Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:55

Bullebeest schreef:
Ben ik nou de enige die blij is dat Wijers weg is omdat ie aan had gegeven dat ie er wel heil in zag als GL/PvdA erbij kwam en niet om hoe ie Yesliguz heeft genoemd? Hij gaat gelijk over in de rol van formateur ipv informateur met die stelling. Dat kan en mag niet op dit moment.
Waarom hoor ik daar zo weinig over? Alleen over het elkaar uitschelden?
Ik vind het andere veel erger en is niet te rijmen met z’n rol als informateur

Waarom zou je een partij met 20 zetels uitsluiten?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:58

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Wijers heeft Yesilgoz 1 x in een privé bericht in een kleine groep feeks genoemd. Dit is bewust gelekt om Wijers te beschadigen, niet om Yesilgoz te beledigen.
Wilders heeft Kaag op o.a. X tientallen keren heks genoemd, incl. (lelijke) foto's. Bewust om Kaag te beledigen, te beschadigen en te demoniseren. Zijn bewuste keuze.

Dit is een groot verschil in mijn ogen.

Nou, het gaat om meer dan dat. In dezelfde appjes stelde Wijers ook eisen over een formatie, die uitsluitend over links mocht gaan. Dan ben je als informateur al vooringenomen en dat mag niet. Probleem daarbij is dat zijn voorkeur dus al op straat ligt.
Dus in dit perspectief is het volkomen logisch dat hij opstapt.

Eens met Electra.
Babootje, er is nog wel een nuance en dat is dat D66 de voorkeur geeft aan GL/PvdA in de coalitie. Het is een transparant D66 partijstandpunt en Wijers hoort nu eenmaal bij D66. Het is dus helemaal niet raar da thij het er al over heeft gehad op een prima geschikt moment. Hij was ook prima in staat geweest om de rol van informateur goed uit te voeren, het is jammer dat hij dat niet meer gaat doen. Buma is ook buitengewoon, maar het is wel veel werk voor 1 persoon.

journee schreef:
Dat geldt wat mij betreft ook voor de heer Wilders. Als de heer Wilders beter op zijn woorden had gelet, had hij nu niet dagelijks met beveiliging rond gelopen.

Dit is toch echt duidelijk victim-blaming, is dat opeens acceptabel als het over een publiek mannelijk persoon gaat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:00

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Wijers heeft Yesilgoz 1 x in een privé bericht in een kleine groep feeks genoemd. Dit is bewust gelekt om Wijers te beschadigen, niet om Yesilgoz te beledigen.
Wilders heeft Kaag op o.a. X tientallen keren heks genoemd, incl. (lelijke) foto's. Bewust om Kaag te beledigen, te beschadigen en te demoniseren. Zijn bewuste keuze.

Dit is een groot verschil in mijn ogen.

Nou, het gaat om meer dan dat. In dezelfde appjes stelde Wijers ook eisen over een formatie, die uitsluitend over links mocht gaan. Dan ben je als informateur al vooringenomen en dat mag niet. Probleem daarbij is dat zijn voorkeur dus al op straat ligt.
Dus in dit perspectief is het volkomen logisch dat hij opstapt.

Nee hoor, hij wilde een groot middenkabinet met zoveel mogelijk zetels, niet een regering van 76 zetels. Prima uitgangspunt, vind ik.
Debk je dat een informateur van CDA of VVD geen voorkeur heeft?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:01

Benzz schreef:
Bullebeest schreef:
Ben ik nou de enige die blij is dat Wijers weg is omdat ie aan had gegeven dat ie er wel heil in zag als GL/PvdA erbij kwam en niet om hoe ie Yesliguz heeft genoemd? Hij gaat gelijk over in de rol van formateur ipv informateur met die stelling. Dat kan en mag niet op dit moment.

het gaat toch helemaal niet over het uitsluiten?
waarom zou je een partij met 26 zetels uitsluiten?
Waarom zou je geen coalitie aangaan met winnaars ipv verliezers?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:11

Bullebeest schreef:
Klopt maar hij heeft dus z’n voorkeur en gaf toen aan dat ie er wel bij zou willen zijn. Waar denk je nu waar ie ook zn best voor zou doen? Gaat ie dan opeens onpartijdig zijn? Mwah daar heb ik hele grote twijfels bij.

Niemand is ooit onpartijdig, iedereen mag privé vinden wat hij wil, als hij het maar niet meeneemt naar zijn werk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:53

Sachertorte schreef:
De oorlog is te lang geleden denk ik. Het speelt niet of minder bij de jongere generaties. En dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd best kwalijk.

Het is zeker kwalijk hoe kun je vrijheid en democratie echt waarderen zonder kennis te hebben genomen van het tegenovergestelde?

