Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:26

Maar dan nog, waarom een nieuw systeem proberen op te tuigen (met de ervaringen uit het verleden qua succes) als eigenlijk alles wat nodig is al bestaat?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:01

echt wat een gemiep al pagina's lang over die 800 euro. Wees blij dat je wat krijgt. Ik zit onder modaal en boven de grens van toeslagen en kom dus nergens voor in aanmerking. Net zoals een hele grote groep daarin die altijd overal buiten vallen. Zou heerlijk zijn om zo'n bedrag te krijgen en een keer niet over elke cent vierdubbel na te denken om uit te geven zodat er eind van de maand een positief bedrag op de bank staat. Dus echt wat een gezannik over wanneer je het krijgt...

Vanochtend was ik gewoon blij dat ik maar 2 euro de liter betaalde voor diesel, scheelde weer zo'n 20 euro op een tank.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:11

karuna schreef:
Dat klopt, maar je zou toch een beetje verwachten dat de gemeentes gelijk lopen in afhandeling. Juist de willekeur welke gemeente wel en welke niet is niet echt tof. Juist omdat je niet even naar een prettigere gemeente kan verhuizen. En financiele onzekerheid is slopend :(:)

Als je dat verwacht heb je een veel te hoge pet op van gemeentes. Weet niet hoe het bij die van jou is maar bij die van ons worden medewerkers geselecteerd op traagheid. Als alle gemeentes in NL gelijk zouden moeten lopen krijgt er niemand wat voor 2030 denk ik want dat is weer een extra vertragende factor.

Maar goed, wees blij dat je het krijgt. Je had ook niks kunnen krijgen.
Of überhaupt ergens geboren kunnen worden zonder enige vorm van sociaal stelsel en dan had je helemaal niks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:35

verootjoo schreef:
karuna schreef:
Dat klopt, maar je zou toch een beetje verwachten dat de gemeentes gelijk lopen in afhandeling. Juist de willekeur welke gemeente wel en welke niet is niet echt tof. Juist omdat je niet even naar een prettigere gemeente kan verhuizen. En financiele onzekerheid is slopend :(:)

Als je dat verwacht heb je een veel te hoge pet op van gemeentes. Weet niet hoe het bij die van jou is maar bij die van ons worden medewerkers geselecteerd op traagheid. Als alle gemeentes in NL gelijk zouden moeten lopen krijgt er niemand wat voor 2030 denk ik want dat is weer een extra vertragende factor.

Maar goed, wees blij dat je het krijgt. Je had ook niks kunnen krijgen.
Of überhaupt ergens geboren kunnen worden zonder enige vorm van sociaal stelsel en dan had je helemaal niks.

Gemeente Terneuzen of Sluis, toevallig _O-?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:38

Den haag is anders ook traag op het gebied van afhandelen van zaken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:40

Ik krijg niks want net boven de 130% wat hier de grens is van de gemeente -O- dus jammer maar helaas. Alleen voor anderen zou wel fijn zijn als het zonder teveel gedoe aan te vragen is en het ook vlot komt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:42

karuna schreef:
Ik krijg niks want net boven de 130% wat hier de grens is van de gemeente -O- dus jammer maar helaas. Alleen voor anderen zou wel fijn zijn als het zonder teveel gedoe aan te vragen is en het ook vlot komt

Ja, we weten allemaal dat de overheid en vlot niet zo best samen gaan. Dit is allemaal nieuw, veel uitzoekwerk. Geduld is een schone zaak, helemaal als je iets gratis en voor niks krijgt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:44

Laagdrempelig lijkt me beter dan vlot. Ook mensen die niet heel digitaal zijn aangelegd zouden het toch moeten kunnen aanvragen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:45

karuna schreef:
Laagdrempelig lijkt me beter dan vlot. Ook mensen die niet heel digitaal zijn aangelegd zouden het toch moeten kunnen aanvragen :j

Kan dat niet, dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:47

_San87_ schreef:
karuna schreef:

Kan dat niet, dan?

