[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Peperkroket

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:35

Ja klopt.. daar ben ik denk ik ook wel voor :j Maar ik weet eigenlijk heel weinig van hoeveel het koningshuis zelf uitgeeft en hoeveel wij geven.. weet jij dat? Dan kan ik daar even een mening over vormen :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:49

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:54

Oei, daar mag wel wat op bezuinigd worden ja..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:59

Chris schreef:
Oei, daar mag wel wat op bezuinigd worden ja..

Tijdens de opening van de Keukenhof droeg Maxima een jas die ze volgens de reporter al vaker gedragen had.
Hij vond dat maar schandelijk.
Maar als ik zie wat Maxima en Beatrix aan kleren dragen vraag ik me wel eens af is dat nu echt nodig in deze tijd al dat vertoon van pracht en praal.
Het is maar een deel van de kosten, maar toch....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:19

gezeur, het koningshuis is veel goedkoper dan een gekozen president. dat soort flauwekul moeten we echt eens mee ophouden. Anders worden echt weer een zeurpietenland.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:25

Kan best dat koningshuis goedkoper is dan een gekozen president. Maar dan kan het koningshuis an sich toch nog best te veel geld kosten?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:27

Het Nederlands koningshuis is volgens mij, na Elisabeth, de rijkste familie van Europa, maar dat terzijde geschoven biedt een monarchie veel meer voordelen dan een republiek met een president; het maakt geen bal uit of op die troon een gekozen of geboren vorst zit, de kosten blijven grotendeels hetzelfde en zijn een schijntje van de jaarbegroting.

Te betwisten valt natuurlijk de hoogte van het salaris... het moet genoeg zijn om de familie een zorgeloos bestaan te garanderen, maar wel in verhouding staan tot de economische situatie denk ik. Wanneer Bea haar pracht en praal zou verliezen, gaat ook een groot deel van de allure van een monarchie verloren denk ik. :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:48

joostvangestel schreef:
gezeur, het koningshuis is veel goedkoper dan een gekozen president. dat soort flauwekul moeten we echt eens mee ophouden. Anders worden echt weer een zeurpietenland.

Wat ik bedoel te zeggen is, wie verwacht dat ze iedere dag een nieuwe creatie van 1000en euro's aantrekken, waarom moet dat. Zelf schijnen ze er dus geen probleem mee te hebben om iets meerdere malen aan te trekken.

Ik denk dat Maxima heel goed werk doet met haar microkredieten, maar waarom moet ze in deze tijd een soort etalagepop blijven???

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:41

Sander_ schreef:
Het Nederlands koningshuis is volgens mij, na Elisabeth, de rijkste familie van Europa

Ik dacht dat dat de laatste jaren ook behoorlijk ontkracht is. Ook het Engelse koningshuis is minder rijk dan werd aangenomen. Als je een rijke familie zoekt moet je bij de familie Brenninkmeier, van Vlissingen of Heineken zijn geloof ik.

De koninklijke familie moet voor hun salaris overigens ook een hoop inleveren. Van de wieg tot hun graf worden ze met alles gevolgd. En feitelijk kan je dat niet eens opzeggen, kijk maar eens naar King Edward VIII. Een redelijke gouden kooi waar de koninklijken in wonen. En dan heb je het nog niet eens over een geval als een Karst T, die iets tegen de staat heft en het dus maar op het koningshuis afwentelt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:08

Dan liever maar een modaal inkomen en wat minder in the picture! Ik ben niet jaloers in ieder geval! Maar voor de beeldvorming zou het goed zijn wanneer ze een stapje terug zouden doen. WA is al niet zo populair op het moment en zo'n koningin als Beatrix valt ook lastig te evenaren denk ik.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:00

Koninghuis mag van mij ook wat minder hoor hoewel ik vandaag Maxima zag bij de doop van een nichtje en vond haar voor deze plechtigheid simpel gekleed met haar gele rokje, maar het zal wel niet van de Wibra komen denk ik ;)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:03

Ben echt heel erg benieuwd waar wilders al dat geld vandaan gaat halen om zijn punten waar te kunnen maken.
Er word als een gek bezuinigd vanwegen de crisis en wilders wil met bakken geld gaan smijten.
Ik mag dit jaar voor het eerst temmen en dat word de CU

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:07

Tja, maar dat vroegen de Amerikanen zich ook af ten opzichte van Obama om iedereen van een ziektekosten verzekering te voorzien.
Het is en blijft prioriteiten stellen en de een vind dit belangrijk, de ander weer wat anders en veranderingen , welke dan ook, kosten helaas altijd geld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:08

paix schreef:
Ben echt heel erg benieuwd waar wilders al dat geld vandaan gaat halen om zijn punten waar te kunnen maken.
Er word als een gek bezuinigd vanwegen de crisis en wilders wil met bakken geld gaan smijten.

