Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:14

FiveSports schreef:
Babootje schreef:
Nou zoek dan nog maar even op social media. Genoeg te vinden nog over het seksuele geweld tegen vrouwen op 7 oktober dat door hamas en hun fans verheerlijkt wordt. Door Hamas zelf verspreid overigens. Er is bijna niet aan te ontkomen dus ontkennen heeft geen zin.
Het seksuele geweld is onderzocht en aangetoond. Dat filmpjes ervan rondgaan onder Hamas strijders ook (Er is ook aangetoond dmv mails in telefoons van gevangen genomen Hamas strijders dat dit een "opdracht" was.)
Maar je kunt het niet blijven geloven natuurlijk; dat is een keuze.
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67629181

In hetzelfde artikel:
Citaat:
The BBC has not been able to independently verify this account, and Israeli media reports have questioned some testimony from volunteers working in the traumatic aftermath of the Hamas attacks.

Ik hoop dat ze de mensen vinden die voor het seksuele geweld verantwoordelijk zijn, ze berechten en ze de ergste straf mogelijk geven.

Maar geldt dit alleen voor de Palestijnen of ook voor de Israëliers die oorlogsmisdaden plegen?

Dit is volgens mij ook precies wat Irmaz bedoelt en ik kan het alleen maar bevestigen dat dat gebeurt.
Je haalt een paar zinnetjes uit het artikel uit zn context om het te laten lijken dat het hele artikel niet op waarheid berust.

De context erbij plaatsen maakt meer duidelijk:

"One of the body-collectors volunteering with the religious organisation Zaka described to me signs of torture and mutilation which included, he said, a pregnant woman whose womb had been ripped open before she was killed, and her foetus stabbed while it was inside her.
The BBC has not been able to independently verify this account, and Israeli media reports have questioned some testimony from volunteers working in the traumatic aftermath of the Hamas attacks."

Dit gaat mogelijk om hetzelfde voorval waarover een filmpje circuleert op X (of heeft gecirculeerd).Ik heb het voorbij zien komen, in een still. Ik heb ervoor gekozen het niet te bekijken, want ik begreep al, dat krijg je niet meer van je netvlies. Maar in de walgelijke commentaren daaronder werd dit filmpje bejubeld door duidelijk pro hamas accounts (want anders doe je dat natuurlijk niet) In het filmpje een hoogzwangere vrouw wiens baby levend uit haar buik werd gesneden en voor haar ogen werd vermoord, voordat zijzelf werd vermoord. Tenzij het vaker gebeurd is zal de vondst de betreffende vrouw kunnen zijn. Maar voordat bewezen is dat ze is omgebracht door Hamas zal onderzoek nodig zijn. Daarom heb ik dit ook niet genoemd hier. Blijkbaar heeft de BBC dezelfde disclaimer.

Maar veel van de in dit artikel genoemde gruwelen zijn wel onafhankelijk geverifieerd en gedocumenteerd.
Getuige het begin van het artikel. Waar ze het niet hebben kunnen verifieren, zeggen ze dat er eerlijk bij.

The BBC has seen and heard evidence of rape, sexual violence and mutilation of women during the 7 October Hamas attacks.
WARNING: CONTAINS EXTREMELY GRAPHIC DESCRIPTIONS OF SEXUAL VIOLENCE AND RAPE

Daar ga jij dus aan voorbij en doet het lijken of aan het hele artikel moet worden getwijfeld. Dat is manipulatie en vind ik echt niet oke.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:07

@Babootje, ik blijf nochtans maar berichten zien van mensen/instanties die bewijzen vragen. Dat zinnetje "the BBC has seen hard evidence..." doet me denken aan de tijd toen de VS Irak wou aanvallen: veel landen beweerden toen dat ze in een gesloten vergadering duidelijk bewijs gezien dat Irak massavernietigingswapens had. Aangezien ik met een internationale groep van experts (ik was één van de weinige niet-experts in de groep) naar Irak geweest ben, en massa's getuigenissen gelezen en zelfs vertaald heb van wapeninspecteurs, wist onze groep heel goed dat dit leugens waren. Je weet intussen al dat er helemaal geen massavernietigingswapens waren in Irak (en dat volgens mijn bronnen het bewijs "gefabriceerd" werd door Nethanyahu, maar dat kan ik niet bewijzen, alleen getuigenis van een voormalig wapeninspecteur nu activist).