Zonder digiD via de gemeente zal hier in elk geval nog wel lukken, nationale overheid kan je dan vergeten is mijn ervaring.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:52

ik snap hem niet, alle gemeentes zouden dit tegelijkertijd moeten afhandelen?
ff zien....345 gemeenten in Nederland, de een is een kleine gemeente, de ander heel groot. Dan wil je dus dat ze constant met elkaar afstemmen hoe ver ze zijn? Iedere dag het percentage bijhouden tot iedereen bij 100% is? En dan tegelijkertijd een druk op de knop in electronisch bankieren? Kijk voor de gein eens op gemeentebanen.nl
In gemeenteland zit men over het algemeen heel krap in het personeel. En dan hoeven er maar een paar mensen uit te vallen door bijvoorbeeld ziekte en dan heb je een flink probleem.
Ik heb 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, nog een paar jaar zzp-er geweest en nu bijna 1 1/2 jaar bij een gemeente. Daar wordt net zo hard gewerkt als in het bedrijfsleven. Als ik even in onze organisatie kijk dan ken ik veel collega's waarbij overwerken normaal is. (en dat wordt niet uitbetaald, dat mag je compenseren met vrije uren)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:18

mvdende schreef:
Het gaat als het goed is ook over inkomen en niet over vermogen!

Ik gun het iedereen! Je hoort mij nergens zeggen dat ik het de bijstand niet gun! Maar ik vind het wél oneerlijk dat de één het eerder krijgt als de andere....maar dan voornamelijk omdat het dus onzeker is of je het wel krijgt als overige minima. Als ik nu de garantie krijg dat het in juni uitgekeerd wordt en de bijstand in april, hoor je mij niet! Gaat mij niet letterlijk om de dag dat het geld op mijn rekening staat, het gaat mij om het feit dat de bijstand wordt "voorgetrokken" voor de overige minima. Met dus de grote kans dat de overige minima te horen gaat krijgen: tja, sorry, geld is op...Ja, een bijstandsuitkering is iets lager dan een wajong, maar veel verschil zit er niet in. En trouwens, wat je zegt, in sommige gemeenten mag je in de bijstand iets per maand bijverdienen. Dat mag in de wajong bijvoorbeeld weer niet.

In de wajong mag je wel bijverdienen. Zoveel je kan en wil. Ja, grotendeels wordt het er op gekort als het in loondienst bijvoorbeeld is maar niet 100 procent gekort.
Ook mag je er vrijwilligers werk doen en de vergoeding daarvoor houden als dit onder de 180 euro per maand en 1800 euro per jaar is. Je mag ook giften aan nemen enz.
Met wajong vele malen meer mogelijkheden dan met bijstandsuitkering qua verdiensten er naast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:47

Met de toevoeging dat die giften wel een maximale hoogte hebben, van in de meeste gevallen een paar tientjes, iemand die ik ken kreeg een bezoek van het UWV na ontvangst van een bos bloemen, ja echt, een bos bloemen.

Bijverdienen mag inderdaad sinds, ik meen 2020, nieuwe motto: Werken loont.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:55

Ailill schreef:
Met de toevoeging dat die giften wel een maximale hoogte hebben, van in de meeste gevallen een paar tientjes, iemand die ik ken kreeg een bezoek van het UWV na ontvangst van een bos bloemen, ja echt, een bos bloemen.

Bijverdienen mag inderdaad sinds, ik meen 2020, nieuwe motto: Werken loont.

Nee hoor geen maximale hoogte gift.
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... -uitkering

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:20

Er staat inderdaad geen hoogte bij, maar er zit volgens mij wel degelijk een max. aan, het was enkel ter info.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:00

Ik ben wel een beetje klaar met de verpis discussie hier.. de één heeft nog méér recht op welke toeslag dan ook dan de ander terwijl deze niet gegeven wordt..

Met alle respect, ik mag dus volgens sommige posters hier (en het uwv, de gemeente èn de belastingdienst) geen spaargeld hebben terwijl men (posters hier, uwv, de gemeente èn de belastingdienst) verwachten dat ik mijn partner wel kan onderhouden.

Tsja.

