Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:31

Ik ontstip ook. De aanval die ik net naar mijn hoofd kreeg begrijp ik nog steeds. Het was oprecht een vraag Die gebaseerd was op het stuk hieronder.

Citaat:
men kan en moet leren van het verleden maar door er krampachtig aan vast te houden en te blijven zeggen "ja maar toen en ja maar toen en ja maar toen"..maak je, denk ik, geen progressie... het gaat niet om "ja maar toen" maar meer om "ja en nu... ?"..

Dus moet er überhaupt nog geleerd worden over. Het gaat om het nu. Daar was mijn vraag op gebaseerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:33

Elisa2 schreef:
Penotti: Jammer, ik vond jouw inbreng juist erg fijn.

Wat Tieneke zegt zie ik ook gebeuren, het zal vast niet bewust zijn maar zo wordt het wel heel moeilijk om constructief in gesprek te blijven. Niemand ontkent dat racisme bestaat.

Dat heb ik ook. Normaal als ik beelden uit Amerika zie dan zie ik westerse mensen of ze nu blank of donker zijn. Nu ontstaan vooroordelen bij mij die ik eerst niet had.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:33

Cer schreef:
Wordt het verzwegen of is het te lang geleden? Doen mensen dat bewust of onbewust..?

Goede vragen - nu de antwoorden nog...
Op school leer je ook dingen over de prehistorie, de oude Romeinen etc etc, dus 'te lang geleden' is het niet.
Uiteraard kan het wel te lang geleden zijn in de zin dat niemand die nu leeft er nog weet van heeft.

En niets is menselijker dan ongemakkelijke zaken wegmoffelen.
Waarmee je ook je eigen geheugen erg snel kunt "" wissen"".
(Het is er botweg niet, 'want je kijkt er anders naar'.)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:41

Karl66 schreef:
Kom op zeg, lees voor de gein dit topic eens terug. Kijk dan eens hoe vaak er in allerlei verschillende bewoordingen gezegd wordt dat het aan ze zelf ligt, dat ze er niet genoeg voor doen, dat ze door te zeuren mensen alleen maar tegen zich in het harnas jagen. Ik word er oprecht verdrietig van als ik de bijdragen van sommige mensen in dit topic lees. En dan gaat echt niet over Sylvana of over Akwasi of het oproepen tot geweld. Dan gaat het gewoon over die Marokkaan, die Turk, die Surinamer of die Antilliaan, die gewoon wat harder moet werken en verder zijn bek dicht moet houden. Want zolang ze netjes hun bek dichthouden, dan valt het institutionele racisme niet op. En als het niet opvalt, dan is het er toch niet?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Het lijkt wel of er zoveel mensen zijn die zeggen "ik zie het niet dus het is er niet". Of "Ik ben geen racist, maar..."

Racisme zit zo diepgeworteld in onze samenleving, dat is echt niet iets van alleen de VS. En als mensen zeggen "protesteren heeft toch geen zin, je moet het gewoon lief vragen", die zien niet dat het al decennia lang lief is gevraagd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:43

Door het te benoemen als "ongemakkelijke zaken wegmoffelen" hang je er een waardeoordeel aan wat er misschien niet is..

En mijn post was bedoelt als "ok, er is nog racisme nu, dus wat doen we er nu aan en hoe gaan we samen verder?"

In tegenstelling tot "ja het allemaal problematisch en witte mensen snappen er niks van want in 1860 gebeurde dit en dat"... dan wordt er bijv gevraagd 'ok, welke problemen ondervinden mensen nú en hoe kunnen we dat verbeteren" .. en dan wordt er gewezen naar slavenhandel in de Gouden Eeuw...
Nou, laten we dat dan als gebeurd accepteren en ervan leren dat dat nu niet meer kan. Maar niet aan blijven geven dat de 'witte' mensen standaard racistisch zijn want er was vroeger slavernij.. Ik zie dat verband niet zo..

De oude Romeinen waren ook niet altijd even fris, maar dat betekent toch niet perse dat het Colloseum afgebroken moet worden? Of omdat er 1000-en mensen stierven bij het bouwen van piramides, dat de piramides weg moeten? ..zoiets.
...ik kan het niet goed uitleggen, ik kan alleen voelen wat ik voel bij de manier waarop door sommigen de huidige gesprekken gevoerd worden...

