Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:26

Djiezus en het is 2025 hè

Zo triest dit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:31

Sansevieria schreef:
Dit kwam net als waarschuwing voorbij op FB. Bewust even gepost zonder de naam van persoon om wie het gaat.
Iemand die daar woont dus.

"!! Als je dit weekend veilig wilt wandelen met je hond, kom dan NIET naar Epe-Noord/Heerde-Zuid. Zonder hond lijkt het nog wel veilig te kunnen.
Er zijn hier afgelopen week meerdere incidenten geweest van mensen met (aangelijnde) honden die zijn aangevallen door een wolf. Allemaal in een straal van ca. 300 meter van ons huis. In de pers kwam alleen Daisy, de hond van de schaapherder, omdat daar opnames van zijn. Omdat de andere mensen tijdens het vechten voor het leven van hun hond geen foto’s maakten, mag dit niet gepubliceerd worden .
Waren de incidenten nog allemaal aan dezelfde kant van de doorgaande weg, gisteren was er een aanval aan de andere kant van die weg, bij het Fletcher hotel. Hierover is wel een persbericht. Helaas een premium artikel, dus niet voor iedereen te lezen.
Wij als bewoners zijn nu omsingeld door niet-schuwe wolven die mensen met honden actief benaderen. Maar toch moeten onze honden uitgelaten worden… Hoe stressvol dat momenteel is, hoef ik niet toe te lichten. We wandelen met allerlei verdedigingsmiddelen om de wolf te kunnen verjagen als hij aanvalt. En lopen alleen over de weg waar huizen langs staan, zodat hulp af kan komen op gillen/schreeuwen.
"

Heel erg dit ;(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:34

Sansevieria schreef:
Dit kwam net als waarschuwing voorbij op FB. Bewust even gepost zonder de naam van persoon om wie het gaat.
Iemand die daar woont dus.

"!! Als je dit weekend veilig wilt wandelen met je hond, kom dan NIET naar Epe-Noord/Heerde-Zuid. Zonder hond lijkt het nog wel veilig te kunnen.
Er zijn hier afgelopen week meerdere incidenten geweest van mensen met (aangelijnde) honden die zijn aangevallen door een wolf. Allemaal in een straal van ca. 300 meter van ons huis. In de pers kwam alleen Daisy, de hond van de schaapherder, omdat daar opnames van zijn. Omdat de andere mensen tijdens het vechten voor het leven van hun hond geen foto’s maakten, mag dit niet gepubliceerd worden .
Waren de incidenten nog allemaal aan dezelfde kant van de doorgaande weg, gisteren was er een aanval aan de andere kant van die weg, bij het Fletcher hotel. Hierover is wel een persbericht. Helaas een premium artikel, dus niet voor iedereen te lezen.
Wij als bewoners zijn nu omsingeld door niet-schuwe wolven die mensen met honden actief benaderen. Maar toch moeten onze honden uitgelaten worden… Hoe stressvol dat momenteel is, hoef ik niet toe te lichten. We wandelen met allerlei verdedigingsmiddelen om de wolf te kunnen verjagen als hij aanvalt. En lopen alleen over de weg waar huizen langs staan, zodat hulp af kan komen op gillen/schreeuwen.
"

Weet jij toevallig waar dat (premium) persbericht te vinden is?

Ik wens jou en alle mensen daar sterkte.
Het begint echt onhoudbaar te worden onderhand

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:38

Lanoca schreef:
Je moet ook meer kbhonden hebben dan het aantal wolven zodat er een natuurlijk overwicht is. Anders veroorzaakt dit alleen gevechten tot de dood. Volgens mij zijn honden inzetten voor gevechten een hele nare sport.

Uiteraard moet je meerdere kbhonden per kudde hebben om gevechten te vermijden, dat zie je ook met mensen: die kunnen makkelijker een opdringerige wolf wegjagen als ze met meer man zijn, dan 1 persoon kan. En toch zijn er beelden op internet te vinden van meerdere kbhonden die met z'n allen een wolf te grazen nemen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:39

Ontzettend triest dit.

Je kunt geeneens je hond meer uitlaten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:39

Hier Femke:
https://www.destentor.nl/heerde/heerde- ... ook.com%2F

Edit, via copy/paste de tekst in het artikel:
Heerde en Epe vragen Gelderland in brandbrief om maatregelen tegen de wolf
„Ineens stond de wolf voor mijn neus”, zegt hardloopster Didi van der Velde. Ze is niet de enige: rond Epe en Heerde stapelen de confrontaties zich op. Die gemeenten vragen nu dat de provincie ingrijpt.

