Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tienus63 schreef:Citaat:Geachte BBB Statenlid Heidi Looy
Provincie Zuid-Holland,
Ik lees dat u vandaag met collega’s helemaal naar Delfzijl in de Provincie Groningen bent afgereisd voor een werkbezoek bij het team surveillancehonden/ hondengeleiders van Politie Noord-Nederland ( Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe), die verantwoordelijk zijn voor het optreden bij losgebroken (verwilderde) dieren en valwild.
U spreekt over diep respect voor de mensen van Politie Noord-Nederland, team hondengeleiders, die dit werk met zoveel professionaliteit, liefde voor het vak en verantwoordelijkheidsgevoel uitvoeren en dat zij in de frontlinie staan waar dierenwelzijn, veiligheid en noodsituaties samenkomen.
Maar mevrouw Looy, bent u er wel van op de hoogte dat juist deze Politie hondengeleiders van Politie Noord-Nederland, destijds de inmiddels voormalig burgermeester van de Gemeente Westerveld, de heer Rikus Jager in hele grote problemen hebben gebracht ivm spraakmakende zaak doodschieten wolf Wapse op zondag 9 juli 2023 vanwege veel te lange aanrijtijd? Zo ja, heeft u dit team vandaag dan kritische vragen gesteld, waarom zaak doodschieten wolf Wapse zo vreselijk mis ging? En hoe gaan ze dit in het vervolg voorkomen?
En bent u ervan op de hoogte dat dit team op 22 april 2025 op de snelweg bij Tynaarlo in de Provincie Drenthe een wolf, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat dit dier geen enkele overlevingskans had, een paar uur onnodig hebben laten creperen op de vluchtstrook van een in beide richtingen gesloten A28, voordat dat arme dier uiteindelijk na uren uit zijn lijden werd verlost? Ook hier weer een veel te lange aanrijtijd! Ook hier ging het mis!
Het is ook logisch dat dit team, met slechts enkele mensen, geografisch nooit overal snel ter plaatse kan zijn, maar dit zijn nu wel eenmaal de feiten, mevrouw Looy.
Annemieke van Straaten
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FCbYM ... tid=wwXIfr
Femke_Tweety schreef:DubbelFun schreef:En je hebt kogels en kogels ...
Wat werkt ook alweer bij weerwolven, zilver toch![]()
Of was dat bij vampiers?
Little_Gift schreef:J
De foto's van de geschoten wolf vind ik er wel over. Het blijft een levend wezen die hier verplicht werd te introduceren en ook maar probeert te overleven.
Het is niet zijn schuld dat hij hier niet past en gedwongen werd hier toch te zijn.
Little_Gift schreef:Marigold schreef:Tot slot: het schijnt ook dat je een wolf niet zomaar even doodt met een jachtgeweer. Er is zwaarder geschut voor nodig, en als ik me niet vergis is dat allemaal gereguleerd met vergunningen en kogels tellen en registeren enz. Zomaar even een wolf opruimen… ik weet het niet. Ik vraag me wel eens af of die geruchten (ik hoor ze ook wel) niet gewoon grootspraak zijn.
Het gaat nog steeds over normale wolven hé, geen weerwolven.
Een wolf is net als elk ander levend wezen, niet bestand tegen kogels.
Femke_Tweety schreef:Little_Gift schreef:J
De foto's van de geschoten wolf vind ik er wel over. Het blijft een levend wezen die hier verplicht werd te introduceren en ook maar probeert te overleven.
Het is niet zijn schuld dat hij hier niet past en gedwongen werd hier toch te zijn.
Geintroduceerd of niet spreek ik me zonder goede info even niet over uit,
Maar
Ik persoonlijk vind het rottige in deze hele kwestie dat er zowel veel wolvenleed is als leed bij mens, vee huisdier.
En hoe langer het duurt voordat er verstandig beleid komt,
Hoe meer leed aan beide zeiden.
Ook al vaker gezegd, ik zie mijzelf niet als pro-wolf of anti-wolf.
