Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:50

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het is echt al heel goed uitgelegd, wil je het niet begrijpen of zo?

Dit dus!

Ik pas ook nu verder want dit is niet meer discussiëren om te leren maar om te winnen. Ik hou daar niet van.

Er wordt enorm gezogen door anderen alsmaar vragen te stellen zonder op de antwoorden in te gaan en ook daar pas ik voor.

Zo gaat het toch altijd ??

Maar ze zullen zich toch aan Europese wetgeving moeten houden.

En BBB heeft zichzelf vreselijk overschat! Ze zouden het wel allemaal oplossen, met de vuist op tafel slaan in Brussel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:53

Tango1979 schreef:
En daarom moeten er Europeesche, maar het liefst nog wereldwijde, milieu eisen/wetgeving komen en moeten landen (ja ook NL) zich daaraan houden.

Dan stijgen de kosten van vlees en zal de vraag afnemen.

Ik ben ook benieuwd wat kweekvlees daarin kan betekenen.

Europees hebben we dat al. Wereldwijd kun je dat op je buik schrijven.

Zolang de vraag niet afneemt, gaat een ander land (iemand de varkensflats in China gezien?) in dat gat springen. Met alle gevolgen van dien op gebied van milieu, klimaat en dierenwelzijn.

Maar ja. Dan zijn we in NL wel van de stront af

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:01

Dus we laten de Nederlandse natuur, bodem en waterkwaliteit maar slechter en slechter worden en gaan op dezelfde voet door? Totdat NL onleefbaar wordt?

We zullen wel moeten veranderen, zegt rechter na rechter na rechter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:08

Tango1979 schreef:
Dus we laten de Nederlandse natuur, bodem en waterkwaliteit maar slechter en slechter worden en gaan op dezelfde voet door? Totdat NL onleefbaar wordt?

We zullen wel moeten veranderen, zegt rechter na rechter na rechter.

Nee. Dat heb ik nooit gezegd? Er moet wat gebeuren. Er kan ook heel veel gebeuren. Waar het mij om gaat is dat verminderen van vee in NL als het summum in de strijd tegen achteruitgang van natuur, klimaat en mileu wordt gepresenteerd, terwijl het volgens mij niet zo simpel ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:08

Och, door het weldoorvoede gras wat een koe hier krijgt produceren ze 20 % meer methaan dan een koe die een graan dieet krijgt. Dus landen met heel veel ruimte voor verbouwen van graan , daar zullen de koeien misschien wel minder methaan produceren dan onze koeien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:10

BigOne schreef:
Och, door het weldoorvoede gras wat een koe hier krijgt produceren ze 20 % meer methaan dan een koe die een graan dieet krijgt. Dus landen met heel veel ruimte voor verbouwen van graan , daar zullen de koeien misschien wel minder methaan produceren dan onze koeien.

Jij voert je paard ook enkel krachtvoer?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:11

996981 schreef:
Nee. Dat heb ik nooit gezegd? Er moet wat gebeuren. Er kan ook heel veel gebeuren. Waar het mij om gaat is dat verminderen van vee in NL als het summum in de strijd tegen achteruitgang van natuur, klimaat en mileu wordt gepresenteerd, terwijl het volgens mij niet zo simpel ligt.

Volgens de wetenschappers wel.

En als je ziet dat in de Peel al 1300 + vrijwillige opkopingen zijn gedaan, zijn de boeren daar ook om. Je ziet er ook hele mooie initiatieven komen. Boeren die van varkenshouderij naar vezelkwekerij zijn gegaan. Zelfde in de regio Utrecht. De samenwerking is top! Het zou nog makkelijker zijn als de BBB die 24 miljard niet over boord had gegooid.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:14

Mijn paarden herkauwen niet en boeren niet, scheten laten ze wel. En er zijn landen waar nauwelijks gras voorhanden is, daar krijgen ze voornamelijk granen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:18

BigOne schreef:
Mijn paarden herkauwen niet en boeren niet, scheten laten ze wel. En er zijn landen waar nauwelijks gras voorhanden is, daar krijgen ze voornamelijk granen.

