Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:06

Nee precies een agility huppeltje.
Zeker te doen met de beloning eten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:15

Ik kom hier even binnenvallen, maar zijn er recent wolven meldingen geweest in Limburg? Ik las dat er ergens vorige week hier bij Eindhoven in de buurt een wolf was gespot (Bergeijk), maar heb al even niets gezien rondom Noord-Limburg, kan zijn dat ik het gemist hebt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:16

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:21

Popstra schreef:
toch heeft het in Belgie wel verbetering gebracht

https://www.hetschaap.nl/belgie-onderst ... n-de-wolf/

Van in totaal 149 slachtoffers vee naar 78
4000 veehouders in die regio
41 percelen omheind in 2023, circa 23 km
Zelf even er bij gezocht: Vlaanderen heeft een oppervlakte van 13625km2
Vlaanderen heeft grof wild en klein wild en nog wat ander wild. Er zit nog een teef met wat jongen, August en nog wat anderen zijn aangereden, waarom men toch telkens met Vlaanderen op de proppen komt, is me een raadsel.
In totaal heeft Vlaanderen nog 4 wolven en in heel Belgie 24.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:51

Wintu schreef:
Popstra schreef:
toch heeft het in Belgie wel verbetering gebracht

https://www.hetschaap.nl/belgie-onderst ... n-de-wolf/

Vlaanderen heeft grof wild en klein wild en nog wat ander wild. Er zit nog een teef met wat jongen, August en nog wat anderen zijn aangereden, waarom men toch telkens met Vlaanderen op de proppen komt, is me een raadsel.

Ik denk dat in Vlaanderen vooral de afname van de populatie geholpen heeft...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:52

Zichtmelding Zandhuizen Frl
Citaat:
Zandhuizen, Friesland
9-10-2024
16.55

Zichtmelding wolf

Wolf gezien zat achter een ree gingen richting de visvijver tijd 16:55 made weg oldeberkoop zandhuizen

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/o5WyyH ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:55

ZwarteHeks schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, maar zijn er recent wolven meldingen geweest in Limburg? Ik las dat er ergens vorige week hier bij Eindhoven in de buurt een wolf was gespot (Bergeijk), maar heb al even niets gezien rondom Noord-Limburg, kan zijn dat ik het gemist hebt.

Gebruik de optie zoeken in huidige topic

“Zichtmelding L” of “aanval L” gebruiken.
Iedere Nederlandse melding wordt zonder haakjes bij de provincie aanduiding geschreven.
De () gebruik ik alleen bij aanduiding van een land.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:57

Achterom schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat in Vlaanderen vooral de afname van de populatie geholpen heeft...

Het is gewoon compleet geen vergelijk met de situatie in Nederland. Dus dat geneuzel dat ze het in Vlaanderen zo fantastisch doen...tja, max aantal in Vlaanderen was 14 wolven.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:17

Wintu schreef:
En terecht

Mijn idee. Je wil je dieren beschermen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:20

ZwarteHeks schreef:

27-08 een zichtmelding in lerop

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:27

Zichtmelding Noordwolde Frl goudjakhals
Citaat:
Noordwolde, Friesland
9-10-2024

Zichtmelding Goudjakhals

Het beest zit daar de afgelopen 4 a 5 dagen. Is van morgen ook daar gezien.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/AKXeYK ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:36

Over de zoektocht naar wolf die mogelijk is aangereden afgelopen donderdag bij Den Treek
Citaat:
Wolf waarschijnlijk hard geraakt bij aanrijding auto in Leusden, maar is snel daarna spoorloos

In Leusden is afgelopen week hoogstwaarschijnlijk een wolf aangereden. Bij de aanrijding is het dier hard geraakt door een passerende personenauto. In eerste instantie leek deze botsing fatale gevolgen te hebben. Maar het dier is opgekrabbeld en sindsdien spoorloos.

Het AD 09.10.2024
<<De aanrijding vond donderdagavond plaats op de Doornseweg, niet ver van het eerder vanwege een wolvenpaar met jongen afgesloten gebied Den Treek. Nadat het dier met 80 kilometer per uur was aangereden, bleef het donderdag rond 19.00 uur in de berm liggen, waarna de bestuurder van de auto hulp inschakelde.

Bij aankomst van onder meer faunabeheer en de stichting wildaanrijdingen, bleek het dier echter verdwenen langs de weg en vermoedelijk het bos in gehinkt. Haren en een blad met bloed daarop bleven achter en zijn overgedragen aan de provincie, die dit materiaal opstuurt naar de Wageningen Universiteit.

Uitslag DNA-test

,,De uitslag van het DNA-onderzoek verwachten wij over ongeveer drie maanden”, zegt een woordvoerder van de provincie. Daar voegt zij aan toe voor die tijd geen uitsluitsel te kunnen geven of sprake was van een wolf. En of dit de wolf was die de provincie graag wil zenderen, vanwege het herhaaldelijk in de buurt komen van mensen en honden.

Volgens betrokkenen ‘heeft het er alle schijn van’ dat het slachtoffer van de aanrijding een wolf was en dat het dier hard geraakt is. In het bosgebied rondom de aanrijding is nog volop gezocht, direct na de aanrijding en een dag later. Zelfs met een warmtecamera-drone is over het gebied gevlogen, om het gewonde dier te vinden. Maar tot dusver zonder resultaat.

Ondertussen gaat op 25 oktober de zitting van de bezwarencommissie door. Hier wordt opnieuw gesproken over het vangen, verdoven en zenderen van een wolf in dit gebied.>>

Bron W en N
https://www.facebook.com/share/p/cn9sRg ... tid=WC7FNe

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:50

Wintu schreef:
Het is gewoon compleet geen vergelijk met de situatie in Nederland. Dus dat geneuzel dat ze het in Vlaanderen zo fantastisch doen...tja, max aantal in Vlaanderen was 14 wolven.

