parijse parket in een persmededeling.

http://www.demorgen.be/buitenland/parke ... -baabdf84/