[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:14

fransje23 schreef:
Is het niet zo dat partijen als FvD een soort fast-food zijn?
Verleidelijk en hapklaar?

Veel one-liners ja, ik denk dat dit wel bijdraagt aan het overbrengen van de boodschap. :)
Ik heb BBB gestemd, maar vond het verkiezingsprogramma echt dramatisch slecht. Veel te lang en veel te stellig. Ik vond het dan wel weer leuk dat ik het in mijn dialect (Zeeuws) kon lezen. Ik denk dat de vele reclames van D66 er ook voor hebben gezorgd dat ze zich bij veel kiezers in de kijker hebben gespeeld. Een duidelijk verhaal met een duidelijke politieke lijn.

Ik las net ergens dat Geert Wilders een regering van VVD-CDA-PVV-FvD-JA21 voorstelt.

mysa

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:16

Oh? Wil Geert eindelijk regeren? Of denkt hij dat zijn voorstel toch geen kans maakt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:17

Mijn neefje van 19, die totaal niet geïnteresseerd is in politiek, heeft op Forum gestemd, omdat hij naar voetbal, de kroeg en festivals wilt.
Natuurlijk is dat voor hem een goede reden :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:19

Ja, 1 van degenen die ik ken ook. De ander omdat hij bang is voor een recessie. De derde omdat hij toch echt wel wat enge ideeën heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:24

Kennis van mij verstandelijk beperkt en begeleid wonen wilde ook op FvD stemmen. Voor zijn begeleiders...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:27

ruitje schreef:
Wat zijn dan legitieme argumenten?

Argumenten waarbij jij denkt: ja logisch dat iemand FvD stemt?

Want dat gaat bijv. In mijn geval bij de SGP nooit gebeuren. Ik ga dat nooit logisch vinden ;) . Zou arrogant zijn van mij, omdat ik daarin niet van mening wil veranderen, een andere groep als dom weg te zetten...

Nou wat je persoonlijke beweegredenen zijn is natuurlijk helemaal prima. Bijvoorbeeld religie, of AOW-verlaging.

Maar wanneer je op een partij stemt die bevolkingsgroepen uitsluit, discrimineert, racistische uitspraken doet en on top of that all ook nog antisemitische uitingen heeft gedaan dan vind ik het wel ernstig dat je daarop stemt. Dom vind ik FvD én PVV omdat ze denken dat de corona en klimaat crisis niet bestaat. Wetenschap laat alles behalve dat zien.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:40

Lau07 schreef:
Ik las net ergens dat Geert Wilders een regering van VVD-CDA-PVV-FvD-JA21 voorstelt.

Ja, mocht ie willen :') Jemig, stel je voor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:41

Lynnepinny schreef:
Lau07 schreef:

Ja, mocht ie willen :') Jemig, stel je voor.

Leuk begin van een burgeroorlog :')

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:47

78 zetels in de TK en volgens mij ook een meerderheid in de Eerste Kamer, dus zo'n gek voorstel vind ik het niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:47

ruitje schreef:
In de collumn van NRC worden Wilders, Baudet en Ja21 genoemd als de rechtse wind.

Ik vind het boeiend, dat omdat iemand 3 FvD stemmers kent, of iemand niet met argumenten onderbouwd wat hij/zij stemt diegene als zonder kennis word weggezet.

Als iemand zegt ik stem op Baudet want zijn haar zit zo leuk, dan is dat toch een argument?

Dat jij het geen goed argument vind dat mag.

Ik snap bijvoorbeeld SGP stemmers ook echt niet, ik kan mij totaal niet vinden in de standpunten van die partij. Maar ik zet die kiezers niet weg als dom?

Ik probeer begrip te hebben voor het feit dat er veel mensen met verschillende denkbeelden zijn en te bedenken hoe dat maatschappelijk zo gekomen is.

Er gebeuren hele zorgwekkende dingen in de extreme kanten van onze maatschappij, extremisme is nooit goed. Niet op links en niet op rechts.

Ik vond dit topic fijn, omdat in tegenstelling tot sommige andere topics, er respect was voor alle politieke stromingen. Mensen zaten hier omdat men echt van elkaar wilde horen waarom ze iets stemden.

De laatste pagina's is dat ver te zoeken van beide kanten. Wat schieten we daar nou mee op? Door elkaar weg te zetten kom je helemaal niet meer met elkaar in gesprek.

Zonde...

Ik ben het in die zin met je eens dat er te weinig aandacht is voor de motieven om op rechts-populistische partijen te stemmen. Je kunt die niet afdoen als 'dom', als 'ze weten niet waarvoor ze kiezen', want daarmee zet je een grote minderheid van de Nederlandse kiezers weg als dom en dus als minder serieus te nemen.