En precies wat Rinske zegt... "zoveel mensen".. ? hoeveel 'zoveel' mensen? Mijn gevoel was meer dat er een minderheid dat vind, en de meerderheid prima met elkaar verder wil en kan ... maar door de ideeen van de kleine groep over grootste groep te leggen lijkt het alsof niemand meer met elkaar door 1 deur kan...

Rinske

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:47

Door institutioneel racisme worden minderheden inderdaad nog steeds achtergesteld, uit onderzoek blijkt dat een witte man met een strafblad nog eerder een baan aangeboden krijgt dan iemand met een buitenlandse naam bijvoorbeeld. Dat is institutioneel racisme. Dan kan men zeggen "'ze' moeten 'gewoon' wat harder werken", maar deze mensen móeten al harder werken om tot dezelfde 'hoogte' te komen zeg maar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:48

Cer schreef:
Door het te benoemen als "ongemakkelijke zaken wegmoffelen" hang je er een waardeoordeel aan wat er misschien niet is..

En mijn post was bedoelt als "ok, er is nog racisme nu, dus wat doen we er nu aan en hoe gaan we samen verder?"

In tegenstelling tot "ja het allemaal problematisch en witte mensen snappen er niks van want in 1860 gebeurde dit en dat"... dan wordt er bijv gevraagd 'ok, welke problemen ondervinden mensen nú en hoe kunnen we dat verbeteren" .. en dan wordt er gewezen naar slavenhandel in de Gouden Eeuw...
Nou, laten we dat dan als gebeurd accepteren en ervan leren dat dat nu niet meer kan. Maar niet aan blijven geven dat de 'witte' mensen standaard racistisch zijn want er was vroeger slavernij.. Ik zie dat verband niet zo..

De oude Romeinen waren ook niet altijd even fris, maar dat betekent toch niet perse dat het Colloseum afgebroken moet worden? Of omdat er 1000-en mensen stierven bij het bouwen van piramides, dat de piramides weg moeten? ..zoiets.
...ik kan het niet goed uitleggen, ik kan alleen voelen wat ik voel bij de manier waarop door sommigen de huidige gesprekken gevoerd worden...

En precies wat Rinske zegt... "zoveel mensen".. ? hoeveel 'zoveel' mensen? Mijn gevoel was meer dat er een minderheid dat vind, en de meerderheid prima met elkaar verder wil en kan ... maar door de ideeen van de kleine groep over grootste groep te leggen lijkt het alsof niemand meer met elkaar door 1 deur kan...

Dat dus. Ja, er zijn nare dingen gebeurd. Hoe zorgen we dat we nu niet allemaal de negatieve gevolgen daarvan moeten dragen?
Hoe zorgen we dat we als samenleving niet collectief verlamd gaan worden door schuldgevoel daarover en dat we in de drang naar excuses niet alsnog betalen wat we eerder verdiend hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:53

Naja, hoe enorm ik ook tegen alle vormen van discriminatie ben, zie ik ook geen nut in een demonstratie.
Ik weet ook nog steeds niet wat nu precies de eis was waar ze voor op pad gingen. Van wie wil men nu precies wat?

Je kunt acceptatie niet afdwingen door boos te zijn. Zo zul je helaas als homofiel kind van zwaar christelijk ouders ook geen acceptatie krijgen door een spandoek op je deur te hangen en boos stampvoetend in de tuin te gaan staan.

Als je daarentegen ontslagen wordt vanwege je geloof/sexualiteit/kleur/geslacht/handicap/etc/etc DAN kun je je wel terecht inzetten voor gerechtigheid want dat is iets wat haalbaar is. Dan zal die baas jou in zijn hart nog steeds niet accepteren, maar moet dan onder druk van de rechtbank hopelijk wel gewoon je contract verlengen.

