Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:12

Ik vind het jammer om te horen dat je geen medelijden hebt, maar goed... Kan zeker komen door je leeftijd :) op die leeftijd keek ik ook heel anders tegen zaken aan dan nu. Absoluut! Wereld is niet zo zwart/wit. Eigen schuld dikke bult ook zeker niet, onwijs groot, grijs gebied.
Was het maar zo makkelijk met alles! Had een hoop rechtszaken gescheeld ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:14

bello2005 schreef:
deruijter:

blijkbaar kunnen we 100.000 keer onze mening geven. het word toch niet geaccept;)

Voor iemand die zich niets aantrekt van de mening van anderen, hecht je wel veel waarde aan de mening van iemand die je mening deelt ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:15

Waar ik een hekel aan heb is dat op het moment dat ik een andere mening heb ik altijd maar dan ook altijd word aan gekeken op mijn leeftijd, ik denk dat ik ook maar beter mijn leeftijd niet moet zetten op bokt want men kan het verschil niet zien tussen leeftijd en karakter.
Ik heb geen medelijden met Friso, wel met zijn familie, wat is hier zwart/wit aan?
Hou a.u.b. op over mijn leeftijd en kijk naar de inhoud en argumenten van mijn mening.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:17

ja precies.
het is tenslotte een discussie forum.
als iemand het niet met mijn mening eens is oke. maar het is nou eenmaal mijn mening.
maar blijkbaar moeten er altijd mensen bij zijn die er over 'doorzeuren'

en iedereen zit anders in elkaar..

bello2005

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:20

wat een bullshit.. dus omdat ze 16 is, is ze maar een 'kindje'
zij komt een heel stuk volwassener over als menig andere hier op bokt!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:21

Om die reden heb ik al lang mijn leeftijd niet meer erneer gezet. Maar goed... Het zal je echt verbazen. Op jouw leeftijd dacht ik het ook; wat heeft mijn leeftijd ermee te maken? Nou soms best veel :)
Karakter kan ik niet aflezen op internet, leeftijd in combi met bericht wel. (meer omdat ik benieuwd ben hoe je er over 10 jaar tegen aan zal kijken)
Maar ik neem je wel serieus hoor, begrijp mij niet verkeerd.

Blaming the victim is algemeen bekend verschijnsel, die altijd weer terugkomt bij dit soort ongelukken (zelfs als men tijdens een parcours valt en de nek breekt dan roepen mensen ook weer; had je maar nooit op dat paard gestapt!). Is wel erg interessant :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:22

bello2005 schreef:

wat een steun :D :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:22

bello2005 schreef:
deruijter:

blijkbaar kunnen we 100.000 keer onze mening geven. het word toch niet geaccept;)

Het niet met een mening eens zijn is heel wat anders dan deze niet accepteren. Ik accepteer prima dat jij jouw mening hebt, ik deel hem alleen niet

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:25

maar vuurneon, ja tuurlijk maar 'had je dat maar anders gedaan' is iets anders dan 'een fout maken'
kijk er kan je altijd iets gebeuren, door een situatie die je zelf hebt gecreërd, maar dit komt niet
altijd door je eigen fouten tot stand. Dit kan ook gewoon door toeval of schuld van andere gebeuren.
Maar in het geval van Friso heeft hij meervoudige fouten gemaakt, hij heeft zijn verantwoordelijkheid
links laten liggen en dit is gestraft. Ik vind het erg voor zijn familie heb ook medelijden met hun,
maar niet met Friso zelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:27

bello2005 schreef:

Ik zie haar helemaal niet als een kindje, dat zet ik ook helemaal niet neer ;)
Daarvoor heb ik al lang met die leeftijdsgroep gewerkt, nee... Geweldige leeftijdgroep, erg leerzaam en onwijs leuk! De discussies heb ik juist altijd enorm gewaardeerd en nu hier op bokt ook, absoluut!
En je perceptie verandert als je ouder wordt, bij de veruit meeste tenminste. Dat maakt het zo leuk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:30

Deruijter; ik snap je :j
Ken je het programma aircrash investigation? Daar gaat het ook om opeenstapeling van fouten, tot het cruciale punt waarop er een point of no return is. Dat lijkt hier ook op te gaan.
Maar net als met het programma, achteraf is altijd makkelijk praten. Wij weten wat er fout is gegaan.
(en wat mij dan verbaasd is dat je dan een paar dagen erna hoort dat er weer mensen omgekomen zijn in een lawine... )