En daar is de netto-opbrengst veel lager, waardoor ze meer koeien nodig hebben voor dezelfde opbrengst :)*

Daarbij ontgaat het me wat wel/niet boeren te maken zou hebben met de natuurlijke behoefte aan ruwvoer?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:21

996981 schreef:
En daar is de netto-opbrengst veel lager, waardoor ze meer koeien nodig hebben voor dezelfde opbrengst :)*

Het was jij toch die zei dat welvaart niet altijd het belangrijkste was?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:24

996981 schreef:
BigOne schreef:

Daarbij ontgaat het me wat wel/niet boeren te maken zou hebben met de natuurlijke behoefte aan ruwvoer?

Ze hebben daar niet meer koeien nodig, ze lossen het op door te importeren en daar komt ons kleine handelslandje om de hoek kijken.
Wij exporten wel :D , maar houden de stront en andere vervuiling hier.

En ondertussen mogen we hier en daar af en toe 130 km rijden, zijn de autorijders ook weer blij met dit kabinet.... :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:24

Benzz schreef:
996981 schreef:

Het was jij toch die zei dat welvaart niet altijd het belangrijkste was?

Dat klopt. Wat wil je zeggen?

Nogmaals: zolang we allemaal (goedkoop) vlees en zuivel willen consumeren gaat er niks veranderen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:28

Wonderlijk, de eeuwigdurende discussie over de veehouderij in Nederland :+

Zullen we, tussen het gekibbel door, even niet vergeten dat voor de Nederlandse voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel landbouwgrond nodig is dan we zelf hebben? En dat het in dat opzicht heel misschien best wel te verantwoorden is dat we zelf ook verantwoordelijkheid nemen en met een deel van de stront (impact op milieu en klimaat) hebben te dealen? :D

pien_2010 schreef:
Dat is minder nodig 99... als antwoord op je vraag aan mij, want als je zoveel land hebt is het ook niet nodig dat je de grond zo oppimpt om het maximale eruit te krijgen. ;)

Of anders gezegd er zijn heel veel landen in Europa die zo verschrikkelijk veel land hebben en grond (bij ons kost bouwgrond per hectare tussen de 4000 - 5000 euro per hectare en landbouw grond is goedkoper) dat je niet het maximale eruit hoeft te halen. Er wordt dus ook veel minder of niet gespoten.
Je kent veels teveel met Nederlandse ogen naar de problematiek als je over het buitenland praat.

Dit is te eenzijdig en rooskleurig geschetst, omdat:

1: Het inkomen van veel Franse boeren is treurig. Een kwart van de Franse veehouders leeft onder de armoedegrens (NOS, 31 januari 2024). Óf de Franse boeren liggen te slapen, óf ze proberen wel degelijk het maximale uit hun grond te halen.

2: Het is soms niet verkeerd om met Nederlandse ogen naar een Frans probleem te kijken, namelijk: Grote delen van Frankrijk kampen al decennia met een ernstig dierlijk mesttekort, waardoor er veel kunstmest wordt gebruikt. Gevolg: ernstig gebrek aan fosfaat en organische stof, bodemleven naar de getver. Om dit tekort aan te vullen importeert Frankrijk dierlijke (met name varkens- en kippen)mest uit Nederland. Na Duitsland is Frankrijk de grootste afnemer van mest voor Nederland. Maar, die Franse mestimport (uit oa Nederland) stagneert omdat het inkomen van de Franse boer stagneert. Niet fijn voor de Franse landbouwgrond.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 24-01-25 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:30

Electra63 schreef:
[

En ondertussen mogen we hier en daar af en toe 130 km rijden, zijn de autorijders ook weer blij met dit kabinet.... :+

Jeuh! Zal er binnenkort eens 200 km voor om rijden :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:31

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Ze hebben daar niet meer koeien nodig, ze lossen het op door te importeren en daar komt ons kleine handelslandje om de hoek kijken.
Wij exporten wel :D , maar houden de stront en andere vervuiling hier.

Nu ja. Maar die mogelijkheid zal er straks niet meer zijn dan hè

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:32

Tiepfoudt schreef:

1: Het inkomen van veel Franse boeren is treurig. Een kwart van de Franse veehouders leeft onder de armoedegrens (NOS, 31 januari 2024). Óf de Franse boeren liggen te slapen, óf ze proberen wel degelijk het maximale uit hun grond te halen.