Het is belangrijk dat er op bestuursniveau rechtvaardigheid is, de individu kun je niet met boosheid dwingen om iemand te accepteren. Of die rechtvaardigheid op bestuursniveau mist, daarover heb ik nog maar bar weinig cijfers gezien helaas. Het zou zeker goed zijn als er actiever wat mee gedaan werd om ondernemers te corrigeren. Zo zou ik het absoluut aanmoedigen om bijv. Makelaars aan statistisch waardevolle steekproeven te onderwerpen om te zien of er sprake is van discriminatie. Vervolgens kun je daar dan het gesprek aan gaan. Wellicht is namelijk de bedrijfsleiding helemaal niet discriminerend maar blijken enkel sommige in de uitvoerende positie de boel te manipuleren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:54

Je kunt alles wat ook maar herinnerd aan het verleden van Nederland weghalen maar daarmee verander je geen huidskleur en daar gaat het om. Mensen met een andere huidskleur/on-Nederlandse naam worden anders bejegend en dat staat als een paal boven water.
Iemand vermelde die man bij de printer en het vervolg . Dat kan ook opgelost worden zonder naar hrm te stappen namelijk meteen van repliek dienen. En zo gaat het in de samenleving zo vaak , er word gezwegen tot de bom barst. En dat is nu het geval maar de oplossingen zijn nog niet aanwezig.
De verhalen van racistische ervaringen komen nu in grote aantallen in de openbaarheid en daar is geen pasklare oplossingen voor . Alles verwijderen is niet de oplossing , voorlichting via die voorbeelden wel . Quota instellen bij bedrijven? Geen oplossing want dan worden mensen aangenomen op kleur en niet op kennis. Zorgen dat de zwarte kinderen niet in de criminaliteit afdrijven en scholing is een eerste stap, stageplaatsen anoniem geven aan diegene die anoniem een goed stageplan schrijft , ook een stukje van de puzzel. En zo zal er nog veel meer zijn om de situatie te verbeteren. En ja, je zal een stap extra moeten doen, van beide kanten.
In sommige grote steden zijn bendes , bestaand uit grote hoeveelheden jonge allochtonen actief , aanpakken, ouders erbij betrekken. Zij moeten er voor zorgen dat opsporing verzocht niet alleen maar gekleurde mensen moet laten zien. En iedereen in ons land moet niet zulke lange tenen hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:55

Schuldgevoel en excuses gaan echt veel te ver. Teksten aanpassen aan objectieve geschiedkundige feiten vind ik prima. Maar dat rare schuldgevoel wat men ons aan wil praten en vanuit een onterechte slachtofferrol opeens verwacht dat er meer deuren voor ze open gaan, nou nee, ik denk eerder dat deuren sneller in je gezicht dicht gegooid worden door het negatieve beeld wat ze nu veroorzaken.
Dat mensen met 'n moslimachtergrond/naam niet snel ergens worden uitgenodigd komt door de culturele en religieuze verschillen die niet matchen met de westerse samenleving. Maar Antillianen, Surinamers, kom op zeg, die mensen spreken ten eerste onze taal en zijn gematigd met religie. Die worden echt niet geweigerd door hun kleurtje als ze gewoon normale intelligentie en/of skills hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:58

Sizzle schreef:
Naja, hoe enorm ik ook tegen alle vormen van discriminatie ben, zie ik ook geen nut in een demonstratie.
Ik weet ook nog steeds niet wat nu precies de eis was waar ze voor op pad gingen. Van wie wil men nu precies wat?

Je kunt acceptatie niet afdwingen door boos te zijn. Zo zul je helaas als homofiel kind van zwaar christelijk ouders ook geen acceptatie krijgen door een spandoek op je deur te hangen en boos stampvoetend in de tuin te gaan staan.

Als je daarentegen ontslagen wordt vanwege je geloof/sexualiteit/kleur/geslacht/handicap/etc/etc DAN kun je je wel terecht inzetten voor gerechtigheid want dat is iets wat haalbaar is. Dan zal die baas jou in zijn hart nog steeds niet accepteren, maar moet dan onder druk van de rechtbank hopelijk wel gewoon je contract verlengen.

Het is belangrijk dat er op bestuursniveau rechtvaardigheid is, de individu kun je niet met boosheid dwingen om iemand te accepteren. Of die rechtvaardigheid op bestuursniveau mist, daarover heb ik nog maar bar weinig cijfers gezien helaas. Het zou zeker goed zijn als er actiever wat mee gedaan werd om ondernemers te corrigeren. Zo zou ik het absoluut aanmoedigen om bijv. Makelaars aan statistisch waardevolle steekproeven te onderwerpen om te zien of er sprake is van discriminatie. Vervolgens kun je daar dan het gesprek aan gaan. Wellicht is namelijk de bedrijfsleiding helemaal niet discriminerend maar blijken enkel sommige in de uitvoerende positie de boel te manipuleren.