Na deze rant dank ik god alleen maar op mijn blote knietjes dat ik mijn land niet hoef te ontvluchten met al mijn hebben en houden, dat ik een dak boven mijn hoofd en te eten heb.

Inderdaad, mijn leven is niet ideaal. Als ik mijn partner aan het werk zou schoppen zouden we wellicht wel een woning kunnen kopen… Tegen welke kostprijs..?

Ik ben gelukkig zo. En daar ben ik dankbaar om.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 05:02

Aan de ene kant snap ik goed dat iedereen geïrriteerd is om de berichten over die tegemoetkoming. Het is vervelend constant hetzelfde te lezen en de focus erop is absurd.
Aan de andere kant kan ik me juist enorm goed voorstellen dat als je het financieel écht krap hebt, je hoort dat er een tegemoetkoming komt, je je zorgen maakt over OF deze wel komt. 800,- kan in sommige huishoudens zoveel lucht geven, die ook nodig is. Dus logisch dat als je dat leest je blij bent, en je je daarna zorgen maakt over of het geld wel komt met de huidige situaties.
Ik hoop voor je dat je geld snel binnen is. Maar als ik dan lees dat je zit te hannesen over energie toeslag terwijl je zelf aangeeft dat jouw energie bedragen tot 2023 vast liggen en jij dus tot op heden absoluut geen last hebt van de energie prijzen, snap ik niet zo goed dat jij durft door te gaan op de energietoeslag. :o
Je hebt het in theorie niet nodig voor je energie rekening. Dus wat maakt dat jij het met stel en sprong verwacht en meent nodig te hebben?
Ik vind die toeslagen meer voor mensen die het daadwerkelijk nodig hebben voor hun energie rekening. En ik hoop dan ook dat deze mensen voor gaan op jou.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 06:12

Ailill schreef:
Er staat inderdaad geen hoogte bij, maar er zit volgens mij wel degelijk een max. aan, het was enkel ter info.

Geef dan juiste ter info. ;) die max is er niet.
Overigens ook niet qua spaargeld zoals ik in een reactie hier onder van iemand lees. Het is allemaal ingewikkeld en moeilijk maar er zijn duidelijke regels en uitleg. Veel mensen denken nog steeds dat de bijstandsuitkering ook via UWV gaat. Dat geeft bij velen het idee dat de regels dus ook hetzelfde zijn. Echter niet alle ideeën kloppen ook.
Misschien ooit, vroeger wel maar we leven in het nu en gaan richting toekomst ;)

Maar idd misschien kan de energie toeslag beter een eigen topic krijgen...

Gisteren weer de wekelijkse boodschappen gedaan.... Per product denk ik ach dat is een redelijke prijs van de producten die ik kocht. De eind afrekening daar en tegen..... Minder grappig en dan had ik niets bijzonders deze week. Echt bizar hoe snel alles duurder wordt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:01

Ik hoorde van mijn vriend dat Duitsland geen gas meer krijgt van Gazprom. Hij zit in het gaswereldje en heeft aardig wat inside contacten.

Ik kan geen bevestiging vinden, nog. Maar naast de berichten van gisteren over het afstoten van dochteronderneming van Gazprom in Duitsland en een inval van EU-authoriteiten in Gazpromkantoren in Duitsland, denk ik dat het waar is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:50

AmyII schreef:
Ik ben wel een beetje klaar met de verpis discussie hier.. de één heeft nog méér recht op welke toeslag dan ook dan de ander terwijl deze niet gegeven wordt..

Met alle respect, ik mag dus volgens sommige posters hier (en het uwv, de gemeente èn de belastingdienst) geen spaargeld hebben terwijl men (posters hier, uwv, de gemeente èn de belastingdienst) verwachten dat ik mijn partner wel kan onderhouden.

Tsja.

Na deze rant dank ik god alleen maar op mijn blote knietjes dat ik mijn land niet hoef te ontvluchten met al mijn hebben en houden, dat ik een dak boven mijn hoofd en te eten heb.

Inderdaad, mijn leven is niet ideaal. Als ik mijn partner aan het werk zou schoppen zouden we wellicht wel een woning kunnen kopen… Tegen welke kostprijs..?