Vandaar dat ik heel erg kritisch ben over zo'n uitspraken, en de "bewijzen" die dan niet gedeeld worden omdat ze te gruwelijk zijn. Ik vind dit stuk niet in het verhaal/imago passen, zeker niet dat het in opdracht van de leiders zou gebeurd zijn of dat ze het verheerlijkt zouden hebben (waarom zouden ze het dan achteraf ontkennen als ze zelf bewijs gemaakt hebben? Ze ontkennen toch nooit hun daden, ze eisen ze altijd op).

En trouwens, zelfs als het dan nog waar zou zijn, rechtvaardigt dit een genocide tegen het Palestijnse volk? Wij hadden hier in 1996 ook een moordenaar-kinderverkrachter, Marc Dutroux, een psychopaat die door en door verdorven is en totaal geen schuldbesef heeft, nog altijd niet. 6 meisjes ontvoerd, verkracht, 2 vermoord, 2 uitgehongerd, 2 gered. Stel je voor dat we daarvoor heel Wallonië platgebombardeerd hadden, en zonder water en elektriciteit gezet hadden.

Hetzelfde gebeurt met beelden van de gearresteerde "Hamas-strijders". Er gaan al filmpjes rond waarbij een metaalbewerker (die niets met Hamas te maken heeft) instructies krijgt van IDF in het Arabisch: "hou het wapen dat ik je gegeven heb boven je hoofd en loop ermee rond". Op het ene filmpje houdt hij het in zijn linkerhand, het andere in zijn rechterhand. Waaruit blijkt dat ze een paar "shoots" nodig hadden om de goede "filmscene" te hebben. Ene filmpje werd snel gedelete, maar te laat, het gaat toch viraal (zelf gezien bij een FB-vriend van mij). Aangezien ik zelf geen Arabisch spreek, kan ik natuurlijk niet checken of de tekst klopt. In een interview met één of andere Israël official zei die official dat die mannen intussen al allemaal weer zijn vrijgelaten, dus niks Hamas-strijders.

Daarom dat ik hier ook niet zit te hameren over het seksueel geweld dat Israël gebruikt tegen gevangenen: ik heb er ook geen bewijs voor, al hoor je wel vaak dat het gebeurt.

Je mag Hamas natuurlijk veroordelen, maar ik hoor Hamas overal heel vaak veroordeeld worden "omdat ze baby's onthoofd hebben", terwijl dit gefraudeerde propaganda was. Dus veroordeel hen dan voor de onschuldige slachtoffers die er gevallen zijn (hoeveel er van de hand van Hamas gestorven zijn, en hoeveel door het ingrijpen van IDF zal waarschijnlijk nooit onafhankelijk kunnen vastgesteld worden, zal wss ongeveer fifty fifty zijn qua burgers, al is het natuurlijk niet echt onterecht om dit dan ook aan Hamas te wijten, daar kan ik me prima bij neerleggen, alleen was bij beide partijen de intentie om die Israëlische mensen te doden er dan niet)

Loretta

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:30

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:46

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:10

Ik zag vanmorgen een filmpje van een Palestijnse oudere dame die door een Israelische soldaat letterlijk in een drukke straat in elkaar werd getrapt. Zo een paar keer heel hard tegen haar hoofd. Kopschoppen, waar je hier een dikke straf voor zou krijgen. Mijn maag draaide om...

Ik zie steeds vaker filmpjes van hoe het er voor deze oorlog aan toe ging tegen vooral weerloze palestijnse burgers. Bruut geweld tegen kinderen en vrouwen door zowel vrouwelijke als mannelijke Israelische soldaten die ze werkelijk kleineren en behandelen alsof het beesten zijn. En dan te bedenken dat dit al jaren zo gaat.

Filmpjes die je verder nooit eerder zag maar nu dus steeds vaker getoont worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:22

Nederland heeft zich wéér onthouden van stemming -O-

Grote meerderheid in VN voor bestand Gaza, Nederland stemt niet mee - https://nos.nl/l/2501392

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:32

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:21

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:22

Nikass schreef:
Nederland heeft zich wéér onthouden van stemming -O-

Grote meerderheid in VN voor bestand Gaza, Nederland stemt niet mee - https://nos.nl/l/2501392

Wen er maar aan het wordt alleen maar erger, de PVV is pro-Israel...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:48

Ja ik weet het. Maar wennen zal het nooit wmb.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:57

Dat heeft niks met pvv van doen, NL is en blijft altijd pro israel natuurlijk!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:09

Popstra schreef:

Waarom natuurlijk?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:14

Het Viva forum ook, als je niet pro Israëlisch bent word je gewoon geband, iedere andere claim over onvoldoende bewijs wordt gezien als trollen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:44

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Waarom natuurlijk?

