Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:09

beantsje schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe volgens de Islam de Koran ontstaan is; ik heb weleens gehoord dat hij rechtstreeks uit de hemel gevallen zou zijn. Maar dat lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk...

Mohammed heeft in visioenen boodschappen van Allah gekregen en deze opgetekend (als ik het goed begrepen heb)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:05

en de engel Gabriel (bij ons djibriel) bracht de boodschappen naar Mohammed van Allah.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 17-05-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:46

beantsje schreef:
Kijk, dit vind ik nu een fijne dialoog.

vind ik ook! fijn om allemaal te lezen.

beantsje schreef:
O.a. deze teksten geven duidelijk aan dat Jezus al bestond vóór hij mens geworden was.

De Jehova's getuigen hebben overigens hiervoor een creatieve oplossing bedacht; zij zeggen dat Jezus een mensgeworden engel is.
dit wist ik niet eens. bedankt voor de info !

beantsje schreef:
Maria is in de voorbije eeuwen weleens teveel vereerd. Ook meer dan de katholieke leer voorschrijft. Maria wordt officieel puur gezien als mens en niet als een soort (half-)godin. Wel als een groot voorbeeld voor de gelovigen vanwege haar gehoorzaamheid.

dit komt eigenlijk goed overeen met de islam, in de islam is zij ook een belangrijke vrouw. Ali(een metgezelf van de profeet) heeft overgeleverd dat de profeet Mohammed(vzmh) zei: "De vier de best vrouwen van de wereld zijn: Maryam de dochter van de Imran, Fatima de dochter Mohammad, Khadidja de dochter van Khuwaylid en Assiah, de vrouw van de Farao".

beantsje schreef:
Katholieken bidden niet tot heiligen. Katholieken vragen voorspraak; je moet het zien dat je heiligen vraagt om voor je te bidden, net zoals je je vrienden vraagt om voor je te bidden. Persoonlijk kan ik daar trouwens niets mee, maar goed. Helaas is in het volksgeloof dit gebruik ook nogal ontspoord en heb je speciale heiligen voor elk denkbaar doel maar het is beslist niet de officiële leer.

voorspraak ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook, maar kon de juiste omschrijving niet zo snel vinden.

Deze hadieth is overgeleverd door Moslim in zijn authentieke boek op gezag van Amier Al-Moe'minien ‘Ali ibn Abie Taalib. En Allaah de Heilige zegt: “En de moskeeen (gebedsplaatsen) zijn voor Allaah (alleen), roept dus niets (in aanbidding) naast Allaah aan!”

[i]En Allaah 'Azza wa Djall zegt in Soerah Faatir:
“…Dat is Allaah, jullie Heer, aan Hem behoort het Koninkrijk. En degenen die jullie naast Hem aanroepen, bezitten nog niet eens een Qitmier (vliesje dat over de pit v.e. dadel zit). Als jullie hen smeken (aanroepen in aanbidding), dan horen zij jullie smeken niet, en al zouden zij horen, dan zouden zij jullie (smeekbede) niet voor jullie verhoren. En op de Dag der Opstandig zullen zij verwerpen dat jullie hen aanbaden. En niemand brengt jou (O Moehammad) op de hoogte zoals Hij die (alles) weet (i.e. Allaah).”16

Zij (de moeshriekien (afgodenaanbidders)) zeggen: “Wij roepen hen niet aan en wenden ons tot hen, behalve om nabijheid te zoeken en voorspraak (bij Allaah)". En het bewijs voor de nabijheid is in de Uitspraak van de Verhevene: “Weet dat Allaah de zuivere aanbidding toekomt. En degenen die naast Hem beschermers nemen (zeggen:) “Wij aanbidden hen slechts opdat zij ons zo dicht mogelijk tot Allaah brengen.” Voorwaar, Allaah zal over hen rechtspreken over dat waarover zij van mening verschillen.

“En Hij beveelt jullie niet de engelen en de profeten als heren te nemen…”

“En (gedenk) toen Allaah zei: “O ‘Isa, zoon van Maryam, heb jij tegen de mensen gezegd: “Neemt mij en mijn moeder tot twee goden naast Allaah?” En hij (‘Isa) zei: “Heilig bent U! Nooit zal ik kunnen zeggen waarop ik geen recht heb. Indien ik dat gezegd had, zou U dat zeker geweten hebben. U weet wat er in mijn ziel is, en ik weet niet wat er in Uw ziel is. Voorwaar, U bent de Kenner van het verborgene.”

in de islam staat bv een imam niet dichter bij God dan ieder ander mens. alle gedenking/aanbidding dient rechtsstreeks naar Allah/God te gaan. [/i]

Citaat:
Wat zijn de vormen van shirk (polytheïsme)?
Antwoord: Haar vormen zijn:

Het vragen van zaken aan de doden en het zoeken van verlossing bij hen en zich tot hen wenden. En dit is de oorsprong van polytheïsme in de wereld, omdat de daden van de dode gestopt zijn en hij zichzelf geen voordeel en geen schade kan doen voorkomen. Laat staan aan degene die bij hem verlossing zoekt.
Hem (de dode) vragen om voorspraak bij Allah te doen. Dit komt door hun onwetendheid betreffende Degene Die voorspraak verleent en aan wie zij voorspraak vragen. Want bij Allah (de Verhevene) is niemand van voorspraak bij Hem, behalve met Zijn toestemming. En Allah heeft het vragen van anderen geen middel gemaakt tot Zijn toestemming. Echter is de aanleiding tot Zijn toestemming het volmaakte monotheïsme (tawheed). Vervolgens komt deze polytheïst dus met een middel dat de toestemming weerhoudt.

er zijn 2 soorten shirt. beetje kort gezegd. grote en kleine shirk. bij grote shirk stap je direct uit het geloof (iemand naast Allah aanbidden) en bij kleine shirk niet. dat zijn zaken die kunnen leiden naar grote shirk, of bv daden van aanbidding maar met de intentie om iemand anders te aanbidden/behagen dan God.

beantsje schreef:
Tenslotte de beelden; dit heeft ermee te maken dat de katholieke kerk groot is geworden in een tijd dat bijna niemand kon lezen en schrijven. Dus maakten ze plaatjes (beelden) om de boodschap over te brengen. Mensen bidden niet voor beelden, maar de beelden helpen je je gedachten te bepalen. Niet meer en niet minder.
dat wordt in de islam ook beschouwd als kleine shirk. omdat het kan leiden naar grote shirk en niet wordt gezein als zuivere aanbidding. maar ik wist trouwens niet dat die beelden zijn ontstaan omdat men niet kon lezen en schrijven! ben ik weer wat wijzer geworden.

beantsje schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoe volgens de Islam de Koran ontstaan is; ik heb weleens gehoord dat hij rechtstreeks uit de hemel gevallen zou zijn. Maar dat lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk...

hier heb ik een link met een kort en simpel samenvattend verhaaltje: http://www.redouan.nl/Ontstaan_van_de_Islam.htm

De openbaring zijn op twee manieren tot Profeet Mohammed (vzmh) gekomen: enerzijds door de engel Djibriel (Gabriël), anderzijds door rechtstreekse openbaringen van God (Allah). De bron van de Heilige Koran is God (Allah).

De openbaringen aan Profeet Mohammed (vzmh) zijn soms visueel en hebben de vorm van en visioen. Vaker zijn de openbaringen echter auditief van aard en een soort plotselingen bewustwording.