Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:47

saskiakefie schreef:
Ik herken het een beetje als ontkenning.
:n Vind ik heel erg dit oordeel over de persoonlijke beleving van deze man na zo'n groot verlies. Eigenlijk kun je dan nooit op een goede manier omgaan met je verdriet.

ChocooPrins

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:14

Antwerpse ring afgesloten wegens klemrijden wagen franse nummerplaat.
Wat mijn collega kon lezen (omdat ze abonnee is, ik zie het niet staan) is dat de ontmijningsdienst ook ter plaatse is. En dat er verschillende personen liggen op hun buik op de snelweg met machinegeweren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:22

Nu.nl bericht nog niets (zijn vaak erg snel) maar kwamen bij de aanslag in Parijs ook een stuk later dan de Franse nieuwszender. Dus maar eens eventjes afwachten. Hopelijk valt het allemaal mee, want het is wel spitsuur en daar erg druk nu.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:22

ChocooPrins schreef:
Antwerpse ring afgesloten wegens klemrijden wagen franse nummerplaat.
Wat mijn collega kon lezen (omdat ze abonnee is, ik zie het niet staan) is dat de ontmijningsdienst ook ter plaatse is. En dat er verschillende personen liggen op hun buik op de snelweg met machinegeweren.

En opeens komt dat er nu bij: Volgens de eerste berichten zou de actie geen verband houden met de aanslagen in Parijs.
Raar vind ik dat, en het komt uit de morgen. Op hun live voor de aanslagen in Parijs...

Edit: op HLN :
De Antwerpse ring is in beide richtingen een tijdlang afgesloten ter hoogte van het Sportpaleis door een politieactie.

Arrestatatieteams reden een verdacht voertuig klem en er was opvallend veel "machtsvertoon" door de politie. De inzittenden zijn opgepakt door een speciaal arrestatieteam van de Antwerpse politie.

Volgens de eerste berichten zou de actie geen verband houden met de aanslagen in Parijs.

De Antwerpse ring is nu weer open, maar er wordt veel hinder verwacht omdat het incident plaatsvond tijdens volle avondspits

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:27

Dat kan toch dat het geen verband houdt met Parijs? Kijk een kam wordt nu in Europa overal door heen gehaald, dus de gewone criminaliteit wordt natuurlijk nu ook eerder opgemerkt. Voor hetzelfde is het een drugstransport van of naar de haven van Antwerpen. On verra, we zullen wel zien.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:32

Ik las dat ze eerst dachten dat het een Frans voertuig was dat te maken had met Parijs :j Daarom.

Om 19u is er een persconferentie over de interventie van vanochtend, ben erg benieuwd wat ze daar zullen aankondigen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:45

En dan lees ik net dat IS vandaag 2 gijzelaars heeft geexecuteerd, een Noor en een Chinees. Dan denk ik, komt dat door de arrestaties in St. Denis? Waarschijnlijk waren ze toch wel geexecuteerd.....of niet??! Afschuwelijk....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:07

Teddy321 schreef:
En dan lees ik net dat IS vandaag 2 gijzelaars heeft geexecuteerd, een Noor en een Chinees. Dan denk ik, komt dat door de arrestaties in St. Denis? Waarschijnlijk waren ze toch wel geexecuteerd.....of niet??! Afschuwelijk....

Ze waren vanaf september al te koop aangeboden in een magazine en Noorwegen had meteen gezegd niets te willen betalen dus vanaf dan was het ook maar een kwestie van tijd. Ze hebben er voor zover ik weet ook geen statement bij gemaakt dat het vergelding was.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:14

IS heeft afgelopen week ook 21 Koptische christenen onthoofd. Het is maar net wat je onder ogen komt via het nieuws.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:17

Dat zal allemaal wel....maar wat zullen deze mensen een doodsangst hebbeb ervaren! Wetende dat je thuisland je nier redt! Word er naar van. T zal je man, broer of vader maar zijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:20

Teddy321 schreef:
Dat zal allemaal wel....maar wat zullen deze mensen een doodsangst hebbeb ervaren! Wetende dat je thuisland je nier redt! Word er naar van. T zal je man, broer of vader maar zijn.

Dat ben ik absoluut met je eens, ik wilde het niet ontkrachten. ;)

Zou me verraden voelen, als ik daar gevangen zat en Nederland niets deed me terug te kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:29

Chiave schreef:
IS heeft afgelopen week ook 21 Koptische christenen onthoofd. Het is maar net wat je onder ogen komt via het nieuws.

Het filmpje daarvan had iemand op zijn facebook gedeeld en helaas gaan filmpjes bij mij direct afspelen...

Ik heb het snel weggeklikt. Ik heb geen woorden voor hoe ongelofelijk afschuwelijk dat is wat die duivels doen, maar toen ik het filmpje dus deels zag besefte ik me pas dat het kwaad wat altijd spreekwoordelijk is geweest, gewoon echt is geworden.