Oa door op kunst en cultuur te bezuinigen wat ik begrepen heb
Jammer want ik vind kunst geweldig

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:12

En zo worden persoonlijke keuzes gemaakt.
ik heb zelf bijv. niets met kunst.
Dus voor mij persoonlijk zal ik daar niets van missen als daar op bezuinigt word.
Een orkest meer of minder...ik kan daar niet over in zitten (en dan te bedenken dat ik vroeger zelf in een orkest gespeeld heb :o )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:13

Maar kunst en cultuur maken een land juist vind ik. Daarom vind ik het zo raar: aan de ene kant moet de Joods/Christelijke/nogwat cultuur dominant blijven, aan de andere kant bezuinigt hij daar juist op.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:14

En toch ben ik benieuwd wat wilders waar kan maken van zijn plannen. Laat hem maar eens regeren is hij bij de volgende verkiezingen vast niet meer zo groot :))

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:15

paix schreef:
En toch ben ik benieuwd wat wilders waar kan maken van zijn plannen. Laat hem maar eens regeren is hij bij de volgende verkiezingen vast niet meer zo groot :))

En in die tussentijd heeft hij Nederland gigantische internationale schade toegebracht, dat lijkt me niet wenselijk.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:19

Heino schreef:
Maar kunst en cultuur maken een land juist vind ik. Daarom vind ik het zo raar: aan de ene kant moet de Joods/Christelijke/nogwat cultuur dominant blijven, aan de andere kant bezuinigt hij daar juist op.

Daar heb je ook een punt wat voor mij ook niet zou hoeven Nederland per definitie Joods/Christelijk laten.
Voor mij mag iedereen doen wat ze willen qua geloof, zolang je er een ander maar niet mee lastig valt.
Kijk, ik spring ook geen gat in de lucht als je 's morgens vroeg al je bed uit gebeld word en er staan Jehova's voor de deur.
Daar mag hij voor mijn part ook een verbod op leggen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:21

paix schreef:

Ik weet dat dit speculeren is. Maar als we kijken naar de gemeenteraad verkiezingen denk ik dat Wilders heel hard zijn best doet om nooit te kunnen regeren. Hij sluit uit, of laat zich uitsluiten. Zometeen kan hij weer heel hard klagen en roepen in de oppositie en zelf 'schoon' blijven.
Als iemand zich aangevallen voelt door deze speculatie spijt mij dat, maar het wordt voor mij steeds duidelijker.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:34

Dat kan idd gebeuren Krips, de tijd zal het leren.
Ik denk ook zeker niet dat hij wonderen kan verrichten, daarvoor moet hij echt nog wel wat veranderen, maar ik wil hem toch een kans geven omdat ik wel graag zou willen dat er eens wat gebeurt in Nederland.
misschien is het dansen met de duivel, maar ik gok het er een keer op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:35

Krips schreef:
Ik weet dat dit speculeren is. Maar als we kijken naar de gemeenteraad verkiezingen denk ik dat Wilders heel hard zijn best doet om nooit te kunnen regeren. Hij sluit uit, of laat zich uitsluiten. Zometeen kan hij weer heel hard klagen en roepen in de oppositie en zelf 'schoon' blijven.
Als iemand zich aangevallen voelt door deze speculatie spijt mij dat, maar het wordt voor mij steeds duidelijker.

Ik weet niet of hij die tactiek landelijk ook uit zal voeren, ik denk het niet hij wil regeren.
Hij wil ook water in de wijn doen.
Als regeringspartner heeft hij natuurlijk nog meer media aandacht.
De 2 gemeentes waren volgens mij alleen maar bedacht om zich uit te laten sluiten, zich een slachtoffer rol te kunnen aanmeten hetgeen weer stemmen op levert.
Het lijkt niet helemaal gelukt te zijn, gelukkig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:43

Krips schreef:
Hij sluit uit, of laat zich uitsluiten.

Daarom vind ik de leus van ik dacht SP zo mooi "stem op een partij waar je de dag na de verkiezingen ook nog iets aan hebt"
Ik denk ook dat Wilders nooit in de regering terecht zal komen, politiek is een smerig spelletje. Aan de SP werd destijds ook voorbij gegaan terwijl ze zo ontzettend veel stemmen hadden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:45

Ja, maar je moet je ook wel bedenken dat de SP ook aardig vasthoudend is en ook niet bereid is veel compromissen te doen. Niet dat dit altijd negatief is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:46

Onassa schreef:
En zo worden persoonlijke keuzes gemaakt.
ik heb zelf bijv. niets met kunst.
Dus voor mij persoonlijk zal ik daar niets van missen als daar op bezuinigt word.
Een orkest meer of minder...ik kan daar niet over in zitten (en dan te bedenken dat ik vroeger zelf in een orkest gespeeld heb :o )

Het klinkt altijd heel gemakkelijk om zaken als bijvoorbeeld kunst en cultuur te bezuinigen. Maar daar heb je wel gelijk allerlei zij-effecten bij, die uiteindelijk veel meer kunnen kosten dan de bezuiniging oplevert. Grote internationale bedrijven kijken naar kunst en cultuur op de plaatsen waar ze zich willen vestigen. De topmensen, die over de vestiging gaan, willen gewoon in een leuk cultureel klimaat wonen en gebruiken exposities, concerten e.d. om te netwerken. Verschraling van het kunst en cultuurklimaat leidt dus tot een slechter vestigingsklimaat voor grote bedrijven en kost op termijn dus veel meer aan inkomsten, werkgelegenheid etc. dan het oplevert.

De economische problemen in Nederland zijn niet simpel, ze zijn dus ook niet even simpel op te lossen.