Zonder protesten hadden wij nu geen stemrecht, zonder protesten waren wij geen baas in eigen buik. Onderschat het nut van protesten niet. In de VS zijn bijvoorbeeld al een aantal lokale wetten gewijzigd, wordt er meer geld naar community work gestuurd ipv naar de politie etc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:58

En als vrouw vind ik dat de #metoo beweging ook volkomen doorgeslagen is.
En vroeger kon je als kind tenminste nog gewoon bij opa op schoot zitten zonder dat mensen er ongepast seksuele dingen bij dachten.
Echt hoor, onze samenleving is zo verschrikkelijk aan 't doorslaan.
Jammer dat de pandemie niet meer bewustzijn heeft gebracht voor wat er écht toe doet in het leven dan al dit soort onzinnigheden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:03

bigone schreef:
Quota instellen bij bedrijven? Geen oplossing want dan worden mensen aangenomen op kleur en niet op kennis.

Is dat wel zo? Een witte man met strafblad wordt eerder aangenomen dan iemand met een buitenlandse naam en meer ervaring en opleiding, dat is uit onderzoek gebleken. De "beste en meest perfecte" kandidaat, bestaat die überhaupt wel of zoeken we gewoon iemand die het werk ok doet. Misschien heb je wel veel meer aan iemand die individueel niet de beste is, maar een enorme teamplayer en die daardoor het team laat groeien. Maar diegene heeft wellicht minder ervaring en opleiding of een buitenlandse naam en wordt bij voorbaat al niet uitgenodigd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:03

Sizzle schreef:

Jij kunt niet opleggen hoe andere mensen hun ongenoegen uiten. Het gaat niet om jou.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:06

Djeez Elnienjo, heb jij überhaupt wel eens met moslims gewerkt? Van de meeste weet je het namelijk niet eens. Is wel eens in je opgekomen dat een groot deel van de spierwitte mensen uit het oostblok ook moslim zijn?

Uiteraard heb je ook de zak patat die niet met vrouwen wil werken en als hij daarvoor zijn contract verliest de rasisme kaart speekt, maar dat zijn er echt niet zo veel. Een van de grotere vrouwen op het werk haters die ik heb leren kennen was een geboren en getogen westerse man. Die werd er echter dan weer amper op aangesproken want hij was niet moslim, die heeft gewoon ongehinderd tot zijn pensioen systematisch kunnen volhouden om vrouwen geen antwoord terug te sturen als hij een e-mail kreeg.

Rinske, ja maar dan heb je een direct doel en een direkte eis. Abortus of stemrecht toestaan is heel duidelijk een gerichte eis.
Acceptatie is geen meetbare eis, dat is een gevoel.

Danique, ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen. Het ging mij namelijk in de eerste plaats al niet om mij.
Als iemand boos wil zijn dan gaat diegene zijn gang maar, geen probleem. Ik vraag me slechts af of het iets op lost.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:07

Danique_G schreef:
Jij kunt niet opleggen hoe andere mensen hun ongenoegen uiten. Het gaat niet om jou.

Dat geldt dan andersom ook natuurlijk. Mensen gaan hun ongenoegen uiten tegen heel deze hetze tegen de blanke bevolking.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:10

Sizzle schreef:
Is wel eens in je opgekomen dat een groot deel van de spierwitte mensen uit het oostblok ook moslim zijn?

Behalve Bosniërs en Lipka-tataren zullen dat er niet veel zijn toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:11

Overigens snap ik weer wel dat men in Amerika de straat op gegaan is hoor, daar zijn de verwachtingen vrij duidelijk.
Voor mij is gewoon nog niet duidelijk wat precies de mensenmassa in de Europese steden wil. Enkel awareness, puur ondersteunen US, een mix van verschillende interessen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:14

Danique_G schreef:

Buiten dat niet is wat Sizzle schrijft, mag ik toch aannemen dat we een bepaalde mate van grenzen kennen.... >;)
Als ik mijn ongenoegen wil uiten doordat ik steeds niet aangenomen wordt als ik solliciteer (want ja, dat gebeurt mij) en ik ga vervolgens bij bedrijven de ruiten eruit gooien, dan geloof ik niet dat dat heel wenselijk is.. ?