Deze IS'ers verdienen helemaal niets. Ze hoeven geen lange, pijnlijke dood. Dit soort mensen moeten gewoon zo snel mogelijk compleet van de kaart geveegd worden. Kogel door de kop en verbranden. Opruimen die handel. Voor deze wezens, want mensen zijn het zéker niet, is er op deze aardkloot geen plaats.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:32

Chiave schreef:
Teddy321 schreef:

Dat ben ik absoluut met je eens, ik wilde het niet ontkrachten. ;)

Zou me verraden voelen, als ik daar gevangen zat en Nederland niets deed me terug te kunnen halen.

Maar als ze betalen, dan zijn daarmee gelijk alle Nederlanders in de regio vogelvrij (want bewezen geld waard). Als ze niet betalen, maar een militaire operatie opzetten om je te redden, dan escaleren ze de boel nogal door zonder toestemming grondtroepen in te zetten in een ander land. Nog los van het reële risico dat zo'n operatie veel meer levens kost dan (alleen) dat van de gijzelaar.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:32

Resistance schreef:
Chiave schreef:

Het filmpje daarvan had iemand op zijn facebook gedeeld en helaas gaan filmpjes bij mij direct afspelen...

Ik heb het snel weggeklikt. Ik heb geen woorden voor hoe ongelofelijk afschuwelijk dat is wat die duivels doen, maar toen ik het filmpje dus deels zag besefte ik me pas dat het kwaad wat altijd spreekwoordelijk is geweest, gewoon echt is geworden.

Deze IS'ers verdienen helemaal niets. Ze hoeven geen lange, pijnlijke dood. Dit soort mensen moeten gewoon zo snel mogelijk compleet van de kaart geveegd worden. Kogel door de kop en verbranden. Opruimen die handel. Voor deze wezens, want mensen zijn het zéker niet, is er op deze aardkloot geen plaats.

Die frustratie deel ik met je. Wat ze doen is bij de beesten af. Wat me nog dieper frustreert, is dat ze er zo'n toneel van maken. Ieder filmpje wat ze maken van executies, zijn met de beste camera's met de "mooiste" special effects gefilmd. Je zult je dierbare daar maar doodsangsten uit zien staan.
IS vindt het heerlijk mensen bang te maken met die belachelijke filmpjes. Regelmatig heb ik gedacht: wat gaat er in die botte kop van die Jihadi John om? Feit is, dat ze zover heen gehersenspoeld zijn... Ze zullen er zelf wel niet meer van opkijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:43

Resistance schreef:

Was het daarvoor niet echt dan? Zowel in goed als in kwaad hebben we een aardige geschiedenis opgebouwd denk ik.

Citaat:
Opruimen die handel. Voor deze wezens, want mensen zijn het zéker niet, is er op deze aardkloot geen plaats.

Natuurlijk zijn het wel mensen. Het is volgens mij veel zinniger om ons te verdiepen in hoe dit zo kan ontsporen en hoe we dat kunnen voorkomen.

En... juist het wegzetten van 'de ander' als onmenselijk is een groot probleem. Want niet-mensen kun je makkelijk doden. Volgens mij hebben we veel meer menselijkheid nodig, niet meer onmenselijkheid.

(Daarnaast, dat vernietigen is nu al geruime tijd geprobeerd. Het werkt niet. Want als je iemand doodt, vernietigt, behandelt als onmens, raken hun naasten alleen maar bevestigd in hun beeld, en wordt het probleem groter en niet kleiner.)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:48

Shadow0 schreef:
(Daarnaast, dat vernietigen is nu al geruime tijd geprobeerd. Het werkt niet. Want als je iemand doodt, vernietigt, behandelt als onmens, raken hun naasten alleen maar bevestigd in hun beeld, en wordt het probleem groter en niet kleiner.)

Dat is ook het grote probleem. Hoe los je dit op? Volgens mij is het niet op te lossen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:01

pien_2010 schreef:
saskiakefie schreef:
Ik herken het een beetje als ontkenning.
:n Vind ik heel erg dit oordeel over de persoonlijke beleving van deze man na zo'n groot verlies. Eigenlijk kun je dan nooit op een goede manier omgaan met je verdriet.

:=
Ik zeg toch ook niet dat het erg is? Of dat het fout is? Maar ik vind het niet perse knap ofzo, ik herken het omdat toen ik 17 was en mijn vader in een klap dood was dat ik ook ging denken: Komt goed, moet nu gewoon heel goed voor m'n moeder gaan zorgen, ik ga dr helpen. Voelde me eigenlijk een soort van krachtig maar het was achteraf gezien een vorm van ontkenning. En dat herken ik een beetje in dit stuk, hoef toch niet overal 'amen' op te zeggen en ik keur het toch ook niet persé af? Alleen ik kijk er wat anders tegen aan dan wat ik merk aan sommige reacties. That's all.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:07

Ik weet niet of het in NL ook is verschenen, maar hier in België verscheen gisteren (?) op TV een interview met een man die teruggekeerde Syriëstrijders begeleidde. Hij appte met iemand van IS ginder, en hij zei op een gegeven moment iets van 'hij vat heel mooi samen wat IS wil'. Heeft iemand het stukje ervoor meegekregen? Heb het niet gehoord namelijk. Was iets in de trant van vluchtelingencrisissen om zo - naast de aanslagen - druk te zetten.