Er is zoveel informatie te vinden over de tweede Wereldoorlog.

Oorlog an sich is, helaas, altijd actueel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:00

BigOne schreef:
Mar, wanneer jij verder geen enkele associatie met het volk hebt dan kun je ook gewoon burgers zeggen.
Ik heb deze associatie erbij ;
Panem et circenses" of "brood en spelen" is een uitdrukking die slaat op de praktijk om de gunst van het volk te winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen, namelijk eten en vermaak. De uitdrukking stamt van Satire X van de Romeinse dichter Juvenalis.

En dat is precies wat de huidige populisten doen!! Beloof van alles en ze lopen wel achter ons aan.

Ik herhaal het nog maar eens aangezien nu ww2 erbij wordt gehaald. Dit gebeurt nu ook, zie maar wat Wilders doet!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:06

nps schreef:
Bullebeest schreef:
Klopt maar hij heeft dus z’n voorkeur en gaf toen aan dat ie er wel bij zou willen zijn. Waar denk je nu waar ie ook zn best voor zou doen? Gaat ie dan opeens onpartijdig zijn? Mwah daar heb ik hele grote twijfels bij.

Niemand is ooit onpartijdig, iedereen mag privé vinden wat hij wil, als hij het maar niet meeneemt naar zijn werk.

Er is geen enkele regel of wet die eist dat een informateur onpartijdig moet zijn. Dat kan ook niet omdat de leidende partijen hun mensen aanwijzen om de coalitievorming te begeleiden. In dit geval zijn dat D66 en CDA en die kozen Buma (CDA) en Wijers (D66) als informateur. Beiden zijn oud-politici met een behoorlijke staat van dienst. Ze hoeven hun partijstandpunten ook helemaal niet opzij te zetten, liever niet zelfs omdat die belangrijk zijn in het vinden van consensus als basis voor een regeerakkoord.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:27

fransje23 schreef:
Sachertorte schreef:
De oorlog is te lang geleden denk ik. Het speelt niet of minder bij de jongere generaties. En dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd best kwalijk.

Het is zeker kwalijk hoe kun je vrijheid en democratie echt waarderen zonder kennis te hebben genomen van het tegenovergestelde?

Er is zoveel informatie te vinden over de tweede Wereldoorlog.

Oorlog an sich is, helaas, altijd actueel.

Eens. Het lijkt mij toch ook, dat er op scholen nog steeds aandacht aan besteed wordt. Echter de verhalen uit eerste of tweede hand zijn er niet of nauwelijks meer dus is er minder gevoel bij denk ik.

Wat ik kwalijk vind is dat er mensen zijn die de gebeurtenissen van destijds in twijfel trekken, bij protesten met prinsenvlaggen lopen en een h...-groet brengen. En dat zijn onder meer aanhangers van bepaalde partijen. Onbegrijpelijk en onverteerbaar.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:36

Al weet je (bijna) niets van WO2, dan zie je toch op SM dat "het volk" vooral gekaapt is door (extreem)rechts. Zoals "eigen volk eerst" of "het volk heeft gesproken". Het liefst met plaatjes van een blonde vrouw met kinderen en een molen en tulpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:00

Sachertorte schreef:
Eens. Het lijkt mij toch ook, dat er op scholen nog steeds aandacht aan besteed wordt. Echter de verhalen uit eerste of tweede hand zijn er niet of nauwelijks meer dus is er minder gevoel bij denk ik.

Niet of nauwelijks meer?

Alleen al in dit topic zitten mensen waarvan de ouders de oorlogsjaren bewust hebben meegemaakt.
Mijn ouders hebben als opa en oma zeker verhalen verteld aan de kleinkinderen die nu eind 20 zijn.

Oorlogservaringen werken meerdere generaties door.

Ik ken mensen die het lastig hebben met het NSB-verleden van hun ouders en die mensen zijn nog niet eens gepensioneerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:00

Veronica2 schreef:
journee schreef:
Dat geldt wat mij betreft ook voor de heer Wilders. Als de heer Wilders beter op zijn woorden had gelet, had hij nu niet dagelijks met beveiliging rond gelopen.

Dit is toch echt duidelijk victim-blaming, is dat opeens acceptabel als het over een publiek mannelijk persoon gaat?

Dit is geen victim blaming, maar wel een kwestie van de dingen uit zijn verband trekken. :D

Ik stelde dat als je altijd op je woorden let, je er in de toekomst ook geen zorgen over hoef te dat er nare gevolgen zullen zijn. Waarop werd gesteld dat de heer Wilders geen last had van nare gevolgen. Waar ik het dus niet mee eens ben. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:01

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:04

fransje23 schreef:
Sachertorte schreef:

Niet of nauwelijks meer?