2: Het is soms niet verkeerd om met Nederlandse ogen naar een Frans probleem te kijken, namelijk: Grote delen van Frankrijk kampen al decennia met een ernstig mesttekort, waardoor er veel kunstmest wordt gebruikt. Gevolg: ernstig gebrek aan fosfaat en organische stof, bodemleven naar de getver. Om dit tekort aan te vullen importeert Frankrijk dierlijke (met name varkens- en kippen)mest uit Nederland. Na Duitsland is Frankrijk de grootste afnemer van mest voor Nederland. Maar, die Franse mestimport (uit oa Nederland) stagneert omdat het inkomen van de Franse boer stagneert. Niet fijn voor de Franse landbouwgrond.

Maar Tiepfoudt, als ik het goed begrijp is het inkomen van de NL boer ook dramatisch laag?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:38

Waar het vooral omgaat, is dat mensen zich niet blind moeten staren op Nederland, maar ook het grotere plaatje in gedachten zouden moeten houden. Het klimaat is al aan het veranderen. Rond de middellandse zee in een stroom versnelling. Veel oogsten mislukken door extreme droogte. Nu kunnen wij wel alleen voor Nederland willen produceren, maar als de klimaatverandering zo snel doorzet, is dat misschien niet zo wenselijk. Dus niet alleen kijken naar korte termijn, maar ook de lange termijn.

https://www.nu.nl/klimaat/6273235/steeds-heter-steeds-droger-middellandse-zeegebied-zit-in-de-knel.html

https://nos.nl/l/2475452

Het is heel naïef om te denken dat als een groot deel van de veestapel uit Nederland weg is, het aantal stuks vee wereldwijd ook daalt. Zolang er vraag is, zal iemand daar op in springen. De vraag is vooral komt die veestapel terecht in een land dat zich aan de milieu regelgeving wil houden, (dat hoop je dan) of in een land waar men zich niets aantrekt van het milieu, waardoor het klimaat nog sneller achteruit gaat. En ja, sommige mensen maken zich daar ook zorgen over.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:43

Benzz schreef:
Maar Tiepfoudt, als ik het goed begrijp is het inkomen van de NL boer ook dramatisch laag?

Dat ligt eraan wie je het vraagt. Ons inkomen (melkveebedrijf met 100 melkkoeien) is op het moment oké. Als in, we hebben (nog) geen directe geldzorgen. Maar wij zijn simpelweg niet in staat om grond aan te kopen en/of te minderen in koeien. Extensiveren is voor ons dus op het moment geen optie, terwijl het sentiment in Nederland lijkt te zijn dat wij onze hakken in het zand zetten. In dat opzicht zijn er wel degelijk geldzorgen.

Over de Franse boeren, het verschil tussen arm en rijk is daar groter dan in Nederland, waardoor een gemiddelde (die best redelijk lijkt) niet zoveel zegt. Over de armoedegrens, volgens mij zit iets van 5% van de Nederlandse boeren onder de armoedegrens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:45

Oke, dank voor je inzicht!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:52

Dus eigenlijk willen de boeren niet inkrimpen uit wereldbelang ?

Laat ik dat nu nooit hebben gezien of gehoord bij al die demonstraties door bijvoorbeeld Marc van de Oever of LTO en zeker niet door de BBB of FvD.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:01

Electra63 schreef:
Dus eigenlijk willen de boeren niet inkrimpen uit wereldbelang ?

Laat ik dat nu nooit hebben gezien of gehoord bij al die demonstraties door bijvoorbeeld Marc van de Oever of LTO en zeker niet door de BBB of FvD.

Ik weet niet waarom individuele boeren niet willen inkrimpen (al kan ik me voorstellen dat het niet leuk is om je dieren naar de slacht te brengen). Ik illustreer welke risico’s ik - als individu- zie op mondiaal niveau bij verdwijning van de Nederlandse boer.

Ik spreek niet namens een boer, laat staan dé boer (die schijnt te bestaan? Dé Nederlander bestaat niet. Maar de boer wel :j )

Wil je weten waarom boeren niet willen inkrimpen zul je ze dat wellicht zelf moeten vragen. De meesten zullen het ongetwijfeld veel beter uit kunnen leggen dan ik. Moet je daar wel voor open staan. Met de bias dat de boer gewoon weg moet omdat hij de NL-se natuur verkloot sta je waarschijnlijk niet echt open voor de visie van de boer?