Demonstraties moeten kunnen :j ik denk ook dat je dat bedoelt.. Maar op iedere willekeurige manier je ongenoegen uiten is denk niet helemaal de bedoeling.. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:17

oomens schreef:
Sizzle schreef:
Is wel eens in je opgekomen dat een groot deel van de spierwitte mensen uit het oostblok ook moslim zijn?

Behalve Bosniërs en Lipka-tataren zullen dat er niet veel zijn toch?

Ik ben ze ook al tegen gekomen uit Slovenie, Servie, Kroatie en uiteraard uit Macedonie maar die mensen worden dan weer vaak voor Marrokaan uitgemaakt omdat die een licht tintje hebben 8)7

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:19

Sizzle schreef:
Djeez Elnienjo, heb jij überhaupt wel eens met moslims gewerkt? Van de meeste weet je het namelijk niet eens. Is wel eens in je opgekomen dat een groot deel van de spierwitte mensen uit het oostblok ook moslim zijn?

Zolang mensen niet zichtbaar en in gedrag iets zijn boeit het niet natuurlijk. Maar mensen die korte lontjes krijgen en hun werk verwaarlozen omdat ze een volle maand per jaar ramadan doen, tja, daar valt niet mee te werken. En dan nog de minachting naar vrouwen en homo's. Je zult je echt moeten bewijzen dat je daar zelf niet aan mee doet denk ik als een groot deel van de groep wel zo is. Dat is vast lastig voor degenen die afstand hebben genomen van hum moslimschap en volgens westerse maatstaven willen leven.

Citaat:
Rinske, ja maar dan heb je een direct doel en een direkte eis. Abortus of stemrecht toestaan is heel duidelijk een gerichte eis.

Precies, en hoe harder ze roepen, hoe minder acceptatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:20

Rinske schreef:
bigone schreef:
Quota instellen bij bedrijven? Geen oplossing want dan worden mensen aangenomen op kleur en niet op kennis.

Is dat wel zo? Een witte man met strafblad wordt eerder aangenomen dan iemand met een buitenlandse naam en meer ervaring en opleiding, dat is uit onderzoek gebleken. De "beste en meest perfecte" kandidaat, bestaat die überhaupt wel of zoeken we gewoon iemand die het werk ok doet. Misschien heb je wel veel meer aan iemand die individueel niet de beste is, maar een enorme teamplayer en die daardoor het team laat groeien. Maar diegene heeft wellicht minder ervaring en opleiding of een buitenlandse naam en wordt bij voorbaat al niet uitgenodigd.

Geef eens een link naar dat onderzoek.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:20

elnienjo schreef:
Citaat:

Precies, en hoe harder ze roepen, hoe minder acceptatie.

Dat is wel een beetje omgekeerde wereld, als ze stil zouden blijven gaat het vanzelf over of?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:22

Cer schreef:
Danique_G schreef:

Buiten dat niet is wat Sizzle schrijft, mag ik toch aannemen dat we een bepaalde mate van grenzen kennen.... >;)
Als ik mijn ongenoegen wil uiten doordat ik steeds niet aangenomen wordt als ik solliciteer (want ja, dat gebeurt mij) en ik ga vervolgens bij bedrijven de ruiten eruit gooien, dan geloof ik niet dat dat heel wenselijk is.. ?

Demonstraties moeten kunnen :j ik denk ook dat je dat bedoelt.. Maar op iedere willekeurige manier je ongenoegen uiten is denk niet helemaal de bedoeling.. :)

Als 40/50-plusser loop je er ook tegenaan dat je afwijzing na afwijzing krijgt.
Kun je zeggen leeftijdsdiscriminatie en de straat voor opgaan, maar wat denk je daarmee te bereiken? Als bedrijven een jong kneedbaar team voor zich zien in een bepaalde salarisklasse dan gaan ze echt niet bedenken dat ze toch maar 'n oudje erbij zetten voor de quota. Of als dat al wel gesubsidieerd wordt krijg je scheve ogen en dat doet ook niet goed voor de werksfeer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:23

Rinske schreef:
Dat is wel een beetje omgekeerde wereld, als ze stil zouden blijven gaat het vanzelf over of?

Dat is níet wat er staat... zo zwart-wit is het niet..
De tegenstelling tot schreeuwen en schoppen is niet 'stil' zijn... Tenminste, niet in mijn beleving.. Maar goed, er zijn inderdaad mensen die dat wel zo hebben..