Alleen al in dit topic zitten mensen waarvan de ouders de oorlogsjaren bewust hebben meegemaakt.
Mijn ouders hebben als opa en oma zeker verhalen verteld aan de kleinkinderen die nu eind 20 zijn.

Oorlogservaringen werken meerdere generaties door.

Ik ken mensen die het lastig hebben met het NSB-verleden van hun ouders en die mensen zijn nog niet eens gepensioneerd.

Ja dat is in mijn geval ook zo.
Naja, dan kan dat geen verklaring zijn.
En is het dus des te kwalijker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:09

Wij komen op voor De Nederlander...
Niet voor Nederlanders in het algemeen maar voor een selectief gezelschap?

Zoals ik al eerder schreef de lidwoorden zijn bewust gekozen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:23

Benzz schreef:
Bullebeest schreef:

Waar zeg ik iets over uitsluiten? Dat doen ze zelf overigens wel met de nr 2 partij.

De kans dat er een combi met die nr 2 komt is heel erg klein. Echter gaan ze de moeite niet eens doen want er moet zsm voor kerst een nieuwe coalitie zijn. Haastige spoed is zelden goed, maar het moet zeker niet lang gaan duren. Ervaring leert dat er zo een halfjaar zeker overheen gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:27

De woorden zijn zo veelvuldig gebruikt, uiteraard ook door politici, dat sommige mensen waarschijnlijk gaan denken dat het normaal is om het te gebruiken.

Dat is de tendens en waarschijnlijk de reden dat Nederland langzaam maar zeker steeds rechter is geworden.

Het is echt een strategie en m.i erg zorgelijk.
De stap naar fascisme wordt steeds kleiner.

Ik hoop dat we een middenkabinet krijgen wat deze storm kan doorstaan en waardoor mensen gaan zien dat het ook anders kan.

Bullebeest

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:29

Ik hoop dat eruit komt wat er is gestemd. Een wat rechtskabinet en dat het niet over links gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:29

Bullebeest schreef:
Waar zeg ik iets over uitsluiten? Dat doen ze zelf overigens wel met de nr 2 partij.

Is de situatie anders dan na de uitslag van 2023?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:31

Bullebeest schreef:
Ik hoop dat eruit komt wat er is gestemd. Een wat rechtskabinet en dat het niet over links gaat.

Als er een meerderheid is, is dat een vertegenwoordiging van de meeste stemmen.

Rechts kan geen meerderheid vormen zonder middenpartijen dus echt rechts zal een kabinet niet snel worden.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:32

fransje23 schreef:
De woorden zijn zo veelvuldig gebruikt, uiteraard ook door politici, dat sommige mensen waarschijnlijk gaan denken dat het normaal is om het te gebruiken.

Dat is de tendens en waarschijnlijk de reden dat Nederland langzaam maar zeker steeds rechter is geworden.

Het is echt een strategie en m.i erg zorgelijk.
De stap naar fascisme wordt steeds kleiner.

Ik hoop dat we een middenkabinet krijgen wat deze storm kan doorstaan en waardoor mensen gaan zien dat het ook anders kan.

Dat hoop ik heel erg met je mee, maar ik vraag me af of het tij nog te keren is.
Wat je zegt is waar wat mij betreft: fascisme is dichtbij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:34

Bullebeest schreef:

Rechts heeft 36 zetels verloren.......

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:34

Ik ben ook zwaar tegen uitsluiten. Je doet het er maar mee met wat er is gestemd. Water moet er sowieso bij de wijn.

Ik ben er alleen bang voor omdat men nu steeds verder uit elkaar komt te staan dat je hele job gewoon haast onmogelijk gaat worden om het nog 4 jaar uit te kunnen houden. Er wordt meer en meer naar verschillen gekeken dan daar waar je elkaar kunt bereiken. Dat is mijn gevoel

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:36

fransje23 schreef:
Bullebeest schreef:

Als er een meerderheid is, is dat een vertegenwoordiging van de meeste stemmen.

Rechts kan geen meerderheid vormen zonder middenpartijen dus echt rechts zal een kabinet niet snel worden.

Klopt. Middenpartij zal erbij moeten. Ik zeg niet voor niks een wat rechts kabinet. Ik zeg niet een rechts kabinet

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:36

Afbeelding

Het is maar net hoe je het bekijkt. Als je zo kijkt heeft "Nederland" gestemd op midden links.

Echt, stop met roepen dat mensen een midden rechts kabinet willen want zo hebben ze gestemd. Ik heb midden gestemd... Niet rechts. Heel bewust niet rechts. Anderen wel en weer anderen links.