Emma van der Wal 05-09-25, 19:30
11 reacties
‘Wij verzoeken u nadrukkelijk om de situatie actief te beoordelen, ons te adviseren over eventuele verdere maatregelen en ook als provincie maatregelen te treffen met als doel verdere confrontaties te voorkomen’, schrijven ze.

In de afgelopen weken zijn er twee voorvallen geweest in het heidegebied De Renderklippen, waarbij tweemaal honden van de schaapherder zijn gegrepen door een wolf.

Schaapskudde niet meer de hei op
Drie weken geleden schoot schaapherder Lammert Niesing een wandelaar te hulp. Een wolf liep vlakbij een vrouw met een aangelijnd hondje.

Wil je elke dag de gemeente Heerde nieuwsbrief van de Stentor ontvangen via e-mail?
De herder helpt haar door hard naar de wolf te schreeuwen en deze weg te jagen. De wolf ging vervolgens achter de honden van de herder aan en greep een van hen. Uiteindelijk liet de wolf los. Alle dieren kwamen veilig thuis.

Eerder deze week gebeurde het nogmaals. Een wolf greep nogmaals een hond, Daisy, van de schaapherder. De herder schoot haar te hulp, maar Daisy liep weg nadat de wolf losliet.

Tot dusver is ze nog niet teruggekomen. De schaapskudde heeft naar aanleiding van de beide aanvaringen besloten voorlopig niet meer de hei op te gaan.

Meer incidenten
Naast deze twee incidenten zijn er volgens de brandbrief van de gemeenten verschillende meldingen gemaakt van aanvaringen met een wolf in de wijk Epe-Noord.

‘Hierbij gaat het om incidenten waarbij een wolf op actieve wijze honden benadert en aanvalt’, schrijven de gemeenten.

Vrijdagochtend liep Epenaar Didi van der Velde nog een wolf tegen het lijf tijdens een rondje hardlopen. „Ik liep met mijn aangelijnde hond in de buurt van het Fletcher Hotel, op de Hertenlaan, vlakbij de Dellenweg en toen stond een wolf ineens voor mijn neus.”

Van der Velde dacht daar veilig te zijn. „Ik wist dat de andere incidenten aan de andere kant van de Dellenweg waren geweest.”

Die incidenten hielden haar bezig, vertelt Van der Velde. „Ik had het net met een buurman erover gehad, dus ik was heel alert.”

Van der Velde gilde hard naar de wolf. „Ik had ergens gehoord dat je dat moet doen.” Ook zwaaide ze met een stok, maar het dier ging niet weg.

Toen is ze weggerend, richting het hotel. De wolf achtervolgde haar, maar sloeg niet toe. „Een paar honderd meter verderop zag ik mensen lopen. Daar ben ik heen gerend. Zij hadden een fluitje bij zich.”

Toen Van der Velde bij de mensen aankwam, ging de wolf ervandoor.

Bestaande maatregelen
Naar aanleiding van de incidenten hebben de gemeenten al maatregelen getroffen. Zo heeft Heerde bezoekers van de Renderklippen al verplicht om honden aan te lijnen.

Ook communiceren beide gemeenten over wat mensen kunnen doen als zij een wolf tegenkomen. Ondanks die maatregelen vinden de gemeenten dat de problemen hun bevoegdheid overstijgt en vragen de provincie om met maatregelen te komen.

Ik woon daar zelf gelukkig niet, maar erg voor de mensen die daar in de buurt wonen.
Kwam voorbij via een kennis.
Gewaarschuwd mens telt voor twee, voor diegenen die daar wel wonen om alert te blijven.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 06-09-25 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:42

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:47

Ja ik krijg in december weer de hele maand de knakworst te logeren (teckel). Hoewel hij zelf denkt een wolf de baas te zijn ben ik daar niet zo van overtuigd nog. :n

Dat wordt veel aan de 10-meterlijn wandelen en hem kort houden als het niet goed te overzien is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 16:49

Syrianda schreef:
Ontzettend triest dit.

Je kunt geeneens je hond meer uitlaten.

Ja, ik maak me zorgen, ken iemand die daar woont, waarvan ik op de hond gepast heb, toen zij ernstig ziek werd. Notabene waar wij woonden, waren toen nog geen wolven, moest mijn man tijdens het uitlaten haar hond voor de neus van een XL bully wegtrekken, en wij ons maar zorgen maken dat haar hond iets zou overkomen. Zo opgelucht dat haar hond weer terugkon, toen zij beter was.

