ruitje schreef:In de collumn van NRC worden Wilders, Baudet en Ja21 genoemd als de rechtse wind.
Ik vind het boeiend, dat omdat iemand 3 FvD stemmers kent, of iemand niet met argumenten onderbouwd wat hij/zij stemt diegene als zonder kennis word weggezet.
Als iemand zegt ik stem op Baudet want zijn haar zit zo leuk, dan is dat toch een argument?
Dat jij het geen goed argument vind dat mag.
Ik snap bijvoorbeeld SGP stemmers ook echt niet, ik kan mij totaal niet vinden in de standpunten van die partij. Maar ik zet die kiezers niet weg als dom?
Ik probeer begrip te hebben voor het feit dat er veel mensen met verschillende denkbeelden zijn en te bedenken hoe dat maatschappelijk zo gekomen is.
Er gebeuren hele zorgwekkende dingen in de extreme kanten van onze maatschappij, extremisme is nooit goed. Niet op links en niet op rechts.
Ik vond dit topic fijn, omdat in tegenstelling tot sommige andere topics, er respect was voor alle politieke stromingen. Mensen zaten hier omdat men echt van elkaar wilde horen waarom ze iets stemden.
De laatste pagina's is dat ver te zoeken van beide kanten. Wat schieten we daar nou mee op? Door elkaar weg te zetten kom je helemaal niet meer met elkaar in gesprek.
Zonde...
Ik ben het in die zin met je eens dat er te weinig aandacht is voor de motieven om op rechts-populistische partijen te stemmen. Je kunt die niet afdoen als 'dom', als 'ze weten niet waarvoor ze kiezen', want daarmee zet je een grote minderheid van de Nederlandse kiezers weg als dom en dus als minder serieus te nemen.
Er is bij deze verkiezingen meer dan anders gestemd vanuit emotie. Dat is misschien niet de beste motivatie, maar wel een hele sterke, en het is een duidelijk teken dat er een groep Nederlanders is die zich structureel genegeerd en achtergesteld voelt. Daar zal de volgende regering grondig mee aan de slag moeten. Niet door de bedenkelijke programmapunten van PVV/FvD over te nemen, maar door nu eindelijk eens op alle fronten serieus werk te maken van de steeds grotere en structureler wordende ongelijkheid.
De types die sch*t hebben aan corona en alleen maar zo snel mogelijk weer feest willen vieren, en daarom lekker puh op FvD hebben gestemd heb ik even buiten beschouwing gelaten.