Chubby schreef:Marijnissen gaf daarstraks aan open te staan voor van alles.. Logisch, die vent heeft nu eindelijk de kans om coalitie te vormen ipv eeuwig oppositie.. Van mij mag 'ie, laat hem maar eens wat laten zien!
Hypotheekrente-aftrek.. Op zich geen mis idee om die voor de bovenste 5% van hypotheekhoogten af te schaffen.. Maar als je er eenmaal aan begint, zie ik het al gaan! Dan geef ik de boel nog een jaartje of wat en zijn we allemaal dat bedrag kwijt. En ik stel mijn vraagtekens bij de gevolgen voor de woningmarkt, aangezien de bovenste 5% dan niet snel meer zal verhuizen..
Kinderopvang. Tsja. Ergens ben ik wel wat links georienteerd hoor: de sterkste schouders dragen de vaste lasten. Dus tot een bepaalde hoogte van inkomen zoveel uur per week gratis opvang. Niet full-time, niet voor iedereen, niet op een andere manier uit te betalen. Met het oog op de vergrijzing zullen er toch meer mensen aan het werk moeten, al dan niet als vrijwilliger. Een belangrijke kanttekening: dan moet de kinderopvang wel professioneel geregeld worden!
De gevolgen voor de woningmarkt zullen aanzienlijk zijn, maar niet omdat de bovenste 5 % niet meer snel zal verhuizen. De bovenste 5 % kan ook verhuizen zonder hypotheekrenteaftrek.... er ontstaat een probleem als er in 'lagere' woonmilieus geen doorstroming meer mogelijk is en starters niet meer kunnen instromen.
Kinderopvang vind ik zelf een lastig item.... het zijn namelijk juist de alleenstaande bijstandmoeders die gratis kinderopvang nodig hebben. Zij kunnen immers niet gaan werken omdat ze geen kinderopvang kunnen betalen en ze kunnen geen kinderopvang betalen omdat ze geen werk hebben. Zij zitten dus in een cyclus die doorbroken moet worden.
Verder zijn er mensen die rijk zijn omdat ze een goed dubbel inkomen hebben, zij zijn juist ook gebaat bij gratis kinderopvang. Voor rijke gezinnen waarvan de moeder niet werkt, is gratis kinderopvang dan weer niet nodig.