Wel anti-onnodig-leed en anti-huidig (non)beleid
Zoolgangster schreef:@ Littlegift: ik kon je niet quoten, wegens teveel quotes en reageer dus zo: ik ben het met je eens dat een wolf niet moet verworden tot een monster of een trofee, zo van kijk eens, heb IK lekker geschoten. Het is een dier dat er inderdaad ook niets aan kan doen dat het in een wolvengedaante is geboren, en kan pijn voelen, net als zijn prooidieren.
En ja, iedere gedode wolf is een gedood dier, dat pijn kon voelen, los van het feit dat het dier zelf ook dieren pijn deed, dat moet je nu eenmaal als je als wolf geboren bent.
Staat tegenover dat juist door het schieten op wolven je verder leed voorkomt. Je voorkomt overbevolking van de wolf, je voorkomt dat brutale wolven mensen aanvallen, en je voorkomt ook dat wolven door voedselgebrek zich op de mens gaan richten. Moeten alle wolven dood? Waar we geen last van hebben, mag van mij blijven leven. Maar als we de hele Veluwe tot fort moeten ombouwen, de heide kwijtraken doordat schapen er niet meer veilig kunnen grazen, moeten we toch eens kijken hoeveel ruimte we de wolf in NL kunnen geven...
Mensen beginnen nu over kuddebeschermingshonden, maar die bijten dus óók wolven dood, als ze die te pakken krijgen. Dat is géén leuk gezicht, vaak een lange doodstrijd en vele beten, voordat de wolf uit zijn lijden verlost is.
Ook dat kan voorkomen worden door wolven te schieten, helaas. (Ik vind het al naar om de eieren van wandelende takken die ik teveel heb, te vernietigen, al is het om overbevolking van die soort te voorkomen, zo'n watje ben ik.)
Femke_Tweety schreef:Ik ben precies zo'n watje.
Geef verzopen bijen of vermoeide hommels buiten nog suikerwater zeg maar,
En vis insecten die nog leven uit de waterbak van hond en paard.
Ik hou gewoon níet van onnodig en vermijdbaar leed.
MarlindeRooz schreef:Ik heb 1x met een jachtgeweer geschoten dus dan kan je ook wel een wolf neerschieten toch?
Als het moet zou ik het kunnen maar het zou mijn hobby niet zijn.
Dieuwke_ schreef:MarlindeRooz schreef:Ik heb 1x met een jachtgeweer geschoten dus dan kan je ook wel een wolf neerschieten toch?
Als het moet zou ik het kunnen maar het zou mijn hobby niet zijn.
Ik denk dat het mensen vies tegenvalt om een bewegend object in een keer dood te schieten
Neerhalen zal vast lukken, als men dan ook maar mans genoeg is om het werk af te maken
Lukasje schreef:Femke_Tweety schreef:Ik ben precies zo'n watje.
Geef verzopen bijen of vermoeide hommels buiten nog suikerwater zeg maar,
En vis insecten die nog leven uit de waterbak van hond en paard.
Ik hou gewoon níet van onnodig en vermijdbaar leed.
Ik ben ook zo eentje hoor, maar wanneer het mijn kinderen op 4 benen/poten betreft of mijn gevederde vriendjes, dan verandert er iets in mij in een leeuwin. Dan ben ik tot alles bekwaam om ze te beschermen.
tienus63 schreef:Citaat:Geachte BBB Statenlid Heidi Looy
Provincie Zuid-Holland,
Ik lees dat u vandaag met collega’s helemaal naar Delfzijl in de Provincie Groningen bent afgereisd voor een werkbezoek bij het team surveillancehonden/ hondengeleiders van Politie Noord-Nederland ( Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe), die verantwoordelijk zijn voor het optreden bij losgebroken (verwilderde) dieren en valwild.
U spreekt over diep respect voor de mensen van Politie Noord-Nederland, team hondengeleiders, die dit werk met zoveel professionaliteit, liefde voor het vak en verantwoordelijkheidsgevoel uitvoeren en dat zij in de frontlinie staan waar dierenwelzijn, veiligheid en noodsituaties samenkomen.