Er is bij deze verkiezingen meer dan anders gestemd vanuit emotie. Dat is misschien niet de beste motivatie, maar wel een hele sterke, en het is een duidelijk teken dat er een groep Nederlanders is die zich structureel genegeerd en achtergesteld voelt. Daar zal de volgende regering grondig mee aan de slag moeten. Niet door de bedenkelijke programmapunten van PVV/FvD over te nemen, maar door nu eindelijk eens op alle fronten serieus werk te maken van de steeds grotere en structureler wordende ongelijkheid.

De types die sch*t hebben aan corona en alleen maar zo snel mogelijk weer feest willen vieren, en daarom lekker puh op FvD hebben gestemd heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:49

Ja als je alleen naar het aantal stoeltjes kijkt en niet wie er op die stoeltjes zitten :+

En inderdaad, hoezo wil Wilders opeens regeren? :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:54

In Duitsland is de AFD al op z'n retour. Punt is dat de doelgroep namelijk de neiging heeft zeer snel teleurgesteld te raken in een politieke partij.

Hier eigenlijk ook, leefbaar, Pim Fortuyn, trots op Nederland, PVV, fvd en ja21. Ze slaan ook meestal na enige tijd elkaar de hersens in bij zo'n partij.

Alleen de PVV houdt het nog vol, omdat Geert er zelf geen democratie op na houdt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:00

ruitje schreef:

Want dat gaat bijv. In mijn geval bij de SGP nooit gebeuren. Ik ga dat nooit logisch vinden ;) . Zou arrogant zijn van mij, omdat ik daarin niet van mening wil veranderen, een andere groep als dom weg te zetten...

Als iemand goed doorheeft waar FvD voor staat en daar bewust voor kiest vind ik dat een goede reden om daar op te stemmen.
Als je dus zelf ook racistisch en antisemitisch bent. Ik vind dan iets van jou karakter, dat is een tweede. Maar je stemgedrag is logisch.
Logischer als wanneer je stemt op FvD omdat ze anti-corona zijn, zijn haar zo leuk zit of omdat je Baudet knap vindt ofzo.

Idem voor SGP. Als je streng gereformeerd bent en ook tegen abortus, euthanasie enz bent dan Go your gang. Ik vind dan iets van je opvattingen maar dat staat los van of stemgedrag logisch is.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:04

Foaly schreef:
Ja als je alleen naar het aantal stoeltjes kijkt en niet wie er op die stoeltjes zitten :+

En inderdaad, hoezo wil Wilders opeens regeren? :')

Dat jij die kandidaten waardeloos vindt op de stoeltjes is prima, maar een ander vindt dat kennelijk niet. Helemaal wat betreft Wybren van Haga. Hij heeft bijna net zoveel voorkeursstemmen als Baudet gekregen, dus veel mensen zullen bewust op hem gestemd hebben.

Ik ben ook geen fan van dergelijke racistische, uitsluitende of anti-semitische partijen, maar ik vind dat er hier in het topic wel heel makkelijk over gelachen wordt. Wat dat betreft ben ik het met Secricible eens. Mensen hebben kennelijk een goede reden om op een partij te stemmen, en een ander kan dan iets van je karakter vinden, maar het doet niets af aan de waarde van die stem/waarde van de stoel die de partij bezet in de Tweede Kamer.

Edit: om toe te voegen dat Wilders zijn gehele campagne kenbaar heeft gemaakt dat hij wil regeren met VVD, dat heeft hij in meerdere interviews kenbaar gemaakt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:06

Mooie post Askja. Goed verwoord hoe ik er in sta.

Altijd fijn als iemand weet op te schrijven wat je denkt zonder dat je het er zelf goed uitkrijgt :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:10

Ho ho Lau07, ik heb het niet over de kwaliteit van de kandidaten. Ik bedoel dat zo'n coalitie hem niet gaat worden, omdat ik VVD en CDA nog echt niet met Forum in zee zie gaan. Je kunt dan wel leuk stoeltjes bij elkaar op gaan tellen, maar als je niet kijkt of het qua visie en onderlinge verhoudingen bij elkaar past, dan heb je daar niet zoveel aan. Ik wilde er verder geen waardeoordeel aan hangen, dat houd ik netjes voor mezelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:10

Tja, Wilders heeft dat misschien dan wel gezegd dat hij wil regeren, hij zal het waarschijnlijk ook wel willen -
maar er is denk ik meer nodig dan 'ik wil regeren' om het debacle van Rutte I uit te wissen.
Uiteraard zat hij toen naar de letter van de wet niet in het kabinet, maar hij heeft het kabinet wel laten vallen.

Er moet dus vertrouwen hersteld worden. (Ik heb de man verder niet speciaal gevolgd, eventuele signalen in die richting zijn mij ontgaan.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-03-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:12

Ik vind het vooral triest dat er leden met racistische of anti-semitische denkbeelden gewoon in de Kamer kunnen worden geïnstalleerd.