In Vlaanderen waren er veel eerder grote problemen door de wolf dan hier. Vlaanderen is ook een heel stuk kleiner dan ons land he, het is niet heel Belgie dus logisch er minder geteld zijn.
Maar fijn er weer gelijk zo gehakt word als men een positief stukje plaatst. +:)+

Ik hoop enkel dat het hier ook maar een "periode" gaat zijn dat het zo erg is en dat die wolvenstorm in ene rustig is over gewaaid door wat en wie en hoe dan ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:54

Volgens mij heeft nu iedere provincie in Nederland bezoek van de wolf gehad.

Zichtmelding Arkel ZH
Citaat:
Arkel, Zuid Holland
9-10-2024
Vanmorgen

Zichtmelding wolf

arkelzijde stond 20 meter achter mij en was weg voor ik het wist

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/XkE5qH ... tid=WC7FNe

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:18

Vraag me wel af waar die vandaan komt :=

Of misschien onderweg naar de Biesbosch. Artikel gelezen over hoe geschikt het leefgebied daar wel niet is :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 19:25

Popstra schreef:
Wintu schreef:

In Vlaanderen waren er veel eerder grote problemen door de wolf dan hier. Vlaanderen is ook een heel stuk kleiner dan ons land he, het is niet heel Belgie dus logisch er minder geteld zijn.
Maar fijn er weer gelijk zo gehakt word als men een positief stukje plaatst. +:)+

Ik hoop enkel dat het hier ook maar een "periode" gaat zijn dat het zo erg is en dat die wolvenstorm in ene rustig is over gewaaid door wat en wie en hoe dan ook.

In heel België zijn 24 wolven...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:04

Wintu schreef:
In heel België zijn 24 wolven...

Dan zou ik het wel interessant vinden om te weten hoe dat komt. (dat is natuurlijk geen vraag aan jou :) )
Ik vond het in België wel heel mooi dat initiatief van die hekwerken. https://www.wolffencing.be/
Ik geloof dat ze zoiets nu ook in NL willen doen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:25

Misschien omdat Vlaanderen op dat punt nog veel dichter bevolkt is en er weinig plekken zijn waar een wolf zich dus effectief kan settelen met een ruim territorium. Dichter bevolkt zorgt ook voor een dichter wegennetwerk en dus meer kans op aanrijden of misschien minder aantrekkelijke leefomgeving.

Een beetje verder hier zit ‘Emma’. Maar die laat schapen en vee al sinds het begin ongemoeid. En blijkbaar moest ze van een potentiële partner ook niets weten want die is snel weer doorgetrokken als ik me niet vergis (en laatst in haar omgeving een andere wolf aangereden als ik me niet vergis. Die liep door een dorp langs een drukke baan en was niet veel later dood).

Ik moet wel zeggen dat ik het toch ook triest vind om te lezen. Al die aangereden wolven. Ondanks ik ze echt niet in mijn buurt wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:32

Knolselder schreef:
Misschien omdat Vlaanderen op dat punt nog veel dichter bevolkt is en er weinig plekken zijn waar een wolf zich dus effectief kan settelen met een ruim territorium. Dichter bevolkt zorgt ook voor een dichter wegennetwerk en dus meer kans op aanrijden of misschien minder aantrekkelijke leefomgeving.

24 in heel België lees ik hier van Wintu, dus niet enkel Vlaanderen. Dat vind ik heel weinig. Dat zou alleen al in de Ardennen kunnen lopen, zeker als je het vergelijkt met de aantallen die we in NL hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:33

Knolselder schreef:

Een beetje verder hier zit ‘Emma’. Maar die laat schapen en vee al sinds het begin ongemoeid. En blijkbaar moest ze van een potentiële partner ook niets weten want die is snel weer doorgetrokken als ik me niet vergis (en laatst in haar omgeving een andere wolf aangereden als ik me niet vergis. Die liep door een dorp langs een drukke baan en was niet veel later dood).

Ik moet wel zeggen dat ik het toch ook triest vind om te lezen. Al die aangereden wolven. Ondanks ik ze echt niet in mijn buurt wil.

Zo onschuldig is Emma niet hoor, met 25 schapen en een volwassen koe.
https://m.gva.be/cnt/dmf20231212_970721 ... =nopaywall

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:02

Mist dat nieuws had hier nog niet meegekregen :\ tot een tijd terug werd er altijd ggzegd dat ze vee ongemoeid liet.

Jessix ik had het dan ook over Vlaanderen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:21

Door die beesten een naam te geven lijkt het of ze vriendelijker zijn. Triest dat de media zoiets doet. Maar ja, er zijn nog genoeg wolvenknuffelaars hier.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:30

De officiële toegewezen code is wat dat aangaat handiger.

Maar voor de meeste mensen veel minder herkenbaar natuurlijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 21:40

Knolselder schreef:
Mist dat nieuws had hier nog niet meegekregen : tot een tijd terug werd er altijd ggzegd dat ze vee ongemoeid liet.

Jessix ik had het dan ook over Vlaanderen.

Vlaanderen heeft maar vier wolven

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 21:51

Zichtmelding Leerdam U
Citaat:
Leerdam, Utrecht
9-10-2024
18.45

Zichtmelding wolf

zag hem snel oversteken van af de koenderseweg weg daar snel weiland/maisveld in rond 18:45!!

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/jycdP5 ... tid=WC7FNe