Iets met vriendjes willen blijven...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:59

Popstra schreef:

Onzin, het gros van de linker en een deel van de middenpartijen (en hun kiezers vooral!) is helemaal niet rücksichtlos pro-Israël.

En bovendien hoeven we geen vriendjes te blijven, waarom zouden we dat per se willen? Hebben we ze nodig? Dacht het niet.

Edit: ik heb het nu nadrukkelijk over het huidige Israël met deze regering.
Zodra daar fatsoenlijke mensen aan de macht komen, dus alles behalve Likoed en ander rechts of orthodox gespuis, kan Israël weer op mijn goodwill rekenen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:29

mysa schreef:
Popstra schreef:

Onzin, het gros van de linker en een deel van de middenpartijen (en hun kiezers vooral!) is helemaal niet rücksichtlos pro-Israël.

En bovendien hoeven we geen vriendjes te blijven, waarom zouden we dat per se willen? Hebben we ze nodig? Dacht het niet.

Edit: ik heb het nu nadrukkelijk over het huidige Israël met deze regering.
Zodra daar fatsoenlijke mensen aan de macht komen, dus alles behalve Likoed en ander rechts of orthodox gespuis, kan Israël weer op mijn goodwill rekenen.

Mijne ook, zoals ieder fatsoenlijk land dat mensenrechten en levens van iedereen respecteert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:21

Zeg ik ergebs vriendjes met ishael dan??
Wat dacht je van met de usa!?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:34

Ik had ook al zitten denken (denk niet dat ik het hier al gepost had): waarom wil de VS zo graag een voet aan de grond in het Midden-Oosten? Als het allemaal om gas en olie draait (lijkt wel zo, BP heeft zopas in Israël een contract voor gaswinning vlakbij Gaza uit de wacht gesleept), lost het probleem zichzelf dan niet op als er volledig op hernieuwbare energiebronnen overgeschakeld wordt? En is nog beter voor het milieu. Alleen moet het Midden-Oosten dan natuurlijk zien waar ze hun geld vandaan halen als het niet meer uit olie komt.

Wat Israël betreft, de politiek gaat daar inderdaad van kwaad naar erger. Ariël Sharon was al zo'n bloeddorstige havik, deze zijn nog een kaliber erger. Yitzhak Rabin en Shimon Peres, daar viel mee te praten, maar nu... Regime change in Israël zou geen slecht plan zijn, al vrees ik dat de burgerbevolking daar zo'n eenzijdige info krijgt over de oorlog dat ze misschien weer hetzelfde zouden stemmen (al zeggen de peilingen van niet, die spreken over centrum-rechts, een zekere Gantz of Rantz of zo, geen zin om op te zoeken).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:30

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:55

Ja, had deze net ook gelezen, net nu er ook vanuit vrijgelaten gijzelaars kritiek komt op Nethanyahu dat ie te weinig doet om de achterblijvers vrij te krijgen, en dat ze geen idee hebben waar ze zitten, dat ze zelfs ook gebombardeerd werden.

Maar ik kan het wel appreciëren dat ze hun misser eerlijk toegeven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:26

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:03

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/04 ... an-israel/

Een uitgebreid artikel over de Amerikaanse steun aan Israël, en hoe de zionistische lobbygroepen heel wat invloed hebben in de Amerikaanse politiek. Nu ze het inhoudelijk niet meer kunnen halen, trekken ze heel vaak de kaart van het antisemitisme om critici de mond te snoeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:46

Loretta schreef:
Israel heeft geen enkele moeite met het uitmoorden van massa's mensen per dag. Maar van deze 3 hebben ze opeens diepe spijt.

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... iepe-spijt

Duidelijk dat het ene mensenleven voor hen meer waard zijn dan het andere.

Inmiddels is duidelijk dat de gijzelaars met ontbloot bovenlijf en wapperend met een witte vlag tevoorschijn kwamen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:49