Maar mevrouw Looy, bent u er wel van op de hoogte dat juist deze Politie hondengeleiders van Politie Noord-Nederland, destijds de inmiddels voormalig burgermeester van de Gemeente Westerveld, de heer Rikus Jager in hele grote problemen hebben gebracht ivm spraakmakende zaak doodschieten wolf Wapse op zondag 9 juli 2023 vanwege veel te lange aanrijtijd? Zo ja, heeft u dit team vandaag dan kritische vragen gesteld, waarom zaak doodschieten wolf Wapse zo vreselijk mis ging? En hoe gaan ze dit in het vervolg voorkomen?
En bent u ervan op de hoogte dat dit team op 22 april 2025 op de snelweg bij Tynaarlo in de Provincie Drenthe een wolf, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat dit dier geen enkele overlevingskans had, een paar uur onnodig hebben laten creperen op de vluchtstrook van een in beide richtingen gesloten A28, voordat dat arme dier uiteindelijk na uren uit zijn lijden werd verlost? Ook hier weer een veel te lange aanrijtijd! Ook hier ging het mis!
Het is ook logisch dat dit team, met slechts enkele mensen, geografisch nooit overal snel ter plaatse kan zijn, maar dit zijn nu wel eenmaal de feiten, mevrouw Looy.
Annemieke van Straaten
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FCbYM ... tid=wwXIfr
dierenfan schreef:Zoolgangster schreef:@ Littlegift: ik kon je niet quoten, wegens teveel quotes en reageer dus zo: ik ben het met je eens dat een wolf niet moet verworden tot een monster of een trofee, zo van kijk eens, heb IK lekker geschoten. Het is een dier dat er inderdaad ook niets aan kan doen dat het in een wolvengedaante is geboren, en kan pijn voelen, net als zijn prooidieren.
En ja, iedere gedode wolf is een gedood dier, dat pijn kon voelen, los van het feit dat het dier zelf ook dieren pijn deed, dat moet je nu eenmaal als je als wolf geboren bent.
Staat tegenover dat juist door het schieten op wolven je verder leed voorkomt. Je voorkomt overbevolking van de wolf, je voorkomt dat brutale wolven mensen aanvallen, en je voorkomt ook dat wolven door voedselgebrek zich op de mens gaan richten. Moeten alle wolven dood? Waar we geen last van hebben, mag van mij blijven leven. Maar als we de hele Veluwe tot fort moeten ombouwen, de heide kwijtraken doordat schapen er niet meer veilig kunnen grazen, moeten we toch eens kijken hoeveel ruimte we de wolf in NL kunnen geven...
Mensen beginnen nu over kuddebeschermingshonden, maar die bijten dus óók wolven dood, als ze die te pakken krijgen. Dat is géén leuk gezicht, vaak een lange doodstrijd en vele beten, voordat de wolf uit zijn lijden verlost is.
Ook dat kan voorkomen worden door wolven te schieten, helaas. (Ik vind het al naar om de eieren van wandelende takken die ik teveel heb, te vernietigen, al is het om overbevolking van die soort te voorkomen, zo'n watje ben ik.)
Het zijn geen kuddebeschermingshonden maar kuddebewakingshonden. Daar zit echt een verschil in. Ze behoren te waken en ons mensen te waarschuwen dat er gevaar is voor de kudde. Een goede bewaker zal ook durven te beschermen en aanvallen maar dat moet niet de opzet/inzet zijn. Ze leggen het namelijk gewoon af tegen een wolf al zeker qua wendbaarheid, snelheid en ook uithoudingsvermogen.
Het systeem honden bij de kudde droppen en zelf verderop in bed gaan slapen daar worden ze wel voor gebruikt/misbruikt gewoon omdat men niet anders kan maar is het eerlijk tegenover de honden? Ik zeg van niet maar dat is mijn mening en kijk hier op. Ze behoren een paar extra ogen en hulpjes te zijn maar niet heer en meester zonder hulp van een persoon die hun helpt en begeleidt.