Ik ben gelukkig zo. En daar ben ik dankbaar om.

? Ik snap jouw reactie helemaal niet, eigenlijk. Hoezo zou je geen spaargeld mogen hebben? Dat hele spaargeld ging over diverse regels van gemeentes bij uitkeringen en kwijtschelding bijvoorbeeld. En ja, misschien dat als je veel spaargeld hebt je misschien geen recht zou moeten hebben op dingen als een tegemoetkoming enzo. Als je het makkelijk zelf zou kunnen betalen.

Ik vind het echt heel irritant dat er herhaald moet worden dat je zo blij bent dat je niet hoeft te vluchten en een dak boven hoofd hebt en eten. Er is door aantal posters aangegeven dat onze zorgen absoluut niet in verhouding staan tot wat de mensen uit Oekraïne mee maken. Maar dat betekent niet dat men zich geen zorgen mag maken. Het een sluit het ander niet uit, vooral niet met alle prijzen die blijven stijgen. Ik wil graag wel kunnen blijven eten en nee, met geldzorgen ben ik niet echt gelukkig.

Ook vind ik de discussie over energietoeslag wel logisch juist. Want er zijn nu groepen aangewezen die het ontvangen, terwijl niet iedereen het ook echt nodig heeft. Dat is wel een groot nadeel, groep die wel moeite heeft met die rekening maar net te hoog zit qua inkomen. Maar ook groep die helemaal geen moeite heeft met rekening, want laag verbruik en dus bijvoorbeeld altijd geld terug krijgen. Ik snap heel goed dat die 1e groep enorm baalt. Gaat niet eens om een ver pis wedstrijd, maar over hulp die gegeven wordt aan mensen en of dat goed geregeld is op deze manier. En ja, dan krijg je ook discussie als mensen een ander niks gunnen. En dat er gewoon heel veel mensen zijn die het voelen in de portemonnee en zich aan moeten passen of zorgen maken hoe het verder moet.

San, dat klinkt wel zorgelijk dan. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:54

Goed geschreven MWM :j

En het topic is toch ook gevolgen voor de Nederlanders. Niet gevolgen voor de Oekraïners.
En ja als je ruim in de centjes zit zal het niet zo hard aankomen die hoge energie kosten.
Maar voor andere is dat anders en ja die hoor je dan hier. Logisch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:58

Oh en over partner die niet kan werken en je daar 'last' van hebt met diverse dingen. (Last is niet het goede woord maar ik kom niet op het woord wat ik bedoel, bedoel het dus niet rot!) Snap ik 100%, want ik was die partner die niet kan werken. En dus moest ex mij onderhouden. Dat is niet fijn en kopen zit er dan idd niet in.
Ik ken meer van zulke verhalen en dat is gewoon echt wel naar tot zelfs echt heel triest.

We hebben aan de ene kant een geweldig land, er is heel veel geregeld. Maar er valt toch ook een groep buiten de boot. Die kan je niet kwalijk nemen dat ze het systeem minder goed vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:02

Precies. Een hele groep valt door het Uwv buiten de zorg staat. Maar daar mag volgens sommige niets over gezegd worden... Op 1 inkomen verder moeten door ziekte. Niet door onwil. Zou ze zelf wel eens willen horen piepen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:05

Ach ja ik ken al 2 mensen die van die 800euro grote aankopen hebben gedaan, een bankstel en een ander een koelkast.
Hadden ook net vast contract voor 2jaar afgesloten, dus dit was een extra.
Voor mij hadden ze daar ook beter naar kunnen kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:07

_San87_ schreef:
Ik hoorde van mijn vriend dat Duitsland geen gas meer krijgt van Gazprom. Hij zit in het gaswereldje en heeft aardig wat inside contacten.

Ik kan geen bevestiging vinden, nog. Maar naast de berichten van gisteren over het afstoten van dochteronderneming van Gazprom in Duitsland en een inval van EU-authoriteiten in Gazpromkantoren in Duitsland, denk ik dat het waar is.

Per direct of per half april...?