Nicolletje schreef:... en de Moslimbroederschap
[i]"God is ons doel. De Profeet is onze leider. De Koran is onze wet. De strijd is onze manier. Voor God sterven is onze hoogste verwachting."
Deze vertaling klopt niet helemaal. Strijd is niet het goede woord, het juiste woord is jihad.
Is Jihad verplicht voor alle Muslims?
Citaat:
""En Wij hebben de mens opgedragen goed voor zijn ouders te zijn. Als zij er echter bij jou naar streven (Jahadaka) aan Mij metgezellen toe te voegen waarvan jij geen kennis hebt, gehoorzaam hun dan niet...." (Koran, 29:8)
Het arabische woord "Jihad" is een erg brede term. De betekenis ervan is: "streven naar een betere manier van leven". Dat streven is uiteraard niet beperkt tot Muslims - zoals blijkt uit het eerste hierboven geciteerde vers, waarin niet-Muslim ouders ernaar streven (jahadaka - van jihad voeren) om hun kinderen die zich bekeerd hebben tot de Islam, naar de godsdienst van de ouders te doen terugkeren.
Jihad -- streven voor een beter leven -- wordt door sommigen zelfs aanzien als de zesde pijler van de Islam, omdat elke Muslim verplicht is elke dag opnieuw zich in te zetten om zichzelf en de samenleving waarin hij leeft, te verbeteren.
De strijd tegen het eigen ik wordt beschouwd als de hoogste vorm van Jihad. Maar ook een artikel schrijven om de Islam uit te leggen, is Jihad voeren met de pen. Wanneer men voor een keuze staat, is het Jihad het beste van de twee alternatieven te kiezen. Armen helpen en goede werken doen, is een vorm van Jihad. Z'n best doen voor een examen op school, is een vorm van Jihad. Kortom: alles wat ertoe leidt dat het individu en/of de samenleving er beter van worden, is Jihad.
In sommige gevallen -- bijvoorbeeld wanneer een Muslimland aangevallen wordt en wanneer alle mogelijkheden om op een vreedzame wijze de aanval af te slaan mislukt zijn -- kan "streven naar het beste" erin bestaan het eigen leven of het land gewapenderhand te verdedigen. In dit geval, komt Jihad neer op oorlogsvoering - iets wat slechts toegelaten is onder stricte voorwaarden en omstandigheden. Men spreekt dan van een "kleine Jihad", onderscheiden van de "grote Jihad" die de strijd is tegen het eigen ik.
"Een groep Muslimsoldaten kwam bij de Heilige Profeet (van een veldslag). Hij zei: welkom, jullie keren terug van de kleine Jihad naar de grote Jihad. Er werd gezegd: wat is de grote Jihad? Hij antwoordde: het streven van een dienaar tegen zijn lage verlangens." (Al-Tasharraf, Part I, p. 70)
In het arabisch is het voorvoegsel "mu" + de wortel, iemand die de aktie van de wortel uitvoert. Dus, muJHD of Mujahid, is iemand die Jihad voert. Dit is geen synoniem voor gewapend strijder. Een schrijver die zich inzet voor de Islam, is ook een Mujahid. Iemand die goede werken doet, is ook een Mujahid. Profeet Mohammed zei:
"Een Mujahid (hij die Jihad voert) is diegene die streeft tegen zijn eigen ik om God te gehoorzamen"(Sahih Ibn Hibbanm, No. 4862)
Wanneer Muslims in een situatie terechtkomen die zij als onrechtvaardig beschouwen, hoort men in de Muslimwereld wel vaker oproepen to Jihad. Dit betekent in de meeste gevallen helemaal geen oproep tot gewapende strijd. Gewoonlijk is het een oproep tot vreedzame inzet tegen wat men als een onrechtvaardige situatie ervaart, bijvoorbeeld het via het voeren van wat men noemt "een Jihad met de pen", of "een Jihad met het woord": via het schrijven van artikels, organizeren van bijeenkomsten enz om de situatie onder de aandacht van de pers en de publieke opinie te brengen, als onderdeel van het streven naar een betere situatie.
Jihad betekent in elk geval niet een heilige oorlog (arabisch: 'harbun muqaddasatu' of 'al-harbu al-muqaddasatu') in de zin van een oorlog om anderen te dwingen tot de Islam - het is Muslims ten andere verboden aan zulk een oorlog deel te nemen. De Koran garandeert immers voor iedereen godsdienstvrijheid en verbiedt Muslims uitdrukkelijk anderen te dwingen tot de Islam.
Volledigheidshalve voegen we hieraan toe dat er in de Muslimwereld wel enkele splintergroepen zijn die er andere opinies op nahouden en die hun eigen vertalingen van de Koran opgesteld hebben die evenwel niet door een meerderheid van Muslims aanvaard wordt. Het feit dat deze splintergroepen ook het Islamitisch jargon gebruiken om hun eigen doelstellingen een zweem van legitimiteit te proberen geven, en veel van zich laten horen, maakt dat men in het Westen vaak verkeerdelijk denkt dat deze groepen "de" Islam vertegenwoordigen. In elke samenleving heeft men een stille brede middengroep, en aan de rand daarvan een aantal extremisten. Het is belangrijk dat men de mening van extremisten niet verwart met die van de middenstroom. Zowel in de Muslimwereld als in het Westen zijn er extreme groeperingen die aansturen op een confrontatie. Het is belangrijk dat men hun propaganda doorziet en niet in de val trapt die zij uitzetten. Een grondige studie van het Westen en van de Islam, leidt tot de vaststelling dat beiden meer gemeen hebben dan de extremisten aan beide kanten hen willen doen geloven. Het lijkt er dan ook op dat de middengroepen van het Westen en van de Islam meer te vrezen van de extremisten in hun eigen rangen, dan van elkaar.
Interessant stuk over het wel of niet prediken van geweld vanuit de Koran en/of de profeet. Van de website van hetb moslim broederschap zelf:
http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=15810