Persoonlijk vind ik dat iets heel anders dan bijv. een partij die voor zonnepanelen of tegen abortus is.

Ik Kan ook prima leven met mensen die op Forum stemmen omdat ze willen feesten, maar ik wil geen mensen in mijn omgeving die stemmen op Forum omdat ze de Holocaust ontkennen of een hekel aan Joden of Moslims hebben.
Helaas wordt dat niet altijd eerlijk verteld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:13

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:19

Maar Askja, 75% van de stemmers op fvd zegt dat vanwege het virus te hebben gedaan.
En als iemand dan zegt: "Maar kijk wat ze verder nog voor overtuigingen hebben", dan halen ze hun schouders op. En dat vind ik dus griezelig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:35

secricible schreef:
ruitje schreef:

Als iemand goed doorheeft waar FvD voor staat en daar bewust voor kiest vind ik dat een goede reden om daar op te stemmen.
Als je dus zelf ook racistisch en antisemitisch bent. Ik vind dan iets van jou karakter, dat is een tweede. Maar je stemgedrag is logisch.
Logischer als wanneer je stemt op FvD omdat ze anti-corona zijn, zijn haar zo leuk zit of omdat je Baudet knap vindt ofzo.

Idem voor SGP. Als je streng gereformeerd bent en ook tegen abortus, euthanasie enz bent dan Go your gang. Ik vind dan iets van je opvattingen maar dat staat los van of stemgedrag logisch is.

ruitje, ik vind het toch wel jammer dat je een vraag stelt, meerdere mensen hier inhoudelijk op reageren en zelf vervolgens geen reactie meer geeft. Ik vind namelijk dat in deze post ontzettend goede punten worden aangehaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:56

Electra63 schreef:
Ik vind het vooral triest dat er leden met racistische of anti-semitische denkbeelden gewoon in de Kamer kunnen worden geïnstalleerd.

Persoonlijk vind ik dat iets heel anders dan bijv. een partij die voor zonnepanelen of tegen abortus is.

Ik Kan ook prima leven met mensen die op Forum stemmen omdat ze willen feesten, maar ik wil geen mensen in mijn omgeving die stemmen op Forum omdat ze de Holocaust ontkennen of een hekel aan Joden of Moslims hebben.
Helaas wordt dat niet altijd eerlijk verteld.

Sterker nog, daar heb ik echt verdriet van gehad. Viel deze keer wel mee. PVV gezakt en FvD volgens mij meer in trek vanwege afschaffing Corona regels. Maar als Geert zo'n heel kwetsend discriminerende opmerking maakt en dat hem nog stemmen oplevert vraag je je inderdaad af of je nog wel in het juiste land zit.

Ik vond het dan ook heel mooi dat andere lijsttrekkers tijdens de debatten zeiden dat ze niet kunnen/willen samen werken met een partij die artikel 1 van de grondwet met een korreltje zout neemt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:24

@ Shaggy, naar mijn idee reageer ik wel? Ik geef aan dat de post van Askja precies is zoals ik er in sta?

Met de uitleg van een heleboel bokkers kan ik ook wel wat. Ik snap daardoor beter wat ze bedoelen. Dan kan ik het er nog steeds deels niet mee eens zijn maar wel denken oke logisch.

Waar precies wil je van mij nog antwoord op? Ik mis even waar er aan mij een vraag gesteld word eigenlijk?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:25

secricible schreef:
ruitje schreef:

Mooi gezegd, ben ik het mee eens.

@Anjali: anderen zijn mij al voor geweest, maar ik wil nog even toevoegen dat ik inderdaad pro Kaag ben. Maar ook als ik pro Rutte, pro Sylvana of pro wie dan ook was geweest, antisemitisme vind ik heel, heel ernstig en dat mag imo niet zomaar als 'andersdenkend' weggezet worden.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 22-03-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:28

ruitje schreef:
@ Shaggy, naar mijn idee reageer ik wel? Ik geef aan dat de post van Askja precies is zoals ik er in sta?

Met de uitleg van een heleboel bokkers kan ik ook wel wat. Ik snap daardoor beter wat ze bedoelen. Dan kan ik het er nog steeds deels niet mee eens zijn maar wel denken oke logisch.

Waar precies wil je van mij nog antwoord op? Ik mis even waar er aan mij een vraag gesteld word eigenlijk?

Je vroeg wat legitieme argumenten waren en daar wordt dan op gereageerd maar je reageert niet daarop, enkel op Askja.

Je bent natuurlijk niet verplicht te reageren maar ik vind het soms heel lastig discussie voeren, denk dat hierdoor ook telkens weer dezelfde punten worden aangehaald en doorgekauwd in dit soort topics.