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:35

ik denk ook nog steeds hetzelfde als toen ik 16 was..
dus ik vind , dat ook al is ze 16, je haar niet moet zien als iemand die niet weet wat ze zegt..
en dat zo'n mening nog wel veranderd als ze ouder is.
want zo komt het wel over..

en ja,, dat er dan weer mensen zijn omgekomen.. ook voor hun.. zelf schuld..
veel dingen kun je voorkomen, maar mensen blijven 'uitproberen' tuurlijk ik probeer ook dingen uit..
maar weet dan wel dat het mijn eigen schuld is.. mocht er iets ergs gebeuren..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:39

Tja, veel dingen kan je voorkomen. Als je in een glazen kastje gaat zitten weet je zeker dat er niets gebeurt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:41

Maar je weet toch dat wij bokkers 'alwetend' zijn? :D

Was het maar zo makkelijk dat je altijd kon zien wat er ging gebeuren.... Maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk. Anderen kunnen er wel een les uit trekken, dat is het positieve.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:42

Even in het algemeen: waarom zou je geen medelijden kunnen hebben met iemand die iets overkomt, ook al zou die persoon een verkeerde beslissing hebben genomen? Het 1 sluit het ander toch niet uit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:44

mysa schreef:
Even in het algemeen: waarom zou je geen medelijden kunnen hebben met iemand die iets overkomt, ook al zou die persoon een verkeerde beslissing hebben genomen? Het 1 sluit het ander toch niet uit?

Nou, precies, helemaal met je eens :j .... Ik ben trouwens blij dat ik niet meer helemaal zo denk als in mijn tienerjaren. Ben inmiddels nog meer openminded en zie zaken ook van andere kanten. Ik denk dat je dan met veel meer empathie in het leven staat. Maar goed, mijn EQ schijnt vrij hoog te zijn. :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:45

vuurneon, ik kijk bijna elke dag aircrash investigation, maar het verschil is dat de fouten meestal niet van de piloten zelf komt. En als de piloten fouten hebben gemaakt ze niet wisten dat dit slecht zou kunnen uitpakken. Wa Friso dus wel weet (door de waarschuwing). Dus dat lijkt me wel een ander verhaal.

mysa, bij mij sluit dit meestal wel bij elkaar aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

Nou, dan heb ik net de afleveringen gezien waarin de piloten fout op fout maken, hoor. :j
Veel vliegtuigrampen zijn ontstaan door enorme menselijke fouten. Helaas. ;(

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:46

Twiggy, denk jij dat een 16jarige niet in staat is om een situatie vanuit meerdere kanten en standpunten te bekijken is, want ik vind dit best wel onzinnig. Want ik ben daar prima tot in staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:47

The just world hypothesis describes the phenomenon that people believe that the world is one in which actions have appropriate and predictable consequences. This phenomenon has been widely studied by social psychologists since Melvin J. Lerner conducted seminal work on the belief in a just world in the early 1960s.

Past er wat mij betreft goed bij :) (omdat het ook voort gaat in blaming the victim)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:49

Twiggy, meestal niet door piloten, maar meestal is er iets mis met het vliegtuig zelf, of worden
er verkeerde instructies gegeven. En als het wordt veroorzaakt door de piloten, heb ik in de meeste
gevallen al helemaal geen heimwee, want deze mensen hebben al helemaal een grote verantwoordelijkheid,
en zullen niet alleen zelf sterven maar nemen ook nog een hoop passagiers met zich mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:49

Instructie... Die had Friso ook bij zich :)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:50

Iedereen maakt fouten en het is toch erg dat je het op zo een manier moet bekopen?
Stom, ja, dat zeker, maar om dan meteen weer heel beperkt te roepen 'eigen schuld dikke bult' :n

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:55

Vuurneon, ja dat kan, maar wat wil je daar duidelijk mee maken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:55

deruijter schreef:
Twiggy, denk jij dat een 16jarige niet in staat is om een situatie vanuit meerdere kanten en standpunten te bekijken is, want ik vind dit best wel onzinnig. Want ik ben daar prima tot in staat.

Oh, het geldt gelukkig ook niet voor alle tieners. Maar veel tieners denken nogal zwart-wit, dat hoort bij de fase waar ze in zitten (en daar heb je verschillende nuances in natuurlijk). ;)