Je zou kunnen beginnen met de boeren in dit topic wellicht.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:02

Tiepfoudt schreef:
Wonderlijk, de eeuwigdurende discussie over de veehouderij in Nederland :+

Zullen we, tussen het gekibbel door, even niet vergeten dat voor de Nederlandse voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel landbouwgrond nodig is dan we zelf hebben? En dat het in dat opzicht heel misschien best wel te verantwoorden is dat we zelf ook verantwoordelijkheid nemen en met een deel van de stront (impact op milieu en klimaat) hebben te dealen? :D

pien_2010 schreef:
Dat is minder nodig 99... als antwoord op je vraag aan mij, want als je zoveel land hebt is het ook niet nodig dat je de grond zo oppimpt om het maximale eruit te krijgen. ;)

Of anders gezegd er zijn heel veel landen in Europa die zo verschrikkelijk veel land hebben en grond (bij ons kost bouwgrond per hectare tussen de 4000 - 5000 euro per hectare en landbouw grond is goedkoper) dat je niet het maximale eruit hoeft te halen. Er wordt dus ook veel minder of niet gespoten.
Je kent veels teveel met Nederlandse ogen naar de problematiek als je over het buitenland praat.

2: Het is soms niet verkeerd om met Nederlandse ogen naar een Frans probleem te kijken, namelijk: Grote delen van Frankrijk kampen al decennia met een ernstig dierlijk mesttekort, waardoor er veel kunstmest wordt gebruikt. Gevolg: ernstig gebrek aan fosfaat en organische stof, bodemleven naar de getver. Om dit tekort aan te vullen importeert Frankrijk dierlijke (met name varkens- en kippen)mest uit Nederland. Na Duitsland is Frankrijk de grootste afnemer van mest voor Nederland. Maar, die Franse mestimport (uit oa Nederland) stagneert omdat het inkomen van de Franse boer stagneert. Niet fijn voor de Franse landbouwgrond.

En heeft de stagnatie van het inkomen van de Franse boer misschien ook te maken met klimaatverandering?

https://www.agroberichtenbuitenland.nl/actueel/nieuws/2022/09/23/frankrijk-droogste-zomer-sinds-2003

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:04

996981 schreef:

Maar niemand zegt in dit topic dat de boer weg moet! Alleen wel dat er krimping moet komen. Het kan niet zo langer, 70% is voor de rest van de wereld ,maar 100% stront blijft hier. Dat is het probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:07

Benzz schreef:
996981 schreef:

Maar niemand zegt in dit topic dat de boer weg moet! Alleen wel dat er krimping moet komen. Het kan niet zo langer, 70% is voor de rest van de wereld ,maar 100% stront blijft hier. Dat is het probleem.

Nee. Dat is een probleem. Een Nederlands probleem terwijl we mondiaal een veel groter probleem hebben. Dat komt echt niet aan.

Welterusten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:17

Ik hoef het de boeren niet te vragen, ik ken boeren IRL en ik ken de meningen van de boeren in deze topics.
En ik begrijp een Kinke en Juval ook zeker.

Ik zeg trouwens nergens dat de boer weg moet voor de natuur.

Maar ik zie en hoor ook al tientallen jaren de problemen en het uitstel om uitvoering te geven aan (Europese) wetgeving en dat linkse partijen en bijvoorbeeld Greenpeace daar vooral de schuld van krijgen.
Maar deze partijen zetten ook Schiphol, Tata en Chemours onder druk.
Wie zou dat anders moeten doen ?
Terwijl links in Nederland de laatste jaren niet eens geregeerd heeft en zeker niet de grootste partij is geweest.

Door goede marketing heeft Van der Plas zichzelf en BBB daarmee op de kaart gezet.

En nu moeten ze gaan leveren en dan blijkt dat regeren veel moelijker is dan oppositie spelen, zeker met een partij als PVV en een andere nieuwkomer als NSC.

Maar als ik naar de peilingen kijkt, dan vertrekken veel NSC-stemmers terug naar CDA, de boerenpartij van oudsher wordt weer groter en dan zijn we weer terug bij af.

Mondiaal problemen oplossen terwijl we al 40 jaar bezig zijn om landelijk iets te bereiken, is een utopie.