En nu... kan ik me weer zorgen maken, om haar en die hond. -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:01

MarlindeRooz schreef:
Ja ik krijg in december weer de hele maand de knakworst te logeren (teckel). Hoewel hij zelf denkt een wolf de baas te zijn ben ik daar niet zo van overtuigd nog. :n

Dat wordt veel aan de 10-meterlijn wandelen en hem kort houden als het niet goed te overzien is.

De knakworst :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:03

De knakworst corrigeert zonder aarzelen een ridgeback teef die in een groep van 6 ridge backs liep en in zijn aura kwam. Hij hoefde maar 1x te waarschuwen en ze draaide om. Zijn zelfvertrouwen is erg groot. Dus ik heb absoluut niet het idee dat hij bij een wolf verstandige keuzes gaat maken. :+

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:10

Ja, Wieners zijn niet bang uitgevallen :)
Ze moeten ook wel wat compenseren natuurlijk :D

Ik lees dat er hier bij of op het Wekeromse Zand een ruiter van zijn paard gevallen is. Is met ernstig letsel afgevoerd, hopelijk gaat ie weer helemaal OK worden.
Maar ik vraag me wel af wat de aanleiding was ??

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:15

Blijkbaar is er vandaag ondersteuning van een 2e zoekteam met honden en warmtedrones (zoals ze schreven ook voor hun eigen veiligheid) bij het zoeken naar Daisy.
Je hoop gewoon nog op een wonder ;(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:17

Sansevieria schreef:
Blijkbaar is er vandaag ondersteuning van een 2e zoekteam met honden en warmtedrones (zoals ze schreven ook voor hun eigen veiligheid) bij het zoeken naar Daisy.
Je hoop gewoon nog op een wonder ;(

Dat zijn de zinnigste methodes naar mijn mening

(Plus hopen dat ze zelf naar huis loopt, want ook dat gebeurt)

Ik hoop vreselijk dat ze nog leeft en gevonden wordt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:39

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:53

Ik kan dan niet. En daarbij vind ik dat soort protesten vaak erg extreem in hun uitingen. Daar sta ik niet achter.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:21

MarlindeRooz schreef:
Ik kan dan niet. En daarbij vind ik dat soort protesten vaak erg extreem in hun uitingen. Daar sta ik niet achter.

Dat is bij voorbaat al oordelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:26

Wintu schreef:
MarlindeRooz schreef:

De pagina waarop het gedeeld wordt daar staan regelmatig dingen op die ik echt niet oké vind. Daar baseer ik mijn mening op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:29

MarlindeRooz schreef:
Wintu schreef:

De pagina waarop het gedeeld wordt daar staan regelmatig dingen op die ik echt niet oké vind. Daar baseer ik mijn mening op.

Dat zegt helemaal niets over een eventueel samen komen, mensen zijn online wel vaker geneigd een grote mond te hebben, in realiteit vallen ze meestal mee. Je onderbuikgevoel er op voorhand al op loslaten is een beetje flauw. Misschien komen er juist wel mensen die normaal helemaal niet posten of reageren ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:33

Dat kan. Ik ken alleen mensen die in Epe in de politiek zitten. En ik heb geen zin in scheve gezichten als er wel wangedrag komt. Dat is niet alleen voor mezelf maar ook voor m’n nabije omgeving niet tactisch. :P

Daarbij kan ik ook gewoon niet op dat tijdstip.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:40

Ik ga ook niet, zelfde overwegingen als hierboven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:42

Ze hoeft zich toch niet te verantwoorden waarom ze niet wilt gaan?

Ik denk dat het hier wel mee valt kwa wangedrag en het vooral buurtbewoners zullen zijn. Zou zoiets in mijn dorp zijn, wil ik daar graag heen.
Maar ik heb weinig behoefte aan protest acties op grotere schaal. Grotere kans op onrust en ik hoef niet geschaard te worden onder de extremisten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:43

Volgens mij is er in 3bergen binnenkort een wandeling met minder scherpe organisatie.

Zal even kijken of ik die aankondiging terugvind

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:47

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 18:49

Ja die toon trekt mij al niet zo. Het bericht nodigt niet echt uit voor een open gesprek. Ze zijn heel duidelijk tegen elke vorm van beheer. Wolven moeten allemaal weg.