De man in kwestie zei toen ook dat IS verslaan erg complex is. Zoals hier al aangehaald zullen bij het vernietigen van IS meer en meer mensen radicaliseren en gerecruteerd worden door IS. Laten we hen hun gang gaan geven we hen de overwinning... Moeilijk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:18

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:28

Ik vind het zot dat de gruweldaden van IS gewoon op YouTube bekeken kunnen worden!
Dat moeten ze toch kunnen weigeren!?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:32

Het is nog niet bevestigd dat Abaaoud gedood is.

Citaat:
De Franse procureur-generaal François Molins bevestigt op een persconferentie niet dat
Abdelhamid Abaaoud - het brein achter de aanslagen van Parijs - vanmorgen gedood is. Abaaoud is niet bij de personen die aangehouden werden, maar over de identiteit van de dodelijke slachtoffers wilde Molins niets kwijt omdat de identificatie nog niet afgerond is.

Wel bronnen binnen de veiligheidsdienst die het bevestigen.
Citaat:
Veiligheidsbronnen: 'Abdelhamid Abaaoud is gedood bij de raid in Saint-Denis'
Twee hooggeplaatste veiligheidsbronnen bevestigen aan De Standaard dat Abdelhamid Abaaoud is gedood bij de razzia. Het federaal parket bevestigt voorlopig niet.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151113_01969906

Schijnbaar heeft een getuige aan de politie verteld dat Abaaoud zich in het appartement schuilhield, en zijn ze op basis daarvan (en andere afgeluisterde telefoontjes) binnen gevallen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:39

Nee ze hadden vrijdag toch mobiele telefoons gevonden waardoor ze dachten dat hij daar zat en daarom een inval deden?

Edit: De openbaar aanklager heeft bevestigd dat de vrijdag gevonden telefoons aanwijzingen gaven dat 'brein' Abdelhamid Abaaoud in het gebouw zou zitten dat vanochtend werd bestormd.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:44

Op VRT Journaal vertelden ze net dat de procureur tijdens de persconferentie zei dat het in gang werd gezet door een getuige die maandag aan de politie had bevestigd dat hij/zij had gezien dat Abaaoud zich in het appartement verschool. Maar dat dat gecombineerd is met afgetapte telefoons etc.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:29

Jeeeeeezus, iemand die vlakbij het appartement in St Denis woont heeft een compilatievideo gemaakt waarin je hoort hoe de politie en de daders te keer gingen vanochtend (je ziet alleen een donkere hemel). Echt gewoon surreëel hoeveel (en hoe snel, zeker rond 3min45) er geschoten wordt. Lijkt wel vuurwerk :\ En het duurt meer dan een uur.
Als je je dan zo'n wapens inbeeldt in een restaurant of een concertzaal... Moet afschuwelijk zijn.

Hier staat de video: http://www.buzzfeed.com/jessicasimeone/ ... 10_7373086

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:45

Yasmine schreef:
Jeeeeeezus, iemand die vlakbij het appartement in St Denis woont heeft een compilatievideo gemaakt waarin je hoort hoe de politie en de daders te keer gingen vanochtend (je ziet alleen een donkere hemel). Echt gewoon surreëel hoeveel (en hoe snel, zeker rond 3min45) er geschoten wordt. Lijkt wel vuurwerk :\ En het duurt meer dan een uur.
Als je je dan zo'n wapens inbeeldt in een restaurant of een concertzaal... Moet afschuwelijk zijn.

Hier staat de video: http://www.buzzfeed.com/jessicasimeone/ ... 10_7373086

Ik kan het filmpje nu niet kijken, maar is vast te stellen wie aan het schieten is? Ik heb zelf het (twijfelachtige) genoegen gehad om semi-automatische aanvalswapens af te vuren en het kabaal van die dingen doet je horen en zien vergaan. Volstrekt desorienterend. Het kan dus ook de politie zijn die zoveel mogelijk verwarring probeert te creeeren........vergelijk het maar met de Starfighter die op 0 meter hoogte (bij wijze van spreken) overvloog bij de trein in De Punt destijds tijdens de Molukse treinkaping......

EDIT: ah kijk, ik hoor net op NPO2 dat de politie meer dan 5.000 rounds erdoor heeft gejaagd in een uur tijd.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 18-11-15 23:05, in het totaal 3 keer bewerkt